תפריט עמוד

מרסיי: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

מרסיי, השנייה בגודלה בערי צרפת, מציעה נמל תוסס, שכונות ציוריות, ארמונות ומבצרים, מוזיאונים מצוינים, חופים יפים וגם מרק דגים משובח. הנה כמה חוויות ומקומות שלא תרצו להחמיץ במרסיי

מרסיי (Marseille), העיר השנייה בגודלה בצרפת ובירת חבל פרובנס-אלפ-קוט ד'אזור, נחשבת לאנטי תזה של פריז האלגנטית. עיר הנמל התוססת והצבעונית, הנמצאת לחוף הים התיכון בדרום צרפת, אמנם מציעה חוויה שונה לגמרי מזו שתחוו בעיר האורות, אך הביקור בה מהנה ומרתק לא פחות. יש לה היסטוריה עשירה (מרסיי היא אחת הערים העתיקות בצרפת), ארכיטקטורה מעניינת, חיי תרבות עשירים, חופים נהדרים במרחק נגיעה, קהילת מהגרים גדולה שתורמת לאווירה רב תרבותית וקוסמופוליטית ואוכל משובח. הנה כמה חוויות ואתרים שלא תרצו להחמיץ במרסיי:

לטייל ברגל בשכונת פנייה

שכונת פנייה (Le Panier) הנמצאת בעיר העתיקה של מרסיי, על גבעה מעל הנמל הישן, היא אחת השכונות הציוריות בעיר. השכונה מתאפיינת בסמטאות צרות, מפותלות ומרוצפות עם בתים בצבעי פסטל, לעיתים תוכלו לראות כביסה תלויה על חבל המתוח בין שני צדי הרחוב. זוהי שכונה רב-תרבותית שמתגוררים בה מהגרים רבים, לצד אמנים, ואפשר למצוא בה גלריות, בוטיקים ייחודיים, מעדניות ומסעדות אתניות, בהן מסעדות אלג'יריות, טוניסאיות ומרוקאיות.

רחוב טיפוסי ברובע לה פנייה | צילומים: שאטרסטוק

רחוב טיפוסי ברובע לה פנייה | צילומים: שאטרסטוק

לבקר במוזיאון הציוויליזציות

המוזיאון הטוב ביותר בעיר הוא ללא ספק מוזיאון הציוויליזציות של אירופה ושל הים התיכון (MuCEM), אשר נבנה ב-2013 שוכן במבנה מרשים על קו המים ומחובר בשני גשרים למבצר Saint Jean מהמאה ה-17. המוזיאון מביא את ההיסטוריה וההתפתחות של תרבויות  הים התיכון וכיצד הפכו למה שהן היום. תערוכות הקבע כוללות מוצגים ארכאולוגים והיסטוריים, פריטי אמנות, צילומים, סרטים ועוד בשלל נושים הקשורים לתרבויות הים התיכון – אלים ומיתולוגיה, דרך הבשמים, שבעת פלאי עולם ונושאים מרתקים נוספים.
כתובת: 7 Promenade Robert Laffont, אתר

המבנה המרשים של מוזיאון הציוויליזציות האירופאיות והים תיכוניות | צילום: Sergey Dzyuba / Shutterstock.co

המבנה המרשים של מוזיאון הציוויליזציות האירופאיות והים תיכוניות | צילום: Sergey Dzyuba / Shutterstock.co

לבלות בנמל הישן

הנמל הישן (Vieux Port) הוא האזור התיירותי והמוכר ביותר בעיר. זהו האזור שבו מרסיי החלה את דרכה כנמל יווני בסביבות 600 לפנה"ס והוא מאפשר לספוג את האווירה הים תיכונית של העיר במיטבה. כדאי לשוטט פה ברגל, לאכול ארוחת דגים באחת המסעדות הפזורות בו, לבקר בשוק הדגים שפועל כאן כל בוקר, לתצפת על העיר בנחת ממרומי הגלגל הענק, להשקיף על הסירות הקטנות והגדולות שמנקדות את הנמל ולנשום את ריח הים.

הנמל הישן של מרסיי, המקום המזוהה ביותר עם העיר

הנמל הישן של מרסיי, המקום המזוהה ביותר עם העיר

להשקיף על העיר מלמעלה

כנסיית נוטרדם דה לה גארד (Notre Dame de la Garde) היא אחד מסימני ההיכר של מרסיי. הכנסייה המפוארת, שנבנתה באמצע המאה ה-19 בסגנון נאו-ביזנטי, מרשימה מבחוץ ומבפנים, הודות לפסיפסים היפים שמעטרים אותה. המיקום של הכנסייה מהווה סיבה לא פחות טובה לבקר בה – היא ניצבת שוכנת בראש גבעה, שממנה יש תצפית פנורמית נהדרת על העיר ועל הים.

כנסיית נוטרדאם דה לה גארד

כנסיית נוטרדאם דה לה גארד

להתרשם מאמנות בארמון לונגשאן

ארמון לונגשאן (Longchamp), שנבנה במאה ה-19, הוא ארמון יפהפה מוקף בגנים מטופחים, שמשמש היום כמשכנו של המוזיאון לאמנויות יפות. במוזיאון, הוותיק במרסיי, מוצגות עבודות של ציירים מאיטליה ומפרובנס, מרביתם מהמאה ה-17 ועד ימינו. כשמזג האוויר נוח, תענוג לטייל בפארק המקיף את הארמון.

ארמון לונגשאמפ. גנים יפים ויצירות אמנות

ארמון לונגשאן. גנים יפים ויצירות אמנות

ללכת לאורך טיילת לה קורניש

כיאה לעיר ששוכנת לשפת הים, מרסיי מתגאה בטיילת ארוכה ויפה, טיילת לה קורניש (La Corniche), הנמתחת לאורך כמה קילומטרים מהנמל הישן עד צומת הפראדו. הטיול לאורך הטיילת עובר דרך חופים יפים ותצפיות נהדרות לים, ויפה במיוחד לעשותו בשקיעה.

טיילת לה קורניש. טיול רגלי לאורך הים | צילום: Valery Bareta / Shutterstock.com

טיילת לה קורניש. טיול רגלי לאורך הים | צילום: Valery Bareta / Shutterstock.com

לבקר במצודת איף

מצודת איף (Château d'If) ממוקמת על אי, במרחק קילומטר וחצי מחופי מרסיי. המצודה, שנבנתה במאה ה-16, שימשה עד שלהי המאה ה-19 כבית כלא למתנגדים פוליטיים. בסוף המאה ה-19 הכלא נסגר והאתר נפתח למבקרים, וב-1926 הוא הוכרז כאתר היסטורי של צרפת. המצודה זכתה לפרסום עולמי כשהסופר אלכסנדר דיומא מיקם בה את עלילת ספרו "הרוזן ממונטה כריסטו". אפשר לבקר כאן במסגרת שייט שיוצא מהנמל העתיק.

מצודת איף. כאן מיקם אלכסנדר דיוצא את עלילת ספרו "הרוזן ממונטה כריסטו"

מצודת איף. כאן מיקם אלכסנדר דיוצא את עלילת ספרו "הרוזן ממונטה כריסטו"

לשוט לקלנקס

שמורת קלנקס (Calanques) המרוחקת כ-15 ק"מ ממרסיי היא שמורה חופית יפהפייה, המשתרעת על רצועת החוף בין מרסיי וקסיס (Casis). השמורה ממוקמת בנקודה בה רכס מסיף דה קלנקס (Massif des Calanques) פוגש את הים התיכון. במפגש הזה בין הר וים יש צוקי אבן גיר, מפרצים שלווים דמויי פיורדים ובריכות קטנות בצבע טורקיז. אפשר לשחות כאן, לחתור בין המפרצים בקיאק או פשוט לשוט בשמורה בספינה שיוצאות מהנמל הישן של מרסיי. מי שמעדיף להישאר על קרקע יבשה ימצא מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים.

שמורת קלנקס, שמורה ימית יפהפייה בה רכס מסיף דה קלנקס פוגש את הים התיכון

שמורת קלנקס, שמורה ימית יפהפייה בה רכס מסיף דה קלנקס פוגש את הים התיכון

לאכול מרק דגים

מרק הדגים המקומי, בויאבז (Bouillabaisse), הוא המנה המזוהה ביותר עם מרסיי. לרוב הוא מכיל ציר של דגים עם נתחי דג ופירות ים ותבלינים כמו שום, עלי דפנה, שומר, זעפרן ועוד. יודעי דבר אומרים שאת הבויאבז הטוב ביותר במרסיי תמצאו ב-Chez Fonfon, מסעדה ותיקה הפועלת למעלה מחמישים שנה ומגישה בויאבז מחומרי גלם טריים ומשובחים. המסעדה ממוקמת במפרצון קטן ומשקיפה לים, כך שבנוסף לאוכל טוב, אפשר ליהנות מנוף מקסים. כתובת: 140 Rue du Vallon des Auffes, אתר

מרק בויאבז, המאכל המזוהה ביותר עם מרסיי

מרק בויאבז, המאכל המזוהה ביותר עם מרסיי

לצאת לטיול יום בלוברון

אזור לוברון (Luberon) שבמרכז פרובנס הוא מהיפים והציוריים בצרפת. זהו אזור של כרמים ויקבים, מטעי זיתים, שדות לבנדר, מנזרים עתיקים וכפרים ימי ביניימים ציוריים, שאחדים מהם תלויים על שפת המצוק. בין הכפרים היפים באזור נזכיר את רוזליון וגורדס. אם יש לכם רכב תוכלו לטייל בלוברון ואפשר גם להצטרף לסיור מאורגן.

שדה לבנדר באזור לוברון. טיול יום נפלא ממרסיי

שדה לבנדר באזור לוברון. טיול יום נפלא ממרסיי

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.