תפריט עמוד

מסעדות במחלבות

מחלבות רבות כבר לא מסתפקות בייצור ומכירת גבינות, אלא מציעות גם ארוחה על בסיס גבינות, אשר לרוב מלווה באווירה כפרית פסטורלית. הנה כמה מחלבות ברחבי הארץ, מצפון לדרום, שבכולן ניתן ליהנות גם מארוחה טעימה

בשנים האחרונות ענף הגבינות בארץ נמצא בפריחה. ברחבי הארץ נפתחו עשרות מחלבות בוטיק עצמאיות, שבהן מייצרים גבינות משובחות, לרוב מחלב עזים אך גם מחלב כבשים ומחלב בקר. חלק מהמחלבות הבינו את הפוטנציאל הטמון במקום ולא מסתפקות במכירת הגבינות, אלא פתחו בצמוד למחלבה מסעדה או בית קפה שבהם אפשר ליהנות מארוחות חלביות המבוססות על הגבינות במחלבה. בחלק מהמקומות מגישים רק פלטות של גבינות, באחרים יש תפריט חלבי עשיר. כך או כך, כמעט כל המקומות מציעים, בנוסף לאוכל טוב, גם אווירה כפרית ופסטורלית, שמהווה מוקד משיכה נוסף. הנה כמה מחלבות ומגבנות שבהן ניתן ליהנות גם מארוחה טובה:

טבע עז ומסעדת פורטבלה, בן עמי
מחלבת טבע עז שבמושב בן עמי, החלה את דרכה בשנת 1984, כשדרור בוקר הקים במקום דיר עזים עם עזים לבנות משווייץ. ב-1991 הוקמה המחלבה הסמוכה, שהחלה את דרכה כמחלבה קטנה והיום היא מחלבה גדולה שמשתמשת בחלב עזים של יצרנים נוספים, בנוסף לחלב שמגיע מהדיר. אמנם כבר לא מדובר במחלבה קטנה ואת התוצרת שלה (שכוללת גבינות רכות כמו ברי, סנט מור, צפתית וגלילי גבינה מתובלים לצד גבינות קשות כמו תום במגוון טעמים) אפשר להשיג בחנויות שונות ברחבי הארץ, אבל המסעדה החלבית הטובה שפועלת פה, פורטבלה, מהווה סיבה טובה להגיע למקום.

פלטת גבינות ומטבלים במסעדת פורטבלה, הצמודה למחלבת טבע עז

המסעדה צמודה למחלבה, ובניגוד למסעדות אחרות במחלבות שמציעות תפריט מצומצם, היא מציעה תפריט עשיר ומגוון שמבוסס על תוצרת המחלבה. התפריט כולל מגוון ארוחות בוקר (ארוחת הבוקר הזוגית כוללת, בין היתר 10 גבינות צאן ובקר), סלטים, כריכים, פסטות ופיצות. הכי כדאי לנסות את המיוחדים של המקום – פלטת גבינות (שכוללת גם עלי גפן במילוי גבינת עזים ומוגשת עם לחם הבית, מטבלים וירקות פרוסים), פטריות במילוי גבינת עזים, פסטו וצנוברים או בלינצ'ס גבינות (מתוק או מלוח). טלפון: 04-9822554 , אתר אינטרנט


פיצה בפורטבלה. התפריט כאן מגוון וכולל, בנוסף לגבינות, גם סלטים, כריכים, פיצות ועוד

מחלבת אלטו, שמרת

זוהי מחלבה נוספת בגליל המערבי שלצידה פועלת מסעדה עם תפריט עשיר ומגוון. במחלבה מייצרים גבינות בשלות כמו ברי וקממבר, גבינות קשות וחצי קשות כמו מנצ'גו וקשקשל, גבינות ויוגורטים דלי שומן וגם גלידה משובחת על בסיס חלב עזים. בבית הקפה הצמוד אפשר לשבת בפנים ולהשקיף דרך החלון הגדול אל אולם הגיבון, או על דק העץ שבחוץ, למול בוסתן עצי הפרי.

בית הקפה הצמוד למחלבת אלטו בקיבוץ שמרת שבגליל המערבי

התפריט כולל ארוחות בוקר (נסו את שקשוקה אלטו – שכוללת בנוסף למרכיבים הרגילים גם חצילים קלויים, גבינות ופטריות, ומוגשת עם מבחר גבינות עזים תוצרת המחלבה, חמאת עזים, לחם שאור וגבינה), כריכים, סלטים, קישים ופסטות, וכמובן גם פלטת גבינות עזים תוצרת המחלבה. במיוחדים כדאי לנסות אצבעות פולנטה עם גבינת עזים או מאפה ברי.
טלפון: 04-9854802, אתר אינטרנט


גבינות מתוצרת מחלבת אלטו

חלב עם הרוח, יודפת
מחלבה וותיקה ששוכנת למרגלות הר השאבי בגליל, ליד יודפת, ומציעה אווירה קסומה ורומנטית. עדר העזים רועה בגבעות הירוקות שמסביב לחווה, והתחושה היא כאילו נמצאים בכפר קטן בפרובאנס. הגבינות שבמקום מיוצרות מחלב עזים אורגני, ובהן גבינת שברייה, גבינת עזים העטופה בעלי גפן, גבינת ריקוטה, גבינת קפרינו פלפל – גבינה בשלה שמכילה גרגרי פלפל שלמים, ופחימה – גבינה חצי בשלה שמצופה בפחם ומבשילה בתוכו. במקום פועלת מסעדה בלב הטבע, אשר אורחיה יושבים על מרבצים וכריות מתחת לעץ החרוב או השקד ונהנים מארוחה של גבינות עזים, סלטים ולחם שאור מול הנוף של בקעת בית נטופה. לצד האוכל, אפשר לשתות משקה של מי ורדים. הארוחה במסעדה בתיאום מראש בלבד.
טלפון: 050-5327387, אתר אינטרנט

עין כמונים
משק עין כמונים ששוכן על כביש 85 בין עכו לצפת הוא אחד מהחלוצים בארץ בכל הנוגע לגבינות עזים – דיר העזים שבמקום הוקם כבר ב-1979 ולצדו מחלבת הבוטיק שמייצרת 30 גבינות עזים בסגנון צרפתי, ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל. גם המסעדה הצמודה היא מהוותיקות בתחומה, והיא פועלת כבר למעלה מ-20 שנה. הנוף משגע, האווירה פסטורלית והגבינות מצוינות. פעם הסועדים קיבלו, לצד הגבינות והלחמניות שנאפות במקום, קערה עם ירקות שלמים שאינם קלופים, ונתבקשו לקלף ולחתוך אותם בעצמם, גימיק שמום מה משך למקום לקוחות רבים. היום כבר אפשר לקבל פה סלט חתוך ורענן. מלבד זאת, התפריט מצומצם למדי – פלטת גבינות, פלטת מזטים, וגלידה תוצרת בית לקינוח. יש גם ארוחות בוקר שמבוססות על הגבינות המיוצרות במקום (לחלופין, יש גם יוגורט עזים עם גרנולה ופירות העונה), וארוחת אכול כפי יכולתך (88 שקלים למבוגר, 44 שקלים לילד, כל השולחן חייב בהזמנה), שכוללת סלסלת לחמים עם חמאה וריבה, פלטת גבינות עזים עם עשרה סוגים שונים, פלטת מזטים, סלט ירקות טרי, סלט חסה צרפתי, יוגורט עזים, קינוח, לימונדה ויין הבית.
טלפון: 053-9426891, אתר אינטרנט


מחלבת שוורצמן, בת שלמה
מחלבת שוורצמן הוותיקה היא מחלבה משפחתית שפועלת כבר כמה דורות במושבה הציורית בת שלמה. למעלה ממאה שנים מייצרים במקום גבינות מחלב בקר, עזים וכבשים, ובהן גבינה צפתית, גבינת פקורינו, כדורי לבנה בשמן זית, גאודת עזים וגבינת שברוטין מתקתקה. בשנים האחרונות המקום סופג ביקורת על מחירי הגבינות הגבוהים, אבל טעמן המצוין והאווירה הייחודית עדיין מהווים סיבה טובה להגיע למקום. 

בנוסף לגבינות במחלבת שוורצמן מוכרים גם תוצרת חקלאית מהאזור, כמו זיתים, שמן זית ודבש

המתחם שוכן בחצר מקסימה שבה מתרוצצות תרנגולות, אשר בליבה מבנה אבן בן 120 שנה שמשמש כמסעדה וכמוזיאון, עם הרבה חפצים, כלים, תמונות וכלים חקלאיים שמספרים את סיפורו של המשק ואת הקמת המושבה. במקום מוכרים גם תוצרת חקלאית מהאזור, כמו זיתים, שמן זית, דבש שמשפחת שוורצמן מייצרת ועוד, מכל אלה ניתן ליהנות גם בארוחות במסעדה. לצד פלטת גבינות עזים (שכוללת 6 סוגי גבינות, 3 סוגי זיתים, עגבניות מיובשות ועלי גפן ממולאים בגבינת עזים), אפשר ליהנות במקום גם מסלט ירקות, פטוש או טבולה, ופטיר – לאפה טעימה במיוחד שהבצק שלה ממולא בעשבי תיבול. אפשר גם להרכיב סנדוויצ'ים של פטיר עם לבנה או גבינות עזים. 

חנן הגבן, מושב חירות
חנן הגבן היא מגבנה של איש אחד, חנן סופר, שהתחיל לייצר גבינה אחרי שנתקל במתכון לגבינה צפתית של שרי אנסקי והתאהב בעולם הגבינות. מאז למד סופר גבנות בצורה מקצועית בצרפת ובאיטליה, אבל עד היום הוא מכין גבינות בהיקף קטן, בעבודת יד ובשיטות מסורתיות, ללא חומרים משמרים, מייצבים או תוספות, אבל עם הרבה אהבה. ביו היתר מייצר חנן גבינה צפתית, לבנה, חלומי, קממבר, סנט מור, ברי, רוקפור, טום מוצרלה ועוד, מחלב בקר, עזים וכבשים שנרכש ממשקים באזור. המגבנה שוכנת בלול ישן מ-1930 שהוסב לפני שש שנים למגבנה, בלב מטע אבוקדו במושב חירות שבשרון. 


חנן הגבן. ארוחה של גבינות וירקות טריים בין עצי האבוקדו

מי שיגיע למקום ייהנה מהאווירה הפסטורלית ומהאפשרות לסעוד במקום ארוחות בוקר על בסיס הגבינות שחנן מייצר, גם גבינות טריות וגם גבינות מיושנות, לצד ירקות טריים שגדלים בגינת הירק שצמודה למגבנה, בהתאם לעונה. אין תפריט קבוע של ארוחת בוקר, הארוחה היא מודולרית וכל אחד מרכיב את הארוחה בהתאם למרכיבים שהוא חושק בהם, כשלגבינות אפשר להוסיף לחם, זיתים, פירות, קפה איטלקי משובח ויינות מצוינים של יקבים ישראלים. אל תחמיצו את הקפרזה ממוצרלה שמכינים במקום עם עגבניות מהערבה, בזיליקום ושמן זית מהמושב. מקום אינטימי.
המקום פתוח בימים א'-ו' למכירה של גבינות, ארוחות הבוקר מתקיימות בימי שישי בשעות 14:00-8:00, אבל כדי להבטיח את מקומכם ולשמור על האווירה האינטימית במקום, יש להגיע רק בתיאום מראש..
טלפון: 054-4883320,  אתר אינטרנט

טל טלה, באר יעקב
במושב נווה דורון שבבאר יעקב פועלת מחלבת טל טלה, עם דיר גדול במיוחד שבו גדלות כ-1,000 עזים וכבשים שמהחלב שלהן מייצרים גבינות מצוינות, ובהן גבינות קשות כמו סנט מור או גאודה לצד גבינות עזים למריחה במגוון טעמים, גבינת פטה ויוגורטים. את המוצרים של טל טלה אפשר להשיג במרבית רשתות השיווק, אבל יש סיבה אחת טובה להגיע במיוחד לכאן – הבראנץ' של ימי שישי. בכל יום שישי בית הקפה של המקום מושך אורחים רבים, שמגיעים ליהנות מהמזנון הפתוח והעשיר שכולל גבינות עזים וכבשים רכות וקשות, לחמים כפריים, למעלה מעשרה סוגי סלטים ואנטיפסטי, דגים כבושים, ממרחים, מנות חמות כמו פסטה בשמנת צאן ובזיליקום, ברוסקטות בציפוי שמנת ופטה צאן ופשטידות ירק וגבינה, וכן מגוון של עוגות ביתיות. באמצע השבוע מוגשות, עד השעה 14:30, ארוחת בוקר שגרתיות יותר, על טהרת הגבינות המוגשות במקום לצד חביתות, סלטים ממרחים ולחם. אחרי הארוחה אפשר להציץ על העזים ולהצטייד בגבינות בחנות המחלבה. לבראנץ' חייבים להזמין מקום מראש.
טלפון: 08-9228516, אתר אינטרנט

שביל עזים, טל שחר
במושב טל שחר שלמרגלות הרי ירושלים נמצא משק שביל עזים שבו דיר עזים, מחלבה ומרכז מבקרים, שבו ניתן לרכוש מהגבינות המיוצרות במקום, כולל פלטות של גבינות לארוחה במקום. זהו עסק משפחתי קטן ומקסים, שבעליו מקפידים לשמור על אופיו האינטימי ולהמשיך לייצר גבינות בהיקף קטן, תוך דאגה לרווחת העזים ולאיכות התוצרת. בדיר שבמקום יש כרגע 70 עזים, מהן 45 עזים חולבות, ורות, הבעלים, מספרת שאלו הן עזי חופש: בשום שלב לא מופעל על העזים לחץ להגביר את תפוקת החלב, הגדיים לא מופרדים מהאימהות ובדיר יש פתח אל החצר שבה העזים יכולות להסתובב באופן חופשי בכל עת.

גבינות של שביל עזים. העזים חופשיות להסתובב כרצונן ולא מפרידים את הגדיים מאמהותיהם

במקום מייצרים מבחר גבינות עזים – לבנה, צפתית, אמנטל, מנצ'גו, ברי, קממבר ועוד, לצד יוגורט עזים ויוגורט בטעמים עם ריבת פירות. במקום מאמינים בעקרונות של תנועת הסלואו פוד, ובמרכז המבקרים שבמקום מוכרים, לצד הגבינות, גם ממרחים שכולם מיוצרים במקום (אל תחמיצו את ריבת החלב על בסיס של חלב עזים), שמן זית וזיתים מתוצרת מקומית ועוד. מה שלא מיוצר במקום, נרכש מיצרנים קטנים תושבי האזור. במרכז המבקרים שבמקום ניתן לרכוש פלטה של גבינות עזים, יחד עם ממרחים ביתיים, ריבות, קפה איכותי ויין, וליהנות מארוחה מול הנוף הפתוח. ניתן להצטרף גם לסיור טעימות מודרך, שכולל סיור בדיר העזים ובמחלבה, הסבר על תהליך הגיבון וטעימת גבינות. בנוסף, מתקיימות במקום סדנאות גיבון מקצועיות.
טלפון: 08-9495964, אתר אינטרנט


חוות קורנמל, הר הנגב
מחלבה נוספת ששומרת על מעמדה כבר שנים היא מחלבת קורנמל שהוקמה ב-1997, ומאז שמען של הגבינות המיוצרות במקום יצא למרחוק, ואנשים מגיעים למחלבה ממרחקים כדי לקנות את גבינות העזים המיוצרות במקום, ובהן כתם – גבינה חצי קשה עדינה ונימוחה, הדר – גבינה חצי קשה העטופה בעלה גפן כבוש, טום – גבינה קשה שהבשילה כחצי שנה ועוד. גם המיקום של החווה, על גבעה שצופה אל הנוף המדברי, תורם לתחושה המיוחדת. במקום פועלת מסעדה קטנה שבנויה מכמה קרונות מסע שצורפו יחדיו, ובחצר יש פינות זולה עם מרבצים ומזרנים שמאפשרים לנשנש מול הנוף. התפריט מצומצם ומבוסס אך ורק על תוצרת המחלבה – מגש גבינות, מאפים כמו פיצה, קלצונה ובצק פילו ממולא בשני סוגי גבינה ופלפל אדום, ומעדנים כמו גבינת הגר על פרוסות תפוחי אדמה בתנור עם רוטב יוגורט ושום או מקלות של גבינת עדנה עטופה בבצק פריך בציפוי סירופ יין ותפוחים. את הארוחה אפשר ללוות ביין, לימונדה או כוס משקה יוגורט מצוין. החווה נמצאת על ראש גבעה, מדרום לצומת טללים, הדרך עבירה לכל כלי הרכב (יש שילוט). 
טלפון: 08-6555140, אתר אינטרנט


גבינות של חוות קורנמל על רקע נופי הנגב | צילום: נורית שרת

בתמונה הפותחת:
שולחן עמוס בכל טוב בין עצי האבוקדו אצל חנן הגבן

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...