תפריט עמוד

מסלול 4X4 ליד הכנרת – עולים, יורדים, נרטבים

תצפיות מרהיבות ופחות מוכרות לעבר הכנרת הן רק פן אחד במסלול זה, העובר בשולי דרום רמת הגולן ומצפין לאורך חופה המזרחי של הכנרת. תמצאו לאורכו גם אתרים בעלי עניין היסטורי ואקטואלי, נקודות צל מרעננות ולא מעט מים.
את המסלול נתחיל באנדרטת הטייסים התורכים שנמצאת מול קיבוץ האון. האנדרטה מנציחה את שמם של שני טייסים תורכים, צדיק ביי ופתחי ביי, שנהרגו כאן בהתרסקות מטוסם בשנת 1914. היתה זו תקופת ראשית התעופה, והמעצמות של אז התחרו בשבירת שיאים והפגנת יכולת. טיסה זו, שיצאה מאיסטנבול ועברה דרך דמשק, היתה אמורה לנחות נחיתת ראווה בירושלים, וממנה להמשיך לאלכסנדריה. בירושלים חיכו ילדים עם פרחים ועיתונאים מכל העולם, אך הטייסים לא הגיעו. הם נקלעו כאן לרוחות מזרחיות חזקות, אותן רוחות שתושבי האזור מכירים היטב. השניים נהרגו וגופותיהם נלקחו ברכבת העמק לדמשק, שם נקברו בטקס רב רושם.

מכאן נמשיך דרומה בדרך המכונה בפי תושבי האזור "הדרך הלבנה", על שום הכורכר הלבן המכסה אותה. נחלוף ליד מכלאות היענים הנטושות, בהן גידל קיבוץ האון יענים לבשר. הענף נראה מבטיח בתחילת שנות השמונים, ובתקופת החשש ממחלת הפרה המשוגעת גדל מאוד יצוא מוצרי היען לאירופה. אך עם חזרת בשר הבקר למדפים ובשל מגבלות כשרות הופסק גידול היענים לבשר, והיום הן משמשות אטרקציה תיירותית.

הדרך ממשיכה ועולה אל דרום רמת הגולן. שימו לב: באזור זה אין לרדת מהדרכים בשל חשש ממוקשים. למרגלותינו נפרשים שדותיו של עמק הירדן, מטעי הבננות והתמרים, הפרדסים וגידולי השדה, שביניהם יושבים הקיבוצים האון, תל קציר, שער הגולן, מסדה ואפיקים, הגדול בקיבוצי העמק. מדרום נראה את הרי הגלעד, ממערב – את רכס כוכב הירדן וממנו צפונה את נחל תבור, רמת סירין, נחל יבנאל, רכס מנורה, טבריה, הגליל התחתון והגליל העליון.

פינת חמד מוצלת
לקראת ראש המעלה נגיע לחורשת העצים שניטעה על ידי הקרן הקיימת. כאן הדרך הלבנה הופכת לדרך עפר חומה. מסביב ניתן להבחין בשרידי הכפר הסורי תאופיק פוקא ("תאופיק עלית"), שממנו התנכלו הסורים ליישובי העמק ובעיקר לתל קציר.
נמשיך בדרך החומה ונעלה לעין תאופיק, מעיין ששימש מקור המים של הכפר. היום זוהי פינת חמד עם מקומות ישיבה מוצלים ובריכות משוחזרות. הדרך עוברת בקרבת מבנה צבאי גדול ונטוש – מוצב "תותחי נברון", שנבנה בתקופת המרדפים, לאחר מלחמת ששת הימים. במוצב נבנה מתקן ירי מיוחד עשוי משני קָנים הבנויים על מסילה. כאשר הגיעה שעתם, הם היו מגיחים מהמבנה דרך שני פתחים ויורים לעבר העיר הירדנית אירביד שבגלעד, כתגובה למעשי חבלה שאירעו בבקעה. עד כמה המתקן הזה עבד ומה היתה השפעתו על החלטתו של המלך הירדני להשתלט על הפורעים – על כך הדעות חלוקות.

בצל עצי השיזף
נמשיך ונעלה על כביש 98 ואיתו נצפין לצומת אפיק. בצומת אפיק נפנה שמאלה ונרד לכיוון הכנרת דרך בני יהודה וגבעת יואב, על כביש 789. נעבור את הפנייה למצפה אופיר ונמשיך במורד עוד 1.3 קילומטרים, עד ליציאה חדה שמאלה מהכביש (לכיוון מערב-צפון-מערב) בקרבת מטע זיתים צעיר. אם הגענו אל הכביש למסעדת ניצה ומשה, סימן שפספסנו את הפנייה ועלינו לשוב לאחור.
הדרך שעליה ניסע עוברת בתצפיות נפלאות – תוכלו להשקיף ממנה אל כל אגן הכנרת ולראות כמעט את כל חופיה. נחלוף על פני המעיינות עין סוּוֵיקטה ועין עוּוֵיניש ונגיע לביר א-שכּוּם, היא בני יהודה הישנה. כאן אפשר לשבת בצל עצי השיזף וליהנות מבית המעיין הקטן שבקרבת פינת חמד זו.

למי שיעפיל בשביל המסומן כחול לחורבה צפויה תצפית מרשימה ונגיעה בסיפורו של המקום. ב-1887 הקימו כאן חברי אגודת ההתיישבות "בני יהודה" מצפת את היישוב בני יהודה. המשפחות היהודיות ניסו להיאחז באדמות בכל כוחן, אך היישוב ננטש, יושב ושוב ננטש בשל קשיים כגון מגיפת כולרה ופגעי מזג אוויר. ב-1920 עזבו שארית היהודים את היישוב.

חוויה מוטורית רטובה
מכאן נמשיך ונרד בדרך מקסימה לעבר הכנרת. התצפיות יפהפיות, וגבעת "קרן עין גב" גונבת את ההצגה. נתחבר לכביש 92 ועליו ניסע צפונה עד לצומת מעלה גמלא. מכאן מתחיל מסלול חוצה פלגים, הכולל מעבר עם הרכב בתוך סבך צמחייה, עבירות מעניינת והזדמנויות רבות לשכשך במים.

בצומת גמלא נפנה מערבה על שביל בסימון כחול, שלאחר כמה מאות מטרים פונה בחדות ימינה (צפונה). אחרי עוד כמה מאות מטרים רואים שהדרך המסומנת בכחול פונה שוב שמאלה – אך אנו ממשיכים ישר כל הזמן. סימון השבילים מתחלף מכחול לשחור, אחריו לירוק ולבסוף לאדום. בסופו של דבר הדרך מתחברת לכביש 87 בקרבת צומת בית צַידה.

הדרך עוברת בבקעת הבטיחה (הקרויה גם בקעת בית צידה), חוצה את ערוצי הנחלים דליות (מג'רסה), יהודיה ומשושים (זאכי), ועוברת לעתים בסבך צפוף – אז יש לקפל את המראות החיצוניות והאנטנה כדי שלא יינזקו. אפשר לעצור, לטבול במים להתרעננות או לשבת בצלו של אקליפטוס גבוה. ההנאה מובטחת, וכך גם האתגר המוטורי. זהו סיום נפלא לטיול, גם אם תגלו כמה שריטות על הג'יפים המבריקים.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהכנרת וטבריה

ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית
ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית

התגלות האלוהים בדמות אדם נחגגה בסוף השבוע הקודם בטקס האפיפניה שהתקיים הפעם באתר הטבילה "הירדנית" סמוך לכנרת. לידתו של ישוע היתה ההתגלות הפיזית שלו, אך ההתגלות השנייה והחשובה ביותר בנצרות, היתה באותם הרגעים בהם ירד ישוע כנער לטבול ...

פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית
פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית

הפסטיבל, אשר ייפתח בחמישי 23.3, ייערך בבית גבריאל ויתפרש על פני ארבעה ימים. בין השאר יכלול הפסטיבל סדנאות אמן, הרצאות, הצגות, סיורים ייעודיים, מופעים מיוחדים והופעות חיות. שילוב מושלם של נופש, טבע ותרבות

סיור סוף חורף באזור הכנרת
סיור סוף חורף באזור הכנרת

אוהבי היציאה לטבע מתחלקים לשתי קבוצות – אלו העומדים בפקקים בדרך לחרמון כדי לתפוס שאריות אחרונות של שלג ואלו העומדים בפקקים בדרך לדרום האדום מכלניות יפהפיות.  אנחנו בחרנו לצאת לטיול לכיוון אחר ואז לעמוד פחות בפקקים - יצאנו ...