תפריט עמוד

לונדון עם ילדים: ארבעה ימים בעיר ובסביבתה

פארקים מעוררי קנאה, טירות עתיקות, חנויות צעצועים מלהיבות והרבה הארי פוטר - בלונדון יש כל מה שצריך לחופשה משפחתית מענגת. רשמים מארבעה ימים נפלאים עם בת העשר בלונדון וסביבתה

לונדון היא אחת הערים הנהדרות בעולם, וככזו, היא מתאימה במיוחד לחופשה עם הילדים, שכן יש בה משהו שישמח כל אחד – פארקים נפלאים, טירות וארמונות, מוזיאונים במגוון תחומי עניין, חנויות צעצועים שישאירו את הילדים פעורי פה, מחזות זמר לכל המשפחה ואינספור אטרקציות.

ההיצע הזה הפך את לונדון לבחירה המושלמת לחופשה קצרה עם בת העשר. וגם הארי פוטר, שהיווה את הסיבה הראשונית להגיע דווקא לשם. רק ארבעה ימים עמדו לרשותנו, לכן החלטנו לוותר על אתרי החובה ולטייל אך ורק במקומות שתואמים את תחומי העניין שלנו, בלי ללכת למקומות רק כי צריך. החלטה נוספת שקיבלנו היא לא לעמוד בתורים ארוכים, כי לטיול הזה באנו כדי ליהנות. התוצאה – ארבעה ימים נפלאים של זמן איכות בלונדון, כולל גיחה אחת עתירת נופים מחוץ לעיר, שהותירו אותנו עם טעם של עוד.

איפה ישנים? מלון Comfort Inn Buckingham Palace ממוקם במרחק דקות הליכה ספורות מתחנת ויקטוריה (Victoria), המקושרת היטב למרבית מהאטרקציות הבולטות של לונדון. גם משרד הנסיעות גולדן טורס, ממנו יוצאים סיורים מאורגנים רבים ובהם הסיורים לאולפני הארי פוטר, נמצא במרחק דקה הליכה ארמון בקינגהם ופארק סט ג'יימס נמצאים במרחק 15-10 דקות הליכה. המלון עצמו פשוט אך נעים ונקי, השירות ידידותי והמחירים יותר מסבירים לעיר כמו לונדון. אתר המלון

יום 1: גנים וצעצועים

ההמלצה המקובלת היא להקדיש את היום הראשון בעיר גדולה להיכרות ראשונית עם העיר. אנחנו בחרנו לפתוח את הטיול דווקא בקיו גרדנס (Kew Gardens), הגנים הבוטניים המלכותיים שבפרברי העיר. זה נבע גם משיקולים פרקטיים אבל גם משום שהילדה תמיד מעדיפה טבע על עיר, והביקור בגנים אפשר לה התאקלמות הדרגתית, דרך להתאושש מהטיסה בלי לנחות ישר להמולת העיר. הגנים נמצאים במרחק חצי שעה ברכבת ממרכז לונדון, והכניסה הראשית אליהם היא משכונת קיו השלווה והירוקה להפליא שבדרום-מערב העיר. אנחנו בילינו בגנים ארבע שעות ארוכות ועדיין לא ראינו את מרבית מוקדי העניין שבהם. בגנים, המפורסמים באוסף הצמחים הגדול והמגוון בעולם, יש  מדשאות ואגמים, חממות של צמחים טרופיים, חממת קקטוסים, גן ורדים, גן יפני, גן במבוק, יער טבעי עם עצי אלון ומייפל ועוד. אפשר לטייל בגנים ברגל או ברכבת קטנה. אחת האטרקציות הגדולות לילדים היא מסלול הליכה בגובה 18 מטר שעבר בין צמרות העצים. אתר הגנים

קיו גרדנס. ההנאה מובטחת גם לילדים | צילום: RBG Kew

קיו גרדנס. ההנאה מובטחת גם לילדים | צילום: RBG Kew

אחרי הביקור בגנים אזרנו אומץ לעבור לשלב הבא ולנסוע לאחר מרחובות הקניות הפופולריים בעיר – רחוב ריג'נט (Regent). הרחוב מפורסם בחנויות האפנה היוקרתיות שלו, אבל אנחנו הגענו לפה רק מסיבה אחת – חנות הצעצועים הגדולה בעולם, המלי'ס (Hamlleys). החנות משתרעת על שבע קומות, בהן תוכלו למצוא כל צעצוע שעולה על דעתכם – מבובות פרווה, דרך משחקי בנייה והרכבה כמו לגו ועד למשחקים ותחפושות מסדרות וסרטים כמו הארי פוטר, שר הטבעות ומשחקי הכס. זוהי לא עוד חנות צעצועים רגילה ולא רק בגלל המבחר האדיר. בחנות פזורים דגמי ענק של לגו, תצוגות מרהיבות של צעצועים שאין בארץ ומוכרים שמסתובבים בין הקונים ומדגימים צעצועים מיוחדים. בקומה השלישית נמצאת אטרקציה מיוחדת – סדנת Build a Bear, בה יכול כל ילד יכול ליצור לעצמו חיית פרווה אישית, למלא אותה בפרווה ובלב פועם, להעניק לה שם, לבחור לה ריח וצלילים, להלביש אותה במבחר בגדים ואביזרים ולקבל בסוף תעודת לידה. כתובת: 188-196 Regent Street

מגוון מסחרר של פריטי לבוש ואקססוריז לדובים בסדנת Build a Bear בחנות המליס

מגוון מסחרר של פריטי לבוש ואקססוריז לדובים בסדנת Build a Bear בחנות המליס

מהמלי'ס המשכנו דרך כיכר פיקדילי לכיכר לייצ'סטר, שם נמצאת חנות נוספת שתלהיב כל ילד – חנות לגו הגדולה ביותר בעולם. החנות גדושה במודלים עצומים מלגו של סמלים לונדוניים כמו מגדל הביג בן, תא טלפון אדום, תחנת אנדגראונד ועוד. בחנות יש, כצפוי, מגוון מסחרר של דגמי לגו, וגם דברים שלא תמצאו בחנויות אחרות: מחלקה של לבני לגו בודדות, כך שאם חסר לכם חלק, זה המקום להשלימו, ואפשרות ליצור פסיפס לגו עליו מודפסת התמונה שלכם. ממש ממול נמצאת חנות נוספת שילדים אוהבים במיוחד – חנות M&M World שמשתרעת על ארבע קומות ובה צינורות ענק המלאים בסוכריות האהובות, גרסאות שונות של הממתק והמון מזכרות M&M.

דגם של הרכבת התחתית של לונדון בנוי מלבני לגו זעירות בחנות לגו הגדולה בעולם | צילומים: EQRoy / Shutterstock.com

דגם של הרכבת התחתית של לונדון בנוי מלבני לגו זעירות בחנות לגו הגדולה בעולם | צילומים: EQRoy / Shutterstock.com

רעבים? באזור יש כמה מסעדות ידידותיות למשפחות. לחוויה מיוחדת נסו את Rainfiorest Cafe, המעוצבת כיער גשם עם מפלים ובובות מכאניות של קופים וציפורים. התפריט כולל סלטים, פסטות, מוקפצים ובורגרים, לצד מנות ילדים. יש להזמין מקום מראש. כתובת: 20 Shaftesbury Ave

יום 2: סוסים והארי פוטר

ארמון בקינגהאם הוא מהאטרקציות הלונדוניות הפופולריות ביותר, ובכל יום בשעה 11:00 מתקיים בחזיתו טקס חילופי משמר המלכה אשר מושך המוני תיירים. בלי להעליב את מעריצי המלכה, לא חשבנו שהטקס מצדיק את ההצטופפות עם ההמונים, אבל ממש בסמוך ביקרנו באטרקציה מלכותית נוספת ומלהיבה הרבה יותר  – האורוות המלכותיות (The Royal Mews). באורוות מוצג אוסף הכרכרות המלכותיות והמכוניות שמשמשות את משפחת המלוכה בטקסים רשמיים, ביקורים ממלכתיים, חתונות ועוד. יש כאן כרכרות בנות מאות שנים, ובהן כרכרת הזהב בה מוסעת המלכה בימי חג והכרכרה השחורה ששימשה את הנסיך הארי ואת מייגן מרקל ביום חתונתם. עם קצת מזל תוכלו לצפות גם בחלק מהסוסים המלכותיים ולראות אותם מקבלים טיפול מסור. אחרי הביקור באורוות, כדאי להמשיך לפארק סנט ג'יימס הסמוך, אחד משמונת הפארקים המלכותיים של לונדון ובו מדשאות, אגם קטן והמוני שקנאים, ברווזים וסנאים.

כרכרת זהב באורוות המלכותיות

כרכרת זהב באורוות המלכותיות

מפארק סנט ג'יימס המשכנו למשרדי חברת גולדן טורס הסמוכים לתחנת ויקטוריה, מהם יוצא הסיור המודרך לאולפנים בהם צולמו סרטי הארי פוטר (Warner  Bros Studio Tour), מה שהיווה עבור הילדה את שיאו של הטיול. האולפנים ממוקמים בליווסדן, כשעה נסיעה ממרכז לונדון, כך שאנחנו מצאנו את ההסעה, במהלכה מקרינים את סרטי הארי פוטר, כפתרון נוח. במהלך הסיור מבקרים בסטים ששימשו בסרט  – אולם האוכל, היער האסור, הבית בדרך פריווט עם הארון שמתחת למדרגות והמון דואר ינשופים בסלון, סמטת דיאגון ורציף 9ו-3/4, כולל רכבת האקספרס שנוסעת להוגוורטס. הכל מושקע עד אחרון הפרטים במהלך הביקור במקום תוכלו  ללמוד איך ביצעו קסמים ופעלולים בסרט, לשבת לכוס תה בבקתה של האגריד, לשתות בירצפת ואפילו לעוף על מטאטא. ויש גם הרבה הפתעות שלא נגלה לכם. נציין רק שכדאי להקצות תקציב נוסף לחנות המזכרות שבסוף המסלול, הגדושה בגלימות, שרביטים מקוריים, כדורי קווידיץ', מטאטאים, מחוללי זמן ועוד פריטים שעשויים להישמע כסינית למי שלא קרא את הספרים מעולם.

סמטת דיאגון באולפני וורנר ברוס. גן עדן למעריצי הארי פוטר

סמטת דיאגון באולפני וורנר ברוס. גן עדן למעריצי הארי פוטר

רעבים? באולפנים יש קפיטריה ובתי קפה, עם סלטים, כריכים ועוד, שכיאה למקומות מהסוג הזה נמכרים במחיר מופקע. לפני או אחרי הסיור אפשר לאכול באחת מהמסעדות הסמוכות לתחנת ויקטוריה או במרכז הקניות Victoria Place, ממנו נכנסים לתחנת הרכבת. אין כאן בשורות קולינריות גדולות, אבל תמצאו פה הרבה אפשרויות לארוחת צהריים זולה ולא יקרה, ממקדונלדס וסאבווי ועד לרשתות פופולריות שמתמחות בקפה, כריכים וסלטים כמו Pret a Manger, Leon ו-Costa.

פארק סנט ג'יימס. מדשאות, אגם והרבה שלווה

פארק סנט ג'יימס. מדשאות, אגם והרבה שלווה

יום 3: הטירה המקסימה בעולם

בכל חופשה עירונית אני מקפידה לשלב לפחות יום אחד של טיול מחוץ לעיר, ולמרות הזמן הקצר שהקצנו ללונדון, לא חרגנו מהמנהג גם הפעם. היעד היה טירת לידס (Leeds Castle), זו שמארק טווין הגדיר פעם כ"טירה המקסימה ביותר בעולם". אוטובוס מתחנת ויקטוריה מוביל לעיירה Bearsred הסמוכה לטירה, ומשם נוסעים כעשר דקות בשאטל עד לטירה. כבר ברכבת ההחלטה לבלות מחוץ לעיר התגלתה כנכונה. זה היה  יום אביבי מקסים, השמיים היו כחולים, בלי שום ענן בשמיים, ולאורך הדרך ראינו כרי מרעה ירוקים, כבשים לרוב וסוסים בהמוניהם.

טירת לידס ממוקמת על שני איים בלב אגם | צילום: שאטרסטוק

טירת לידס ממוקמת על שני איים בלב אגם | צילום: שאטרסטוק

טירת לידס שוכנת על שניים איים בלב אגם ומסביב לה יש גנים יפים ויער עם פלגי מים. ההליכה מהכניסה לטירה עצמה, דרך היער, עשויה להימשך כרבע שעה, אבל באמת שלא כדאי למהר, כי היא מהנה לא פחות מהביקור בטירה עצמה. הטירה הוקמה ב-1086 כמבצר נורמני ועברה כמה גלגולים מאז. במאה ה-13 היא שימשה כטירתו של המלך אדוארד הראשון ובמאה ה-16 התגוררה בה קתרין מאראגון, אשתו הראשונה של הנרי השמיני. בתוך הטירה ניתן להתרשם מהחדרים המלכותיים, להתרשם מחדרי השינה של קתרין מאראגון ושל המלכות האחרות שהתגוררו פה, מהספרייה, מחדר האוכל ועוד. בשטח הטירה יש עוד המון אטרקציות לכל המשפחה – מוזיאון של קולרי כלבים, עם האוסף הגדול מסוגו בעולם, גן שעשועים גדול ומרשים המעוצב כמבצר ומרכז של עופות דורסים, עם מופע בזיירות שמתקיים בכל יום בשעה 14:00. גולת הכותרת עבורנו היתה מבוך צמחים גדול ומרשים, אשר התגלה כמבוך הצמחים המאתגר ביותר שניסינו לצלוח אי פעם. מלבד זאת הטירה מוקפת בגנים יפהפים, אשר באביב מתכסים בפריחה נהדרת.

המבוך של טירת לידס. על אף מראהו התמים, מדובר במבוך מאתגר

המבוך של טירת לידס. על אף מראהו התמים, מדובר במבוך מאתגר

ללונדון חזרנו בדיוק בזמן בשביל לראות את גשר הטאוור נפתח. הגשר נפתח 300 פעמים בשנה וכדאי להיכנס לאתר האינטרנט של הגשר כדי להתעדכן בלוח הזמנים. ביום בו אנחנו ביקרנו הגשר נפתח פעמיים לחציית ספינות. גם אם הגשר לא נפתח במועד הביקור שלכם, אל תוותרו על ביקור באחד מהסמלים הכי גדולים של לונדון, במיוחד בשעת השקיעה.

הליכה של כרבע שעה משם, מובילה לאייקון נוסף וחדיש יותר – מגדל השארד (The Shard). המגדל היה המגדל הגבוה ביותר באירופה והוא עדיין המגדל הגבוה בבריטניה. עבורנו היה מדובר בתחליף ללונדון איי, שמאפשר ליהנות מתצפית מדהימה על העיר ללא עמידה בתורים. המגדל, שעוצב על ידי הארכיטקט הנחשב רנצו פיאנו, מתנשא לגובה 305 מטר, ויש לו שתי קומות תצפית  –  הגבוהה שבהן בקומה ה-72 בגובה 244 מטר. מלמעלה נשקפת תצפית פנורמית על לונדון וכל האזור ברדיוס של כ-60 ק"מ. נהר התמזה, הלונדון איי, גשר הטאוור ואייקונים מפורסמים נוספים נראים היטב מלמעלה.

רעבים? בסמוך לגשר הטאואר, ממש על גדת התמזה, נמצאת מסעדת The Ivy, מסעדה אופנתית ופופולרית אשר מגדירה את עצמה כבראסרי בריטי שמגיש מטבח בריטי מודרני ומטבח בינלאומי. בתפריט תמצאו מנות שמרבית הילדים מחבבים כמו פיש אנד צ'יפס והמבורגר, וההורים ייהנו מדגים, בשרים, סלטים מתוחכמים ותפריט קוקטיילים רחב.

גשר לונדון ומגדל השארד | צילום: שאטרסטוק

גשר לונדון ומגדל השארד | צילום: שאטרסטוק

יום 4: תופסים שמש בפארק

ליום האחרון, כדרכם של ימים אחרונים, היתה לנו רשימה ארוכה של תכניות שכללה את כל מה שלא הספקנו לעשות בשהות הקצרה שלנו בלונדון, אבל יש ימים בהם לא הכל הולך לפי התכניות.

ההתחלה דווקא היתה מבטיחה. התחלנו את היום בביקור במצודת לונדון (Tower of London), הטירה המלכותית שהוקמה על ידי הנורמנים ב-1066 ושימשה במהלך השנים כמבצר מגן, כמקום מגוריהם של מלכי בריטניה ואפילו כבית סוהר. הביקור במצודה המבוצרת, עטורת הצריחים והמגדלים, הוא חוויה לכל המשפחה. יש כאן המון מוקדי עניין, מהמגדל הלבן הגדוש בשריונות וכלי נשק מימי הביניים ועד לבית תכשיטי הכתר שבו מאוחסנים הכתרים, השרביטים והחרבות של משפחת המלוכה, כולם משובצים ביהלומים ואבנים יקרות לרוב.

שריוונות אבירים במצודת לונדון. המקום יסעיר את דמיונם של הילדים| צילום:goga18128 / Shutterstock.com

שריוונות אבירים במצודת לונדון. המקום יסעיר את דמיונם של הילדים| צילום:goga18128 / Shutterstock.com

הביקור במצודה יכול להימשך שעות ארוכות, אך במקרה שלנו, אחרי כמה ימים אינטנסיביים, הילדה פשוט רצתה לתת מנוחה לרגליים. וכך, אחרי כמה ימים של כיתות רגליים בתחתית, מצאנו את עצמנו על אוטובוס התיירים. בדרכנו להייד פארק. בשל עומסי תנועה חריגים בילינו את מרבית הזמן בעמידה בפקקים, ומזל שהיו לנו צפרדעי שוקולד מאולפני הארי פוטר שהמתיקו את זמננו. למרות זאת, בימים רגועים יותר, אוטובוס התיירים יכול להיות חוויה נעימה עם הילדים. הוא מאפשר לעצור ברבות מהאטרקציות המפורסמות של העיר, ובהן מגדל הביג בן וקתדרלת סנט פול, אחת מהקתדרלות המפורסמות בעיר. גם אם הילדים שלכם לא מתעניינים באדריכלות ובכנסיות, הם ישמחו לבקר בכנסייה הזו, שהופיעה בסרטים מרי פופינס, בהארי פוטר וממש לאחרונה גם בפדינגטון 2.

אוטובוס התיירים עובר באתרי התיירות הבולטים של העיר | צילום: lazyllama / Shutterstock.com

אוטובוס התיירים עובר באתרי התיירות הבולטים של העיר | צילום: lazyllama / Shutterstock.com

למשפחות של פודיז, אגב, יש אפשרות לנסוע באוטובוס תיירים מסוג אחר – אוטובוס התיירים של מאפיית B Bakery. אוטובוס הווינטג' האדום יוצר לסיור של שעה וחצי בין מוקדי העניין הבולטים בעיר (ללא עצירות), כשבזמן הנסיעה הנוסעים ישובים מסביב לשולחן העמוס בכל המטעמים האופייניים לשעת תה מסורתית  – קישים וכריכונים, סקונס עם ריבה ועוגות אישיות ומפתות במסחר טעמים.

מאחר והנסיעה שלנו התארכה מעבר למתוכנן, נאלצנו לבקר על ביקור בכנסייה, כמו גם על עצירה בשכונת קובנט גרדן. הביקור בשכונה אמור להיות חוויה גם לילדים, עם הרבה מופעי רחוב, מסעדות ודוכני אוכל וחנויות מיוחדות, כמו חנות הצעצועים Benjamin Pollock שמתמחה באביזרי תיאטרון. בשכונה נמצא גם מוזיאון התחבורה החביב על ילדים. המוזיאון סוקר את מערכת התחבורה של לונדון, כולל דגמים רבים, ומציע לילדים התנסויות חווייתיות כמו ישיבה בתא הנהג של אוטובוס קומתיים, נהיגה בסימולטור ועוד.

מופעי רחוב בקובננט גרדן | צילום: dinosmichail / Shutterstock.com

מופעי רחוב בקובננט גרדן | צילום: dinosmichail / Shutterstock.com

במקום אלה, בילינו את שעות הצהריים במנוחה נעימה ליד אגם הסרפנטין בהייד פארק. זה היה יום שמש אביבי חמים, והפארק היה גדוש בתיירים ומקומיים,  שנהנו כולם מיום השמש הזה שהגיח באמצע אפריל והפקירו את גופם לשמש. ממש כמו כולם שכבנו על הדשא, נהנות מזמן איכות של אמא ובת מהמים המנצנצים של האגם, מהברווזים שטיילו מסביב ומהאווירה המיוחדת הזו, שאפשר למצוא רק בלונדון.

תופסים שמש מול האגם בהייד פארק | צילום: IR Stone / Shutterstock.com

תופסים שמש מול האגם בהייד פארק | צילום: IR Stone / Shutterstock.com

 

בצילום: מפריחים בועות סבון ליד התמזה, מול קתדרלת סנט פול | צילום: Paolo Paradiso / Shutterstock.com

 

 

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.