תפריט עמוד

הארי פוטר מדריך בלונדון

ההצלחה של הארי פוטר נמשכת כבר כמה שנים. הילד עם הסימן על המצח נחשב עכשיו לאחד המצילים הגדולים של תעשיית התיירות הבריטית. ילדים בכל העולם חולמים לצעד בעקבותיו בשביליה של הוגסוורת' או לקנות מטאטא משוכלל ולהצטיין בקווידיץ'. בלונדון מלמדים עכשיו איך מערבבים מציאות ודמיון בלי שייווצרו גושים

בין הקסמים הרבים שביצע הארי פוטר – מציאת אבן החכמים וחדר הסודות, התגברות על הכלב המפלצתי בעל שלושת הראשים ובעיקר ההתמודדות עם כוחות האופל – יש קסם נוסף, צנוע בהרבה, אך בעל השפעה ממשית ביותר בעולם האמיתי: בין היתר, הארי פוטר הציל גם את תעשיית התיירות הבריטית.
מי זוכר היום, שכאשר הפך הארי פוטר לכוכב בינלאומי ב-2001, היתה התיירות לבריטניה בשפל המדרגה? באותם ימים השתוללה מגיפת הפה והטלפיים באי הבריטי. שמועות על מזון נגוע, על מחלת הפרה המשוגעת ותמונות זוועה של פרות מוצאות להורג לא עשו לאף אחד חשק לנסוע לאנגליה. נראה היה שייקח שנים לשקם את הנזק, אבל אז נעשה הסרט הראשון בסדרת הארי פוטר, "הארי פוטר ואבן החכמים ומה שעשה ילד אחד עם פוני, משקפיים וצלקת בצורת ברק על המצח, לא היו עושים אלף סרטוני תדמית.
סדרת הספרים היתה הצלחה גדולה. הספרים זכו בפרסים ותורגמו לשפות רבות, אבל הסרטים הם שהפכו את ההצלחה להיסטריה. בעקבות הסרטים קמה תעשייה שלמה של נסיעות לאנגליה בעקבות הארי פוטר. רוב הנוסעים הם ילדים, הוריהם וגם מבוגרים עם נשמה צעירה, שיכולה להתרגש עדיין משטויות מלאות קסם כמו רציף רכבת שלא קיים, תמונות מדברות, יער מכושף וטירות מלאות אווירה ורוחות רפאים.

כל אחד וההארי שלו
במקום בו יש ביקוש, צומח מיד גם ההיצע. חברות תיירות באנגליה זיהו מיד את הפוטנציאל ומיהרו להציע מסלולים בעקבות הארי פוטר. רובם, כמובן, בעקבות אתרי ההסרטה של סרטי הפוטרייה (אבל מכיוון שיועצי הלוקיישנים של חברת האחים וורנר עשו עבודה טובה, אז למה לא, בעצם?)

יש המון חברות שמוציאות סיורי הארי פוטר, ונראה שלכולן יש עבודה. יש מסלולים ארוכים שנמשכים תשעה ימים, שכוללים הרבה תוספות ברוח הכישוף והאגדה (ואתרים כאלה לא חסרים באנגליה), ויש מסלול מקוצר של האתרים המרכזיים למי שאין לו הרבה זמן או חשק לבזבז יותר מכמה שעות על הארי ומרעיו.

חברת "לונדון טקסי תור שמציעה כל מיני חבילות טיול בלונדון ובסביבותיה במוניות השחורות המיתולוגיות משווקת מסלול הארי פוטר במונית וחברת בריטיש תורס, שגם לה היצע מכובד של טיולים שונים, מציעה ליווי של מדריך פרטי ואילו חברת התיירות האמריקאית "מעבר לגבולות" מציעה סיור פוטר מעמיק (מהמלך ארתור ועד הארי פוטר) עם גימיק: בילוי יום באתרים בחברת אחד משחקני הסרט. זה אמנם לא אחד הכוכבים (כריס ראנקין, שמגלם את דמותו הנפוחה של פרסי וויזלי), אבל בכל זאת.

אפשר כמובן "לעשות" את מסלול הארי פוטר לבד, במו רגליכם, בקצב וברמת הפירוט שמתאימה לכם. משרד התיירות הבריטי,(The British Tourist Authority BTA), הפיק חמש מפות פוטר מיוחדות, שמציינות את הנקודות הרלבנטיות. נרשמה אפילו תקרית דפלומטית בין סקוטלנד לאנגליה בנושא תיירות פוטר. רשות התיירות הסקוטית טענה שהאתרים שנמצאים בתחומה לא הודגשו מספיק. לונדון תיקנה את המעוות בברושור נוסף, שמציין גם את האתרים הסקוטיים.

יש גם "מדריך הארי פוטר לביקור בטירות", שמנער את האבק וקורי העכביש מעל כמה מהטירות ומהכנסיות היפות של אנגליה, שאחרי בלותן היתה להן עדנה בזכות הארי פוטר.

הארי פוטר למתחילים
המסלול הבסיסי מורכב מכמה אתרי "חובה", שכל פוטריסט מתחיל מכיר כמו רציף 9 ו-3/4 בתחנת קינגס קרוס בצפון לונדון (אגב, הרציפים שצולמו בסרט הם דווקא מספר 4 ו-5) או הספרייה הבודלריאנית באוקספורד, שם חוקרים הקוסמים הצעירים את מסתרי הלחשים וכתבי הסתר. לאתרים האלה מגיעים גם תיירים "רגילים", אשר לא ידעו את הארי.

לעומתם יש כמה אתרים פחות מוכרים, שסביר שלולא הארי פוטר רבים לא היו טורחים לבקר בהם, כמו למשל העיירה גות'לאנד (Goathland) שביורקשייר. בסרט היא משמשת כלוקיישן לעיירת הקוסמים הוגסמיד (Hogsmeade), בעיקר בזכות תחנת הרכבת הישנה שלה, שלא השתנתה בהרבה מאז נוסדה ב-1865, מה שמאפשר לה לתפקד כתחנה ל"הגוורטס אקספרס".

אתרים נוספים במסלול הפוטרי בלונדון:
גן החיות של לונדון, ביתן הנחשים – כאן הארי מגלה לראשונה את הקוסם שבתוכו. הוא מצליח לדבר עם נחש בואה ענקי, ולהפחיד את בן דודו השנוא. בסרט השתמשו בנחש פיתון בורמזי ענקי, שעדיין נמצא שם. בחנות המזכרות יש הרבה מזכרות פוטר.

אולם התצוגה בבית אוסטרליה, Australian House, שבסרט שימש כבנק גרינגוטס, שם שומרים הקוסמים את כספם ואוצרותיהם. מאז 11 בספטמבר הוחמרו נוהלי הבטיחות במקום ורשמית אסור לסייר בבניין, אבל השומרים ראו כבר מספיק שוחרי הארי פוטר כדי לדעת להבדיל בינם לבין מחבלים, והם מעלימים עין מההוראות.

אתרים מחוץ ללונדון
אם אתם כבר בעניין, כדאי לתפוס טרמפ על הארי ולבקר בזכותו בכמה מהפנינים הארכיטקטוניות של אנגליה. כך למשל קתדרלת גלוסטר ,Gloucester Cathedral , אחד המבנים היפים בבריטניה, ואחד מהמקומות ששימשו להסרטת בית הספר לקוסמים הוגוורטס. אתר אחר ששימש לאותה מטרה הוא מנזר לאקוק Lacock Abbey בחבל ווילטשייר, ששווה ביקור גם בלי קשר להארי פוטר. המבנה העתיק (בן כ-750 שנה) מרתק, ויש במקום גם מוזיאון לתולדות הצילום.

המקום השלישי ששימש כבסיס להוגוורטס הוא כאמור אוקספורד, במיוחד כרייסט צ'רץ'. מסלול כרייסט צ'רץ' אפילו הוסרט, והכנסות הקלטת מוקדשות לילדים במצוקה. טירת אלנוויק, Alnwick Castle, בחבל Northumberland היא הטירה המיושבת השנייה בגודלה בבריטניה, ובחצר שלה צולמו כל סצינות הקווידיץ', ספורט הקוסמים שמשוחק ברכיבה על גבי מטאטאים.

הארי פוטר למתקדמים
במקביל לתיירות הממוסדת התפתח ענף "פוטר-ספוטינג" potter spotting: הגעה לכל חור שקשור בהארי פוטר.
מעריצים נאמנים לא חוסכים במאמץ כדי להגיע לכמה שיותר אתרי הארי פוטר למתקדמים. כזה למשל הוא לוך שיל בסקוטלנד, אתר יפהפה שנראה בסרט בסצינת המרדף של הארי ורון במכונית המעופפת (בסרט השני, "הארי פוטר וחדר הסודות"), אחרי הרכבת שהחמיצו. המסלול שעושה הרכבת, ה"הוגורטס אקספרס", הוא Glenfinnan Viaduct והוא עובר בנוף מרהיב ובקו רכבת נטוש שכבר אינו בשימוש. בזכות הסרט, גילו תיירים את הפנינה הבלתי מוכרת הזו במערב ההיילנדז הסקוטיים.
המעריצים האדוקים יטרחו גם לנסוע לאדינבורו ויעלו לרגל לבית הקפה, שבו כתבה ג'.ק. רולינג את ספרי הסדרה. אחד המעריצים המושבעים (ומנהל אתר "פוטר ספוטינג") כתב: "הנסיעה לניקולסונס היא המקבילה הפוטרית לעלייה לרגל הנוצרית לבית לחם. כאן התחיל הכל"…
באחרונה מסתמן משבר, שכן בית הקפה המקורי, Nicolsons ברחוב ניקולסון באדינבורו נקנה על ידי מזללה סינית, ולמעשה אינו קיים עוד. שניים מעובדי המקום המקורי, השף ריצ'ארד לוגן והמנהל רולנד תומפסון פתחו מקום משלהם באותו רחוב, שנקרא Home Bistro. זה הכי קרוב שאפשר להגיע לעריסה ולאבוס של הארי פוטר.

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. ‫אדם אופק‬‎ הגיב:

    מעוניין בטיול ללונדון עדיף מאורגן לחודשים יולי אוגוסט.
    7 ימים
    מבוגר ונערה בת מצווה.
    טיסה
    מלון סיור בלונדון אתרים עדיף לאתרים של הארי פוטר
    0547173141
    בתודה אדם אופק

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.