תפריט עמוד

מרוקו בחורף – מים בסהרה, שלג באטלס

החורף והאביב צובעים את מרוקו בצבעים חדשים ומפתיעים: המדבר נשטף במים, הרי האטלס מעוטרים בשלג לבן ואזורים שלמים נצבעים באדום של פריחת הכלניות. והשווקים? מסחררים ומסעירים

חודשי החורף והאביב מזמנים ניגודים מופלאים במרוקו. נהר דאדס מתמלא ויורד מהאטלס ועד לסהרה, בני העיר זגורה שבשולי המדבר יוצאים בהמוניהם לשחות בנהר שלפתע זורם להם בתוך העיר. פתאום המדבר נשטף במים. מי הנהר בעמק הדרע נבלעים לתוך הדיונות בקרבת שגגה, בזרימתו הוא מרווה עשרות אלפי עצי דקל, מקור פרנסה חשוב עבור תושבי ספר המדבר.

מדריך מסע אחר למרוקו


מפלי אוזוד. כן, במרוקו יש גם מים | הצילומים באדיבות טריפולוג'י

במרוקו המדרונות הדרומיים של האטלס צחיחים והנוף נפלא. קניונים אדירים, תצורות סלע יפהפיות, גוונים משתנים של סלעים ונאות מדבר מקנים לדרומו של האטלס נופך דרמטי. עכשיו תעטרו את פסגות ההרים בשלג וקבלו נוף נדיר בכל קנה מידה. מדבר בשלג! ניגוד שנשמע לא הגיוני, אבל במרוקו כנראה שהכול הגיוני… לחצות את האטלס מצפון לדרום רכובים על גבי ג'יפים בחצי מטר שלג נשמע הזוי, אבל זו אגדה שמתרחשת במציאות.


ברברי עטוף בגלביה ביום שלג ברכס האטלס

תגובת עולם הצומח המדברי לשלגים וזרימת הנהרות היא פריחה יפהפייה של ה"קוקליקו" – כלניות. פתאום כתמים אדומים מכסים אזורים שלמים באטלס. במרץ ובאפריל הפריחה בלב האטלס פשוט מופלאה.


פריחה באטלס – אביב מרוקאי

ועם בוא האביב גם הברברים "מתעוררים" לחיים אחרי חורף קר, מאווררים את הבית בקרני השמש החמימות של ראשית האביב, מתחילים לתקן את בתי החימר מנזקי החורף, רצים לעבד את האדמה על מנת ל"הכשיר את הדור הבא" של החיטה. נשים ברבריות יורדות אל הנהר לכבס שטיחים ובגדים ומדרונות הנהר הופכים לחבל כביסה אחד גדול עת הכביסה נפרסת עליהם לייבוש.


אגם אימילשיל בלב האטלס

האטלס מתמלא בצבעים של ג'לבות ושאשים, בקולות של ילדים ברברים בכל פינה, בעשן המיתמר מכל בית חימר בשעה שהטאג'ין עם הירקות והבשר עומד מהבוקר על האש על מנת שיהיה מוכן לשעת הצהריים. ברברים נעים על מדרונות ההרים בדרכם לשווקים שנפתחים באביב. בשוק ינהלו סחר חליפין ויחפשו אחרי הזדמנויות להתפרנס, למצוא שידוך לילדים, להגיע לרופא מקומי שייטפל בבעיות השיניים וגם סתם להחליף אינפורמציה בין ברברים החיים במקומות שונים באטלס.


יופי ברברי

השווקים הברברים באטלס מזמנים חוויה נפלאה לחוש מסחר של תן וקח, לראות שלל שאשים על ראשי הברברים בצבעים משתנים, לשמוע את שאון השוק עת כל מוכר מצהיר על מרכולתו. משא ומתן בין ברברים נראה כמו התפרצות של יצרים, אך לרוב הוא ייגמר בחיוך הדדי. בעלי חיים הנמכרים בשוק מסודרים בצורת שתי וערב, הברברים בודקים להם רגליים, ראש ובטן ומביאים את "וטרינר הכפר" על מנת לאשר את הקנייה… כל כך מרתק לראות את "מומחי הבהמות" סוקרים בעלי חיים.


בורסקאים בעבודתם בעיר פס

ואם כבר סהרה, אז באביב – מזג האוויר נעים, האור על הדיונות נפלא, נאות המדבר של הסהרה מלאות במים. הדיונות הן אטרקציה נפלאה למטיילים, לעלות לדיונה ייחפים בשעת זריחה או שקיעה, בשעה שצד אחד של הדיונה מואר וצידה השני בצל, זו חוויה מדהימה. ללון למרגלות דיונה גבוהה במאהלים מושקעים, לראות את שמי הסהרה בלילה זרוע כוכבים, לשמוע את השקט של המדבר – רק בשביל זה שווה לטוס עד מרוקו.


בדיונות של שגגה. אין כמו לנהוג בדיונות של הסהרה!

לנהוג בסהרה – לזה כולם מחכים! לשעוט בתוך דיונות מעלה-מטה, לתת גז על מנת לא לשקוע, לצרוח תוך כדי נהיגה… כולנו הופכים לילדים כששמים לנו הגה בידיים בתוך ים של דיונות. בסהרה המרוקאית יש יער – יער של שיחי תפוח סדום (פתילת המדבר הגדולה) בלב הדיונות. הנוף של שיחים בעלי עלים גדולים ובשרניים על רקע דיונות זהובות – אדיר!


מרקש האחת והיחידה

אחרי אטלס, בתי חימר, ברברים, מדבר, תפוחי סדום ודיונות מגיע תורה של מרקש – עיר שהיא פסטיבל. מרקש תמיד חיה ובועטת, אבל באביב כשאינה לוהטת היא תוססת מתמיד. "האטלס יורד למרקש" וברברים גודשים את אותה. העיר בעלת אלפי הטעמים ומיליוני הצבעים מאיצה את דפיקות הלב של עצמה. שווקי האוכל שוב עמוסים בסועדים, הירקות והפירות נראים טריים מתמיד, הסוחרים חיממו את מיתרי הקול על מנת לדוג את התייר הבא. המוזיקה של העיר יפה מתמיד, ומעליה מתנשא האטלס בלבן. חלום.

 

ביקור בוולוביליס, מרוקו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.