תפריט עמוד

נורבגיה – טבע ייצרי ואנשים מאופקים

נופים צפוניים דרמטיים, מפלים שוצפים, פיורדים כחולים ועמקים ירוקים מנוקדים בבקתות צבעוניות של כפרים מבודדים. נורבגיה אמנם נמצאת באירופה, אבל היא שונה לגמרי מאירופה המוכרת לנו והטיול בה משאיר חוויות חזקות במיוחד

נורבגיה. החוויה הכי רחוקה וכמעט הכי שונה מכל המוכר לנו, אנו החיים לחופי מזרח הים התיכון, בין הים למדבר. אבל אנחנו מכירים את אירופה והאירופאים, אז מה כבר יכול להפתיע אותנו? אז זהו, שנורבגיה אינה אירופה, והנורבגים ותרבותם שונה מזו האירופאית המוכרת לנו.

אין ספק כי נורבגיה התברכה בנופים צפוניים, היפים ביותר באירופה: קרחונים אדירים, הרים נישאים עטורי פסגות לבנות, נופלים במצוקים תלולים אל הפיורדים הכחולים. נופים דרמטיים המעוטרים בשפע מפלים ניחתים בעוז אל העמקים הירוקים, המנוקדים בבקתות צבעוניות של הכפרים והעיירות המבודדים במרחבים הגדולים. כאן נוכל למצוא את שרידי תרבות הוויקינגים הנועזים, שהטילו חתיתם על כל אירופה. מנגד, נופתע לפגוש כאן תרבות מודרנית, מערבית, אך כה שונה מהציפיות שלנו.

נורבגיה התברכה בנופים צפוניים, היפים ביותר באירופה | צילום: שאטרסטוק

נורבגיה היא אמנם המדינה העשירה באירופה, אך כמו בתחומים נוספים בה היא מפתיעה, האוטוסטרדות מעטות בה מאוד. הכבישים ברובם צרים ומתפתלים לאורך העמקים הקרחוניים הארוכים והרמות הגבוהות. גם תחנות דלק עם חנויות נוחות ומסעדות לא נרבה לפגוש בדרכנו. בעצירות להפסקות האוכל נלמד ממנהג המקומיים: נשב על ספסל ליד אחד משולחנות העץ הפזורים לאורך הדרכים, נפרוש את ארוחת הפיקניק ונהנה בדממה מהנוף המרהיב הנשקף מכל עבר. כמאמר הפתגם הנורבגי: כשהנוף יפה, האוכל הרבה יותר טעים.

ניתן להגיע לנורבגיה במספר דרכים, אך הרוצה להקדיש יותר משבוע למפגש בלתי אמצעי עם הנופים והטבע הנהדר יגיע בטיסה לאוסלו, בירתה הנעימה של נורבגיה. מאוסלו עולים צפונה אל ארץ הפיורדים והקרחונים, את ביקורנו בעיר כדאי להשאיר לסוף הטיול.

מאוסלו מומלץ לעלות צפונה לאורך אגמי עמק גודבראנסדאלן אל שמורת פר גינט, הקרויה על שמו של הגיבור הנורבגי המיתולוגי. בדרך עוברים את העיירה הציורית האמר וגם לילהאמר, המוכרת לנו מעלילות הגיבורים המיתולוגים שלנו… בלילהאמר אפשר לבקר במוזיאון הפתוח, המציג את חיי הכפר בחלקים השונים של נורבגיה. בקתות העץ המעניינות של המגורים, בית הספר והמתקנים החקלאיים פרוסות בין הגבעות המיוערות והאגמים הקטנים. תושבי הכפר יזמינו אותנו להשתתף במלאכות הבית והשדה, והמורה, בתלבושתה המסורתית, תושיב אותנו אל ספסלי בית הספר הקטן ותלמד אותנו את האלף-בית הנורדי, ותגער בנו בצייקנות מאופקת אך נוקשה, אם לא נתנהג כראוי.

המוזיאון הפתוח מאיהוגן מציג את חיי הכפר בחלקים שונים של נורבגיה | צילום: איציק שפירא

מהרמה נרד עם הנחלים, אליהם יורדים בעוז שפע של מפלים, בדרכנו אל ארץ הפיורדים. נורבגיה התברכה באלפי פיורדים ואת הארוכים והמרהיבים שבהם פוגשים בחבל הארץ שבין טרונדהיים לברגן.

כך פיורד נולד
עם תום תקופת הקרח האחרונה, לפני כעשרת אלפי שנים, החלו קרחונים במשקל מיליוני טונות להפשיר ו"לזחול" במורד ההרים אל הים. בדרכם חרצו עמקים ארוכים ועמוקים בצורת האות האנגלית U. עמקים אלה התמלאו במי הקרח המפשיר ליצור שורה ארוכה של אגמים כחולים. עמקים אחרים, שלא מלאו במים, התמלאו באחו ירוק- ירוק, בו מצאו הוויקינגים הקדומים, וכיום תושביה המודרניים של נורבגיה, כר נוח לבנית בתיהם: קבוצה קטנה של בקתות עץ צבעוניות ומעט מרחב לפיתוח חקלאות למחייתם.


נורבגיה התברכה באלפי פיורדים תכולים | צילום: שאטרסטוק

עם פריצת הקרחון לים, שטפו מי הים אל תוך היבשה בעמקי הנחש המפותלים, כדי ליצור את הפיורדים הנהדרים, הכל כך אופייניים לנורבגיה. בין המים למצוק הארוך אין בדרך כלל מקום לכביש, ומעט מאוד כבישים יורדים מהרמות דרך המצוקים התלולים אל שפת המים. כדי לחצות את הפיורד יש להמתין למעבורת שתגיע אל המזח הבודד, עליה עולים מקומיים ותיירים גם יחד, עם כלי הרכב, כדי להגיע לצדו האחר של הפיורד. מספרם הגדול של הפיורדים החורצים את הארץ ממזרח מערבה בדרכם אל הים הופך כל טיול לאורך נורבגיה להרפתקה הדורשת הרבה סבלנות, ששכרה בצידה: המראות הנהדרים הנפרסים מסיפון המעבורות אל דממת הטבע הבראשיתי מותירות את המטייל ללא מילים.

הפיורד שנחשב ליפה ולדרמטי מכולם הוא גייראנגרפיורד (Geirangerfjord), שזכה לכינוי "מלך הפיורדים". זהו פיורד עמוק, כחול וצר במיוחד, המוקף בהרים גבוהים ותלולים. השיט בפיורד, בין הלסילט (Hellesylt) לגייראנגר (Geiranger), מזכה בתצפית על ההרים הירוקים ועל מפלי מים אדירים. המרשים מכולם הוא מפל שבע האחיות, שמפוצל לשבעה מפלי משנה שנופלים לים מגובה רב. השייט מסתיים בעיירה הקטנה והתיירותית גייראנגר, שסביבה יש מסלולי טיולי רגליים רבים.


גייראנגרפיורד, המכונה מלך הפיורדים, נחשב לפיורד היפה מכולם | צילום: שאטרסטוק

קרחונים ודרכי נוף
בנוסף לפיורדים, מתייחד הטיול בנורבגיה בהזדמנות להיפגש עם קרחונים. מספר קרחונים לבנים-תכולים מעטרים את רמות נורבגיה. הגדול שבהם הוא קרחון יוסטדלסברין. עם הגיענו לרגליו של הקרחון, נצא לטיול חוויתי קצר על הנהר הקפוא. לשם כך יש להצטייד בציוד מתאים, אותו ניתן לקבל באתרים השונים המפעילים טיולי קרחונים. הזדמנות נדירה לטיול בצורה יציבה ובטוחה המאפשרת הצצה לעומקו של קרחון בן 10,000 שנים וממש לראות את תהליך הפשרתו וזרימתו במורד ההר.

כדי לחבר את כפרי הדייגים הקטנים אל לב הארץ, סללו הנורבגים דרכים בדרך המיוחדת להם. אחת הידועות שבהם היא דרך הטרולים. לאורכה, על פי המסורת המקומית, מסתתרות אותן מפלצות מיתולוגיות במערות מתחת לאדמה. הדרך המדהימה העולה בפיתולים חדים על דפנות מצוקיו הגבוהים והתלולים של עמק קרחוני וחוצה בדרכה מפל נהדר. דרך נוספת שהתפרסמה מאוד היא הדרך האטלנטית, שממש דואה באוויר בקשתות רחבות וגבוהות בין איי הים הצפוני, מקריסטנסונד דרומה לכוון מולדה. הדרך ממשיכה ודואה אל איי הציפורים, בהם מקננים להקות גדולות של ציפורי ים, בהן תוכוני הים הגנדרניים.

דרך הטרולים, העולה בפיתולים חדים על דפנות מצוקיו התלולים של עמק קרחוני | צילום: שאטרסטוק

עוד דרך נופית, בכביש 63, היא דרך הנשרים (Orneveien), קטע דרך של 25 ק"מ שמוביל מאיידסדאל (Eidsdal) לגייראנגר ובו עיקולים תלולים לצד תצפית נהדרת על פיורד גייראנגר והכפרים וההרים שמקיפים אותו. גם הרכבת מציעה נופים נהדרים. נסיעת הרכבת הנופית והמרגשת ביותר היא נסיעה בת 45 דקות ממירדל (Myrdal) לפלום (Flam) – במסלול זה הרכבת יורדת ירידה תלולה של כ-1,000 מטרים, ומציעה נופים נהדרים של הרים מושלגים, מפלים שוצפים ועמק ירוק.

טרקים
נורבגיה היא גן עדן לאוהבי ההליכה. במדינה עוברים כ-18 אלף קילומטר של שבילי הליכה, וטיול רגלי הוא אחת מהדרכים הטובות ביותר ליהנות מיופייה הטבעי. לאורכם של שבילי ההליכה פרושות מאות בקתות הרים בהן ניתן ללון, ובחלקן גם ליהנות מארוחה חמה. אחד מאזורי הטיול הפופולריים ביותר במדינה הוא רמת הארדינגר ההררית, שבה עשרות מסלולי הליכה שעוברים דרך נופי פסגות, יערות, אגמים ומפלים. אזור נוסף שאהוב על חובבי ההליכה הוא הפארק הלאומי יוטונהיימן (Jotunheimen) . שבילי ההליכה שבפארק עוברים באזורי קרחונים, הרים, מפלים גבוהים ועמקים. בתחומי הפארק יש יותר מ-200 פסגות, המתנשאות לגובה של יותר מ-2,000 מ', בהן הפסגה הגבוהה במדינה, גאלדהפיגן (2,469 מ').

צוק הדרשן
אחד משיאיו הרבים של הטיול בטבע הנורבגי הוא העלייה לצוק הדרשן (Prekestolen). הצוק, המתנשא כ-600 מטר מעל לפיורד הכחול הנמתח עמוק מתחתיו, נמצא בדרום-מערב נורבגיה, באזור עיר הנפט סטבנגר. מסטבנגר ניקח מעבורת אל צדו השני של המפרץ ולאחר נסיעה קצרה נגיע אל מרכז המבקרים, לרגלי הצוק המפורסם. מכאן יוביל אותנו השביל בתוך יער יפה, בין אגמים קטנים ותצפיות נהדרות, אל מרומי הצוק, אל במת הדרשן. לפרקים הופך השביל לתלול, ולעיתים יורד גשם, אבל אל תוותרו: בשביל המיועד למשפחות תראו גם ילדים מטפסים וצחוקם יעזור לנו להגיע למעלה וליהנות מהמראה עוצר הנשימה.

צוק הדרשן, המתנשא 600 מ' מעל הפיורד הכחול | צילום: איציק שפירא

ערים וכנסיות עתיקות
לא רק טבע ונופים יש בנורבגיה, אלא גם עניין תרבותי וארכיטקטוני. בין השבילים נוכל להבחין במתקנים שונים כמו שבילים תלויים, בקתות מעניינות בנקודות תצפית ייחודיות, המעוצבות בידי מיטב האמנים המודרניים של נורבגיה, שאף זכו בפרסים בין לאומיים על יצירות אלו. מהעבר נותרו כנסיות העץ העתיקות – 28 כנסיות עץ עתיקות, ה פזורות באזור סוגנפיורד. הכנסיות, בנות יותר מאלף שנים, שופכות אור על ההיסטוריה, התרבות והאומנות של הוויקינגים. אמנם הן נבנו במתכונת נוצרית, אבל עם סממנים פגאניים, דוגמת ראשי דרקונים שניצבים על גגות המבנים. בתוך הכנסיות בולט העיצוב הוויקינגי שמאופיין בגילופי עץ ובציורי קיר ייחודיים. מבין הכנסיות הללו מומלץ במיוחד לבקר בכנסייה באורנס (Urnes) העתיקה מבין כנסיות העץ ואשר מתוארכת לשנת 1130. כנסיות נוספות שמומלץ לבקר בהן הן הכנסייה בקאופנגר (Kaupanger) הגדולה מסוגה בנורבגיה וכנסיית בורגנד (Borgund) שהיא המרשימה והמתוירת מכולן.

אוסלו (Oslo), בירת נורבגיה היא עיר נעימה ומטופחת שמוקפת בטבע מרהיב, אך גולת הכותרת של העיר היא ההיצע הרחב של מוזיאונים מרתקים שיש בתחומה – יותר מ-50 מוזיאונים וגלריות. אחד המוזיאונים החשובים בעיר הוא מוזיאון מונק, שמוקדש לצייר הנורבגי המפורסם ויש בו אוסף של אלפי ציורים ורישומים שלו. גם בגלריה הלאומית אפשר להתרשם מעבודתו של מונק (כולל ציורו המפורסם "הצעקה"), לצד יצירות נוספות של אמנים נורבגים ובינלאומיים. בחצי האי ביגדוי יש כמה מוזיאונים מצוינים, בהם המוזיאון הפתוח, המוזיאון לספינות ויקינגיות, מוזיאון קון טיקי שבו סירות וחפצים ממשלחותיו של החוקר תור היירדאל ועוד.

הנמל של ברגן, העיר השנייה בגודלה בנורבגיה והיפה ביותר | צלום: איציק שפירא

ברגן (Bergen), העיר השנייה בגודלה בנורבגיה, נחשבת ליפה ביותר. היא מוקפת בהרים וים, יש בה נמל ציורי ובתי עץ צבעוניים מימי הביניים. ברגן היא בירת חבל הפיורדים ומהווה בסיס מצוין לטיול באזור. בין מוקדי העניין המרכזיים בעיר: רובע בריגן (Brigen) שבו בתי עץ עתיקים שהוסבו לגלריות, שוק הדגים, האקווריום של ברגן והרכבל שעולה לפסגת הר פלויין, ממנה נשקף נוף נפלא של העיר.

ארץ יפה וקשוחה
טיול בנורבגיה חושף את אורח החיים במרחבי הארץ היפה והקשוחה הזו. לאורך הדרכים הנופיות מתגלים מדי פעם מקבצים של כמה בתים לצד אגמים ולמרגלות הרים, ומלבדם אין אף לא אלמנט אחד מעשה ידי אדם, אפילו תחנות דלק כמעט לא רואים בדרכים. כך נוסעים קילומטרים על גבי קילומטרים עד שמגיעים למקבץ מבודד נוסף של בתים. אי אפשר להימנע מהתהייה מה עובר על תושביהם בתקופת החורף הארוך, כשדרכי הגישה חסומות בשלג ובקרח, שעות האור קצרות והלילה ארוך.

הבתים הקטנים מטופחים ומצוידים בדיוק במה שצריך, כך הם הנורבגים: צנועים ומחושבים. תכונות שחשוב, כנראה, לפתח כאשר חיים ביישובים כה מבודדים הנתחמים על ידי טבע אדיר מכל עבר. בעבר היו הנורבגים ויקינגים קשוחים ומלאי אומץ, שהעזו לצאת בסירותיהם הקטנות אל הים הפתוח ולסכן את חייהם כדי להביא שבר לכפריהם ולמשפחותיהם. כיום חיים הנורבגים במדינת רווחה מעוררת קנאה, המספקת לכולם חינוך חינם עד האוניברסיטה, בריאות חינם, סעד נדיב לנזקקים, חופשת לידה עד שנה וחצי, גם לגברים. חברה קפיטליסטית, אך שוויונית, בה פערי השכר קטנים בין מנכ"לים בכירים ועובדים זוטרים. איך הם עושים את זה? מה המחיר שהם משלמים כדי לזכות בכל הטוב הזה? המחשבה הטורדנית הזו לא תרפה מאתנו: האם אנחנו היינו יכולים לחיות בדרך כזאת? לשלם 50 אחוז מס בלי לנסות לקמבן משהו? איך זה שמנכ"ל בכיר מסתפק בשכר שנתי השווה לשכר חודשי של מנכ"ל ישראלי? ואולי נזכר שפעם גם אצלנו חיו ככה, בחברה שוויונית יותר, סולידית וצנועה. אין ספק: מנורבגיה חוזרים הביתה עם הרבה שאלות ושפע חוויות קסומות.
 

ירון אבין – מדריך בחברת איילה גאוגרפית

 

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.