תפריט עמוד

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו את הכותרות שאיתן אנחנו מסתובבים ברוב ימות השנה, לפשוט מעלינו באופן מטאפורי את המותגים והמלבושים ולהביא את הפשטות". שרה לין ברנשטיין ערכה סיור בצפת לקראת הפסטיבל

אתחיל בווידוי קטן: כשהציעו לי לנסוע לצפת כדי לסייר ולהכיר את העיר טרום פסטיבל הכלייזמרים שעתיד להתקיים בסוף החודש, קצת עיקמתי את האף וחשבתי לעצמי – מה לי ולצפת? כמו הרבה אנשים הייתי כבר פעם, ראיתי והרגשתי שמספיק לי. עם זאת, הזכרתי לעצמי שאני בתקופה שאני אומרת כן לרוב הדברים שמציעים לי ותיכף החופשה הגדולה מסתיימת, אתחיל לעבוד ולא יהיה לי זמן להרפתקות קטנות.

אז ביום אוגוסט חם (מאוד), ארזתי מים, כובע וציוד צילום ועשיתי דרכי לצפת.

סיור מודרך בצפת

ציינתי כבר שהייתי בצפת פעם, אפילו פעמיים. אבל, וזה אבל ענק, אף פעם לא חוויתי את צפת כמו שחוויתי בפעם הזו. והסיבה היא שהפעם עשיתי זאת בסיור מודרך מצוין. מדריכה ומדריך שלא רק מביאים אותך למקומות אלא גם מספרים את הסיפור מאחורי המקומות או יותר נכון מתחת למקומות. בעקבות רעידת אדמה גדולה שהתרחשה בישראל בשנת 1837 (ועוד אחת לאחר מאה שנה ב-1927) העיר נחרבה כמעט עד היסוד והותירה הרס רב והרוגים רבים. אתרים רבים הפכו להיות ערמה של אבנים. אבל תושבי העיר ששרדו חפרו תחת ההריסות ובנו מחדש את מה שאנחנו רואים היום. עד היום יש כאלה שממשיכים לחפור ולמצוא אוצרות קבורים.

בית המאירי. מספרים שיש כיסא מיוחד לכאלה שרוצות שידוך

בית המאירי. מספרים שיש כיסא מיוחד לכאלה שרוצות שידוך

סיור מודרך במבוכי העיר מלמד שרב הנסתר על הגלוי. מעיינות סודיים שנמצאו על ידי הסבא מבית משפחת מאירי, אנשי הפלמ"ח, האצ"ל וההגנה שערכו פגישות במרתפים, נכסים שעוברים מדור לדור, ובית כנסת יחיד אחד ששרד את רעידת האדמה ההרסנית. בנוסף, מקבלים הצצה למחלבה. בנוסף, מקבלים הצצה למחלבה הראשונה בישראל שמייצרים, כמובן, גבינה צפתית.

המאירי - המחלבה הראשונה בישראל בה מייצרים, כמובן, גבינה צפתית

המאירי – המחלבה הראשונה בישראל בה מייצרים, כמובן, גבינה צפתית

הסביבה ההררית של העיר, והאוויר הצח של העיר המתנשאת לגובה 900 מטר מעל פני הים, שימשה כסביבה אידיאלית לסופרים גדולים ורבנים. הסמטאות הציוריות הפכו את העיר ליעד מועדף עבור אמנים ובעלי מלאכה.

מעיר שהיתה כולה כפר אמנים נשארה הסמטה הבודדת

מעיר שהיתה כולה כפר אמנים נשארה הסמטה הבודדת

העובדה שמידי שנה נערך בצפת פסטיבל הכלייזמרים רק מוסיף עוד קדם למקום שהוא כבר קסום. הפסטיבל, אשר חוגג את המוזיקה היהודית המסורתית הוא בן שלושה ימים, ומתפרש על פני ה-22-24 באוגוסט. בימים אלה הסמטאות מתמלאות בנגנים חדשים וותיקים. נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם הפסטיבל הזה, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו את הכותרות שאיתן אנחנו מסתובבים ברוב ימות השנה, לפשוט מעלינו באופן מטאפורי את המותגים והמלבושים ולהביא את הפשטות". לי זה נשמע מרענן. פשוט לבוא ולשמוח.

בנוסף, הייחוד של הפסטיבל הוא שאין מערכות הגברה. הקהל שעומד מול הבמות שומע את נגינת הבמות, הקהל מסתובב בסמטאות, שומע את המוזיקה שמתנגן בסמטאות בלבד. מאוד ידידותי.

ותיקי הנגנים, המנגנים כבר כ-30 שנה ביחד, יופיעו על במת כיכר השדה. עם סיום הפסטיבל ההרכב מזמין את כל הנגנים לג'אם סשן אחד גדול

ותיקי הנגנים, המנגנים כבר כ-30 שנה ביחד, יופיעו על במת כיכר השדה. עם סיום הפסטיבל ההרכב מזמין את כל הנגנים לג'אם סשן אחד גדול

בימי הפסטיבל הכל פתוח. מוזיאונים, אתרים היסטוריים, גלריות. ואם יש לכם מזל תוכלו להזמין בייגלה חם וטרי מ"יעקב בייגלה" שבחר לשים את שמו קודם כדי להעביר מסר ערכי של דרך ארץ קודם לכל ורק אחר כך הבייגלה. יעקב מסתובב בימי הפסטיבל רכוב על אופניים. מי שחשקה נפשו בבייגלה יוכל להתקשר אליו והוא יגיע תוך דקות ספורות אליו. (052-4858272).

העיר מוקפת הרים, יערות ושמורות טבע, ומספקת שפע של הזדמנויות לטיולים רגליים בחיק הטבע. העיר מכילה גם מגוון של מסעדות ובתי קפה ששווים ביקור.

הפתעת היום. מזקקת צפת. לא התאכזבתי מהטעם של הויסקי הישראלי. וזכיתי לעוד סיפורים מרתקים על ההיסטוריה של המקום

הפתעת היום. מזקקת צפת. לא התאכזבתי מהטעם של הויסקי הישראלי. וזכיתי לעוד סיפורים מרתקים על ההיסטוריה של המקום

מלון רות צפת. בר היין שפתוח לקהל הרחב בכל ימות השבוע וגם בימי הפסטיבל

מלון רות צפת. בר היין שפתוח לקהל הרחב בכל ימות השבוע וגם בימי הפסטיבל

הצפתיים מבטיחים כי חדרי הלב של המבקרים בצפת נפתחים, שבמהותה צפת היא עיר של רוח. והאמת, אי אפשר להישאר אדישים לעובדה שבכל פינה וסמטה יש סוד של יופי, ויופי של סוד.

פסטיבל הכלייזמרים הוא הזדמנות נפלאה לאנשים להגיע ולחוות את ההיסטוריה, המורשת והתרבות של העיר תוך שהם נהנים ממוזיקת כלייזמרים יהודית מסורתית.

*אני ממש ממליצה להיכנס לתוכנייה של הפסטיבל ולהתעניין בדוגמאות של הסיורים והפעילויות. אם במילא תהיו שם, כדאי לשמוע את הסיפורים.

הרחבה המרכזית של הפסטיבל

הרחבה המרכזית של הפסטיבל

פסטיבל הכלייזמרים בצפת 23 - קליפ חדש

לתוכניית הפסטיבל ולמידע נוסף על הפעילויות השונות – https://klezmerim.info

————

שרה לין ברנשטיין – מתגוררת בכרכור. מורה לאנגלית שמצלמת ומטיילת.

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...

כפר גלעדי: מאה שנות היסטוריה ונוף בלי סוף
כפר גלעדי: מאה שנות היסטוריה ונוף בלי סוף

יותר ממאה שנים עברו מאז שיוסף טרומפלדור, יצחק בן צבי, מניה וישראל שוחט וחבריהם לארגון השומר הקימו את כפר גלעדי בראש גבעה מבודדת סמוך לגבול עם לבנון. היום, בשיטוט נינוח בשביל הלולים או טבילה בבריכה מול הרי הגולן, ...