תפריט עמוד

טיול מוסיקלי בוונציה: אופרה בין התעלות

משירי האהבה של הגונדוליירים בתעלות ועד לבית האופרה המושלם, לה פניצ'ה, מוסיקה מלווה את המטייל בוונציה מכל עבר. הצצה מוסיקלית לעיר התעלות

כולנו ראינו את התופעה באינספור סרטים. זוג מאוהב מבלה רגעים של שלווה וחדווה כשהוא ישוב בגונדולה המשייטת לה בין התעלות הקסומות והציוריות של ונציה. והגונדולייר שר להם. הוא שר שירי אהבה באיטלקית, הוא שר שירי אהבה בכל השפות כמעט, והוא שר להם אריות אהבה אולטימטיביות מעולם האופרה. חגיגה רומנטית מרגשת במיטבה. כל גיבורי הקולנוע הגיעו לרגע רומנטי כזה או אחר בוונציה. ג'יימס בונד, אינדיאנה ג'ונס, לארה קרופט ועוד שילבו בעיר מרדפים אחר אויבים מסוכנים עם אהבה בין התעלות.

כולם צילמו סרטים בוונציה, מפליני ועד וודי אלן. כולם מכירים את הקסם של העיר. ואם התמזל מזלכם אז נחשפתם לתופעה הזאת גם במציאות. אין כמו סיור רגלי בין הסמטאות והגשרים של ונציה. ובכל רגע נתון הגונדולות חולפות להן ולעתים גם נזכה לתפוס את אותו רגע קסום של האהבה הפורחת לצלילי סרנדה כזאת או אריה אחרת.

מוזיקאים בכיכר סן מרקו. בכל פינה, מכל תעלה וכל כיכר שומעים מוסיקה

מוזיקאים בכיכר סן מרקו. בכל פינה, מכל תעלה וכל כיכר שומעים מוסיקה

עיר האהבה, התעלות והמוסיקה

מאז ומתמיד ונציה היתה עיר שכולה מוסיקה, מוסיקה על כל סוגיה. מוסיקה קלאסית שבוצעה בכנסיות ובאולמות קונצרטים, מוסיקה עממית שנשמעה ללא הרף בבתי הקפה של העיר, מוסיקת ג'אז סוערת שנשמעה במועדונים, ושירי אהבה שנשמעים ללא הרף בוקעים מהגונדולות בתעלות העיר. מלחינים רבים מצאו בוונציה את ביתם, כשהמפורסם ביניהם היה אנטוניו ויוולדי שגר בעיר ועסק גם בהלחנה וגם בהוראה – הוא לימד באופן קבוע בבתי היתומות היוקרתיים שבעיר, עבורם הלחין רבות מיצירותיו. מונטוורדי לפניו היה גם הוא בן בית בוונציה ועוד אינספור מלחינים הגיעו לעיר הקסומה ליהנות מיופייה ולבצע שם את המוסיקה שכתבו.

גונדולות בתעלה הגדולה

גונדולות בתעלה הגדולה

אבל מעבר לקונצרטים הרבים שבוצעו ומבוצעים בעיר ללא הפסקה בכל אולם אפשרי ובכל ארמון חבוי בין הסמטאות, מרכז העשייה המוסיקלי של ונציה היה תמיד האופרה. לכאן הגיעו גדולי המלחינים לבצע את האופרות שלהם, כי בית האופרה לה פניצ'ה (הפניקס) נחשב מאז ומתמיד לאחד מבתי האופרה המושלמים בעולם בכלל ובאיטליה בפרט. ואין זה פלא. המקום הוא שכיית חמדה יוצאת מן הכלל, אשר שווה לבקר בה בכל סיור בעיר, שלא לדבר על לצפות בה בהופעת אופרה.

עוף החול קם לתחייה

שמו של בית האופרה הוא סמלי ביותר. כמו הפניקס, עוף החול האגדי שקם כל פעם לתחייה. בית האופרה הזה נשרף שלוש פעמים לאורך השנים, אך כל פעם נבנה מחדש, כי לה פניצ'ה הוא אחד מסימני ההיכר החשובים של העיר. ונציה לא יכולה להיות ונציה ללא לה פניצ'ה. את זה כולם מבינים.

לה פניצ'ה, בית האופרה האגדי של ונציה

לה פניצ'ה, בית האופרה האגדי של ונציה

בשנת 1774 נשרף בית האופרה לראשונה ונבנה מחדש. בית האופרה נשרף שוב בשנת 1836. והמזל הרע היכה בשלישית בשנת 1996, אז נשרף בית האופרה כתוצאה מפעולת חבלה. בשנת 2003 הוא קם לתחייה מחדש ועומד על תילו מאז בגאון רב. כל כוכבי האופרה הבינלאומיים – מנצחים, במאים וזמרים מגיעים לשיר בלה פניצ'ה. כולם לא מוכנים לוותר על החוויה לנשום אופרה בעיר שבה הועלו לראשונה כמה מהאופרות החשובות והאהובות ביותר בעולם.

ביקור בלה פניצ'ה מגלה את היופי והעושר של המקום. צפייה באופרה בלה פניצ'ה היא חוויה מעולם אחר. האקוסטיקה פשוט מופלאה והידיעה שאנו נמצאים במקום בו הועלתה לראשונה, למשל, האופרה לה טרוויאטה מאת ורדי, מעצימה את החוויה.

חוויה לעין ולאוזן

ונציה היא עיר שכולה מוסיקה. את המוסיקה שומעים בכל קרן סמטה ובכל תעלה. ונציה היא עיר שכמות הופעות המוסיקה בה היא ממש מעבר לכל פרופורציה לכמות התושבים ואפילו התיירים בעיר. קונצרטים בכנסיות. מועדוני ג'אז. בתי קפה בסמטאות חשוכות מחד ובכיכרות המוארות מאידך. מוסיקה חיה ונושמת בכל פינה בעיר. ולא צריך לחכות לקרנבל המסכות בפברואר שהופך את ונציה ליעד מתוייר ומרתק וצבעוני מאין כמוהו. כל ביקור בוונציה הוא חוויה לעין, לחיך וגם לאוזן. ונציה היא עיר מוסיקלית בהא הידיעה. ונציה היא המקום לחובבי המוסיקה בכל עת. ונציה היא חוויה מוסיקלית שאף אחד לא יוכל לשכוח.

___

מיכאל איזנשטארט הוא המתאם האמנותי של האופרה הישראלית

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.