תפריט עמוד

יפן האחרת – מחוץ למסלול המוכר

אי שמוקדש לאמנות מודרנית, טירה מפוארת, נופים אלפיניים עוצרי נשימה, עיר תעלות רומנטית וכפרים ציוריים מסורתיים - ליפן יש המון מה להציע למטיילים, גם מחוץ לטוקיו וקיוטו. הנה כמה המלצות

יפן היא אחת המדינות הפחות שגרתיות בעולם, והיא מספקת למבקרים בה חוויה יוצאת דופן גם מבחינה תרבותית וגם בנופים המיוחדים שלה. למעשה, יפן היא כל כך שונה ומיוחדת שכל פינה בה היא "אחרת" ומציעה למבקר בה חוויה ראשונית ולא מוכרת. יחד עם זאת, גם ביפן אפשר לצאת מחוץ למסלול התיירים הקונבנציונלי, שכולל בעיקר את טוקיו וקיוטו. על אף שמדובר בשתי ערים מרתקות, שבכל אחת מהן אפשר לבלות שבועות ואף חודשים ארוכים בלי להשתעמם, יפן היא עולם ומלואו ויש בה המון מה לראות ולעשות גם מחוץ לערים הגדולות. יש אתרי טבע נפלאים, כפרים מסורתיים, ערים עתיקות, אמנות מודרנית ועוד המון הפתעות. הנה כמה מקומות מיוחדים ביפן, מחוץ למסלול המוכר:

אי האמנויות נאושימה

יפן היא אחד היעדים המרתקים לאוהבי אמנות ועיצוב, כשלצד אמנות מסורתית יש בה פריחה של אמנות מודרנית. למעשה, יפן היא כנראה המקום היחידי בעולם בו יש אי שלם המוקדש לאמנות מודרנית. זהו אי האמנויות נאושימה (Naoshima) השוכן בים סאטו ומהווה המחשה יפה לדרך בה אפשר לשלב ביחד אדריכלות, אמנות וטבע.

באי הקטן והמיוחד הזה יש כמה מוזיאונים המוקדשים לאמנות מודרנית, שאחד הבולטים שבהם הוא בית בנס (Benesse House), מתחם הכולל מוזיאון לאמנות מודרנית, מלון-מוזיאון ייחודי ופסלי חוצות רבים שניצבים בפארק ובחוף הים הצמוד, בהם פסל הדלעת עצום הממדים של האמן יאואי קוסמה, שהפך לאחד מסמלי נאושימה.

פסל הדלעת של יאואי קוסמה שהפך לאחד מסמלי האי נאושימה | צילום: benesse-artsite.jp ©

פסל הדלעת של יאואי קוסמה שהפך לאחד מסמלי האי נאושימה | צילום: benesse-artsite.jp ©

המוזיאון שבמתחם שוכן על גבעה מבודדת המשקיפה אל הים מציג עבודות של אמנים יפנים כמו הירושי סוגימוטו וטדאשי קוואמטה לצד אמנים בינלאומיים דוגמת אנדי וורהול, אלברטו ג'קומטי, ג'ספר ג'ונס, דייוויד הוקני ואחרים. מוזיאון נוסף הוא מוזיאון צ'יצ'ו (Chichu) הנמצא במבנה מרשים במיוחד של בטון, פלדה וזכוכית מתחת לאדמה, ללא תקרה. במוזיאון הזה מוצגות יצירות של שלושה אמנים בסך הכל – חבצלות המים של קלוד מונה, מיצג מרשים של וולטר דה מריה הכולל כדור שיש עצום שמצדיו פסלי זהב, ומיצב בשם "שמיים פתוחים" של ג'יימס טורל שבו תאורה יוצאת דופן.

הגן במוזיאון צ'יצ'ו מעוצב כמו זה של מונה בז'יברני. ציורי חבצלות מים שלו מוצגת במוזיאון | צילום: benesse-artsite.jp ©

הגן במוזיאון צ'יצ'ו מעוצב כמו זה של מונה בז'יברני. ציורי חבצלות מים שלו מוצגת במוזיאון | צילום: benesse-artsite.jp ©

מוזיאונים מעניינים נוספים הם מוזיאון לי אופן המוקדש לעבודותיו של האמן הקוריאני החביב על היפנים ומוזיאון אנדו המוקדש לעבודותיו של האדריכל היפני המפורסם טדאו אנדו, האחראי לרבים מהמבנים באי. בנוסף למוזיאונים, רבים מהבתים העתיקים באי שופצו על ידי אמנים מקומיים ובינלאומיים והפכו ליצירות אמנות של ממש, והכל משתלב היטב בסביבה. הסיור באי הוא דרך נהדרת לחוות את יצירות האמנות וללמוד על הקשר המיוחד ביפן אמנות לטבע.

חוף בנאושימה. הטבע והאמנות משתלבים באופן מושלם | צילומים: שאטרסטוק

חוף בנאושימה. הטבע והאמנות משתלבים באופן מושלם | צילומים: שאטרסטוק

קורשיקי

אחת הערים המרתקות ביפן, אך הפחות מוכרות לתייר המערבי היא העיר קורשיקי (Kurashiki) השוכנת במערב מחוז אוקיימה שבאי הונשו. העיר המקסימה היתה מרכז חשוב למסחר באורז בתקופת אדו, והיא מפורסמת בבתי אחסון האורז הרבים, אשר מצויים ברובע העתיק ביקאן, ובמורשת האדריכלית המרתקת שלה. רבים מבתי האחסון הללו הוסבו למוזיאונים, בוטיקים ובתי קפה. מביניהם, אל תחמיצו את מוזיאון אוהרה עם אוסף מרשים של עבודות של אמנים מערביים, דוגמת מונה, רנואר, גוגן, לוטרק, מודיליאני, פיקאסו, מאטיס ואחרים. מאפיין נוסף של רובע ביקאן הוא תעלות המים שבו, אשר משוות לו מראה רומנטי.

תעלת מים בקורשיקי הרומנטית

תעלת מים בקורשיקי הרומנטית

טירת הימייג'י

טירת הימייג'י, הנמצאת בעיר הימייג'י (Himeji) במערב יפן, היא אחת הטירות היפות באסיה, הודות לעיצובה, לגודלה ולעובדה שהשתמרה היטב. הטירה, שנבנתה במאה ה-17, לא נפגעה כלל במשך מאות שנים, גם לא ברעידות אדמה ובהפצצות על העיר במהלך מלחמת העולם השנייה. היא מכונה "טירת אנפה לבנה" בשל קירותיה החיצוניים הצבועים לבן והגגות שלה אשר מזכירים אנפה הפורשת כנפיה. הטירה מורכבת מכשמונים מבנים במפלסים שונים, המקושרים ביניהם בסדרה של שבילים מתפתלים ושערים. במרכז המתחם יש מגדל עץ מרשים בן שש קומות. סביב הטירה יש גנים יפים והיא מוקפת תעלת מים. המבנה המרכזי שלה מוקף במבוך של פרוזדורים, אשר חלקם אינם מובילים למקום כלשהו, במטרה להגן על הטירה מתקיפות של פולשים. הטירה, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, עברה לאחרונה שיפוץ מקיף ונפתחה מחדש לקהל ב-2015.

טירת הימייג'י, המכונה גם טירת אנפה לבנה, היא אחת היפות והמרשימות ביפן

טירת הימייג'י, המכונה גם טירת אנפה לבנה, היא אחת היפות והמרשימות ביפן

שירקאווה גו

מחוץ לערים הגדולות והסואנות יש ביפן כפרים שלווים וציוריים, כשכמה מהיפים שבהם נמצאים באזור שירקאווה גו (Shirakawa go) שבלב האלפים היפניים. מקבץ הכפרים, אשר שוכן בעמק נהר שוגאווה, הוכרז, ביחד עם האזור השכן גוקאיאמה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הודות לבתי החווה הטיפוסיים, הבנויים מעץ וקש, אשר מנקדים אותו. בתים אלו, שנבנו לפני למעלה מ-250 שנה, מכונים הגאשו-זוקורי, שם שמשמעותו היא "ידיים שלובות בתפילה", וזאת בשל גגותיהם המחודדים המזכירים את ידיהם של הנזירים הבודהיסטים בתנוחת התפילה.


בתי עץ וקש עם גגות מחודדים בשירקאווה גו

הדרך האלפינית

לצד אמנות, תרבות ואדריכלות, יפן מציעה גם נופים עוצרי נשימה. אחד מהמקומות בהם אפשר לחוות את הטבע הנפלא של יפן הוא הדרך האלפינית (Tateyama Kurobe Alpen Route), דרך מרהיבה ביופייה אשר חוצה את האלפים היפנים הצפוניים ומקשרת בין העיר טויאמה שבמחוז טויאמה לבין העיר אומצ'י שבמחוז נגאנו. כפי שהשם מעיד, לאורכה של הדרך נשקפים נופים אלפיניים מדהימים של רכס הרי טטאימה, והם משתנים בהתאם לעונות השנה.

קירות שלג משני צדי הדרך האלפינית

קירות שלג משני צדי הדרך האלפינית

גולת הכותרת של הדרך היא קיר שלג אשר נוצר משני צדדיה כתוצאה מהיערמות השלג ואשר עשוי להגיע לגובה של כעשרים מטר. מקיר השלג ניתן להתרשם באביב, לרוב בין אפריל ליוני. בקיץ אפשר ליהנות כאן ממפריחה אלפינית ובסתיו להתרגש משלכת סתווית יפהפייה. ההגעה לאזור והטיול בו הם בגדר חוויה מיוחדת, אשר כוללת נסיעה ברכבת, ברכבל, באוטובוס ובמכונית חשמלית, וכן הליכה דרך מנהרות, למרגלות הרים ומעל סכר.

הטיול בדרך האלפינית בכלי תחבורה שונים, בהם רכבל, רכבת ומכונית חשמלית

הטיול בדרך האלפינית בכלי תחבורה שונים, בהם רכבל, רכבת ומכונית חשמלית

חצי האי נוטו

חצי האי נוטו (Noto-hantō), הנמצא במערב האי הונשו, הוא אחד האזורים השלווים ביפן, ובו חופים יפים, עיירות דייגים, טרסות אורז וכפרים חקלאיים. העיר הגדולה באזור היא וואג'ימה (Wajima), עיר נמל אשר גם בה נשמרת האווירה השלווה והכפרית. העיר מפורסמת בשוק הבוקר שלה אשר בו מוכרים דגים ופירות ים לצד תוצרת חקלאית מהחוות באזור.

טרסות אורז בחצי האי נוטו 

טרסות אורז בחצי האי נוטו

מעניין לבקר גם בעיירת הנופש והמעיינות וואקורה אונסן (Wakura Onsen) שמפורסמת במרחצאות שלה ובבתי ההארחה הגדולים שבה ששוכנים ממש על שפת המים. עם זאת, הקסם של האזור טמון דווקא בכפרים הקטנים, וכדי לחוש את האווירה המיוחדת כדאי ללון בבתי ההארחה המסורתיים בכפרי האזור.

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מיפן

נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ
נגיעות: יפן, להתאהב עד אין קץ

הטיול ביפן אינו דומה ואף לא מזכיר מדינה כלשהי בה דרכה כף רגלי. בכלל נדרשו לי ימים לא מועטים כדי להכיל גודלו של המסע. יפן הינה מדינת איים מבודדת. מציאות שחייבה את היפנים להקים תרבות מיוחדת האופיינית רק ...

מסע צילום באזורים הכפריים של יפן
מסע צילום באזורים הכפריים של יפן

זה לא היה הביקור הראשון שלנו ביפן, ובכל זאת, הביקור הזה היה אחר. בעוצמות, ברמת ההתרגשות, במפגשים הצילומיים שנוצרו, בטבע המופלא שקיבל את פנינו, בעומק החוויה ובאופן שבו הכל התחבר לכדי הטיול המושלם. רפי קורן ואורית גוטרבוים-פרטוק, זוג ...

יאקיטורי, מטבח ההפתעות
יאקיטורי, מטבח ההפתעות

רעבים בטוקיו? מהיום כבר לא. אחרי עשרות שנים שהקדיש לצרפת, שגמלה לו באזרחות, הסתקרן אביטל ענבר לחוות עולם חדש. הספר "רעבים בטוקיו" הוא פרי התשוקה החדשה. במסעותיו לטוקיו גילה שהגסטרונומיה היפנית היא הטובה ביותר בעולם, שוות ערך למטבח ...