תפריט עמוד

מחלבות בוטיק: גבינות בעבודת יד

גבינה טובה תלויה ברמת חומרי הגלם, ולכן במחלבות בוטיק רבות משתמשים בחלב עיזים או כבשים שרעו במרעה טבעי ולא מרוסס. לקראת חג השבועות, הצעה לביקור בעשר מחלבות משפחתיות שעושות גבינות נפלאות

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מגלים שתוצרת חקלאית המטופלת באופן ידני טעימה בהרבה מזו שמעובדת באמצעים תעשייתיים. זה נכון לגבי לחמים, שמן זית, יינות וכמובן גם גבינות. בדומה ליינן טוב שמקפיד לבחור ענבים שצמחו בגובה מסוים ובקרקע מסוימת, גם הגבן (עושה גבינות) הפרטי מבין שמקורם של חומרי הגלם חשוב לא פחות מתהליך הייצור. לכן התוצרת של מחלבות בוטיק נעשית לרוב מחלב של כבשים או עיזים שרעו במרעה טבעי שאינו מרוסס.

אמנם אפשר לקנות גבינות צאן אורגניות במרכולים רבים, אבל אין כמו ביקור במחלבה עצמה שבה ניתן לטעום, להתרשם, לשוחח עם הגבן ולהעיף מבט בעדר הרועה בשדה הסמוך. אבל שימו לב: מחלבות בוטיק רבות מנוהלות על ידי בני משפחה שמטפלים בעדר, חולבים, מכינים את הגבינות ומוכרים אותן, ולכן לפני שאתם יוצאים לדרך הרימו טלפון כדי לוודא שחנות המחלבה תהיה פתוחה כשתגיעו.

צפון
מחלבת המאירי
כמה אנשים אתם מכירים שעובדים במקום שהקים סבא של סבא של סבא שלהם? משפחת מאירי מצפת מפעילה מזה שישה דורות מחלבה משפחתית שמתמחה בייצור גבינה צפתית נפלאה – קשה, מלוחה ועזת טעם, מחורצת בסימני סלסלת הקש שבה התיישנה. גם הגבינה הבולגרית מומלצת מאוד. בית האבן היפהפה שבו מגבנים את הגבינות מוסיף לאווירה הקסומה.
כתובת: רחוב קרן היסוד, צפת, טלפון: 04-6921431

חוות רום
כבר יותר מעשרים שנה חיה משפחת רום בחווה שעל הר כמון בחברת עדר עיזים שחורות, מוקפים ב-4,000 דונם של חורש טבעי. בין הגבינות הנפלאות שהם מייצרים – בריזה דלת שומן, גבינות רכות בתוספת עשבי תיבול וגבינה צ'רקסית חצי קשה עם קצח. יש גם יוגורטים מצוינים בטעמי תות, שזיפים, תמרים ועוד.
כתובת: הר כמון (הגישה מהכניסה המזרחית של כרמיאל), טלפון: 057-7295479

חוות חלב עם הרוח
בין יודפת להררית, במקום שבו הרוח הגלילית משתלבת ברוחניות התושבים, נטעו דליה ואמנון זלדשטיין את ביתם – אוהל אינדיאני גדול. העדר שלהם מסתובב חופשי, ללא רועה, והעיזים אוכלות מכל טוב הארץ. בתמורה הן מעניקות חלב אורגני נפלא שממנו מגבן אמנון גבינות בניחוחות וטעמים ים תיכוניים משובחים. הריקוטה המעושנת והלבנה העשירה מומלצות בחום.
כתובת: הר השאבי, ליד יודפת, טלפון: 050-5327387 (יש לתאם את הביקור מראש)

מחלבת ברקנית
משפחת ברקין מכפר יחזקאל מייצרת מזה 30 שנה גבינות משובחות מחלב עיזים וכבשים שרועות במרעה טבעי למרגלות הגלבוע. בחנות הצמודה לדיר אפשר לקנות גבינות או לשבת בנחת עם צלחת גבינות ובקבוק יין (שמוכרים במקום) ולהתענג על גבינת שחת שעשויה מתערובת של חלב עיזים וכבשים, גבינה טורקית מחלב כבשים וגבינות רבות נוספות. האיכות אירופאית, האווירה ארצישראלית של פעם.
כתובת: משק ברקין, כפר יחזקאל, טלפון: 04-6531431

מרכז
משק יעקבס
את התוצרת של משק יעקבס אפשר אמנם לקנות ברחבי הארץ, אבל אין כמו ביקור במקום שבו מגבנים את הגבינות המצוינות האלה. בני משפחת יעקבס מגדלים כבר 75 שנה עיזים, כבשים ופרות במשק שלהם בכפר הרוא"ה, ומהחלב הם מכינים כ-25 סוגי גבינות איכותיות, בהן גבינות עובש כמו קממבר ורוקפור, גבינות קשות וחצי קשות ויוגורטים. התוצרת נמכרת בחנות הלחמים שבמרכז הכפר – המבחר מגוון והמחירים זולים מאלה שתמצאו בסופרמרקט השכונתי.
כתובת: כפר הרוא"ה, טלפון המחלבה: 04-6366111; טלפון חנות: 04-6251266

חוות הבופאלו
רוב הגבינות שמוזכרות פה מקורן בחלב צאן, מיעוטן מחלב בקר, אבל רק במשק של חגי ועירית טרייסטר במושב ביצרון עושים גבינות מחלב בופאלו. לפני כעשר שנים הביאו השניים עדר קטן מאיטליה ומאז הם מייצרים מהחלב גבינות ויוגורטים. בחנות הצמודה למחלבה אפשר לקנות חלב בופאלו (עשיר במיוחד בסידן ובחלבון), מיני יוגורט וכמובן גבינות. גולת הכותרת – מוצרלה די בופאלו ממש כמו בארץ המגף.
כתובת: מושב ביצרון, טלפון: 08-8574508

מחלבת שי זלצר
בימים שרובנו הכרנו רק שני סוגי גבינה – צהובה ולבנה – שי זלצר כבר יישן גבינות במערה ליד החווה שלו בהרי ירושלים. זלצר, אביהם הרוחני של רבים מהגבנים בארץ וחבר באקדמיה האיטלקית לגבנות, מכין גבינות נהדרות שטעמן מושפע מהמרעה הטבעי שאכלו העיזים. בין השאר תמצאו אצלו גבינות "מיכל" ו"תום" שבטעמן ניחוחות של לוטם, ברוש ואורן, "רקפת", גבינה כחולה שמיושנת במערה, וגבינות חצי קשות הנקראות "עומר" ו"סטף". מומלץ להביא בקבוק יין, להצטייד בגבינות ולצאת לפיקניק באזור היפהפה.
כתובת: חוות עזי הר איתן, הסטף, טלפון: 02-5333748; 052-603762

שביל עיזים
המחלבה של משפחת צבן ממושב טל שחר, למרגלות הרי ירושלים, צעירה מאוד – בת שלוש שנים בסך הכל – אבל התוצרת אינה נופלת מזו של מחלבות בוטיק ותיקות ממנה בהרבה. מהחלב של העדר המשפחתי מייצרים גבינות קשות כמו גאודה ומורגנטל, גבינות רכות כמו פטה וקממבר ויוגורטים מצוינים. אפשר לקנות את הגבינות או לאכול אותן כמו שהן או בתוך מאפים וכריכים במסעדה שמפעילה המשפחה במקום.
כתובת: משק 17, מושב טל שחר, טלפון: 08-9495964

דרום
חוות קורנמל
כביש 40 בואכה שדה בוקר מנוקד בחוות בודדים. אחת מהן היא החווה של ענת ודניאל קורנמל שמכינים גבינות משובחות בסגנון צרפתי עם פרשנות מקומית. אל תוותרו על "טום קורנמל", גבינה קשה מחלב עיזים שהבשילה במשך חצי שנה או על הקממבר שעטופה בעלי גפן כבושים. אפשר להצטייד בגבינות וביין המשובח של יקבי קדש ברנע לפיקניק מדברי קסום או לסעוד במסעדה המצוינת שבני הזוג מנהלים.
כתובת: צומת טללים, טלפון: 08-6555140; 052-2788051

מחלבת נאות סמדר
החברים בקיבוץ נאות סמדר, השוכן כ-70 ק"מ מצפון לאילת, עסוקים בהתפתחות אישית וחברתית, כולם צמחוניים ורוב פרנסתם מחקלאות מדברית אורגנית. בין השאר הם מייצרים גבינות אורגניות טעימות במיוחד – נסו את הפטה המעודנת שנקראת "ערבה" ואת הגבינה הקשה והארומאטית שנקראת "צאלה". בפונדק המקומי אפשר לאכול ארוחות צמחוניות טובות ולרכוש גבינות, יין ושמן זית מתוצרת עצמית.
כתבות: קיבוץ נאות סמדר, טלפון: 08-635811; 08-6358180

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...