טיול צילום במרוקו

מרוקו מציעה אינספור הזדמנויות צילום מופלאות: מהדיונות המדבריות ועד סירות הדייגים באוקיינוס, מהסמטאות הצרות והשווקים הססגוניים ועד לפסגות של הרי האטלס והכפרים המסורתיים. הצלם יגאל סלבין, המוביל מסעות צילום בעולם, חזר ממרוקו עם צילומים מהפנטים ואהבה גדולה לנופים ולאנשים שפגש

כבר שנים שמרוקו מרתקת אותי. הישן המופלא אל מול המודרני המרתק, ההבדלים בין אזור לאזור,  מהמדבר הקסום אל האוקיינוס וסירות הדייגים, ממרקש התוססת אל הרי האטלס עם הכפרים של פעם, מהמסגדים ועד בתי כנסת פעילים, סמטאות מהצרות ביותר בעולם ועד בעלי מלאכה עם ידיי זהב. מרוקו. מסע מצולם של ניגודים ותרבות עוצרת נשימה.

קזבלנקה: המסגד הגדול

קזבלנקה שבתה את לבי. ההליכה בסמטאות החובוס, שנבנה ב-1291 בסגנון האדריכלות המסורתית: מבוכים וסמטאות, קשתות, דלתות עץ גדולות, סורגים וחלונות מסוגננים, אריחי קרמיקה מזוגגים, עמודים, כותרות ועץ ארז – כל אלו היו התחלה מושלמת למסע הצילום.

המפגש עם קזבלנקה ואנשיה מרתק

המפגש עם קזבלנקה ואנשיה מרתק | הצילומים בכתבה: יגאל סלבין

המשכנו אל מסגד חסן השני, המסגד הגדול ביותר בעולם שנבנה בראשית שנות התשעים מתרומות פרטיות. המבנה המרשים מעוצב לפי כל כללי העיצוב האדריכלי המסורתי של עיטורי אריחים, עבודות סטאקו ואומנות נחושת. בספטמבר 1993  ביקרו במסגד יצחק רבין ושמעון פרס בשובם מהסכמי השלום בוושינגטון ולמעשה היו האורחים הזרים הראשונים שביקרו שם, חודשיים אחרי חנוכתו. מבחינה צילומית המקום מופלא, גם מבחוץ וגם מבפנים, גם בזריחה וגם בשקיעה.

מסגד חסן השני בקזבלנקה

מסגד חסן השני בקזבלנקה. יפה בחוץ ובפנים, בזריחה ובשקיעה

ראבט וקסבת אל הודיה

המשכנו לכיוון בירת מרוקו ראבט, שם ביקרנו בקסבת אל הודיה. זהו המקום בו הוקם הריבאט (מבצר העיר) המקורי. בתוך הקסבה יש רובע מגורים מדהים ביופיו ובניקיונו, סמטאות בצבע כחול מרגיע והמוני חתולים…

סמטאות צבועות בכחול בקסבת אל-הודיה

פאס: צבעים, נפחים ובורסקאים

נסיעה קצרה הביאה אותנו אל העיר פאס, לטעמי הקשוחה ביותר במרוקו, בעיקר אנשיה קשוחים ואגרסיביים. פאס משמרת חדש וישן והיא מהווה את הבירה הדתית והתרבותית של מרוקו. היא נוסדה במאה ה-8 על ידי השושלת האידריסית, העתיקה בערים המלכותיות במרוקו. מאז שנוסדה, שימשה תמיד כבירתה הרוחנית של מרוקו ושל ארצות המגרב כולו. פאס מיוחדת בסמטאותיה הצרות, ארמונות, מבני קבורה ועוד.

בסמטאות של פאס

פאס ממוקמת על פרשת דרכים חשובה: נתיבי האורך והרוחב של מרוקו כולה עוברים דרכה. העיר שוכנת באזור חקלאי פורה, על הגבעות הרכות של אגן נהר הסבו. המדינה של פאס, על רחובותיה הצרים, היא אתר מורשת של אונסק"ו. ובתי המלאכה שבהם: צבעים, נפחים, בורסקאים וכן הלאה. המפגש עם הבורסקאים, מעבדי העורות, היה מרתק – גם מבחינה צילומית וגם הבנה שעבודה קדומה כל כך מתקיימת גם בימינו.

מדבר סהרה והדיונות של מרזוגה

מפאס נסענו דרומה, דרך איפראן, אל מדבר סהרה והעיירה הציורית מרזוגה. הנוף משתנה והופך מדברי מאוד, אנחנו מתחילים לראות את הנוודים עם עדרי כבשים ועזים. אנחנו עוצרים בצדי הדרך לצלם, המראות אופייניים מאוד למרוקו.

שיירת גמלים בדיונות של הסהרה

מדבר סהרה מהפנט ביופיו. ים קסום של חולות מטריפים. השכמנו בשעת בוקר מוקדמת, לפני הזריחה, ויצאנו לדיונות הזהב של מרזוגה. בדיונות עלינו על גמלים ורכבנו אל פסגת אחת הדיונות, שמפסגתה צפינו בזריחה. משם המשכנו אל לב הדיונות, הלובשות ופושטות צורות ללא הרף ופגשנו  את תושבי המדבר – אנשי "הגלימות הכחולות".

תושבי המדבר , אנשי הגלימות כחולות

ורזאזאת וקאסבת איית בן חדו

התאוששנו מפלאי המדבר והמשכנו אל ורזאזאת, עיר מדברית שובת לב. קל להבין למה הפכה לאתר הסרטה לצוותי צילום מכל העולם. העיר נוסדה ב- 1298 בידי הצרפתים, כעיר משמר וכמרכז מנהלי מחוזי. יש בה שווקים ססגוניים, רחובות מלאי צבע ואוירה מדברית מיוחדת. יצאנו לסיור בקסבת איית בן חדו, אחת הקסבות היפות והשמורות ביותר במרוקו ואתר מורשת עולמית.

קסבת איית בן חדו, אחת הקסבות היפות והשמורות במרוקו

ורזאזאת. אין פלא שהעיר המיוחדת הפכה לאתר הסרטה לצוותי צילום מכל העולם

מרקש: כיכר השוק הומה

חזרנו לדרך המלך, המובילה אל מעבר ההרים טיזי טיצ'קה,"מעבר הרועים", בגובה של כ- 2,550 מטר. אחר הצהריים הגענו אל העיר מרקש ומיד יצאנו לכיכר השוק הגדולה, ג'אמע אל פנא, לכיכר הזאת, שפירוש שמה הוא "כיכר האבודים", מתנקז המון רב מכל קצוות העיר. יש כאן דוכני אוכל מעשנים ומוארים במנורות ענקיות, מספרי הסיפורים, נגנים ועוד – חוויה רב חושית מרתקת.

ג'אמע אל פנא, כיכר השוק הגדולה של מרקש

אל האטלס: הכפרים ההרריים

ממרקש עלינו אל הרי האטלס. נסענו לאורך עמק האוריקה, הנמצא למרגלות הר האוקמידון, אחת הפסגות הגבוהות באטלס הגבוה. מעל העמק שוכנים כפרים ברבריים, שבתיהם, הבנויים מאבן מקומית מגובבים זה על זה. התוודענו לאורח החיים של שבטי הברברים בהרים הגבוהים, המכוסים שלגים בחורף. עשינו  סיורי צילום רגליים במסלולי הליכה קצרים בעמקים הפוריים, בין בוסתני פירות ושדות מעובדים. ביקרנו בבית ברברי מקומי ואכלנו שם ארוחת צהריים.

בכפרי הברברים בהרי האטלס

אסווירה: שחפים ודייגים

המשכנו בנסיעה אל העיר אסווירה. בעיני, כצלם, זוהי אחת הערים היפות בעולם. אסווירה עולה על כל דמיון, עיר חוף מופלאה עם סמטאות בגוונים של כחול ולבן, סירות דיג מהממות, מסעדות דגים עם סחורה טרייה שזה עתה הגיעה מהים, ובתוך המדינה – סמטאות עם חנויות אומנים ושווקים נהדרים. אין כמו לסיים את המסע שלנו ביומיים רגועים באסווירה עם המון אפשרויות צילום של שחפים ודייגים בזריחה. ובין צילום לצילום אפשר להירגע בבית קפה או במסעדה עם מוזיקה רסטפרית ואווירת חופש ושלווה נהדרת.

דייג וסירות דייגים באסווירה

לתמונות נוספות מאסווירה – לחצו להגדלה:

חזרנו לקזבלקה דרך הים ומשם חזרה לארץ, בטוחים שנשוב למרוקו למסע צילום נוסף.

מפת מרוקו:

יגאל סלבין – צלם ומדריך מסעות וסדנאות צילום בארץ ובחו"ל. שותף יחד עם רפי קורן בחברת זומינג