מעיינות בצפון: לצנן את החום

נוסעים צפונה בכביש מספר 90 המוביל מצומת עמיעד לקריית שמונה. פונים ימינה (מזרחה) בצומת מחניים וממשיכים בכביש 91. כשבעה קילומטרים אחרי הכניסה לקיבוץ גדות פונים צפונה (שמאלה) וממשיכים לנסוע בכביש מספר 918, שמגיע בסופו של דבר לקיבוץ גונן. לא רחוק מהכביש נמצאים המעיינות שבהם נבקר: עין ג'ילבון (בריכת הקצינים שבשמורת ג'ילבון), עין שוח (בשמורת אל-פג'ר), עין א-טינה (עינות נוטרה) ועין דיבשה. לנוחיות הקוראים המטיילים, המעיינות מוזכרים כאן מדרום לצפון, אך אפשר כמובן לבקר רק בחלק מהם. מומלץ להצטייד בסל של פיקניק – לא חייבים קש, גם סתם צידנית תספק את הסחורה והאווירה הראויה – ולשבת לסעוד בסמוך למים, אפשר בשניים, תחת עץ התאנה.

• מעיינות סודיים בישראל
• מעיינות בגולן
• מעיינות ברמות מנשה
• מעיינות בדרום ובמרכז

עוד טיולים בישראל כאן

למען המטיילים הבאים, כדאי לזכור כי המקומות היפים הללו ימשיכו להיות כאלה רק אם נקפיד על איסוף הפסולת למצבורי אשפה סגורים (בעלי החיים שמגיעים בלילה ומוצאים שקיות נוטים לפזר את תוכנן לכל עבר).

עין ג'ילבון

מיד לאחר הפנייה לקיבוץ גדות פונים שמאלה לכביש 918 וממשיכים עד גשר הפקק. כמאה מטר לאחר מכן פונים בירידה המובילה לדרך עפר אל עבר נחל ג'ילבון ובריכת הקצינים החבויה במסלולו.

דרך העפר אינה קלה למעבר רכב רגיל, ואפשר להתקדם בה רק כמה מאות מטרים. ממשיכים ברגל למרחק קילומטר בערך, במסלול הליכה עם סימון השבילים האדום (בעלי רכב שטח יכולים להגיע עד תחילת המסלול). הוא מתחיל אמנם בתעלת מים בוצית, אך לאחר כמה עשרות מטרים ממשיך המסלול בערוץ מים קריר, שמחייב להצטייד בנעליים או בסנדלים המתאימים להליכה במים.

אמת המים בדרך לבריכת הקצינים, מהסדקים בין אבני האמה פורצים זרמי מים

לאחר כמה דקות מגיעים למבנה בזלת גדול ששימש בעבר טחנת קמח, ומאחוריו אפשר לראות את אמת המים שהובילה מים לטחנה. מהסדקים שבין אבני האמה פורצים זרנוקי מים מרהיבים. כשממשיכים בעלייה מתונה בתוך המים הקרירים, מבחינים בצינור גדול, הפרוש לאורך המסלול שנועד לשאוב מים מהבריכה. עוד כמה דקות הליכה – ומגיעים אל בריכת הקצינים. מי הבריכה, ששוכנת בחורשת אקליפטוסים, מתכסים לעתים בעלים, אך המים נקיים. כשמטיילים עם ילדים קטנים צריך להשגיח: הבריכה עמוקה וצריך לדעת לשחות.

עין שוח

אפשר להגיע סמוך מאוד למעיין ברכב פרטי (הבאים ברכב שטח יוכלו להגיע ממש עד למעיין). מגשר הפקק ממשיכים צפונה ולאחר כקילומטר וחצי, סמוך לשלט חום של קק"ל, פונים ימינה לעבר דרדרה. מיד לאחר שחוצים תעלת מים פונים שמאלה (צפונה) וממשיכים לאורך מטע של עצים נשירים. בסוף המטע עוברים בין אבנים גדולות ופונים ימינה (מכאן כבר נוסעים לכיוון מזרח), ממשיכים בעלייה מתונה ועוברים על גשר העשוי מצינורות מתכת (שמונעים מעבר של בקר). ממשיכים בדרך העולה עד לרחבה גדולה, שבה אפשר לחנות. ממשיכים ללכת בדרך עפר עוד כחצי קילומטר, שוב חוצים גשר של צינורות מתכת ופונים ימינה.

בריכת מים קטנה, שנקראת עין שוח, חבויה בין העצים שלפנינו. כשבאים לכאן בשבת, פוגשים בדרך כלל משפחות. באמצע השבוע יש סיכוי גדול לבלות שעות ארוכות בבדידות.

עין שוח. בריכת מים קטנה חבויה בין עצים
עין א-תינה

כשישה קילומטרים מצפון לגשר הפקק נמצא עין א-תינה, שהוא חלק משמורת עינות נוטרה. מיד לאחר ששדרת עצי האקליפטוס מפסיקה ללוות אותנו והכביש מתעקל ימינה, נרד מהכביש וניסע דרך שער בגדר הבקר. אמנם הדרך משובשת, אך מתאימה לכל סוגי הרכב. נחצה פלג מים קטן ונמשיך בנסיעה עוד כמה מאות מטרים עד לחורשת האקליפטוס, שם נחנה. מיד עם הירידה מהרכב נראה בריכת מים, ואפשר לטבול בה.

נמשיך לאורך השביל המטפס לאורך (ולפעמים בתוך) זרימת המים לעבר טחונת עין א-תינה. בערך במחצית הדרך לחורשת האקליפטוס יש פנייה שמאלה לדרך עפר העולה לטחונה, שבעלי רכב שטח יכולים לנסוע בה, אך זו נסיעה שדורשת ניסיון בנהיגת שטח. בטחנה ששימשה את תושבי האיזור עוד מהתקופה העותמאנית אפשר עדיין לראות את הגלגל ואת אבני הריחיים שטחנו את הקמח. בשבתות המקום הומה אדם. אם מתאפשר לכם להגיע בשאר ימות השבוע, מזומנת לכם חוויה רגועה יותר.

עין א-תינה. בשבתות המקום הומה אדם, בשאר ימות השבוע שקט ורגוע

עין דיבשה (דרבשיה)

במרחק של כ-600 מטר מצפון ליציאה מעינות נוטרה (לכיוון גונן) תראו מצד שמאל של הכביש רחבת חניה קטנה. חוצים את הכביש, עוברים בשער קטן ומטפסים לאורך זרימת המים בין מסתורי צל רבים.

עין דיבשה עצמו נמצא בתוך שטח מגודר, מחשש למיקוש, אך עד המעיין נפרשים מאות מטרים של זרימה עדינה וצל לרוב. כמות המים הזורמים כאן מעטה יחסית לזו שבעינות נוטרה, אך האתר הזה שקט יחסית, גם בסופי שבוע. מומלץ מאוד להתיישב בצל התאנה, לטבול את הרגליים במים הקרירים ולהתרגע.