תפריט עמוד

סדנאות בישול באיטליה: חופשה קולינרית

המטבח האיטלקי הוא מהטובים בעולם וטבעי שבתום החופשה תרצו להמשיך להתענג עליו גם בבית. כדי ללמוד לבשל כמו האיטלקים, במהלך טיול באיטליה תוכלו להשתתף בסדנת בישול שבה לומדים להכין פסטות, פיצות, גלידה ועוד מטעמים מקומיים. הנה כמה סדנאות בישול מומלצות באיטליה

יש הרבה סיבות טובות להגיע לאיטליה ואחת מהן היא האוכל. לטיול לאיטליה מגיעים לא רק בשביל להתענג על האוכל הנפלא, אלא גם בשביל לחוות את תרבות האוכל. לטייל בשווקים כפריים, למסוק זיתים, לחפש פטריות כמהין, לבקר ביקבים ולטעום יינות וגם ללמוד לבשל. איטליה היא אחד היעדים הפופולריים בעולם לסדנאות בישול קצרות, שמיועדות לתיירים. זה לא מפתיע. קל מאוד להתאהב באורח החיים האיטלקי ולרצות לאמץ אותו, והשתתפות בסדנת בישול מאפשרת לקחת פיסה קטנה מאיטליה הביתה. אנחנו יכולים לדמיין את עצמנו מזמינים חברים ובני משפחה לארוחות נינוחות על המרפסת, עם פסטה בעבודת יד ופיצה שנאפתה בתנור עצים ממש כמו שאכלנו אצל המארחים בטוסקנה.
מדריך מסע אחר לאיטליה

דוכן מלא בתוצרת טרייה בשוק איכרים באיטליה. חלק מהחוויה האיטלקית | צילום: שאטרסטוק

דוכן בשוק איכרים איטלקי. ביקור בשווקים הוא חלק מהחוויה האיטלקית | צילום: שאטרסטוק

סדנאות בישול באיטליה אינן בנויות מקשה אחת והן מושפעות במידה רבה מהאזור בו הן מתקיימות. מרבית הסדנאות מתמקדות באוכל האופייני לאזור ויש סדנאות שמתמחות באוכל מסוים, כמו פסטה או גלידה. יש סדנאות יומיות, שמתאימות למי שרוצה לבשל כמה שעות במהלך הטיול ויש סדנאות של כמה ימים, שמתקיימות לרוב בחוות כפריות וכוללות גם סיורים בשווקים, ביקור ביקבים ועוד. לפניכם כמה סדנאות בישול באיטליה, כולן מתקיימות באנגלית והן יעזרו לכם להביא את הטעמים של איטליה לארץ:

בית חווה מוקף כרמים ומטעי זיתים בטוסקנה. איטליה היא מקום נהדר לחופשה שמשלבת טעימות יין ומסיק זיתים | צילום: Shaiith / Shutterstock.com

בית חווה מוקף כרמים ומטעי זיתים בטוסקנה. איטליה היא מקום נהדר לחופשה שמשלבת טעימות יין ומסיק זיתים | צילום: Shaiith / Shutterstock.com

בית הספר של אנריקה רוקה בוונציה

אנריקה רוקה היא שפית איטלקייה, שפתחה שתי מסעדות איטלקיות נחשבות בקייפטאון ובהמשך עברה ללונדון ופתחה שם בית ספר לבישול איטלקי, שדורג כאחד מהטובים בעולם. אחרי שנדדה בעולם החליטה אנריקה לחזור למקורות. היא שבה לארמון המשפחתי, הממוקם על גדת תעלה ברובע דורסודורו בוונציה, ופתחה שם סניף של בית הספר שלה לבישול. אנריקה עצמה מעבירה את סדנאות הבישול היומיות שמתקיימות במקום. אפשר להצטרך לסדנה של יום שלם, שנפתחת בשוק ריאלטו (Rialto), כשאנריקה מסבירה איך לבחור את חומרי הגלם הטריים והטובים ביותר. משם ממשיכים לבר מקומי לשתיין יין וטעימות של קיצ'טי (הגרסה המקומית לטאפאס).

בסדנאות של אנריקה רוקה לומדים לבחור דגים בשוק ריאלטו

בסדנאות של אנריקה רוקה לומדים לבחור דגים בשוק ריאלטו | צילומים באדיבות אנריקה רוקה

לבסוף מגיעים לבית שלה, שם לומדים להכין חמש או שש מנות מהמטבח הוונציאני – אנטיפסטי, פסטה או ריזוטו ומנה עיקרית שמבוססת על בשר או דג. התפריט משתנה בכל פעם על פי מה שטרי בשוק. הסדנה מלווה בטעימות יין ובהסברים על ההתאמה בין סוג היין למנה המוגשת. מי שזמנו קצר, יכול להשתתף בסדנת ערב, הכוללת רק את החלק של הבישול, ללא הביקור בשוק.

סדנאות של יום מלא מתקיימות בשלישי ושבת בין 16:00-10:00 ומחירן 280 אירו למשתתף. סדנאות של חצי יום מתקיימות בימי רביעי בין 22:00-18:00 ומחירן 195 אירו למשתתף. פרטים נוספים באתר Enrica Rocca Cooking School

מבשלים במטבח של אנריקה רוקה

מבשלים במטבח של אנריקה רוקה

אקדמיה ברילה, פארמה

פארמה (Parma) שבמחוז אמיליה רומנה בצפון איטליה היא אחת מערי הקולינריה החשובות. כאן נולדו, בין היתר, גבינת הפרמזן ונקניק הפרושוטו. בפארמה נמצאת האקדמיה של ברילה, יצרנית הפסטה המובילה בעולם, בה תוכלו ללמוד להכין פסטה בעבודת יד. בסדנה של שמונה שעות תכינו את הבצק, תעצבו אותו בצורות שונות, כמו טליאטלה או פפרדלה, תכינו רטבים מתאימים ותלמדו כל מה שנחוץ כדי להכין ארוחת פסטה בבית. יש גם סדנאות להכנת פסטה ממולאת, כמו רביולי וטורטליני, וסדנאות שמוקדשות לכוכבים אחרים של המטבח האיטלקי, כמו אנטיפסטי, ריזוטו, פוקצ'ות ועוד. הסדנאות מתקיימות בין 17:00-9:00 ומחירן מתחיל ב-300 אירו לאדם. פרטים נוספים באתר אקדמיית ברילה.

בסדנאות של אקדמיה ברילה לומדים להכין רביולי בעבודת יד | צילום: שאטרסטוק

בסדנאות של אקדמיה ברילה לומדים להכין רביולי בעבודת יד | צילום: שאטרסטוק

אוניברסיטת הגלידה בבולוניה

עם כל הכבוד לפיצה ולפסטה, יש שיטענו שהתרומה החשובה ביותר של איטליה לעולם הקולינריה היא דווקא הגלידה. מה שמבדיל את הגלידה האיטלקית ממתחרותיה הם המרקם הרך וחומרי הגלם האיכותיים. באוניברסיטת הגלידה קפריאני (Carpigiani Gelato University) שבאנזולה דל אמיליה (Anzola dell'Emilia), ליד בולוניה, תוכלו תלמדו להכין גלידה איטלקית משובחת. קורס גלידה בסיסי נמשך חמישה ימים וכולל 30 שעות של לימודים תאורטיים ו-10 שעות של עבודה מעשית והתנסות. במהלך הקורס תקבלו את כל הידע הדרוש לפתיחת גלידרייה משלכם – מתהליך הייצור וחומרי הגלם המומלצים, דרך סוגי גלידה, כמו גלידות רכות וסורבה, ועד טיפים לפתיחת עסק. מחירו של הקורס 1,100 אירו. פרטים נוספים באתר אוניברסיטת הגלידה.

אחרי השתתפות בקורס באוניברסיטת הגלידה בבולוניה תוכלו לפתוח גלידרייה איטלקית

אחרי השתתפות בקורס באוניברסיטת הגלידה בבולוניה תוכלו לפתוח גלידרייה איטלקית | צילום: שאטרסטוק

חופשת בישול באומבריה

אומבריה היא מקום נהדר לחופשת בישול, המשלבת לינה בחווה, סדנאות בישול, ארוחות משובחות וטיולים בנופים פסטורליים של גבעות וכרמים. אחד המקומות המוצלחים לעשות זאת הוא בית הספר לבישול Let's Cook in Italy, שממוקם בחווה ליד פרוג'ה. בחווה מגדלים ירקות ופירות ומייצרים יין ושמן זית. במקום נערכות סדנאות בישול יומיות וגם קורסים של ארבעה, חמישה או שבעה ימים.

מתנסים בהכנת פסטות בעבודה יד בבית הספר לבישול Let's Cook in Umbria

מתנסים בהכנת פסטות בעבודה יד בבית הספר לבישול Let's Cook in Italy

ההמלצה שלנו: קורס "טעמי אובריה" שנמשך שבוע וכולל ארבעה שיעורי בישול לצד טיולים בפרוג'ה, אסיזי ואורבייטו  וכן ביקבים מקומיים. בכל יום מכינים ארוחות של חמש מנות. בתפריט: פסטות בעבודת יד, ניוקי, פוקצ'ה עם בצל וטימין, גלילות עוף, טארט שוקולד עם אגסים ומנות נוספות, שמשתנות מדי יום. המחיר: 1,200 אירו למשתתף בחדר יחיד, כולל שיעורי בישול, ארוחות, סיורים ולינה בבית חווה מקסים.

יש גם חופשות הכוללות, לצד שיעורי בישול, ביקור במפעל השוקולד של פרוג'ה ובבתי מלאכה מקומיים, טיולים רגליים בטבע, ליקוט פטריות כמהין, מסיק זיתים ופעילויות עונתיות נוספות. פרטים נוספים באתר Let's Cook in Italy

Let's Cook in Italy. בין ארוחה לארוחה אפשר ליהנות מטיולים בטבע ומרחצה בבריכה של החווה

Let's Cook in Italy. בין ארוחה לארוחה אפשר ליהנות מטיולים בטבע ומרחצה בבריכה של החווה

המטבח הרומאי

המטבח של רומא מציע אוכל פשוט העשוי מרכיבים מקומיים, עונתיים ולא יקרים. היהודים תרמו תרומה מכובדת למטבח הרומאי, עם מנות כמו ארטישוק בנוסח רומאי – לבבות ארטישוק המטוגנים בשמן זית בטיגון עמוק. בבית הספר לבישול של דניאלה דל בלצו, שממוקם בביתה שעל גבעת האוונטין בסמוך לקולוסאום, תוכלו להשתתף בסדנאות בישול יומיות של אוכל רומאי מסורתי לצד מנות מדרום איטליה. הסדנאות נפתחות בסיור בשוק טסטקיו (Mercato di Testaccio) ומשם ממשיכים לביתה של דניאלה ומכינים מנות כמו פסטה א צ'צ'י (פסטה עם גרגרי חומוס), פרחי זוקיני ממולאים וגבינת ריקוטה עם פירות טריים. הסדנאות של דניאלה פרטיות ומתאימות לקבוצות קטנות ואפילו למשתתף אחד או לזוג. היתרון הוא שאפשר לתפור ביחד איתה תפריט שמתאים להעדפותיכם האישיות. למשל, אם אתם מטיילים ברומא עם ילדים, תוכלו ללמוד להכין ביחד איתם מנות קלות שכל המשפחה תאהב.

הסדנאות מתקיימות בימים שלישי עד שישי בשעות 15:00-9:30. פרטים נוספים באתר Daniela's Cooking School

דניאלה דל בלצו. אוכל רומאי מסורתי לצד מנות מדרום איטליה | הצילום באדיבות דניאלה דל בלצו

מאמא אגתה, חוף אמלפי

בית הספר לבישול של מאמא אגתה ממוקם על מצוק תלול בכפר הציורי ראוולו (Ravello) בחוף אמלפי בדרום-מערב איטליה. הבית משקיף למפרץ והוא מוקף בגן מקסים עם עצי לימון, גינת ירק ותרנגולות – כולם מספקים את חומרי הגלם לסדנאות הבישול שאותן היא מעבירה ביחד עם בתה וחתנה. המאמא האיטלקייה הזו בישלה ללא מעט מפורסמים בשנות ה-50 וה-60, בהם ליז טיילור, המפרי בוגארט וז'קלין קנדי, כך שיש הרבה מה ללמוד ממנה.

מגינת הירק של מאמה אגתה נשקפים נופים נפלאים של מפרץ אמלפי

מגינת הירק של מאמה אגתה נשקפים נופים נפלאים של מפרץ אמלפי

ומה לומדים להכין פה? מעדנים מהמטבח של דרום איטליה עם השפעות ממקומות נוספים. חציל בפרמזן, ספגטי ברוטב עגבניות, ריגטוני ברוטב בולונז, עוף בלימון ולקינוח עוגת לימון מהלימונים שגדלים בחצר. כשמסיימים לבשל מתיישבים לאכול את הארוחה במרפסת מול הנוף, ביחד עם ליקרים נהדרים שאגתה רוקחת.

הסדנאות מתקיימות בכל יום באמצע השבוע בין 16:30-10:00, יש להירשם מראש. מחיר הסדנאות –  החל מ-180 אירו. פרטים נוספים באתר Mamma Agata

מאמה אגתה עם בתה וחתנה במטבח הביתי

מאמא אגתה עם בתה וחתנה במטבח הביתי

הטעמים של סיציליה

גם אם נדמה לכם שאתם מכירים אוכל איטלקי, אם לא טעמתם את האוכל הסיציליאני יש לכם עוד הרבה מה ללמוד. המטבח הסיציליאני כולל היצע מסחרר של דגים ופירות ים, ירקות ים תיכוניים, מנות על בסיס פיסטוק ומעדנים כמו ארנצ'יני – כדורי ריזוטו ממולאים ומטוגנים, וקנולי  – גלילי בצק מטוגנים, ממולאים בקרם ריקוטה מתוק.

גלילי קנולי ממולאים בקרם ריקוטה ופיסטוק. מעדן סיציליאני | צילום: שאטרסטוק

גלילי קנולי ממולאים בקרם ריקוטה ופיסטוק. מעדן סיציליאני | צילום: שאטרסטוק

את כל הטוב של המטבח הסיציליאני אפשר ללמוד להכין בקורסי הבישול של Anna Tasca Lanza שמתקיימים בחוות יין מקסימה מהמאה ה-19 במרחק כשעתיים נסיעה מפלרמו. החווה המבודדת משתרעת על שטח עצום שבו גן ירק, מטעי פרי וגינת תבלינים, חומרי גלם שמשמשים את משתתפי הסדנאות. במקום נערכים קורסים של יום אחד עד חמישה ימים, כשגולת הכותרת היא קורס שנקרא The Anna Tasca Lanza Experience. בקורס הזה, שנמשך חמישה ימים, משתתפים בחמישה שיעורי בישול סיציליאני, יוצאים לסיורים, טועמים יינות ונהנים מארוחות משובחות. בין החוויות המיוחדות שכלולות בקורס – שיעור גינון בגן הצמוד, ביקור בחוות כבשים והכנת גבינת ריקוטה וביקור ביקב וטעימת יינות.

מחיר הקורס המלא – 2,250 אירו ליחיד בחדר, כולל לינה, חמישה שיעורים, ארבעה סיורים ו-14 ארוחות (כולל ארוחות בוקר). פרטים נוספים באתר Anna Tasca Lanza

הודות למיקום ליד הים, המטבח הסיציליאני עשיר בדגים ופירות ים צילום: שאטרסטוק

הים המקיף את סיציליה, אחראי למגוון הדגים ופירות הים במטבח המקומי | צילום: שאטרסטוק

סדנאות בישול באיטליה לטבעונים

למרות התדמית הסגפנית שיצאה להם, מרבית הטבעונים אוהבים לאכול טוב, ולמרבה השמחה, באיטליה כולם יכולים ליהנות מאוכל, גם טבעונים. לצד פסטות נטולות ביצים, שמלוות ברטבים המבוססים על שמן זית ועגבניות, המטבח האיטלקי כולל המון מנות נהדרות המכילות ירקות טריים כמו סלט פנצנלה או ריבולטה, מרק ירקות טוסקני.  הרבה בתי ספר לבישול מציעים סדנאות צמחוניות וטבעוניות, אבל בעיר לוקה (Lucca) בטוסקנה פועל גם בית ספר שמוקדש כולו לבישול איטלקי טבעוני אורגני, ושמו Gioia di Vivere, שפירושו "שמחת החיים". במקום מתקיימות סדנאות של חצי יום-יום וכן קורסים של שלושה עד שבעה ימים שכוללים לינה בחווה האורגנית, טיולים ופעילויות. במהלך הקורסים תלמדו להכין פסטות ללא ביצים עם מגוון רטבים, ניוקי, לחמים איטלקיים, מאכלים על בסיס טופו, מרקים, סלטים ואפילו קינוחים טבעוניים. פרטים נוספים באתר Giola di Vivere.

סלט פנצנלה, מנה נהדרת לטבעונים | צילום: שאטרסטוק

סלט פנצנלה, מנה נהדרת לטבעונים | צילום: שאטרסטוק

גם בפירנצה מוצעות סדנאות בישול טבעוניות, למשל, בבית הספר לבישול Mama Florence. כאן מתקיימות סדנאות של ארבע שעות, שכוללות הכנת ארוחה בת ארבע מנות ואכילה משותפת. בתפריט תמצאו, בין היתר, פירה גזר עם עשבי תיבול, פסטה ברוטב ירקות גינה, בצלצלים במרינדה וקינוח על בסיס פירות. פרטים נוספים באתר Mama Florence.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיטליה

דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל
דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל

המסע לאורך דרך פרנציסקוס, אינו רק מסע בין כנסיות ואינו רק שיעור מאלף בהיסטוריה של איטליה בימי הבינים. זהו טיול על מורדות האפנינים המשלב נופים הרריים יפים, עם שטחים מעובדים. מרביתו של המסע עובר באומבריה, המכונה בפי אוהביה ...

צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה
צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה

הצלם ברוך גיאן ערך מסע צילום לפסטיבל הצ'רי בגוביו, אומבריה. עשרות מתופפים ומאות משתתפים כבר מילאו את העיר היפה והעתיקה הזו. למשמע קריאתו של ראש הטקס יצאה השיירה לדרכה כדי להעיר את תושבי העיר ליום הגדול

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...