תפריט עמוד

ונציה מחוץ למסלול

מוזיאונים קטנים ומיוחדים, כנסיות שלא מופיעות במדריכי התיירים, פארק סודי, חנות ספרים סוריאליסטית- לוונציה יש מה להציע למבקרים גם מחוץ לכיכר סן מרקו והתעלה הגדולה. הנה כמה פנינים סודיות ונפלאות בוונציה

ונציה היא אחת הערים היפות והרומנטיות בעולם. חסרונה היחיד הוא בכך שבדיוק מהסיבות האלה, העיר תמיד עמוסה בתיירים, ולפעמים קצת קשה למצוא מקום ליהנות בו משקט ושלווה או לבלות במקום אותנטי, כזה שאפשר לפגוש בו וונציאנים אמתיים. אבל זה לא אומר שאי אפשר. גם בוונציה יש פינות סודיות, שכונות אותנטיות בהן אפשר לפגוש את המקומיים, כנסיות יפהפיות שהתיירים לא גודשים בהמוניהם ופארקים שלווים שמציעים מפלט מהמולת העיר. הנה כמה דברים נפלאים ופחות מוכרים לעשות בוונציה שבצפון איטליה:

קאנרג'יו והגטו היהודי

רובע קארנרג'יו (Cannaregio) שבצפון העיר,  אחד מששת הרבעים המרכזיים של ונציה, הוא אחד מהרבעים הנעימים והמזמינים בעיר. בלבו של הרובע זורמת תעלת קאנרג'יו, השנייה בגודלה בעיר, ומשני צדדיה יש בתים צבעוניים מקסימים. יש פה כמה כנסיות יפות שווה להציץ בהן כמו כנסיית Santa Maria dei Miracoli וכנסיית Madonna dell'Orto.  ברובע אפשר להבחין באחד הגשרים המיוחדים בעיר, גשר צ'יודו (Ponte de Chiodo), אשר ייחודו נובע לא רק בשל מיקומו הציורי אלא בעיקר משום שאין לו מעקה!

גשר צ'יודו (ללא מעקה) ברובע קאנרג'יו | צילומים: שאטרסטוק

גשר צ'יודו (ללא מעקה) ברובע קאנרג'יו | צילומים: שאטרסטוק

אם מאסתם במלכודות התיירים של אזור כיכר סן מרקו, תמצאו ברובע קאנרג'יו פיצוי הולם, עם הרבה מסעדות טובות וזולות וברים שבהם אפשר לפגוש מקומיים. ברובע זה נמצא גם הגטו היהודי, בו אולצו יהודי העיר לגור בשנים 1797-1516. למרות ההגבלות הרבות שהוטלו על היהודים שחיו פה, הקהילה היהודית בגטו פרחה ושגשגה, ובגטו הוקמו בתי כנסת מפוארים ומוסדות חינוך. כדאי לטייל בין הסמטאות הצרות ולאורך התעלות ולדמיין את החיים היהודיים שהיו פה פעם, ואפשר גם לבקר במוזיאון היהודי שבמקום שמספר על החיים היהודיים בגטו.

מראה טיפוסי בגטו היהודי ברובע קאנרג'יו

מראה טיפוסי בגטו היהודי ברובע קאנרג'יו

הגנים המלכותיים

ונציה היא אמנם לא עיר ירוקה במיוחד, אבל גם פה יש פארקים וגנים ירוקים שבהם אפשר למצוא מפלט מהמולת העיר. אחד המקומות המוצלחים במרכז העיר, במרחק הליכה קצרה מכיכר סן מרקו, הוא הגנים המלכותיים ( Giardinetti Reali). הגנים הוקמו במאה ה-19 על ידי נפוליאון שרצה לראות קצת ירוק ממשרדו. הגנים אינם גדולים אבל הם מהווים פינת חמד קטנה וירוקה עם שבילים מתפתלים, ספסלים, עצי אשור ודפנה מצלים, בריכת מים ומזרקות.

הגנים המלכותיים של ונציה, פינת חמד ירוקה בלב העיר | צילום: Jaione_Garcia / Shutterstock.com

הגנים המלכותיים של ונציה, פינת חמד ירוקה בלב העיר | צילום: Jaione_Garcia / Shutterstock.com

המוזיאונים הסודיים

לצד מוזיאונים גדולים יש בוונציה גם מוזיאונים מיוחדים שנמצאים מחוץ למסלול הרגיל. מוזיאון אחד ששווה לבקר בו לא רק בגלל תכולתו אלא גם הודות למבנה המרשים בו הוא ממוקם הוא ארמון מוצ'ניגו (Palazzo Mocenigo), מוזיאון המוקדש לאריגים, תלבושות ואופנה  וממוקם בארמון גותי מרהיב מראשית המאה ה-17. לצד התצוגות שמציגות אופנה תקופתית יש פה שישה חדרים המוקדשים לבושם ולהיסטוריה שלו. פנים הארמון מעוטר בציורי תקרה מרשימים, והריהוט המקורי ויצירות האמנות שעל קירות מהווים חלק בלתי נפרד מהתצוגות ומספקים הצצה לחיי האצולה בוונציה של המאה ה-18. כתובת: Santa Croce 1992, אתר

תצוגת לבוש תקופתי בארמון מוצ'ניגו | צילום: Uta Scholl / Shutterstock.com

תצוגת לבוש תקופתי בארמון מוצ'ניגו | צילום: Uta Scholl / Shutterstock.com

מוזיאון תקופתי נוסף הוא  קה רזוניקו (Cà Rezzonico) המוקדש לחיים הוונציאניים במאה ה-18. המוזיאון ממוקם בארמון בארוקי שבנייתו החלה ב-1649 ברובע דורסודרו. בקומה הראשונה אפשר להתרשם מאולם הנשפים של הארמון ומחדרים נוספים בהם מוצגים ציורים, פסלים, שטיחי קיר, ריהוט תקופתי ועוד. בקומה השנייה יש יצירות אמנות של קאנאלטו, פרסקאות של ג'ובאני בטיסטה טייפולו ועוד. אל תוותרו על הקומה השלישית שבה מסכות וונציאניות, בובות תיאטרון, תחפושות וגם העתק של בית מרקחת מהמאה ה-18. כתובת: Dorsoduro 3136, אתר

אתר נוסף שלא כדאי לוותר עליו הוא סקואולה גראנדה די סן רוקו ( Scuola Grande di San Rocco), בניין מרשים מהמאה ה-15 אשר  בו מוצגות כמה מיצירותיו החשובות ביותר של טינטורטו. גולת הכותרת היא ציור תקרה שהשתמר היטב שטינטורטו צייר ביחד עם בנו וכמה עוזרים בין השנים 1587-1564. לצד הציור שלא ניתן להישאר אדיש אליו מוצגים בבניין המפואר עוד כשישים ציורים של טינטורטו. היציאות של טינטורטו הן לא הסיבה היחידה להגיע לפה – מוצגות פה גם יצירות של אמנים נוספים כמו טיטיאןכתובת: Campo San Rocco טייפולו והפסל פרנסקו פיאנטה. יש פה גם אוסף מרשים של כלי קרמיקה וגרם מדרגות מרשים המעוטר גם הוא ביצירות אמנות. כתובת: Campo San Rocco

ציור של טינטורטו על תקרת הסקואולה גרנד די סן רוקו | צילום: vvoe / Shutterstock.com

ציור של טינטורטו על תקרת הסקואולה גרנד די סן רוקו | צילום: vvoe / Shutterstock.com

הכנסיות הלא מוכרות

בזיליקת סן מרקו היא הכנסייה המפורסמת ביותר בעיר, אבל מלבדה יש בעיר עוד כמה וכמה כנסיות שכדאי לבקר בהן, גם אם אינן נמצאות במסלול התיירים הקלאסי. כנסייה אחת יפה במיוחד היא כנסיית סן זכריה (Chiesa di San Zaccaria) הממוקמת לא רחוק מכיכר סן מרקו. הכנסייה, המוקדשת לאביב של יוחנן המטביל, נבנתה ביו השנים 1515-1444 בסגנון המשלב גותי ורנסאנס. הכנסייה מרשימה לא רק מבחוץ אלא גם מבפנים, הודות לציורים של ואן אייק, טינטורטו, גו'באני בליני ואמנים נוספים, המעטרים את קירותיה.

כנסיית סן זכריה. בנויה בסגנון המשלב גותי ורנסאנס

כנסיית סן זכריה. בנויה בסגנון המשלב גותי ורנסאנס

כנסייה אחרת שהביקור בה הוא חגיגה לחובבי האמנות, היא בזיליקת סנטה מריה גלוריוזה דיי פרארי (Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari) הבנויה בסגנון גותי ברובע סן פולו ומתהדרת במגדל הפעמונים השני בגובהו בעיר. הכנסייה הפרנציסקנית מעוטרת ביצירות אמנות רבות, ובהן "המדונה והילד" של ג'ובאני בליני, "יוחנן המטביל" של דונאטלו, "עלייתה של הבתולה השמימה" של טיציאן ועוד ועוד. טיציאן, אגב, גם קבור בכנסייה, לצד כמה  מדוכסי ונציה.

בוונציה יש עוד הרבה כנסיות נהדרות שלא מופיעות במדריכי התיירים, וחלק מהכיף הוא פשוט לטייל בעיר ולגלות את הכנסיות האלו אגב שיטוט אקראי.

כנסיית סנטה מריה גלוריוזה די פארארי מעוטרת ביצירות אמנות רבות | צילום: Renata Sedmakova / Shutterstock.com

כנסיית סנטה מריה גלוריוזה די פארארי מעוטרת ביצירות אמנות רבות | צילום: Renata Sedmakova / Shutterstock.com

האי הסודי: סן ג'ורג'ו מג'ורה

מלבד ונציה, בלגונת ונציה יש עוד כמה איים שמרבית התיירים בעיר לא פוסחים עליהם כמו מוראנו ובוראנו. דווקא האי סן ג'ורג'ו מג'ורה (San Giorgio Maggiore) נותר מחוץ למסלול, למרות שהוא משתייך לרובע סן מרקו ואף נראה היטב מהכיכר המפורסמת של העיר. כשמשקיפים על האי מרחוק, קשה לפספס את כנסיית סן ג'ורגו מג'ורה אשר הוקמה במאה ה-16 ומפורסמת בחזית השיש הלבנה שלה. בתוך הכנסייה המוארת היטב יש כמה יצירות של טינטורטו. מומלץ גם לטפס לראש מגדל הפעמונים ולזכות לתצפית נהדרת ולא שגרתית לא רק אל האי אלא גם על כיכר סן מרקו. ניתן להגיע לאי בשייט בוואפרטו שמהווה חוויה בפני עצמה.

האי סן ג'ורגיו מג'ורה נראה היטב מכיכר סן מרקו

האי סן ג'ורגיו מג'ורה נראה היטב מכיכר סן מרקו

חנות קטנה ומטריפה: Libreria Acqua Alta

וונציה היא אמנם לא היעד הקלאסי לאוהבי הקניות, אבל למרות שחובבי האופנה אולי לא ימצאו פה מציאות גדולות, מי שאוהב חנויות מיוחדות ימצא מהן בשפע. אחת החנויות המיוחדות בעיר היא Libreria Acqua Alta, חנות ספרי יד שנייה יוצאת דופן שממוקמת ממש על קו המים. אלפי הספרים לא מסודרים במדפים, כמקובל, אלא פזורים בין גונדולות ישנות, סירות קאנו, אמבטיות וחביות. הכי כיף לקחת ספר, לתפוס כיסא ממש על קו המים ולהתחיל לקרוא. כשמוסיפים לאלה את בעל החנות האקסנצטרי ואת החתולים שמרגישים פה בבית ותופסים תנומה על הספרים מתקבלת חוויה סוריאליסטית. כתובת:  5167 Castello

חנות הספרים Libreria Acqua Alta. חלק מהספרים מאוחסנים בתוך גונדולות | צילום: tichr / Shutterstock.com

חנות הספרים Libreria Acqua Alta. חלק מהספרים מאוחסנים בתוך גונדולות | צילום: tichr / Shutterstock.com

מחוץ לעיר: קיוג'ה

גם אוהדיה המושבעים של ונציה יסכימו שוונציה היתה יכולה להיות מושלמת אלמלא המוני התיירים שמציפים אותה. אחת הדרכים לברוח מהמוני התיירים ועדיין להרגיש ונציה היא לנסוע לקיוג'ה (Chioggia). עיר החוף ההיסטורית, המרוחקת כ-25 ק"מ מדרום לוונציה, נראית כמו דגם מוקטן של ונציה, עם תעלות צרות החוצות אותה, גשרי אבן מקושתים, סמטאות מתפתלות וכנסיות ימי בינימיות. כאן גם נמצא מגדל הפעמונים העתיק בעולם, אשר שייך לכנסיית אנדרו הקדוש ונבנה במאות ה-11 וה-12. מקום נהדר לבילוי של חצי יום הרחק מהמוני התיירים.

גשר בקיוג'ה. כמו וונציה רק ללא התיירים | צילום: Buffy1982 / Shutterstock.com

גשר בקיוג'ה. כמו ונציה, רק ללא התיירים | צילום: Buffy1982 / Shutterstock.com

עוד על טיול באיטליה כאן

בתמונה הפותחת: בתים צבעוניים ברובע קאנרגיו | צילום: mikecphoto / Shutterstock.com

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.