תפריט עמוד

זארלנד, גרמניה – טיול ביערות

היער השחור לא לבד: גרמניה עמוסה ביערות צפופים, אשר יופיים יגרום לכם להחסיר פעימה. הצעה לטיול במערב גרמניה, סמוך לגבול עם צרפת, באזור ירוק ומיוער מאוד. ויש גם תענוגות עירוניים, פינוקי ספא, אוכל מצוין ויין מקומי מתקתק וקליל

אחרי העצירה העשירית לצילומי עצים וקריאת הוואו השמונים במספר, פתאום חשבתי על אמא של כיפה אדומה. מה בדיוק עבר במוחה כששלחה ילדה קטנה כל כך לחצות לבדה את היער? איך אפשר לחצות יער גרמני לגמרי לבד, גם כשאת כבר ממש לא ילדה קטנה? אנחנו צועדים בשביל הבוצי והצר, בלבו של יער כל כך צפוף וקסום, שהיה יכול בנקל לככב בכל אגדת ילדים. אלמלא סוזן, המדריכה הנמרצת שלנו, אין ספק שגם אני הייתי מוצאת את עצמי עד מהרה סוטה מהשביל ומסתכנת במפגש עם זאב ערמומי…

שביל ביער בזארלנד שבמערב גרמניה מעורר מחשבות על כיפה אדומה והזאב | צילום: שאטרסטוק

קשה לתאר במילים את יופיים של היערות במערב גרמניה. אזור היער השחור הוא המוכר והמתויר מכולם, אבל גרמניה עמוסה ביערות שהמילה "עבותים" לא עושה עמם צדק. המוני עצים, ככל שהעין יכולה לראות, עוד ועוד עצים, והנפלא מכל, שהם אינם זהים או אפילו דומים זה לזה – שילוב נהדר של עצי דולב ואשוח, ערמון ותרזה ועוד כהנה וכהנה, גדלים בצפיפות וגובהם הבלתי ייאמן מעיד על עושר האדמה וריבוי המשקעים. ובסתיו, בכלל אין לתאר: כל עץ וצבעי השלכת המושלמים שלו – צהוב בוהק וצהוב דהוי, זהוב, אדמדם, כתמתם וכתום עז, וקרני השמש שחודרות למעבה היער צובעות גם את העלים שנותרו ירוקים בזוהר מופלא.

שוב ושוב הלב מחסיר פעימה והנשימה נעתקת עם כל סיבוב של השביל. הוסיפו לכל היופי הזה נהר שליו הזורם לו ביער, ובמרכזו עובר הגבול עם צרפת. מעברו השני של הנהר יש כפר זעיר עם בתי אבן עתיקים, כנסייה עם מגדל פעמונים, עדר קטן של פרות שגועות בצרפתית ושני איכרים מעמיסים חציר על עגלה להשלמת התמונה, שגם כך היא כל כך מושלמת שקשה להכיל את יופייה.

כך נראים היערות של מערב גרמניה בעיצומו של הסתיו | צילום: רותם בר כהן

יצאנו לטייל במערב גרמניה, בזארלנד, חבל ארץ ירוק ומיוער הגובל בצרפת. הטיול שלנו כלל הרבה הליכות בטבע, כמה שיטוטים עירוניים נעימים ולקינוח – פינוקי ספא מענגים. הטיול הזה מתאים מאוד לחובבי טבע ולזוגות רומנטיים, ואפשר בנקל להרחיב את היריעה ולהוסיף לו כמה ערים גדולות או לקפוץ לביקור בשכנות מעבר לגבול – צרפת ולוקסמבורג.

עמי ותמי, גרסת המציאות
נחתנו בפרנקפורט, דילגנו על העיר עצמה ויצאנו היישר משדה התעופה לכיוון דרום-מערב. היעד: חבל הסאר (Saarland, שהגרמנים מבטאים זארלנד) בדרום-מערב גרמניה, סמוך לגבול עם צרפת. הדרך אורכת כשעתיים, כשרוב הנסיעה הוקדשה לניסיון להכיל את כל היופי הנשקף מחלון המכונית: צבעי השלכת, הכרמים המטפסים על גבעות רכות, הכפרים הקטנים עם הבתים מחודדי הגגות שכמו יצאו מהסיפור של עמי ותמי.

זארלנד היא המדינה הפדרלית הקטנה ביותר בגרמניה והיא גובלת עם חבל לורן הצרפתי ונמצאת מצפון ליער השחור. נהר הסאר (Saar), יובל של המוזל (שהוא עצמו יובל של נהר הריין האדיר), חותך את הנוף, שחלקים נרחבים ממנו מכוסים ביערות ויש בו גם הרבה מאוד כרמים, המוסיפים עוד גוון של ירוק והאחראים ליינות המקומיים, שהמצטיינים שבהם הם הלבנים – מתקתקים וקלילים ומוצלחים מאוד.

נהר הסאר החוצה את זארלנד, המדינה הפדרלית הקטנה ביותר בגרמניה ואזור מיוער מאוד | צילום: שאטרסטוק

טיול עירוני: העיר שחוברה לה יחדיו
בירת החבל, זארבריקן (Saarbrücken), היא עיר מקסימה וירוקה מאוד (בתקופה שאנחנו ביקרנו בה – מוזהבת בצבעי שלכת), הנחצית על ידי נהר הסאר ויש בה שלל בניינים היסטוריים רבי רושם וכיכרות יפות, לצד הרבה מאוד בתי קפה ומסעדות, בהן שתיים המעוטרות בכוכבי מישלן. זהו מקום מצוין להתמקם בו ולצאת ממנו לטיולים באזור, אבל אל תוותרו על טיול של כמה שעות בעיר עצמה.

לאורך ההיסטוריה זארבריקן עברה מיד ליד, משליטה צרפתית לשליטה של נסיכויות גרמניות, ולהפך. לאחר מלחמת העולם הראשונה זארבריקן עברה, יחד עם החבל כולו, ליד צרפת, ואולם בעקבות משאל עם בשנת 1935 חזר האזור לגרמניה. כל התהפוכות הללו, כולל העובדה שזארבריקן של ימינו היא תוצאה של איחוד שלוש עיירות שונות, ניכרים בסגנונות הבנייה ובאופי המגוון של שכונות העיר.

כיכר לודוויג בזארבריקן, דוגמה מופתית לאדריכלות בארוקית גרמנית | צילום: שאטרסטוק

כיכר לודוויג, בחלק של העיר הנמצא על גבעה מעל הנהר, היא דוגמה מצוינת לאדריכלות בארוקית מהמאה ה-18. אבל אם בארוק מתקשר על פי רוב עם עיטורים וקישורים מרובים, הרי שכאן, בלבה של גרמניה הפרוטסטנטית, הבניינים רבי הרושם חמורי סבר ונקיי קווים. אחרי שהתפעלתם מהכיכר והבניינים המקיפים אותה, ההציצו אל תוך קתדרלת יוהן הקדוש (St. Johann), הניצבת בלב הכיכר. בניגוד לעושר הפסלים שבחוץ, בפנים מצפה הפתעה: הכל לבן להפליא, כולל פסלי הנשים המחזיקות את התקרה על כתפיהן (עוד מרכיב מפתיע). הליכה קצרה מהכיכר הזאת מביאה לכנסייה נוספת, Schlosskirche, מהמאה ה-15, עם חלונות ויטראז' מודרניים – החלונות המקוריים נהרסו בהפגזה בריטית במלחמת העולם השנייה, בה נחרבו בתוך פחות משעה חלקים נרחבים מהעיר. בקומה השנייה של הכנסייה יש מוזיאון קטן עם ממצאים ארכיאולוגיים ודתיים מהאזור.

בסמוך לכנסייה נמצאת הטירה של זארבריקן, שהמראה שלה שונה מאוד מזה של טירה קלאסית, והרחבה הגדולה שלפניה טומנת אתר זיכרון מרגש במיוחד. אתר הזיכרון הבלתי נראה (Unsichtbaren Mahnmals) נמצא מתחת לאבני הכיכר, וכשמו כן הוא – בלתי נראה. זוהי יוזמה של סטודנטים מהאוניברסיטה המקומית: אבני הריצוף העתיקות הורמו, על כל אחת מהן נחרט שם של בית קברות יהודי שנהרס או חולל בתקופת הנאצים ולאחר מכן האבנים הוחזרו למקומן. הסמליות של האנדרטה הבלתי נראית חזקה ומטלטלת והידיעה שהשמות נחבאים מתחת לרגלי העומדים כאן צובטת את הלב.

רחוב בזארבריקן. למרות שגרים בעיר 180 אלף איש, התחושה היא של עיירה אינטימית | צילום: רותם בר כהן

מהגבעה יורדים במדרגות אל גדת הנהר וחוצים אותו על הגשר הישן (The Alte Brücke), שנבנה באמצע המאה ה-16. הליכה קצרה מביאה אל אזור St. Johanner Markt – השוק העתיק של העיר, שהפך בשנים האחרונות לאזור תוסס במיוחד. יש כאן כיכר רחבת ידיים, ממנה יוצא מדרחוב ארוך מאוד עם שפע של חנויות, בוטיקים, בתי קפה ומסעדות. ואם כבר הזכרנו מסעדות, באזור הזה של העיר, באותו רחוב עצמו, יש שתי מסעדות עם כוכבי מישלן: GästeHaus Klaus Erfort עם שלושה כוכבי מישלן (כתובת: Mainzer Str. 95) ו-Jens Jakob עם כוכב אחד (כתובת: Mainzer Str. 10). בשתיהן יש להזמין שולחן מראש ומחיר הארוחה בהתאם למספר הכוכבים…

אופציה זולה יותר לטעום מהמטבח המקומי המצוין, המשלב בישול גרמני וצרפתי, היא מסעדת Unter der Linde, עם תפריט יצירתי ומגוון מרשים של יינות גרמנים וצרפתים. צמוד למסעדה יש חנות יינות ומעדנים השייכת לאותם בעלים ובה תוכלו להצטייד ביינות מקומיים, תבלינים, סוגים שונים של ממרחים, שוקולדים בעבודת יד, כלי הגשה נאים ועוד.
כתובת: St. Arnualer Markt 8, אתר אינטרנט (בגרמנית)

המדרחוב ב-St. Johanner Markt, אזור הקניות והבילויים של זארבריקן | צילום: רותם בר כהן

טיול ביער: רגל בגרמניה, רגל בצרפת
אחרי שהתאהבתם בעצי היער המעטרים את זארבריק הגיע הזמן לדבר האמיתי. אזור זארלנד עמוס בשבילי הליכה ביערות ואחד היפים שבהם הוא מסלול הבליז (Blies-Grenz-Weg, או באנגלית – Blies border trail). זהו מסלול של 15 וחצי ק"מ, העובר דרך יער מקסים, צמוד לגבול עם צרפת. השביל המסומן (הסימון על גזעי עצים קטן ועדין יותר מהסימון המוכר לנו מהארץ, חשוב לשים אליו לב כדי לא לסטות מהדרך) עובר בחלקו במעבה היער ולאורך נהר בליז (Blies) המקסים – במקום שבו יש גשר מעל הנהר תוכלו לחצות את הגבול לצרפת, ולו בשל הקוריוז.

אגם קטן מוקף עצים במסלול שלאורך נהר הבליז | צילום: רותם בר כהן

בדרך עוברים על גדת אגם קטן ובחלקים מהשביל אפשר לגלות פסלים סביבתיים יוצאי דופן של האמן ריימונד מריה הרצוג, שיצירותיו משתלבות להפליא ואף נטמעות בין עצי היער, עד שלא ברור מה כאן יציר הטבע ומה יציר האדם. לא חייבים ללכת את כל אורך השביל, אפשר לבחור, כמו שאנחנו עשינו, במסלול מעגלי בן כשמונה קילומטרים. כולל עצירות להתפעל מהשלכת וקפיצה קטנה לכפר צרפתי מהצד השני של הנהר הקדשנו כשלוש שעות ליער, חוויה קסומה באמת.

רגל פה רגל שם: גשר מעל נהר בליז מעביר את המטיילים מגרמניה לצרפת | צילום: רותם בר כהן

פינוקי ספא: קר בחוץ, חם במים
המרחצאות של באדן-באדן מפורסמים בעולם כולו, אבל גם זארלנד מתפארת במרחצאות משלה, אמנם נטולי ייחוס היסטורי, אבל מרובי פינוקים. Saarland Therme נפתחו ב-2012 ומאז הם מושכים כ-180 אלף מבקרים בשנה, מגרמניה ומצרפת השכנה. המבנה הגדול מעוצב בסגנון אנדלוסי ויש בו שפע של פינות לשחרר את השרירים, להתפנק, להירגע ולהתחבר לגוף שלכם. במרכזו של המבנה יש בריכה פנימית גדולה ומסביבה נחבאות הפתעות לרוב: חדרים של סאונה יבשה ורטובה, שתי סאונות עירומות (אסור להיכנס אליהן בבגדי ים, מותר להישאר עטופים במגבת) – מעורבת ולנשים בלבד, בריכת ציפה עם מי מלח, חדרי אדים, חמאם תורכי ועוד. אבל גולת הכותרת מבחינתי היא בריכה חיצונית, שמעליה מרחף ענן של אדים, ולמרות הקור שבחוץ, המים בה חמימים מאוד ואפשר לעבור בין תחנות שונות של עיסויי מים, להיסחף בזרם בבריכת הזרמים, לשבת בג'קוזי שמימיו לוהטים, וכל זאת בעודכם משקיפים על הגבעות המיוערות שמסביב. אתר אינטרנט (בגרמנית ובצרפתית בלבד).

בריכות במרחצאות זארלנד. לבלות ולהירגע בבריכות, בסאונה ובחמאם | צילום: Saarland Therme

אפשר להזמין עיסוי מתוך תפריט גדול ומגוון של טיפולים, אבל למען האמת, יש מספיק אופציות לבילוי של כמה שעות בין הבריכות והסאונות גם ללא עיסוי. בקומה מעל הבריכה המרכזית יש מסעדה המגישה סלטי בריאות לצד מנות מהמטבח האנדלוסי והמרוקאי, התמחות של השף. כניסה לאתר הספא למשך שעתיים – 15.50 אירו לאדם, ארבע שעות – 20.50 אירו. עיסויים בתשלום נוסף.

עוד בסביבה (וקפיצה קטנה לחו"ל)
זארבריקן היא לא רק מקום מצוין להתמקם בו כדי לטייל בחבל הסאר, היא גם מהווה נקודת מוצא קלה ונגישה לטיולים באזורים נוספים של גרמניה ובארצות השכנות. הנה כמה אפשרויות, כולן במרחק לא רב מזארבריקן:

באדן-באדן
, בירת היער השחור, נמצאת במרחק של פחות משעתיים נסיעה בכביש A4 מזארבריקן.
שטוטגרט במרחק של כשעתיים וחצי נסיעה בכבישים A65 ומשם ל-A8. קרובה עוד יותר היא העיר העתיקה קרלסרוהה (Karlsruhe), העמוסה בבניינים מהמאה ה-18.

רוצים לעבור את הגבול לצרפת? קלי קלות. שטרסבורג נמצאת כ-120 ק"מ מדרום לזארבריקן ואילו מץ קרובה הרבה יותר – 50 דקות מערבה בכביש המהיר ואתם מוצאים את עצמכם בעיר המרכזית של חבל לורן, ובה כל כך הרבה מבנים היסטוריים שקשה להחליט איפה להתחיל את הביקור כאן.

למי שרוצה להוסיף עוד "חו"ל" אחד בתוך הטיול בגרמניה, לוקסמבורג הזעירה, עם לוקסמבורג סיטי, בירתה המרשימה, נמצאת כשעה נסיעה מזארבריקן לכיוון צפון-מערב.

מפת האזור:

לחצו להגדלה

 

הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות הגרמנית www.germany.travel

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגרמניה

מסע עסקי – גרמניה
מסע עסקי – גרמניה

לאן נסיעת העסקים שלכם? המבורג? מינכן? ברלין? פרנקפורט? זה השוק הרביעי בגדלו בעולם מבחינת תוצר משק גלמי. הוא לא יתאים את עצמו אליכם ויש לפעול בו בתאימות לדרך המקומית, הדרך הגרמנית. לשם כך יש להבין אותה ולהכיר אותה ...

טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה
טיול בשטוטגרט: בין גבעות, יקבים ומכוניות יוקרה

הגבעות שמקיפות אותה מכל עבר, הכרמים שגולשים אל העמק והבנייה הנמוכה ברובה, כל אלה הופכים את שטוטגרט לעיר ירוקה ואטרקטיבית מאוד. במרחק קצר מהכיכר המרכזית השוקקת ומדרחוב הקניות הארוך בגרמניה, תגלו טבע שופע, עם מסלולי הליכה ביער, תצפיות ...

טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים
טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים

העיירה באדן-באדן, בדרום-מערב גרמניה, היא הרבה יותר מנקודת מעבר בטיול ביער השחור. ההוד וההדר של העבר ניכרים בה גם היום בכל פינה - מבתי המידות הנאים והגנים המטופחים ועד למרחצאות והקזינו המפורסם שאירח את כל המי ומי של ...