תפריט עמוד

אוכל בסיציליה: טעם החיים

יש בה משהו מכל דבר: מעט אירופה ומעט אפריקה, קצת איטליה והרבה ים, והר געש אחד פעיל ומאיים שגם מעשיר את האי בלבה לוהטת, שהופכת אט אט לאדמה פורייה. ויש בה טעם של זכרונות מארץ ישראל הישנה, של משוכות צבר, עצי שקד, כרמי זיתים, שדות חיטה רחבי ידיים ופרדסים לרוב, וכן שמש הקופחת ברוב ימות השנה (כן, זו האחרונה נותרה גם אצלנו כבעבר). וגם אנשים חמי מזג אך מסבירי פנים יש בה בסיציליה, אי גדול היושב בלב הים התיכון, ממש מול קצהו של המגף האיטלקי.

בציר בכרם סיציליאני | צילומים: שאטרסטוק
סיציליה היא שם נרדף למפגש תרבויות. כובשים רבים עברו באי במהלך השנים, וגם סוחרים בני עמים שונים, וכל אלה הטביעו את חותמם: יוונים, רומאים, ערבים מן הדרום, נורמנים מן הצפון הרחוק, ואחר כך גם ספרדים ואיטלקים. כל אלה השאירו אחריהם מונומנטים ארכיטקטוניים מרשימים והשפיעו על הרכב האוכלוסייה, ומשום כך גם על הגסטרונומיה המקומית. כך הגיעו אל האי חומרי גלם מגוונים ומסורות בישול שונות, שהתמזגו כאן לתרבות אוכל מהמשובחות ביותר. היכן עוד ניתן לאכול פסטה איטלקית עם דגים ופירות ים לצד קוסקוס צפון־אפריקאי עם סרדינים? איפה נמצא שפע עצום כל כך של קינוחים מתוקים, שיוצריהם לא שכחו לשוות להם מראה מלבב, עד כי נוטים לחשוב פעמיים לפני שנוגסים בהם?
והכל כל כך ערב לחיך, עד שאיטליה היבשתית לא רק השפיעה, אלא גם הושפעה רבות מן האי הזה. הפסטה האיטלקית, למשל, נולדה כאן, בשדות העצומים של חיטת הדורום, ומכאן התפשטה צפונה, וכמוה גם הגלידה האיטלקית הידועה. עד היום נחשבת הגלידה הסיציליאנית – ובצדק – למשובחת ביותר במדינה. סיציליה היא מקום עני יחסית, אבל עניים אניני טעם במיוחד שוכנים באי הזה.

דגים בשוק בטראפני. בשווקים המקומיים אפשר למצוא שלל דגים ופירות ים טריים

דגים, ירקות, תבלינים
בשוק ווצ'יריה (Vucciria) שבפלרמו (Palermo), בירת האי, שוכנים אלה לצד אלה ראשים של דגי חרב, שסיף ענקי מתנוסס מעליהם, נתחים של דגי טונה גדולי ממדים, צדפות מאכל מסוגים שונים (שאפשר לאכול מהן במקום) ושפע נדיר של פירות וירקות נהדרים בשלל צבעים. כל אלה משתלבים היטב במטבח המקומי. כך, למשל, אפשר לאכול במסעדות פסטה עם דג חרב או עם בשר מתקתק של קיפוד ים בצד מאכלי ירקות.

התיבול עשיר ומגוון – דגי אנשובי מלוחים משמשים כאן תבלין לכל דבר, וכמוהם גם צלפים כבושים במלח, עשבי תיבול, צימוקים, זיתים וצנוברים, שמשתלבים במאכלי ירקות, דגים ובשר. וכמובן, הכל זוכה למגע הקסם של שמן זית איכותי מכרמי הזיתים שמעטרים את האי, ונשטף ביין משובח מן היקבים החדישים של סיציליה.


מרציפנים מעוצבים, מעדן מקומי

מתוק לחיך, יפה לעין
לחובבי המתוקים צפויה חוויה נהדרת. במעדניות ובמאפיות, המצויות בכל פינה, אפשר למצוא מרציפנים מרהיבים, מעוצבים בצורת פירות. קינוח מקומי אחר הוא הקסטה הסיציליאנית (cassata siciliana), שמקורה ערבי. בסיסה של הקסטה עשוי עוגת ספוג טבולה ביין מרסלה – יין סיציליאני מסורתי מתוק ומחוזק באלכוהול – מעליו מלית המבוססת על גבינת ריקוטה מתוקה, ומעליה קישוטים צבעוניים מפירות מסוכרים ומרציפן.

עוד מתוקים המיוחדים לאי הם קנולי (canolli): גלילי בצק פריך מטוגן, שאותו ממלאים בתערובת של גבינת ריקוטה, פירות מסוכרים, ולעתים גם פתיתי שוקולד, ומעטרים בשברי פיסטוקים. מלבד הגלידות, שכבר שיבחנו קודם, אפשר להתרענן גם בסורבה או בגרניטה, מעין ברד מרענן בטעם קפה, לימון, יין ועוד. מכיוון שהבטן כבר מלאה עד תום, נקנח בכוסית של ליקר לימונצ'לו צונן, ונותיר את יתר המבחר הקולינרי העשיר לארוחות הבאות.

עוד מעדן סיציליאני מומלץ: קנולי, גלילי בצק פריך ממולאים בגבינת ריקוטה ופירות מסוכרים
בתמונה הפותחת: נוף נפלא ממרפסת של מסעדה בצפון סיציליה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסיציליה

סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית
סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית

המאפיה הסיציליאנית זכתה לפרסום עולמי בשל הספר "הסנדק" והסרט שנעשה בעקבותיו, אבל המציאות מפתיעה אפילו יותר. בוקי נאה מוביל סיור מרתק בין שני חלקיו של האי סיציליה: הכפרים באזור קטניה, שם צולם הסרט, ופולרמו והסביבה, מחוז השליטה של ...

אטרקציות מובילות בפלרמו
אטרקציות מובילות בפלרמו

פלרמו, בירת סיציליה, היא אמנם עיר היסטורית, עמוסה בארמונות, כנסיות ומבנים מרשימים מתקופות שונות, אבל היא בהחלט לא חיה בעבר. לצד האתרים ההיסטוריים המרשימים תמצאו כאן שווקים תוססים, אווירה עליזה ואוכל משובח. הנה כמה מהמקומות שלא כדאי להחמיץ ...

סיציליה: מסלול של שבוע באי
סיציליה: מסלול של שבוע באי

מסלול טיול מעגלי, שמתחיל ומסתיים בקטניה, נותן הצצה לכל הטוב של סיציליה: עיירות מקסימות ומלאות אווירה, מקדשים עתיקים, עמקים ירוקים, חופים יפים, כשמעל הכל חולש הר הגעש אטנה