תפריט עמוד

מסלולי טיול בעמק הירדן

השילוב של אגם ונהר, חורשות נטועות ונופים חקלאיים פסטורליים, אתרים היסטוריים ותצפיות נוף מרהיבות הופך את עמק הירדן למקום נפלא לטיולים. הנה כמה מסלולי טיול מומלצים בעמק הירדן - ברגל, ברכב ובאופניים

עמק הירדן, המשתרע מדרום לכנרת ומצפון לבקעת בית שאן, הוא אחד מאזורי הטיול היפים בארץ. אל האטרקציות הרבות לצד הכנרת מצטרפות פינות חמד על גדות הירדן הדרומי, נופים חקלאיים פסטורליים, אתרים היסטוריים ונקודות תצפית מרהיבות. הנה הצעות לכמה מסלולי טיול נהדרים בעמק הירדן והסביבה – ברגל, באופניים וברכב.

טיול לאורך הירדן הדרומי

נקודת התחלה וסיום: אום ג'וני, כחצי ק"מ מערבית מקיבוץ דגניה א'.

אורך המסלול: כ-4.5 ק"מ

רמת קושי: קלה

למי מתאים? משפחות

מסלול קליל שמתאים למשפחות באזור ירוק, שופע צמחייה ומים, עם תצפיות נהדרות על פיתולי הנהר. הירדן הדרומי נמצא בשנים האחרונות בתהליך של שיקום, הכולל שיפור משמעותי של איכות המים וטיפוח החי והצומח, דבר המתבטא בגידול המגוון הביולוגי באזור: צמחים חדשים נשתלו, עופות מים, צבי ביצה ובעלי חיים נוספים מגיעים. מכל אלה אפשר ליהנות במהלך הטיול הרגלי.

המסלול מתחיל באום ג'וני, שם התיישבו מייסדי קבוצת דגניה, לפני שעברו ליישוב הקבע ליד מוצא הירדן. מכאן הולכים צפונה לאורך צינור מים ירוק. הליכה קצרה מביאה אל הירדן, הזורם בצל עצי האיקליפטוס. זוהי נקודה מצוינת לעצירה ולפיקניק מול הנוף הרגוע.

 אום ג'וני, נקודת ההתחלה של המסלול לאורך הירדן

אום ג'וני, נקודת ההתחלה של המסלול

המשך המסלול מוביל לסכר אלומות, שבו נפסקת זרימת הירדן הדרומי (המים שזורמים בקטע מדרום לסכר הם מי המוביל המלוח, הנשאבים ממעיינות בצפון הכנרת, שפכים אחרי טיפול ראשוני ומי שיטפונות). כאן פונים דרומה וממשיכים בהליכה לכיוון נחל יבניאל. מהמעבר העילי שבמקום ניתן לצפות במים הזורמים מתחתיכם. פונים מזרחה והולכים לאורך נחל יבניאל עד שנפגשים שוב עם הירדן.

ממשיכים בהליכה לצד המים עד שמגיעים לגשר נחום, אשר נבנה ב-1949 על ידי חברי קיבוץ בית זרע ושופץ לאחרונה. חוצים את הגשר ופונים דרומה על דרך האספלט לכיוון בית זרע. לאחר כ-300 מטר פונים שמאלה והולכים בצד המזרחי של הירדן עד שמגיעים בחזרה לאום ג'וני.

הירדן הדרומי. מסלול טיול פסטורלי ורגוע

הירדן הדרומי. מסלול טיול פסטורלי ורגוע

איך מגיעים? מצומת צמח נוסעים על כביש 90 לכיוון מערב לאורך כ-1.3 ק"מ. פונים שמאלה לכיוון קיבוץ דגניה א' וממשיכים בנסיעה לאורך כ-1.7 ק"מ עד אום גו'ני.

טיול אופניים בשביל צופה כנרת

נקודת התחלה וסיום: גשר אריק

אורך המסלול: 147 ק"מ (אפשר לעשות מקטעים מהמסלול)

רמת קושי: אם רוכבים לאורך כל המסלול – קשה; יש מקטעים המתאימים למשפחות

למי מתאים? המסלול בשלמותו – לרוכבים מנוסים; מקטעים מסוימים – למשפחות

שביל צופה כנרת, המקיף את הכנרת ואת ההרים סביבה, הוא שביל אופניים אתגרי באורך 147 ק"מ. הרכיבה לכל אורכו מאפשרת מפגש עם הצדדים השונים של האזור ועם המגוון הנופי: בדרך חולפים על פני אתרים ארכאולוגיים, היסטוריים ודתיים, חורשות, מעיינות, חופים, ישובים ועוד. בין היתר, עוברים בעין נון, יער שווייץ, ירדנית, אשדות יעקב, סוסיתא ונחלי הביטחה (שמורת בית צידא). השביל כולל כמה  מקטעים המתאימים למשפחות, וכן מקטעים תלולים, המיועדים לרוכבים מיומנים.

מבט אל הארבל וקרני חיטין משביל צופה כנרת

מבט אל הארבל וקרני חיטין משביל צופה כנרת

הייחוד של המסלול שהוא מאפשר לחוות את הכנרת גם מקרוב וגם מרחוק – מנקודות תצפית עוצרות נשימה מעל האגם וברכיבה קרוב למים, עם עצירות להתרעננות. אם בוחרים לעשות את המסלול המלא, מומלץ לחלק את הרכיבה ליומיים או שלושה (אפשר ללון בחניוני לילה או בישובים לאורך המסלול). אפשר, כמובן, לרכוב במקטעים בודדים, כמו למשל, סינגל יער שווייץ.

טיול בין תצפיות

כולם מכירים את חופי הכנרת, אבל התחושה שונה לגמרי כשמשקיפים על האגם הכחול מלמעלה. באזור יש כמה נקודות תצפית מקסימות, אפשר להתמקד באחת מהן ולשבת בה לפיקניק, או לעבור בין כמה תצפיות וליהנות מזוויות שונות על האגם הלאומי שלנו. בכל מקרה, כדאי להצטייד בסלסילת פיקניק ובקבוק יין…

מצפה הוד

מצפה הוד, הסמוך לקיבוץ אלומות, הוא אחת מנקודות התצפית היפות ביותר באזור. מהמצפה רואים את הכנרת על רקע הרי הגולן ופסגת החרמון, לצד פסיפס מרהיב של שדות העמק, בצבעי ירוק וחום. המצפה קרוי על שמו של מוטי הוד, מפקד חיל האוויר לשעבר. יפה כאן ביום, כשהכנרת נשקפת במלוא הדרה, וגם בלילה, כשאורות היישובים מסביב מנצנצים. במקום יש חניה מסודרת, שילוט וספסלים.

תצפית אל הכנרת ממצפה הוד

תצפית אל הכנרת ממצפה הוד

איך מגיעים? נוסעים בכביש 767 מצומת כנרת לכיוון אלומות. נכנסים לאלומות, עוברים דרך תחנת הדלק וממשיכים צפונה בדרך עפר עד המצפה.

מצפה נח

ממצפה נח, ברמת סירין סמוך למנחמיה, יש תצפית נהדרת על על הכנרת, עמק הירדן, הגולן והגלעד. בין השאר אפשר לראות פה את ישובי עמק הירדן, ישובים מעבר לגבול ואת שרידי תחנת החשמל בנהריים. במקום יש ספסלים, סככת עץ ומשקפת להשקיף על הנוף. זוהי גם נקודה מצוינת לצפייה בציפורים נודדות, העוצרות בעונת הנדידה למנוחה ואוכל בעמק הירדן. ליד המצפה יש מאגר מים, שניהם נקראים על שמו של נח כנרתי, איש קבוצת כנרת שהיה יועצו של יצחק רבין לענייני התיישבות.

הנוף המרהיב הנשקף ממצפה נח

הנוף המרהיב הנשקף ממצפה נח | צילום: חנה יריב, ויקפדיה, Hanay cc-by-sa 3.0

איך מגיעים? נוסעים על כביש 90 מצומת צמח דרומה, כ-850 מטר אחרי הכניסה לקיבוץ אשדות יעקב איחוד פונים ימינה בצומת הראשונה לכביש 7188. נוסעים בו לאורך שלושה קילומטרים ואז פונים ימינה וממשיכים עוד כשניים וחצי קילומטרים עד שמגיעים למצפה.

מצפה אבנר

תצפית ייחודית ולא שגרתית על הירמוך, הרי גלעד, שנראים במרחק נגיעה כמעט, ובימים יפים – גם על החרמון. המצפה הוקם לזכרו של אבנר אלתר, בן קיבוץ אשדות יעקב איחוד, שנפל באסון המסוקים. במקום יש חורשה ושולחנות פיקניק, שחברי הקיבוץ עיצבו מחלקי מכונות.

מצפה אבנר מציע תצפית לא שגרתית על הירמוך

מצפה אבנר מציע תצפית לא שגרתית על הירמוך

איך מגיעים? מכביש 90 פונים לקיבוץ אשדות יעקב איחוד, ממשיכים ישר דרך הקיבוץ עד השער המזרחי, יוצאים מהשער וממשיכים עוד כקילומטר עד שמגיעים לנקודת התצפית.

• עוד טיולים בעמק הירדן: טיילת עמק הירדן, אתר ירדנית, בית המוטור, שמורת הירדן.

מפת אזור עמק הירדן:

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהכנרת וטבריה

ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית
ההתגלות: חגיגות האפיפניה נחגגו בירדנית

התגלות האלוהים בדמות אדם נחגגה בסוף השבוע הקודם בטקס האפיפניה שהתקיים הפעם באתר הטבילה "הירדנית" סמוך לכנרת. לידתו של ישוע היתה ההתגלות הפיזית שלו, אך ההתגלות השנייה והחשובה ביותר בנצרות, היתה באותם הרגעים בהם ירד ישוע כנער לטבול ...

פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית
פסטיבל כנרת לסרטי טבע ומסע יוצא לדרך זו הפעם השלישית

הפסטיבל, אשר ייפתח בחמישי 23.3, ייערך בבית גבריאל ויתפרש על פני ארבעה ימים. בין השאר יכלול הפסטיבל סדנאות אמן, הרצאות, הצגות, סיורים ייעודיים, מופעים מיוחדים והופעות חיות. שילוב מושלם של נופש, טבע ותרבות

סיור סוף חורף באזור הכנרת
סיור סוף חורף באזור הכנרת

אוהבי היציאה לטבע מתחלקים לשתי קבוצות – אלו העומדים בפקקים בדרך לחרמון כדי לתפוס שאריות אחרונות של שלג ואלו העומדים בפקקים בדרך לדרום האדום מכלניות יפהפיות.  אנחנו בחרנו לצאת לטיול לכיוון אחר ואז לעמוד פחות בפקקים - יצאנו ...