תפריט עמוד

בטיול שנערך בחודש שעבר באזור נטף הושקו חמישה "גילגולונים" – כסאות מיוחדים המאפשרים לאנשים שאינם יכולים ללכת בכוחות עצמם לטייל בחיק הטבע, בדרכים לא סלולות. ה"גילגולון" הוא פריצת דרך של ממש בטיולי טבע לנכים – כלי תחבורה בעל עבירות גבוהה, שמאפשר לנכים להגיע לנחלים, לנקיקים, להרים ולשאר מקומות שבעבר רק חלמו לטייל בהם.
ה"גילגולון" הוא מיזם להנצחת סגן גיל בדיחי, מפקד מחלקה בחיל שריון שנפל בקרב מול מחבלים ברמאללה במרץ 2002. הוריו, יעל ואבנר, שהתוודעו לכלי התחבורה הייחודי הזה באחד מטיוליהם בחו"ל, בחרו להנציח באמצעותו, בדרך הנתינה, את אהבתו של גיל לטיולים רגליים בארץ ואת אהבת האדם שלו.
"אחת מתכונותיו הבולטות של גיל היתה לסייע לאנשים שסבבו אותו", מספרת האם, יעל. "בצבא הוא טיפל בחיילים שלו כאילו היה אבא דואג, והשקיע בהם גם את שעות המנוחה המעטות שלו. חשבנו שהעלאתו לארץ של מוצר כל כך חדשני וחשוב, כזה
שיעזור לאלפי ילדים ומבוגרים לא להישאר מאחור, תהיה הדרך הנכונה להנציח את גיל ודרך חייו".
הכיסא המיוחד נולד במוחו של בחור צרפתי בשם ז'ואל ונבנה בשביל אחיינו, פגוע שיתוק מוחין. בצרפת מכנים אותו "Joëllette" על שם ז'ואל. "אנחנו", מספרת יעל, "החלטנו לקרוא לכיסא 'גילגולון', כשם אחד משמות החיבה של גיל. השם גם מתאים מאוד להתגלגלות של הכיסא המיוחד הזה".
והוא באמת מתגלגל, ובקלות, בעזרת שני מתנדבים: מדובר בשילוב של מריצה וריקשה בעלת גלגל אחד עם בולמי זעזועים וארבע זרועות, שעליה יושב הנכה. מתנדב אחד מחזיק את הזרועות הקדמיות ומתנדב שני את אלה שמאחור. מבנה ה"גילגולון" מאפשר שמירה על שיווי משקל ועל יציבות היושב בו, כמעט ללא מאמץ פיזי של החברים שמסייעים לו.
שותפה מרכזית למשפחת בדיחי במיזם ה"גילגולון" היא עמותת אתגרים, המקיימת פעילויות אתגר לנכים בטבע כאמצעי לשיפור איכות חייהם ולמימוש תחושת החופש שלהם. ה"גילגולונים" מיועדים לשילוב בחוג אתגר של העמותה, העורך מדי כחודש טיול של יומיים־שלושה, הכולל לינה בשטח.
"הטיולים האחרונים היו של שלושה ימים בהרי אילת, סוף שבוע בנחל חוורים ליד שדה בוקר וטיול ברמת הגולן", מספרת הגר ניר, מנהלת פיתוח משאבים בעמותה. "השתתפות בטיולים הללו מעשירה את כולנו. כשראיתי את הנכים, ילדים ומבוגרים, נשים וגברים, פגועי שיתוק מוחין, שיתוק ילדים, נפגעי פעולות טרור ואחרים עושים את אותה הדרך שאני עושה, אבל בהשקעת אנרגיה ומאמץ רבים הרבה יותר, נמלאתי הערצה ועידוד. זה מחמם את הלב, ממלא אנרגיה חיובית ואופטימיות. אני יוצאת מהטיולים האלה מתודלקת נפשית להרבה זמן".

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...