תפריט עמוד

טיול מונגש על כביש הצפון

מסלול טיול בכביש הצפון היפהפה, הוא כביש 899, בהתאמה לנגישות אתרים. לאורך הכביש ישובים רבים, נופים מרהיבים ושלל אטרקציות ונקודות עניין מגוונות מאוד

כביש הצפון הוא כביש רוחב ממערב למזרח, מצומת בצת ועד לצומת כ"ח (נהגה: כוח). את הכביש סללו הבריטים בזמן המרד הערבי בשנת 1937 בכדי למנוע מעבר נשק, תחמושת וכוחות סיוע למורדים הערבים בארץ ישראל. הבריטים הסתייעו בצ'ארלס טגארט – קצין משטרה בריטי ומומחה לדיכוי מרידות ומלחמה בטרור. בתכנונו ובפיקוחו נפרצה הדרך ונפרסה גדר לאורכה. בנוסף נבנו לאורך הדרך 5 מצודות משטרה בריטיות הנקראות מצודות טגארט: ביערה,  שומרה, סאסא, אביבים וצומת ישע. בין המצודות הוקמו עוד 16 עמדות פילבוקס (פילבוקס באנגלית=קופסת כדורים) וכל אלה במטרה להגן על הטריטוריה הבריטית.

הדרך שנפרצה היית דרך עפר לא סלולה שהצריכה אישור מיוחד מהשלטונות הבריטים לנסיעה בה.

כיום הכביש סלול ומקביל לתוואי הכביש המנדטורי עם סטייה באזור אביבים ברעם. אורכו של הכביש מצומת בצת ועד לצומת  כ"ח הוא כ-63 ק"מ. נסיעה על כביש הצפון היא אטרקציה בפני עצמה: כביש הררי מפותל ברובו, עם חורש ים תיכוני המקיף אותו מכל צדדיו. באביב ניצבע הכביש בפרחי עץ השקד הפזורים לאורכו, ויחד עם הצהוב של הקידה השעירה, מתקבלת חגיגה צבעונית ושובת לב. לכל אלה מתווסף הנוף הנשקף על ארץ הלבנון, הגולן, עמק החולה והחרמון. לאורך הכביש ישובים רבים נופים מרהיבים ושלל אטרקציות ונקודות עניין מגוונות מאוד.

עוד לפני שניכנס לכביש הצפון מומלץ להיכנס לחוף בצת ולהתגלגל על הטיילת היפה לכיוון צפון. צילומים: יואב יעקובי

עוד לפני שניכנס לכביש הצפון מומלץ להיכנס לחוף בצת ולהתגלגל על הטיילת היפה לכיוון צפון. צילומים: יואב יעקובי

תחילת המסלול

אנחנו נתחיל את טיולנו ממערב למזרח, מהים לעמק החולה בדגש מלא על אתרים מונגשים לכיסא גלגלים. לשמחתי הרבה יש מספר רב של אתרים מונגשים שזה משמח ומעודד מאוד. עוד לפני שניכנס לכביש הצפון מומלץ להיכנס לחוף בצת ולהתגלגל על הטיילת היפה לכיוון צפון ואף אפשר לנוע לאורך מסילה הרכבת המנדטורית שנמשכת צפונה לבירות וטריפולי.

מחוף בצת כדאי להעפיל לראש הנקרה לתצפית מיוחדת על רצועת החוף הצפונית מהיפות והמיוחדות בארץ. ואף לראות את הכרמל וחיפה. כמובן שהאטרקציה המרכזית היא הנקרות.

הנקרות הן מערות ימיות שנוצרו במשך אלפי שניים, זעזועים תת קרקעים יצרו סדקים בסלע ומי הגשמים חדרו והמיסו את הסלע ויחד עם גלי הים נוצרו הנקרות.

נחזור לצומת בצת ונעלה על כביש הצפון, הלא הוא כביש 899 ונתחיל לנוע מזרחה נחצה את שלומי ונטפס לכיוון קיבוץ חניתה. חניתה הוא אחד מיישובי חומה ומגדל שבו נמצא מוזיאון שמספר את סיפור חניתה בדגש על יישובי חומה ומגדל.  בצאתנו מחניתה כדאי לעצור בתצפית שביט בה ניתן לראות את יופיו של הגליל המערבי. בהמשך נגיע ליער חניתה  שם ניתן לראות את דגם חומה ומגדל ולהתגלגל במסלול מונגש ולהנות מיער קסום ושקט. ביער יש שולחנות ואפשרות לפיקניק.

באביב ניצבע הכביש בפרחי עץ השקד הפזורים לאורכו, ויחד עם הצהוב של הקידה השעירה, מתקבלת חגיגה צבעונית ושובת לב

באביב ניצבע הכביש בפרחי עץ השקד הפזורים לאורכו, ויחד עם הצהוב של הקידה השעירה, מתקבלת חגיגה צבעונית ושובת לב

נחזור ל-899 ונמשיך מזרחה לפארק אדמית. כאן יש חניון מסודר עם שירותים ומסלול יפהפה לכיוון מערת קשת. מרום של 400 מטר מעל פני הים ניתן לצפות על מפרץ חיפה והגליל המערבי כשמתחתנו נחל בצת, הצפוני בנחלי הארץ. נמשיך  ולפני שנחלוף על קיבוץ איילון נזכיר שבקיבוץ פועלות שתי מסעדות מונגשות, האחת יותר לכיוון ארוחות צהריים וערב – "מסעדת 899", והשנייה היא "מיקה", המתאימה יותר לארוחות בוקר, קפה ומאפים תוצרת מקומית.

מרחק 5 דקות מאילון נגיע לפארק גורן. פארק רחב ידיים הצופה לנחל כזיב ולמבצר המונפורט. בפארק מסלול מונגש לתצפית ושולחנות פיקניק שירותים ומים. לאחר שהתגלגלנו בשביל התצפית מומלץ להמשיך בנסיעה בדרך נוף הצופה על ערוצו של נחל כזיב עד לכניסה למושב גרנות ומשם להתחבר חזרה לכביש הצפון.

תצפית על מבצר מונפורט מפארק גורן

תצפית על מבצר מונפורט מפארק גורן

נמשיך לשתולה ולחומות המצוירות, שתולה שוכנת בצמוד לגדר הגבול עם לבנון, רוב מתיישביו הם עולים מכורדיסטן. ביוני 1969 עלו לקרקע ועיצבו מושב עם אופי מסורתי ליברלי.

בגלל הקרבה ללבנון נבנתה החומה בגובה 4 מטר במטרה להגן על הגבול. מירב עוזיאל, תושבת המקום, הובילה את הפרויקט של החומות המצוירות. מירב יצרה קשר עם  ארטיס 4 ישראל (Artists 4 Israel), ארגון שמאגד אמנים מוכשרים מכל העולם שמאמינים בכוחה של האמנות ליצור שינוי. הרעיון של מירב היה ליצור תחושת ביטחון ולהפחית את תחושת המועקה והפחד מהחומות האפורות. מירב מוציאה סיורים מודרכים וניתן לתאם בנייד שמספרו 052-6538187 .למעוניינים אפשר להמשיך לעוד חומות מצוירות הנמצאות כ-3 ק"מ  לכיוון זרעית ולהגיע לנקודת החטיפה של רגב וגולדווסר. במקום גל-עד לזכר הרוגי התקרית. נסיעה של כקילומטר וחצי לכיוון זרעית תביא אותנו לפתח אחת ממנהרות חיזבאללה. הפתח סגור ולא ניתן להתקרב.

הרעיון של מירב היה ליצור תחושת ביטחון ולהפחית את תחושת המועקה והפחד מהחומות האפורות

הרעיון של מירב היה ליצור תחושת ביטחון ולהפחית את תחושת המועקה והפחד מהחומות האפורות

פסוטה

נחזור ל-899 ונכוון לעבר הכפר הציורי פסוטה, שרובו ערבים נוצריים המשתייכים לכנסיה היוונית הקתולית. הכפר לא פונה במלחמת העצמאות יחד עם איקרית ובירעם, מסיבות לא ברורות. יש הטוענים שהמפקד בשטח סירב פקודה. בשנות ה-60 אלי כהן במסגרת הכשרתו כמרגל במוסד נשלח לכפר ולן אצל משפחה ממוצא סורי שם למד את אורחות החיים והבישול הסורי.

במרכז הכפר נמצאת הכנסייה שיופיה הביא את הנשיא אובמה שהגיע לביקור  בהיותו סנטור צעיר. בסמוך לכנסיה נמצא גרעין  הכפר העתיק. שביל צר ויפה מוביל בין בתי הכפר העתיקים אל כנסיה קטנה בת כ-400 שנה.

בכפר ישנה מסעדת בשרים טובה בשם אבו מוראד. יש נגישות רק פתיחת המעלון הצריכה להתבצע על המדרכה.

ברעם ובירעם

נחזור ל-899 בתוך החורש הים תיכוני העוטף אותנו בירוק כהה ובחורף מצטרפות פריחות עצי השקד "המאלצים" אותנו לנסוע באיטיות ולהנות משלל פריחות החורף עד הגיענו לגן הלאומי ברעם.

בשטח הגן מצויים מבני הכפר הערבי בירעם שתושביו הנוצרים פונו ממנו במלחמת העצמאות ולא הורשו לחזור. בראש הגבעה נמצאת הכנסייה שפעילה בימי חג ואירועים מיוחדים. בנוסף נמצאים בתחומי הגן שתי בתי כנסת מתקופת התלמוד. בית הכנסת הגדול ובית הכנסת הקטן. מהגן הלאומי נמשיך לקיבוץ ברעם למוזיאון בר דוד לאומנות ויודאיקה. במוזיאון תערוכות מתחלפות ותערוכות קבועות, בחצר המוזיאון גן פסלים של האומן יגאל תומרקין.

מברעם נמשיך לקיבוץ השכן יראון בו ממוקם יקב הרי גליל. ביקב אפשר לקבל סיור מודרך הכולל טעימות והנאה שלמה מהנוף הקסום. ביקב ישנה גם חנות  למעוניינים לרכוש יינות. הקיבוץ הבא בדרכנו הוא מלכיה. במלכיה מומלץ מאוד להגיע למצפור הצופה על הלבנון, החרמון, הגולן, עמק החולה ועמק קדש.

יקב הרי הגליל

יקב הרי הגליל

המצפור הוא גם אבן זיכרון לנופלים והנעדרים בקרבות מלכיה הקשים במלחמת העצמאות. רחבעם זאבי (גנדי) שימש בקרב כמ"מ כוח הרתק מהמצפור לכוחות הפלמ"ח הנסוגים (בפי המקומיים המצפור הוא "גבעת גנדי").

תל קדש וסיום המסלול

מהמצפור ניתן להשקיף על עמק קדש שאילו נרד בנסיעה קצרה  עד שנגיע לתל קדש.

אלה עתיקה בחניון האלה

אלה עתיקה בחניון האלה

בתל מסלול מעגלי בו נקודות תצפית על עמק קדש  העמוס כרמי ענבים ומטעי תפוח. בדרך נחלוף על שרידי מקדש רומאי מרשים. בתנ"ך העיר קדש הייתה אחת מערי המקלט. תפקידה של עיר המקלט היה לקלוט כאלה שרצחו בשגגה ולהצילם מפני נקמת הדם והעונש על כך שהרג אדם בחוסר זהירות. מתל קדש בנסיעה של שתי דקות בהן אפשר לזמזם את השיר "דודו" שכתב חיים חפר על חברו הטוב דודו צ'רקסקי שנהג בקרב על כיבוש מצודת ישע . במתחם המצודה קבר אחים ומוזיאון הרעות המספר את סיפור הקרב. בחצר המצודה תצפית  על עמק החולה, הגולן והחרמון. כאן, כשאנחנו ממש בקצה כביש הצפון, ישנה אפשרות לרדת לעמק לחניון נחל קדש בו צעדו לוחמי הפלמ"ח ומפקדם דודו לכיבוש המצודה. אפשר גם להישאר על ההר ולבקר בחניון האלה הסמוך למצודה. חניון מקסים כולו עצי אלה כאשר אחת גדולה ומרשימה מאוד בת כ-500 שנה.

בחניונים אלו שולחנות פיקניק וזה המקום לסיים את טיולנו בכביש הצפון המופלא.

מקומות לינה מומלצים למטיילים על כביש הצפון

מלון מטיילים איילון

מלון מטיילים מלכיה

המקום – מלון בוטיק במושב נטועה (במלון בריכה שאינה נגישה, אין מנוף שמוריד למים)

מפת כביש הצפון

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות