תפריט עמוד

מעיינות ברמות מנשה – טיול קיץ

אזור רמות מנשה, בין הכרמל לעמק יזרעאל, מפורסם בפריחה החורפית, אבל גם בקיץ יפה כאן מאוד, עם הרבה מעיינות שכיף לשכשך בהם ועצים גדולים שנעים לשבת בצילם לפיקניק. ויש גם אטרקציות לילדים, מסעדות טובות ולינה כפרית שלווה במיוחד

כשחזרנו אל הבקתה שלנו, סמוך לחצות, ערפל רבץ על פני השטח כמו שמיכת פוך רכה ואוורירית, מעניק אווירה מסתורית, כמעט סתווית, למרות שלוח השנה הראה אחרת. השקט היה מושלם, הדשא רטוב מהטל, רק חזירי הבר והתנים שמשוטטים כאן בלילות לא נראו הפעם. אבל גם בלי חיות בר, השלווה עטפה אותנו מכל עבר, משכיחה את הלחצים והטרדות של שעות האור.

• מעיינות סודיים בישראל
• מעיינות בגולן
• מעיינות בצפון
• מעיינות בדרום ובמרכז

עוד טיולים בישראל כאן

הגענו לקיבוץ דליה, בלב רמות מנשה, כדי לשחזר ביקור קודם שלנו כאן בחורף, כשהשדות והיערות היו צבועים בפריחה אדירה, מהיפות בארץ. רצינו לראות מה יש פה בקיץ וגילינו שהשדות הצהיבו והאוויר היה דחוס וכבד. אז במקום לטייל בעקבות הפרחים, יצאנו לטבול במעיינות. יש לא מעט מעיינות באזור הזה, ואפשר לשכשך במימיהם, לנעוץ מבט בשפיריות, להאזין לקרקור המונוטוני של הצפרדעים, להתקרר מעט מחום הקיץ. אם אתם מתקשים בהליכה, בעיקר בימים חמים מאוד, בחלק מהמקומות המוזכרים תוכלו לאתגר את המכונית שלכם (אלא אם כן יש לכם רכב שטח ואז אתם מסודרים) בדרכים קופצניות, מלאות מהמורות וסלעים, ואם שרדתם, בסוף הדרך תחכה לכם בריכת מעיין נעימה מוקפת בעצים מצלים שאפשר לפרוש תחתם שמיכה, לאכול אבטיח וענבים ולנמנם בנחת.


רמות מנשה. הירוק החורפי מתחלף בקיץ לצהוב | צילום: אודי שטיינוול

הנה הצעות לכמה מסלולים, הכוללים מים וצל, שני מרכיבים חיוניים בטיולי קיץ. ולקינוח, יש גם המלצות לאוכל טוב ולינה כפרית שלווה.

עין ריחניה
עין ריחניה נובע במעלה ערוץ נחל השופט ומי המעיין נאגרים בבריכה עגולה וגדולה, מוקפת בעצים ושיחים. הקרקעית בוצית, אבל אם מחכים כמה דקות, הבוץ שוקע והמים הקרירים נעימים מאוד. לאחר הרחצה אפשר לשבת בצל העצים הגדולים. מכאן אפשר להמשיך בנחל השופט, דרך צמחיית הקנים, עד שמגיעים לסדרה של מפלונים וביניהם בריכות שכשוך נעימות. אפשר לשכשך רגליים במים או לשבת מתחת למפל הגדול ולהתענג על עיסוי טבעי.

עין ריחניה. אין כיף גדול מאשר לטבול במים הקרירים | צילום: נועם כהן

איך מגיעים? ממחלף אליקים פונים דרומה לכביש 672, עוברים את הפנייה לעין העמק וכ-350 מ' לאחר מכן, מצד שמאל יש דרך עפר ולצדה משטח המתאים לחניה. אפשר להשאיר כאן את הרכב ולרדת ברגל בשביל שאורכו כ-700 מ' עד המעיין. הדרך חשופה לשמש והיא כוללת ירידה תלולה למדי (ועלייה תלולה למדי בדרך חזרה…). אם אתם לא חסים על הרכב שלכם, המשיכו לנסוע לאט ובזהירות בדרך העפר עד למקום שבו רואים צמחייה צפופה – זהו המעיין.

מפל בנחל השופט

עין אמי (עין חשרת)
מי המעיין נובעים מתוך ניקבה יפה, שמעליה קשת חצובה בסלע והם נאספים לתוך בריכה עמוקה. אחרי שטובלים במים אפשר לנוח על משטח הסלע הלבן. עצי קטלב נטעו במקום, שנקרא על שמו של אמי ברנר, בן קיבוץ הזורע שנהרג בגבול הצפון. אם לא חם מדי ואתם מרגישים נמרצים והצטיידתם מבעוד מועד במספיק מים, תוכלו מכאן להמשיך מכאן לטיול רגלי במסלול מעגלי של שעתיים-שלוש בנחל השופט (ראו בהמשך).

איך מגיעים? מצומת יקנעם בכביש 70 נכנסים ליקנעם המושבה וממשיכים עם הכביש עד סופה. ליד הגדר בין יקנעם לקיבוץ הזורע פונים ימינה. הכביש מתחלף בדרך עפר המסומנת אדום. חולפים על פני בית הקברות וממשיכים עד חניון החרובים. משאירים את הרכב והולכים חזרה בדרך העפר, המעיין צמוד לדרך וקל מאוד להגיע אליו.

טיול רגלי בנחל השופט ועמק השלום
יוצאים מעין אמי (ראו למעלה) והולכים בשביל המסומן באדום עד למרגלות גבעת משעול. פונים ימינה ומטפסים בשביל שבשולי היער עד לראש הגבעה, מכאן יש תצפית יפה על האזור. מדרום לגבעה נמצאת חוות עמק השלום, שנוסדה בשנות ה-60 על ידי נוצרים אוהבי ישראל. בחווה האקולוגית שהקימו בעמק הם גידלו ירקות, פירות ודגנים. לאחר מותם, המקום הפך מרכז להדרכת טיולים וידיעת הארץ. מהחווה יורדים בדרך עפר המצטרפת לשביל האדום ומגיעים לעין פרור בערוץ נחל השופט. ליד המעיין גדל עץ ערבה מרשים ומולו יש שני ברושים זקופים – לזכרם של שני נופלים בפרעות של 1936 (על שמם נקרא העמק – עמק השניים). מעין פרוד ממשיכים לאורך נחל השופט, בשביל האדום, לאורך 1.5 קילומטר, יורדים לאפיק הנחל וחוזרים בשביל סלול בחזרה לעין אמי ומשם לרכב שהשארנו בחניון החרובים.


שני הברושים בעמק השניים | צילום: אבישי טייכר

טיול ופיקניק בפארק רמת מנשה
יערות, שדות ומטעים ילוו אתכם בדרך שהכשירה קק"ל ואשר אורכה כ-27 ק"מ. הדרך, שעוברת בפארק רמת מנשה, משולטת לכל אורכה והיא מתאימה לכל כלי רכב. אפשר לנהוג בה ברצף, אבל מומלץ לעצור ולצאת לטיול קצר ברגל או לפיקניק ביער.
איך מגיעים? יש כמה כניסות לפארק, הנוחה שבהן נמצאת על כביש 66, בין יוקנעם למגידו (יש שילוט).

עין אריה (מעיין האולמוסים)
פינה נעימה ושלווה, שאמנם צריך להתאמץ כדי למצוא אותה, אבל בסוף הדרך מצפה התמורה: מעיין אשר מימיו הצלולים נאספים בבריכה עגולה קטנה ששופצה על ידי חברי קיבוץ רמת השופט. את המעיין מקיפה צמחיית נחלים ויש כאן גם עצי רימון ותאנה. זהו מקום קטן ואינטימי, אידיאלי להתבודדות בזוג ולשכשוך רגליים עייפות מהדרך (ראו סרטון).

עין אריה. בריכה קטנה ואינטימית

איך מגיעים? ממחלף אליקים נוסעים על כביש 627 לכיוון רמת השופט, בצומת רמת השופט פונים שמאלה לכיוון הקיבוץ, אחרי כקילומטר וחצי, בפנייה לקיבוץ, פונים שמאלה ומיד לאחר מכן פונים ימינה לשביל עפר היורד מתחת לקיבוץ. אחרי כקילומטר תחלפו על פני פארק אתגרי ואחריו יש מגרש חניה. משאירים את הרכב והולכים בשביל היוצא מהקצה הצפוני של החניה ויורד אל הוואדי. הולכים בשביל כ-750 מ' עד שמגיעים לשביל מסומן אדום, פונים בו שמאלה וממשיכים ללכת עד לצומת שבילים. בצומת פונים שמאלה, במעלה הערוץ והולכים (בעלייה) כחצי קילומטר.,קצת לפני שלט שעליו כתוב נחל השופט, מצד ימין, נמצא המעיין.

עוד באזור, למטיילים עם ילדים

הקרקס החקלאי במושב היוגב. מופע קרקס, סדנת ג'אגלינג, התנסות ברכיבה על חד אופן והליכה על קורה, האכלת חמורים ועיזים ננסיות. טלפון: 054-5500247.

פארק היורה בבית לחם הגלילית.
משחק הרפתקאות ביער דינוזאורים במהלכו המשתתפים יורים בחץ וקשת במטרות תלת ממדיות. הפעילות נמשכת כשעה וחצי ומתאימה לילדים מגיל 7 ומעלה. טלפון: 04-8113861.

שביל פרות החלב.
עוד אטרקציה בבית לחם הגלילית, סיור מודרך ברפת, כולל פעילויות כמו חליבה, האכלת עגלים והכנת שוקו. טלפון: 04-9832437

איפה אוכלים?

טאנטי באצ'י. מסעדה איטלקית מומלצת בטבעון, עם פסטות בעבודת יד, פיצות הנאפות בתנור אבן ומנות בשריות מצוינות. כדאי להזמין מקום מראש. טלפון: 04-9536779

פיצה של טאנטי באצ'י בטבעון, עצירה טעימה בסוף הטיול

פיאנו פיאנו. מסעדה איטלקית במתחם G סנטר בכניסה ליקנעם. המנות נדיבות מאוד והמחירים סבירים. הפיצות, עם בצק דקיק ופריך, נאפות בתנור של עצי הדר שיובא מאיטליה. טלפון: 04-9121912

טנדוקה. מסעדת שף במושבה יקנעם, מתמחה בבשרים המיושנים במקום בתוספת ירקות הגדלים בשדות האזור. טלפון: 052-6619299

איפה ישנים?

בלב פארק רמת מנשה, מוקף בשדות ובחורשות, נמצא קיבוץ דליה ובו זוהר בדשא, מתחם ירוק ומזמין עם בקתות עץ הפזורות בין מדשאות וגינות פורחות. יש כאן בקתות המתאימות לזוג ושני ילדים ובקתות עם גלריית שינה המתאימות לזוג עם שלושה עד חמישה ילדים. הבקתות נעימות ומכילות חדר שינה נפרד להורים, סלון עם ספות ההופכות למיטות עבור הילדים (בבקתות עם הגלריה יש עוד שלוש מיטות יחיד לילדים), אמבטיה ושירותים, מטבחון מאובזר ומרפסת שכיף לשבת בה עם כוס קפה מוקדם בבוקר או תה צמחים מאוחר בלילה, להסתכל על הצמחייה מסביב ולשקוע בהרהורים על משמעות החיים. במקום יש גם חדרים המתאימים לזוגות, לזוג עם ילד וסוויטה רומנטית.


"זוהר בדשא" בקיבוץ דליה. בקתות עץ מוקפות גינות פורחות | צילום: אלברט אדוט

ארוחת הבוקר, המוגשת בחדר אוכל נפרד לאורחי המקום, היא מהטובות שאכלנו בנופש ישראלי. המזנון מכיל גבינות מצוינות, סלטים טריים, לחמים ומאפים, ביצים ומשקאות חמים וגולת הכותרת בעינינו – ריבות ביתיות בטעמים מפתיעים (ריבת העגבניות הדהימה אותנו במיוחד).

מרפסת הבקתה ב"זוהר בדשא" היא מקום נפלא להרהר בנחת על דא והא | צילום: אלברט אדוט

בתיאום מראש, אפשר לצאת לטיולי סוסים, טיולים באופניים חשמליים, טיולי רנג'רים ואפילו טיולי סגוויי בשטח. בקיבוץ יש דיר כבשים שישמח את האורחים הצעירים ובריכת שחייה קיבוצית נהדרת שפתוחה גם למתארחים ב"זוהר בדשא" (הבריכה חיצונית ופתוחה רק בעונת הרחצה).
זוהר בדשא, טלפון: 04-9897777, אתר אינטרנט


מפת האזור. באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי ישראל

בתמונה הפותחת: עין ריחניה ובגבעה מעל – בתי עין העמק | צילום: נועם כהן

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.