תפריט עמוד

מכתב פתוח למטיילים ולאוהבי הטבע בישראל

"רשות הטבע והגנים מצהירה שהיא 'מאמינה בקשר של האדם לערכי הטבע, לנופי הארץ ולמורשתה, ופועלת לקירוב, שיתוף וחינוך הציבור לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת'. ובפועל? מתקיימת פגיעה מתמשכת בטבע, בציבור המטיילים, ובקשר של הציבור לארצו. כמו כן, הרשות מתנהלת בחוסר שקיפות המעלה תהיות לגבי ניקיון הכפיים וניגודי העניינים של הרשות ועובדיה. בשנים האחרונות בולטת התופעה בה הרשות הופכת את המטיילים ואת מדריכי השטח, שוחרי אהבת והכרת הארץ, "לעבריינים" בעל כורחם". מכתב פתוח לציבור

שופט בית המשפט העליון ד"ר אלפרד ויתקון, פסק לפני שנים רבות:

"…עריכת טיולים לשם הכרת הארץ, אתריה ההיסטוריים ונופיה היפים, ובחלקם הפראיים – כל מחנך יכיר בחשיבות המשימה. היא יוצרת קשרי אהבה ושייכות ויחס של כבוד לטבע וסודותיו. כך נגדל דור המתמצא בארצו והמעורה בה".

המבוגרים שבינינו זוכרים היטב את התקופה בה ניתן היה לטייל בטבע בחופשיות. סיירנו היכן שרצינו, גילינו מקומות חדשים, טבלנו חופשי במעיינות, ישנו תחת כיפת השמיים בכל מקום שנראה לנו מתאים, ואף אחד לא ניסה למנוע זאת מאיתנו או לרדוף אותנו. להיפך, קמו אנשים וגופים שסימנו ופתחו עוד ועוד שבילים, כדי לעודד עוד רבים לצאת ולסייר בארץ. אגב, לא היינו זקוקים שיגידו לנו לשמור על הטבע והניקיון. זה בנשמתו של כל אוהב הטבע והארץ.

עוד בנושא: שאלות מטרידות לרשות הטבע והגנים

עוד טיולים בישראל

והיום? הורסים את הטבע ואת הטיילות בארץ!

רשות הטבע והגנים מצהירה שהיא "מאמינה בקשר של האדם לערכי הטבע, לנופי הארץ ולמורשתה, ופועלת לקירוב, שיתוף וחינוך הציבור לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת".
ובפועל? מתקיימת פגיעה מתמשכת בטבע, בציבור המטיילים, ובקשר של הציבור לארצו. כמו כן, הרשות מתנהלת בחוסר שקיפות המעלה תהיות לגבי ניקיון הכפיים וניגודי העניינים של הרשות ועובדיה.
בשנים האחרונות בולטת התופעה בה הרשות הופכת את המטיילים ואת מדריכי השטח, שוחרי אהבת והכרת הארץ, "לעבריינים" בעל כורחם, מתעמרת בהם, מנהלת נגדם מערכה כוחנית ע"י פקחים אשר רמת הכשרתם להיות "חוקרים" מוטלת בספק, והמרשים לעצמם להשתמש בביטויים פוגעניים שאינם ראויים למעמדם כעובדי ציבור.

להלן רשימה חלקית של דוגמאות שנלקחו מתוך כתבות ושיתופים שעלו לאחרונה בעיתונות ובפייסבוק.

האם ידעתם שפוגעים בכם, ציבור המטיילים?

  1. 99% (!) משטחי שמורות הטבע, נכס השייך לכם, סגורים בפניכם ללא שקיפות וללא מתן הסבר.
  2. לפקחי הרשות יש כוח לא מידתי וכמעט לא מוגבל. יש להם סמכויות של שוטר (למרות שלא עברו את ההכשרה הנדרשת משוטרים) אבל אין אף גוף מוסמך שיחקור תלונות נגדם (כמו מח"ש). לכן, בזמן שאתם מטיילים לתומכם בטבע, יתכן ש:
  • תקבלו קנסות במאות שקלים גם אם לא תפגעו בטבע או תרדו משביל ( ע"ע ד"ר מויש מעוז).
  • ינסו להחרים לכם טלפונים (לכמה חודשים) כדי לחפש בהם חומר מפליל.
  • יעכבו אתכם בשטח לשעות, גם אם יש איתכם ילדים קטנים.
  • תקבלו הזמנה להעמדה לדין ואולי גם רישום פלילי, וזאת למרות שבמרבית העבירות יש ברירת קנס ואין צורך בהעמדה לדין.
  • יחפשו בדפי הפייסבוק שלכם תמונות, כדי שניתן יהיה לטעון שטיילתם במקום אסור.
  • אם יחליטו לתבוע אתכם – יתכן שכתב האישום יתבסס על חוסר בקיאות של המאשימים, או ישתמש בנרטיבים ובאלמנטים שקריים כדי להצדיק הרשעה בתיק. ויש דוגמאות לכך.
  • תפגשו גם בפקחים (לא כולם, אבל יש) המתנהלים מול מטיילים נורמטיביים בצורה לא ראויה: סגנון דיבור מתלהם, מאיים, אגרסיבי וצעקני.
  1. אי אפשר לסמוך על מפות סימון השבילים כי "מישהו" דאג שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להבדיל בין שטחי שמורות מוכרזות (אמיתיות) ומוצעות (עתידיות), עליהן לא חלים חוקי שמורות הטבע ולמרות זאת פקחים נותנים בהן דוחות שאינם חוקיים. (הופיע במצגת מפורטת לציבור)
  2. היו מטיילים שקבלו קנסות והועמדו לדין למרות שצעדו ב-"שביל מסומן", אבל כזה שנמחק מהמפה. רבים שילמו כדי לחסוך את הטרחה, אך המתעקשים זוכו בבית המשפט (אחרי כ- 4 שנות טרטור).
  3. מגבילים את שעות הפתיחה של האתרים, באופן שאינו תואם את צרכי הציבור. לראות שקיעה? זריחה? לטייל כשמתאים לך? לא בטבע של הרשות.
  4. פוגעים, מצמצמים ומגבילים עוד ועוד את האפשרויות החופשיות לטיול ולספורט כגון טרקים, רכיבת אופניים, רכיבת סוסים, טיפוס וגלישת צוקים, דייג, ג'יפים, ריצת שטח, ניווט ועוד.
  5. מתבצע תהליך בו עוד ועוד אתרי טבע שהיו חופשיים הופכים לאתרים בתשלום. למשל עין חניה ועין הנצי"ב. גם אתרי מורשת יכולים להפוך לאתרים בתשלום, כדוגמת חאן שער הגיא, המנציח את מורשת מבקיעי הדרך ומלווי השיירות לירושלים הנצורה.
  6. סוגרים אזורים רבים "לשיקום", ללא כל תכניות פתיחה עתידית, ומציבים שלטי "שמורת טבע סגורה" גם במקומות שאין בהם שמורה.
  7. סוגרים מסלולים נגישים בהם היו מטיילים וגם מטופלים אנשים עם מוגבלויות, נפגעי טראומה ונכים, כולל נכי צה"ל, המרותקים לכסאות גלגלים. למרות פניות חוזרות והצורך הטיפולי, רט"ג מתעלמת.
  8. מדריכים וסיירים מנוסים טוענים כי מרוב סימונים ואיסורים לא נותרה אפשרות לחקור ולהכיר את הארץ באופן עצמאי. (הארץ, 09.17).

האם ידעתם שפוגעים בטבע שלכם?

  1. גופים האמונים על שמירת הטבע משחיתים, מונעים גישה ומייבשים מקווי מים בטבע. הייתם מאמינים שממלאים בבטון בריכות באתרי טבע (עין חניה לדוגמה) כדי שיהיו בעומק "ראוי"? שסוגרים בגדרות גישה לאתרים שונים, חוסמים ומטים מעיינות?
  2. הרשות משתפת פעולה עם המזהמים הגדולים של הטבע. ויקיפדיה: "ב-26 במרץ 2021 התפרסם תחקיר שחשף חשש לניגוד עניינים בין האינטרסים של הציבור שעליהן מופקדת רשות הטבע ובין גופים מסחריים אשר החליטו לתרום לרשות מיליוני שקלים. בין הגופים אשר העבירו כספים לרשות הטבע ניתן למצוא חברות אשר, על פי המשרד להגנת הסביבה, הן מהמזהמות הגדולות בישראל, כולל כיל ונובל אנרג'י"..
  3. רשות הטבע נותנת היתרים לכריתה מסיבית של אקליפטוסים בכל רחבי הארץ, בניגוד לדעת מספר מומחים ולאינטרס הציבורי.
  4. הרשות אישרה הקמה של עמודי מתח גבוה ענקיים בשמורת מכתש רמון, היחידי מסוגו בעולם.
  5. הגוף שרק לאחרונה התפאר שמכתש רמון הוכרז כ- "שמורת האור הראשונה במזרח התיכון", מאפשר ליזמים פרטיים לבצע אירועים ומפגעי אור ורעש במקום. יש ניגודי עניינים הדורשים בדיקה.

האם ידעתם שיש חשש לשחיתות / ניגודי עניינים וטוהר המידות?

  1. יש פקחים תחת חקירה וחשש לפגיעה ביושר המידות, והם ממשיכים בתפקידם.
  2. בוצעו החרמות של בעלי חיים מאנשים פרטיים, החרמות המעלות חשש למעשים לא כשרים.
  3. בעלי אמצעים יכולים לבצע פעילות פרטית ולהשתמש בגנים הלאומיים כגני אירועים.
  4. יש דיווחים על זכויות מיוחדות לאנשי הרט"ג, שאינן ניתנות לאזרחים מהשורה:
    למשל נסיעה עם המשפחה ברכבי 4X4 על קו החוף, מסיבות ועל האש לאחר שעות הסגירה של פארקים ועוד. (תמונות מופצות ברשתות החברתיות)
  5. חשד לאכיפה בררנית. מטיילים נורמטיביים נרדפים, נקנסים או מועמדים לדין, בעוד שמתעלמים מעבריינים ומבעלי כוח.

האם ידעתם שיש בעל בית אחד, שבמשמרתו, בעידודו ובאחריותו מתרחשים כל הקלקולים הנ"ל, ושגם היום, כך מסתמן, המשרד לאיכות הסביבה לא פועל בנחישות לתיקון המצב?

בעולם קיימת מודעות לכך שהשטחים הפתוחים הם נכס השייך לכלל, וחובה להתייעץ ולשתף את הציבור בקביעת המדיניות הנוגעת בהם. הדבר כולל התייעצויות בתחומים רבים, כולל נושא תשלום דמי הכניסה.
ואצלנו? למרות שעל פי החוק יש למנות נציגי ציבור למליאת רשות הטבע והגנים – הדבר לא נעשה לאורך שנים רבות, והתוצאות בהתאם.

צילום: אורי שחף

צילום: אורי שחף

ועכשיו, כשאתם יודעים את העובדות, ואת מה שמסתירים מכם:

הצטרפו ותמכו במאבק הערכי של עמותת "מחזירים את הטבע לציבור" למען הפסקת הפגיעה בטבע, למען הפסקת הפגיעה בציבור המטיילים, ולמען הפיכת רשות הטבע והגנים לגוף הפועל למען הטבע ולמען הציבור, והצביעו למען מינוי נציגי ציבור מטעם העמותה למליאת רשות הטבע והגנים.

https://www.facebook.com/groups/3343193499024096

תגובת הרשות למכתב:

"לצערנו ניכר כי הטענות העולות במסמך מטעם ראשי/נציגי עמותת "מחזירים את הטבע לציבור" הן חלק ממסע השמצה נגד הרשות. אלה בוחרים כנראה לראות רק צד אחד וצר של הדברים. לעיתים תוך פיזור טענות לא רלוונטיות ולא מדויקות בלשון המעטה. רשות הטבע והגנים כגוף ממלכתי מבצעת את תפקידה למען שמירת ערכי הטבע בישראל, שמורות הטבע והגנים הלאומיים תוך מציאת האיזונים בין המחויבות בחוק לשמור על הטבע והמורשת והרצון לקדם ולעודד טיילות באופן חוויתי, בטיחותי ואחראי.
נציגי העמותה נוטים לא אחת להציג באופן מוטעה אתרים קולטי קהל בתשלום כחוק, שבילי טיול שפתוחים רק למטיילים ברגל ולא לרכבי שטח למען בטיחות המטיילים וחווית הביקור וכן אתרים שנסגרו זמנית מסיבות בטיחותיות ואקולוגיות, כאתרים סגורים לחלוטין בלי סיבה. כידוע לא כך הדבר. ראוי ומתבקש שחברי הקבוצה יראו את 'חצי הכוס המלאה' – אלפי קילומטר של שבילים ודרכי טיול סביב מוקדי העניין היפים והמיוחדים במאות שמורות טבע וגנים לאומיים המיועדים לקהל מטיילים מגוון בהם: מטיילים ברגל, ברכב, באופניים ואף בסוסים. מסלולי טיול שהרשות משקיעה רבות בהקמה, תפעול ותחזוקה שלהם. זאת בנוסף לבחינה תמידית של פתיחת מסלולים ואתרים נוספים למען המטיילים.
רשות הטבע והגנים משקיעה משאבים רבים בהנגשת והתאמת התשתיות באתריה למען כל סוגי האוכלוסייה ככל שניתן. לקטנים ועד גדולים, בני הגיל השלישי, מטיילים ברגל, ברכב, באופניים ובסוסים, מטיילים עם מוגבלויות וגם למגזרים שונים. במקומות ובמועדים שניתן, מבלי לפגוע בטבע ויש לכך ביקוש רב מצד המטיילים הרשות פועלת במסגרת המשאבים הקיימים גם להאריך את שעות הביקור באתריה מעבר לרגיל.
בכל הקשור לפיקוח ואכיפה – הרשות פועלת על פי החוק במסגרת סמכותה במטרה לשמור על ערכי הטבע, נוף ומורשת ולאפשר חווית טיול מהנה ובטוחה לכלל המטיילים. כל טענה לאכיפה בררנית משוללת כל יסוד. סביר להניח שאלו שפוגעים או רוצים לפגוע בערכים מיוחדים וייחודיים אלה או בוחרים לנהוג באופן המנוגד לחוק לא יאהבו את מאמצי האכיפה שהרשות נוקטת בהם למען שמירתם. בתוך כך במקרים רבים אנו עדים לצערנו גם לטיול בטבע בניגוד לכללים ובאופן לא בטוח שמסתיים בפציעה ואף מוות של מטיילים. מקרים המחייבים גם פעולות חילוץ מורכבות ומסכנות חיים מצד הפקחים ויחידות החילוץ הפועלים להצילם.
מיליוני מטיילים בכל שנה בשמורות הטבע והגנים הלאומיים מצביעים ברגליים ובשביעות רצון גבוהה מהחוויות והשירות הניתן להם על ידי הרשות באתרים. הטבע המלהיב והמגוון במיוחד המתקיים בישראל, מזמן אל הרשות נציגי מדינות רבות מכל העולם, שמתעניינים ורוצים ללמוד עוד על הישגיו ופעילות הרשות. אלו יחדיו לצד הישגים רבים אחרים מוכיחים מעל לכל ספק כי הרשות מבצעת את תפקידה במקצועיות ובמסירות.
לשמחתנו לא חברי הקבוצה/העמותה, שנראה שחלקם לפחות מתבלטים באמירות המבקשות לנהוג בטבע באופן משולל רסן, יקבעו שהרשות ועובדיה המסורים, כביכול פוגעים בטבע ובאינטרס הציבורי. יש ציבור אחר, רחב וגדול בהרבה שרואה את הדברים אחרת.
לצערנו קשה להתמודד מול תעשיית הפייק ניוז וההשמצות השקריות וזאת כיוון שהרשות מבצעת החלטות המחוקק, שלא באות בטוב לחלק מאנשי העמותה".
רשות הטבע והגנים

———-
צילום עליון: אלה אל עמי

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    רשות שמורות הטבע, או בשמה המעודכן "רשות הטבע והגנים".. אירגון שיותר דומה לכוח וואגנר, "שוטרי הטבע" (פקחים) עם סמכויות שיטור וכלים כוחניים חסרי פרופורציה המתנכלים למטיילים, לטבע, למרחבים הפתוחים, לחי ולצומח.
    להחזיר את הטבע לציבור!!

  2. לסגור את רט"ג ומיד!!! הגיב:

    רשות הטבע והגנים הם בריונים מתלהמים. רק כסף הם רוצים. כל הזמן דוחות וקנסות נותנים. על בשרינו חווינו שאתבטיול בנחל פרת בשישי האחרון. ידע הציבור ויזהר!!!

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו