תפריט עמוד

מעיינות חמים בישראל

כשבחוץ קר וגשום, אפשר להתכרבל מתחת לשמיכה ואפשר לטבול במעיין חם. אנחנו מעדיפים את האפשרות השנייה. הנה כמה מעיינות חמים בארץ, מצפון לדרום, חלקם מסודרים ומפנקים ואחרים מפצים על היעדר התשתיות בקרבה בלתי אמצעית לטבע

מעט דברים מענגים יותר מטבילה במעיין חם ביום חורף קר. למרבה השמחה, ארצנו הקטנטונת התברכה בכמה מעיינות חמים הפזורים מצפון לדרום, חלקם מאפשרים רחצה בלב הטבע, לגמרי בחינם, ואחרים מפצים על תחושת הקרבה לטבע שאין שנייה לה במתקנים מסודרים וברמת נוחות גבוהה.

אז איפה תוכלו לטבול במים חמים בישראל?

בטבע הפראי

עין ג'ונס
עד לפני שנים לא רבות היה עין ג'ונס שברמת הגולן בגדר סוד שמור ליודעי דבר. בשנים האחרונות, ובעיקר מאז הקורונה שגרמה לרבים מאיתנו לחפש פנינים סודיות בארץ, המעיין הפך יותר פופולרי, מה שניכר לצערנו גם בערמות האשפה שמשאירים אחריהם המטיילים. למרות זאת אם תגיעו באמצע השבוע, יש לכם סיכוי להיות פה לבד. מדובר בנביעה תרמו מינרלית על גדר המערכת, בצמוד לגבול עם ירדן, ממנה שואבים ומזרימים מים לאתר המרחצאות חמת גדר. במתחם יש כמה בריכות הממוקמות בתוך מבני אבן הרוסים, שככל הנראה שימשו כחמאם תורכי בו הקצינים הסורים אהבו להתפנק. המבנים המוזנחים, כתובות הגרפיטי והצמחייה שגדלה פרא תורמים לתחושה של חווית רחצה מחתרתית. כיאה לנביעה תרמו מינרלית, המים בעין ג'ונס לוהטים (טמפרטורה של 45 מעלות), צלולים ועשירים בגופרית (מה שניכר בריח) ובמינרלים נוספים כמו מגנזיום וסידן שמחוללים נפלאות לגוף ולנפש– כל שנותר הוא לחכות ליום קר וגשום במיוחד ולנסוע למקום.

איך מגיעים? מכוונים את הווייז לחניה של חמת גדר. משמאלכם תראו מחסום, עברו אותו והמשיכו ללכת לכיוון צמחיית הקנים הגבוהה עד שתגיעו לגדר המערכת, שם יש לפנות ימינה. המשיכו בהליכה עד שתראו את מבנה הבטון הסמוך למעיין.

 

עין קדם, ים המלח
חווית רחצה ייחודית ומהנה במיוחד מחכה לכם בדרך היורדת לים המלח, בין מצפה שלם לעין גדי. בסמוך לשפך נחל קדם, ממש על קו המים, נובעים כמה מעיינות חמים ועשירים במינרלים שיוצרים בריכות קטנות התחומות באבנים, בדרגות חום שונות שמגיעות לכ-45 מעלות. תוכלו להתחיל בבריכות הפושרות ולעבור בהדרגה לבריכות הלוהטות או להתמקם מלכתחילה בבריכה בה הטמפרטורה נעימה לכם במיוחד. בדומה לעין ג'ונס, גם כאן מטיילים רבים נוטים להשאיר אחריהם את האשפה. הביאו אתכם שקית אשפה והקפידו להשאיר את המקום נקי. שימו לב – באזור יש בולענים רבים ולכן יש לנקוט משנה זהירות.

מה לכתוב בווייז? מעיינות חמים נחל קדם

הבריכות הצפוניות בעין קדם | צילום: יואב בן דור, מתוך אתר פיקיויקי

הבריכות הצפוניות בעין קדם | צילום: יואב בן דור, מתוך אתר פיקיויקי

מעיינות צינור

מלבד עין ג'ונס, באזור רמת הגולן יש עוד כמה מעיינות חמים, אבל אלה הם מעיינות צינור, כלומר, מעיינות (או מאגרי מים) שתלויים בהזרמה של מים חמים מצינור. המשמעות היא שאי אפשר לדעת בוודאות שיהיו במקום מים חמים כשתגיעו. אבל אם יתמזל מזלכם והמים יוזרמו, מובטחת לכם חוויה מהנה במיוחד.

אחד מהמאגרים האלה הוא מאגר עורבים, אשר מממוקם בסמוך לצומת ווסט ברמת הגולן. במאגר יש מים חמים בטמפרטורה של כארבעים מעלות שהעניקו לו את הכינוי "הג'קוזי". המים מגיעים מקידוחים בעמק החולה ומוזרמים על ידי צינור לתוך בריכה גדולה. איך מגיעים? כוונו את הווייז לצומת ווסט ומשם המשיכו לנסוע לכיוון יער אודם. אחרי מטרים ספורים תראו פנייה ימינה, זו תוביל אתכם היישר אל המאגר, שם תוכלו לחנות.

מאגר בנטל שבצפון רמת הגולן, מצפון לקיבוץ מרום גולן ובסמוך להר בנטל, הוא מאגר נוסף אליו מוזרמים מים חמים בצינורות שמגיעים מקידוחים בעמק החולה. בקצה המאגר יש שני צינורות הסמוכים זה לזה מזרימים מים נקיים למאגר – אחד מזרים מים קרים והשני מזרים מים חמים, והשילוב ביניהם הופך את הרחצה למהנה במיוחד. מתחת לפתחי הצינורות יש בריכות קטנות וזה המקום המומלץ ביותר לטבול בו. בתוך המאגר עצמו לא מומלץ לרחוץ משום שהמים בו קרים וככל הנראה גם לא ראויים לרחצה. המאגר נחשב לאחד היפים והגדולים בגולן וחוויית הרחצה בו מדהימה במיוחד כשהאזור מכוסה בשלג. גם באביב יפה כאן, כי האזור מכוסה בפריחה מרהיבה. איך מגיעים? מכוונים את הווייז ל"מאגר בנטל באב אל אווה”. עם ההגעה לנקודה יש לפנות מזרחה לרחבת עפר לצד כביש 959, בסמוך למאגר, שם חונים. משם הולכים כחמישים מטר עד לבריכות שמתחת לצינורות.

מאגר בנטל

ממוסד ומסודר

חמת גדר

אתר המרחצאות הגדול בישראל שוכן בעמק הירמוך, מדרום לרמת הגולן, בגובה 150 מטר מתחת לפני הים. באתר נובעים ארבע מעיינות חמים העשירים במינרלים מעומק של כשני קילומטר. סגולותיהם של המים היו ידועות כבר בימי קדם ולא במקרה הרומים הקימו במקום מרחצאות מפוארים שמשרידיהם ניתן להתרשם בביקור במקום. המתחם של המעיינות כולל בריכות גדולות ומפלי מים ומוקף בצמחייה. במקום יש כל מה שצריך לחוויית רחצה נוחה, כולל כסאות מיוחדים בתוך המים עם זרמי עיסוי ומיטות ג'קוזי מרוצפות בתוך המים. טמםפרטורת המים במעיינות עומדת על 42 מעלות, מה שהופך את הרחצה בהם למושלמת ביום קר. בבריכה המרכזית יש מפלי מים ותותחי מים לעיסוי הכתפיים והשכמות, וכן זרמי עיסוי הקבועים בדפנות הבריכה ואגם בועות שמעסה את הרגליים והמותניים. המתחם כולל גם את מתחם הספא וילג'  – מתחם שקט של בריכות תרמו מינרליות שהכניסה אליו היא למבוגרים בלבד, ואת בריכת הספלאש – בריכה קרה של מים מתוקים עם מגלשת מים. אם תרצו ליהנות מרחצה לילית בלי לנהוג את כל הדרך חזרה הביתה, תוכלו ללון במלון הספא וילג' שבמתחם (מיועד לגיל 16 ומעלה) או במתחם האוהלים הממוזגים והמשודרגים.
פרטים נוספים באתר חמת גדר

המרחצאות בחמת גדר | צילום: נרמין זרעיני

המרחצאות בחמת גדר | צילום: נרמין זרעיני

הגן הלאומי חמת טבריה

הגן הלאומי חמת טבריה הוא אחת ההפתעות הנעימות באזור הכנרת. הגן הלאומי ששוכן על שפת הכנרת מציע כל מה שצריך ליום טיול נעים ומאפשר לשלב רחצה במעיינות חמים יחד עם נופים יפים ואתר ארכיאולוגי מרתק. הגן הלאומי התפרסם בעיקר הודות לשרידי בתי הכנסת שנתגלו בו, כולל פסיפס מרהיב שהשתמר היטב של גלגל המזלות. אחרי שתתרשמו מהפסיפס, תוכלו לבקר בשרידי חמאם סולימן, חמאם תורכי מהמאה ה-18. עם זאת, גולת הכותרת של הביקור בחמת טבריה היא הטבילה במעיינות. במקום נובעים 17 מעיינות תרמו מינרליים בטמפרטורה של 60 מעלות. אל דאגה – טמפרטורת המים בבריכות ידידותית יותר ואפשר לרחוץ בשלוש בריכות רדודות (מותאמות גם לילדים) שבכל אחת מהן טמפרטורת מים שונה אבל בכולן המים החמים עשירים במלחים ובמינרלים כמו אשלגן וסידן. המים האלה גם מוזרמים למרחצאות חמי טבריה הסמוכים.  אחרי הרחצה אפשר להשלים את החוויה בהליכה בשביל הרפלקסולוגי – שביל משובץ באבנים שההליכה עליו ברגליים יחפות תורמת לניקוי רעלים, איזון מערכת החיסון ושיפור זרימת הדם.
פרטים נוספים באתר הגן הלאומי חמת טבריה

הגן הלאומי חמת טבריה. לרחוץ במים חמים ולהשקיף על הכנרת | צילום: RnDmS, שאטרסטוק

הגן הלאומי חמת טבריה. לרחוץ במים חמים ולהשקיף על הכנרת | צילום: RnDmS, שאטרסטוק

גן לאומי גן השלושה – הסחנה

הגן הלאומי גן השלושה מציע שילוב אופטימלי של רחצה בטבע יחד עם הנוחות של גן לאומי עם חניה נוחה, שירותים ומקלחות. קחו בחשבון שהמעיינות בפארק נובעים בטמפרטורה קבועה של 28 מעלות – בהחלט נעים, אבל מתאים יותר ליום חורף שמשי מאשר ליום חורפי סוער. עם זאת, חווית הרחצה במקום בחורף נעימה עד מאוד ולא מזכירה במאום את חווית הרחצה במקום בחופש הגדול או בחגי ישראל. זו הזדמנות מצוינת ליהנות מהסביבה הטבעית היפה של הגן, עם ערוץ נחל עמל הטורקיזי שזורם במרכזו, על בריכותיו ומפליו, וכן מהמדשאות והצמחייה המטופחת שמסביב.
פרטים נוספים באתר גן לאומי גן השלושה

כדי ליהנות מהבריכות הטורקיזיות והמפלים של גן השלושה, כדאי להגיע ביום חורפי באמצע השבוע כשהמקום לא עמוס במבקרים | צילום: שאטרסטוק

כדי ליהנות מהבריכות הטורקיזיות והמפלים של גן השלושה, כדאי להגיע ביום חורפי באמצע השבוע כשהמקום לא עמוס במבקרים | צילום: שאטרסטוק

חמי געש

לא תמיד רוצים להרחיק בשביל לטבול במים חמים. ברגעים כאלה, אפשר להתנחם בכך שבמרחק נסיעה קצרה מתל אביב ומהרצליה אפשר להגיע למתחם המרחצאות חמי געש. במתחם יש ארבע בריכות אליהן מוזרמים מי מעיינות טבעיים הבוקעים מבטן האדמה ועשירים במינרלים ומלחים. בכל אחת מהבריכות טמפרטורה שונה, וכדי להעצים את החוויה יש בכל בריכה עשרות נקודות של זרמי ג'טים שנובעים מהדפנות ומהרצפה. יש גם סאונות ומתחם של מקלחות זרמים, ובקיץ יש גם בריכת שחייה קיצית עם מפלים וזרמי עיסוי. אם תרצו, תוכלו להשלים את החוויה בטיפולי ספא הניתנים במקום בתשלום נוסף.
פרטים נוספים באתר חמי געש

חמאם צאלים

אחד מאתרי המרחצאות הוותיקים והמפורסמים בישראל (אולי בגלל שרבים ביקרו בשלב זה או אחר של המילואים בבסיס צאלים הסמוך) הוא אתר צנוע אך נעים המוקף במדשאות רחבות ידיים שבמרכזו בריכה תרמו-מינרלית בטמפרטורה של 37 מעלות שהמים בה מגיעים מקידוח בעומק 500 מטר. המים עשירים במינרלים בעלי סגולות ריפוי כמו גופרית, מגנזיום, סידן ונתרן. בבריכה יש סילוני עיסוי ובצמוד יש ג'קוזי. להשלמת החוויה יש במקום סאונה יבשה.
פרטים נוספים באתר חמאם צאלים

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו