תפריט עמוד

טיול ונוסטלגיה: מקומות עם טעם של פעם

מהחווה שבה עבדה רחל המשוררת ועד לצריף בן גוריון בנגב - ברחבי הארץ פזורים אתרים שמאפשרים הצצה לראשית היישוב היהודי והימים הראשונים של המדינה. לפניכם כמה אתרים שמחזירים את המבקרים לימים ההם, ויש גם הצעות לטיולים בסביבה

"אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי", שר אריק איינשטיין, וכשמבקרים בכמה מהאתרים שמופיעים ברשימה הזו, נראה שזה נכון. עם החלוצים שהקימו קיבוצים ומושבים, הסליקים הסודיים ומפעלי הנשק שפעלו מתחת לאפם של הבריטים, במחצית הראשונה של המאה שעברה לא היה פה משעמם לרגע. הנה כמה אתרים ברחבי הארץ שמאפשרים הצצה לימים ההם. הביקור בכל אחד מהם ישמח מבוגרים חובבי נוסטלגיה וגם ילדים, שלא בהכרח מתעניינים בהיסטוריה, יהיו מרותקים. 

חצר כינרת, קבוצת כנרת 
חצר כנרת הוקמה ב-1908 במטרה להכשיר פועלים יהודים להתיישבות קבע. כאן נולדו הניצנים הראשונים של רעיונות חברתיים מהפכניים כמו הקבוצה, הקיבוץ והמושב והוקמו גופים כמו ארגון ההגנה והסתדרות הפועלים החקלאיים. כאן גם חיו ופעלו הרבה מהדמויות הבולטות בתולדות היישוב, כמו ברל כצנלסון, זלמן שז"ר, א.ד. גורדון ורחל המשוררת. החצר, אשר עמדה נטושה ומוזנחת במשך עשרות שנים, עברה שיפוץ ושחזור בסוף 2011. המבנים ההיסטוריים קמו לתחייה ובמקום פועל מרכז מבקרים עם תמונות, מסמכים, סרטים ומוצגים נוספים אשר ממחישים את חיי היום יום בחווה ומלמדים פרק בתולדות הציונות. בין היתר, אפשר לבקר בחדר האוכל, באסם ובחוות העלמות שם הכשירו נערות לעבודה חקלאית.
מתי? א'-ה' 17:00-9:00, כניסה אחרונה ב-16:00. ביקור בסופ"ש בתיאום מראש בלבד.
פרטים נוספים בטלפון: 04-6709117


חצר כנרת. כאן נולדו הניצנים הראשונים של הקבוצה והקיבוץ | צילום: מדריכי חצר כנרת במועצה לשימור אתרים

עוד בסביבה: בקרבת חצר כנרת נמצא בית העלמין כנרת, בו קבורים אישים מפורסמים רבים מתקופת העלייה הראשונה והשנייה וכן מנהיגים ציוניים וסוציאליסטיים, בהם רחל המשוררת, ברל כצנלסון, משה הס, אברהם הרצפלד ואחרים. גם נעמי שמר, שנולדה וגדלה בקבוצת כנרת, קבורה פה. אתר היסטורי נוסף באזור הוא בית המוטור, שהוקם בראשית המאה העשרים ובו המשאבה הראשונה ששאבה מים מהירדן להשקיית אדמות העמק. בצמוד לבית המוטור נמצאת חורשת האיקליפטוס המוכרת משירה המפורסם של נעמי שמר. 


החצר, אשר עמדה נטושה במשך עשרות שנים, עברה שחזור | צילום: מדריכי חצר כנרת במועצה לשימור אתרים

נהריים בגשר 

בין השדות, מטעי התמרים ובריכות הדגים של עמק הירדן, נמצא אתר מרגש שקשור בשני מאורעות היסטוריים חשובים. הראשון אירע ב-1927, אז החלו במקום עבודות להקמת תחנת כוח הידרו-אלקטרית בסמוך למפגש הנהרות הירדן והירמוך. התחנה החלה לפעול כחמש שנים לאחר מכן, והכל הודות לחזונו של פנחס רוטנברג, ממנהיגי היישוב העברי ומייסד חברת החשמל, אשר זכה לכינוי "הזקן מנהריים".

המאורע השני אירע קצת יותר מעשור לאחר מכן, ב-1939, כאשר חלוצים הגיעו למקום המבודד והנידח והקימו בו את קיבוץ גשר. ב-1949,במלחמת העצמאות, עמד הקיבוץ תחת מתקפה כבדה של צבאות הליגיון הירדני וצבא עיראק, אבל בתום קרב קשה נסוגו הצבאות של ירדן ועיראק לאחור.

תצוגה אינטראקטיבית באתר נהריים בגשר

שני הסיפורים האלו מונצחים באופן מרתק באתר נהריים בגשר. האתר כולל את מיצג "גשר הישנה", שמספר את הסיפור של חלוצי גשר באמצעות סרט וסיור בבונקר הלוחמים, ואת חווית נהריים – מיצג מולטימדיה שממחיש את הקמת מפעל החשמל ותהליך ייצור החשמל. הביקור במקום הוא במסגרת סיור מודרך, הכולל גם חציית גדר המערכת אל גדת נהר הירדן ותצפית נוף ממצפור אסתר ארדיטי. משפחות יכולות, ללא תוספת תשלום, להשתתף במשחק משימות משפחתי ובתוספת תשלום גם בסדנאות אפייה בתנור הלבנים ההיסטורי של הקיבוץ. בנוסף לאלה, בבית הילדים של הקיבוץ מוצגת תערוכה אינטראקטיבית שממחישה את סיפור בתי הילדים הקיבוציים, כולל פריטים ומשחקים אופייניים לתקופה (שהילדים יכולים לגעת ולשחק בהם).
מתי? א'-ה' 16:00-9:00, ו' 14:00-9:00, שבת 16:00-10:00. הסיורים במקום מתקיימים בימים א'-ו' בשעות 11:00, 12:30
כמה? סיור מודרך – 39 שקלים למבוגר, 35 שקלים לילד מגיל חמש.
פרטים נוספים בטלפון 04-6752685 ובאתר האינטרנט 
עוד בסביבה: אם אתם מעדיפים היסטוריה מסוג אחר, הגן הלאומי כוכב הירדן נמצא גם הוא בסמוך, ובו מבצר צלבני שהשתמר יותר מכל מבצר צלבני אחר בארץ. מהמבצר, בגובה 308 מטר, נשקפת תצפית נהדרת על הרי הגלעד והגולן, עמק בית שאן, הגלבוע והכנרת. 


חדר האוכל המשוחזר בחצר גשר | צילום: ד"ר אבישי טייכר

מוזיאון העמק, קיבוץ יפעת 

אחד המוזיאונים הגדולים ביותר בארץ לתולדות ההתיישבות הוא מוזיאון העמק בקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל. המוזיאון מספר את סיפורם של החלוצים שהתיישבו בעמק בשנות העשרים של המאה ה-20, עם תצוגות שכוללות תמונות, חפצים, בגדים ועוד ומתמקדות בחיי היום יום בקיבוצי העמק – חדר האוכל, המקלחות הציבוריות, הלינה המשותפת ועוד. יש גם אגף שמוקדש לחלוצות ובחצר יש תצוגה של טרקטורים, מחרשות וכלים חקלאיים נוספים. בנוסף יש במתחם פארק טרקטורים מתוצרת ג'ונדיר כאשר המבקרים הצעירים יכולים לטפס על הטרקטורים ולהתנסות בנהיגה בטרקטור בעזרת סימולטור. במתחם פועל גם מוזיאון הרפת והחלב, עם תצוגות של ציוד חליבה, ציוד וטרינרי ועוד.


בית תינוקות בקיבוץ בשנות ה-40 | הצילום מאוסף מוזיאון העמק בקיבוץ יפעת 

מתי? א'-ה' 15:00-9:00, ו' ושבת בתיאום מראש
כמה? ביום חול – 25 שקלים למבוגר, 20 שקלים לילד מגיל 3, בשבת, כולל פעילות הטרקטורים "בא לי ג'ונדיר" – 25 שקלים למבוגר, 35 שקלים לילד מגיל 3.
פרטים נוספים בטלפון 04-6548974 או באתר המוזיאון
עוד בסביבה: במרחק כעשר דקות נסיעה ממוזיאון העמק נמצא מושב נהלל, ובו אתר נוסף שמלמד פרק בהיסטוריה של היישוב – סליק נשק סודי ששימש את ההגנה, והפך לאתר תיירות אחרי שהופיע בספר רומן רוסי של מאיר שלו. טלפון לביקורים: 052-3347194

החצר הישנה, קיבוץ עין שמר 
אם אתם רוצים לקרב את הילדים להיסטוריה של מדינת ישראל בצורה מהנה ומלהיבה, קחו אותם לביקור בחצר הישנה בקיבוץ עין שמר. המקום הוקם בשנת 1913 כנקודת שמירה של ארגון השומר בפתחו המערבי של ואדי ערה. ב-1927 עברו לכאן חלוצים מתנועת השומר הצעיר ובהמשך אותה שנה עלה קיבוץ עין שמר לקרקע. החצר הישנה, אשר בה התחיל הכל, נותרה כמעט בשלמותה, וב-1983 הוחלט לשחזר את המבנים ולהקים במקום מוזיאון היסטורי. במבנים תמצאו תצוגות המוקדשות לחיי היום יום בקיבוץ של פעם, כולל שחזור של בית ילדים וחדר מגורים. בחצר מוצגים טרקטורים ומכונות חקלאיות שונות.


תצוגות בחצר הישנה בעין שמר ידידותיות לילדים | צילום: מאוסף מוזיאון חצר ראשונים

גולת הכותרת היא הפעילויות השונות שממחישות איך חיו פה פעם. בשבתות (פתוח בשבת הראשונה בכל חודש) אפשר לסייר בטרקטור ברחבי הקיבוץ, לאפות לחמניות וליהנות מסיור מודרך במוזיאון ובמתחם הטרקטורים. בסוכות מתנסים במסיק זיתים, בשבועות קוצרים חיטה בשדות, טוחנים אותה לקמח ואופים לחם, ביום העצמאות לובשים בגדי חלוצים ומתנסים בעבודות חלוציות, מבנייה ועד כביסה, ועוד.
מתי? המוזיאון ההיסטורי פתוח בימים א'-ה' בשעות 16:00-8:00 ובימי ו' בשעות 13:00-8:00. פעילויות מיוחדות מתקייות בשבתות ובחגים, יש לעקוב אחר הפרסומים באתר המוזיאון, המחיר משתנה בהתאם לסוג הפעילויות. 
פרטים נוספים בטלפון 04-6374327 או באתר האינטרנט
עוד בסביבה: במרחק נסיעה של כעשרים דקות מעין שמר נמצאת שמורת אלוני יצחק, שמורה יפה עם חורש אלונים גדול, אשר בחורף ובאביב מתכסה בפריחה נהדרת. 


ילדים מחופשים לחלוצים בחצר הישנה בעין שמר | צילום: מאוסף מוזיאון חצר ראשונים

מוזיאון הטרקטור, מושב עין ורד 
טרקטורים, כמן מכוניות עתיקות, הם מאותם כלי רכב שצוברים להם אוסף של מעריצים ומשוגעים לדבר, שמשקיעים ממרצם, זמנם וכספם לאיסוף טרקטורים, שיפוצם ושימורם. אחד מה"משוגעים" האלו הוא ארז מילשטיין, חקלאי מעין ורד שאוסף מאז שנות התשעים טרקטורים עתיקים (רק כאלה שיוצרו לפני שנות השישים של המאה הקודמת) והכלים החקלאיים שנלווים להם. לארז מצטרפים מדי יום שישי עוד כשלושים מתנדבים, כולם משוגעים לדבר כמוהו, שמשפצים ומשחזרים את הטרקטורים. התוצאה – אסף מרשים, גם בקנה מידה בינלאומי, של טרקטורים וכלי חקלאות ממונעים מראשית ההתיישבות ועד לשנות השישים. מאחורי הרבה מהטרקטורים המוצגים כאן עומד סיפור מרתק – יש פה, למשל, טרקטור קטן תוצרת כחול-לבן שעונה לשם זאטוט, טרקטור שהיה צריך לחמם את המנוע שלו עם פרימוס כדי להתניע אותו ואז לשלוף את ההגה החוצה ועוד. בכל יום שישי אפשר להתרשם פה מהדגמה של התנעת טרקטור באמצעות מנואלה. אחד מהמתנדבים שמגיעים לפה דרך קבע הוא אהרן יצהר, דודו של הסופר מאיר שלו, אשר מוכר לילדים בתור הדוד אהרון מהסיפור "הטרקטור בארגז החול". אוהבי הנוסטלגיה ישמחו לגלות שמלבד טרקטורים וציוד חקלאי מציגים פה גם פריטים היסטוריים כמו שעונים וספרים עתיקים.


טרקטורים עתיקים במוזיאון הטרקטור בעין ורד

מתי? ימי שישי 13:30-8:30
כמה? 20 שקל למבקר
פרטים נוספים בטלפון 052-2452457 ובאתר האינטרנט
עוד בסביבה: יער אילנות, הנמצא במרחק נסיעה קצרה מעין ורד, מעין גן בוטני עם לא פחות מ-750 מיני עצים ממקומות שונים בעולם. בפברואר ובמרץ יש כאן פריחה יפה של אירוסים, אבל גם בשאר חודשי השנה כדאי להגיע ליער שבו אטרקציות כמו מבוך עצים ומשחק אינטראקטיבי עם חידות שנשלחות בסמארטפון.

המרכז ההיסטורי של אגד בחולון 

מקום נוסף בו חובבי כלי הרכב העתיקים ירוו נחת הוא המרכז ההיסטורי של אגד בחולון. במרכז מוצגים 80 אוטובוסים שמייצגים את שמונים שנות ההיסטוריה של אגד. בין היתר אפשר להתרשם פה מאוטובוס 2094 שהותקף בנובמבר 1947 סמוך לכפר פג'ה, יממה לאחר החלטת האו"ם על תכנית החלוקה, מהאוטובוס הראשון שנסע לסנטה קטרינה אחרי מלחמת ששת הימים ומהאוטובוס שנסע בשנות השלושים בין המושבות ושימש לא רק להובלת נוסעים אלא גם להובלת ביצים וחלב.

אפשר לעלות לאוטובוסים, להתרשם מתא הנהג, מהכיסאות ומהריפוד ולהשוות אותם לאוטובוסים של ימינו. המבוגרים שבחבורה יכולים להיזכר בנוסטלגיה בימים שבהם לא היה רב קו ולנהגים היה מנקב כרטיסיות בשלל צורות שונות. כל האוטובוסים במרכז שופצו וחודשו, אבל האבזור נותר אותנטי.
 
אוטובוס של פעם במרכז ההיסטורי של אגד בחולון | צילום: המרכז ההיסטורי של אגד

מתי? ימי שישי 12:00-8:00. בנוסף, פתוח בחופשות, יש להתעדכן בטלפון. הכניסה חופשית
כתובת: רחוב דן שומרון, חולון
פרטים נוספים בטלפון 03-9142361 ובאתר האינטרנט

מוזיאון מכון איילון, רחובות 
גבעת הקיבוצים ברחובות, הסמוכה לפארק המדע, שימשה בימים שלפני קום המדינה כמחנה להכשרה של גרעיני התיישבות לפני עלייתם לקרקע. הבתים הקטנים ועצי האיקליפטוס מקנים למקום מראה תמים ופסטורלי וקשה להאמין שממש כאן מתחת לאדמה שכן מפעל תחמושת סודי אשר שימש את חברי הפלמ"ח בשנים שקדמו לקום המדינה.

במפעל ייצרו בשנים 1948-1945 למעלה מארבעה מיליון כדורי 9 מ"מ עבור תת המקלע סטן והכל בסודיות מוחלטת מחשש שהבריטים יגלו את המקום. המקום היה כל כך סודי עד שאפילו חלק מאנשי היישוב היהודי שגרו מעליו לא ידעו על קיומו. הכניסה למפעל היתה דרך פתח סודי שמוקם במאפייה שמעל המפעל, וכך נכנסים למקום גם המבקרים. הביקור במקום הוא במסגרת סיור מודרך שכולל ירידה במדרגות לולייניות אל המפעל, סיור בפתחים הסודיים, הסברים מרתקים על סיפורו של המקום וצפייה במכונות ייצור התחמושת. הביקור במוזיאון מותנה בתיאום מראש בלבד.


מכונות לייצור כדורי 9 מ"מ במכון איילון. מפעל סודי מתחת לאדמה | צילום: נגה בן ארי

כתובת: גבעת קיבוצים, פארק המדע, דוד פיקס 1, רחובות
טלפון: 08-9406552
עוד בסביבה: גן המדע, הנמצא במכון ויצמן הסמוך, מציע מתקנים אינטראקטיביים מרתקים המדגימים תופעות מדעיות שונות. בשבתות מתקיימות הדרכות והפעלות לכל המשפחה.

צריף בן גוריון, שדה בוקר 
בימים בהם נבחרי ציבור מתגוררים במגדלי פאר, מרגש לבקר בביתו של ראש הממשלה הראשון, אשר ניהל אורח חיים צנוע במיוחד. בבית, או יותר נכון בצריף, התגוררו דוד בן גוריון ואשתו פולה לאחר פרישתו של בן גוריון מראשות הממשלה ועד למותו ב-1973. בבית הזה גם אירחו בני הזוג מנהיגים וראשי מדינות. היום הצריף בקיבוץ שדה בוקר פתוח לקהל הרחב וניתן להתרשם בו מחדרי השינה הנפרדים של בן גוריון ופולה, מהמטבח, המקלחת וחדר העבודה הגדוש בספרים (בין ספרי ההגות וההיסטוריה אפשר לראות גם ספר שמוקדש ליוגה). עוד בצריף – מסמכים, מכתבים וחפצים אישיים, כמו נעלי הבית של ראש הממשלה.


ילדים בחדר השינה של בן גוריון. הצצה אינטימית לחייו של ראש הממשלה הראשון | צילום: חנן אפשטיין

המקום מספק לא רק הצצה אינטימית לחייו של בן גוריון, אלא גם מבט על תקופה שהיתה ואינה עוד – הריהוט, העיצוב, כלי האוכל ושאר חפצי היום יום שהיו אופייניים למדינה הצעירה. במרכז המבקרים שבמתחם יש תצוגות אינטראקטיביות המוקדשות לבן גוריון ולחזונו, כולל שולחנות משחק ממוחשבים, שילהיבו את הילדים.
מתי? א'-ה' 16:00-8:30, ו' 14:00-8:30, שבת 16:00-10:00
כמה? 20 שקל למבוגר, 15 שקל לילד (18-5)
פרטים נוספים בטלפון 08-6592100 וב
אתר האינטרנט
עוד בסביבה: במרחק נסיעה קצרה נמצא הגן הלאומי עין עבדת, נווה מדבר שבו מתחתר נחל צין בקניון עמוק. בגן מעיינות ומפל הזורם כל השנה ונופל לתןך בריכה יפה. 

בתמונה הפותחת:  צריף בן גוריון | צילום: חנן אפשטיין 

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...