תפריט עמוד

ויקינגים: הם היו כאן!

רק 28 כנסיות עץ עתיקות, בנות יותר מאלף שנים, נותרו כיום בנורווגיה. פעם ניצבו כאן אלפים כמותן, אבל לא קל לשמר את המורשת הוויקינגית. ביקור בכנסיות העץ שופך אור על ההיסטוריה והתרבות, ועל אומני הגילוף המצוינים שבני העם הזה גידלו בתוכם

מקבץ דליל של בתים על גבעה מיוערת בקצה הפיורד שצבעו טורקיז-כחלחל. המעבורת פרקה מבטנה את עשרות האנשים שהמתינו בסבלנות למחסום שיעלה. המכוניות הותנעו ויצאו בטור ארוך אל הכפר אורנס (Urnes) שבלוסטרפיורד (Lustrafjorden), בחבל הפיורדים של נורווגיה. שתי סירות משוטים קטנות קשורות למזח. ילדים זינקו מהסירות אל מי המלח הקפואים. דייגים משכו חכות, ממשיכים את הקשר ההיסטורי עם אבות אבותיהם הוויקינגים שהתפרנסו מהים ויצאו לנדודים הרחק מבתיהם. עליתי בשביל האספלט הצר. חוות סוסים לבנים פראיים שבויתו, נמוכים, שעירי בלורית. מעבר לאחו הירוק ישבו שני מוכרי הפטל האדום בדוכן מסוכך בהצטלבות שבילים. שדה תורמוסים סגלגלים במרחב הפתוח.

במעלה הגבעה התנוססה בולטת כנסייה עשויה קורות עץ המשמרת את מורשת עידן הוויקינגים שתם לפני כ-900 שנים. זו הכנסייה העתיקה ביותר שנותרה על תלה משנת 1130, ונכנסה לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו בשנת 1979. נכנסתי פנימה. שורת מושבי עץ מגולפים ובסופה מושב השליט המקומי המסורג כתא נפרד. דמויות הקדושים המקומיים מעוטרים בראש עמודי התמך, לצד מוטות אלכסוניים. קשתות מוגבהות אל הגג. ריח טחב עץ עתיק.


כנסיית לוחות בכפר ריינלי (Reinli) | צילום: John Erling Blag

כל אחת מכנסיות הלוחות (Stave Church באנגלית, Stavkirke בנורווגית) הפזורות בנורווגיה, בעיקר באזור הסונייפיורד (Sognefjord, הפיורד הגדול והעמוק ביותר בנורווגיה) השוכן בשליש הדרומי של ארץ מפותלת ומוארכת זו, מהווה דוגמה מצוינת לשילוב בין אמנות ארכיטקטונית גבוהה לבין תרבות של תקופה עתיקה ומרתקת שהשפיעה השפעה עמוקה על אירופה לפני כאלף שנים. למרבה הצער, שריפות, ביזה, הרס ועייפות החומר הותירו כיום בנורווגיה רק 28 כנסיות, מתוך יותר מאלף שנבנו בשלהי עידן הוויקינגים. לכן, הנורווגים, הידועים בשימור הטבע וטיפוח האמנות הסביבתית, שומרים על הכנסיות כבבת עינם ומשקיעים עבודה רבה בשיפוץ וצביעה מחדש שלהן. סמוך לכל כנסייה נמצא בית קברות מקומי המכיל קברים בני מאות שנים. מיעוט יחסי של שרידים מאותה תקופה שהסעירה את אירופה, ושגם היום עדיין מסעירה חובבי היסטוריה ומהווה נושאי מחקר רבים של חוקרי התקופה, מעלה את קרנן של הכנסיות.

השילוב בין הוויקינגים הפגאנים לדת הנוצרית מהווה פרדוקס. לקראת תום המאה ה-11, כאשר הסתיימה התקופה הוויקינגית באירופה, שנמשכה כמעט שלוש מאות שנים, ואחרוני הלוחמים שייטו בספינות המפרש חזרה לארצות המוצא שלהם בסקנדינביה, הם נשאו איתם את בשורת העולם הנוצרי. יורדי הים חזרו ממדינות שחיי היומיום בהן הושפעו חזק מן הדת הקתולית. כמתנצרים חדשים, וכבעלי ידע וניסיון רב בבנייה בעץ, החלו הוויקינגים לבנות כנסיות עשויות לוחות, מנצלים את מאגר העצים הרב המצוי בשפע בנורווגיה. בד בבד, ראשי הדת הנוצרית היו אנשי שיווק מעולים וידעו לשלב כל חג או מאפיין פגאני, בחג ומאפיין נוצרי. השינוי לא היה קשה וחד מדי עבור העם הנורווגי.


הכנסייה בכפר אורנס, העתיקה ביותר שנותרה על תלה בנורווגיה

הכנסיות נבנו במתכונת נוצרית, אבל עם סממנים פגאנים השופכים אור על התקופה הוויקינגית. למשל, על חלק מגגות המבנים ניצבים ראשי דרקונים. לפי האמונה הפגאנית, שורשי עץ גדול שדרקון כרסם, חיברו את תשעת העולמות במיתולוגיה הנורדית. פנים ופינות הכנסיות מעוצבים בסגנון הבנייה הוויקינגי ומכילים אמנות גילוף בעץ, ציורי קיר ייחודיים לתקופה הוויקינגית, פסלים מן התקופה ונפחות בברזל. לרבים מזכירה הבנייה הוויקינגית פגודות סיניות, ואילו מוטיב דמויות הדרקונים המהווה חשיבות רבה עבור שתי התרבויות משני עברי תבל, מעורר את הסקרנות הנטועה במסתורין בניית הכנסיות.

השם "כנסיית לוחות" בא מן הלוחות או המוטות המחברים בשיפולי המבנה את קורות העץ האנכיות העומדות עם אלה שסמוכות לרצפה. רוב הכנסיות בנויות מעץ אלון או מעץ מילה, ולחלקן חורי הצצה בחלק האחורי, שנועדו למצורעים שלא הורשו להיכנס למבנה עצמו. חלק מהכנסיות מקושטות בעיטורים נאים לעין, שמושפעים מציורי החיות בתקופה הוויקינגית. לחלק מהכנסיות יש אולם תווך המהווה פינת מעבר חשוכה, שלעתים מוארת בנרות דקיקים. מרבית הכנסיות מוקמו סמוך ל-Sognefjord ששימש נתיב גישה נוח ומרכזי לוויקינגים הנורבגים, ליציאה אל האוקיינוס בדרך ליבשת אירופה. נפח הפנים של רוב הכנסיות הורחב במאות ה-15, ה-17 וה-18 ולחלקן הוסיפו קורות עץ לגגות, עמודי תמיכה, עיטורים, ציורי קיר וקישוטים.

יצאתי אל הרוח הקרירה והבטתי במלאכת גילופי העץ של הקיר החיצוני שנעשתה כמאה שנים לפני שנבנתה כנסיית אורנס. ניסיתי לפענח דמויות לא ברורות של חיות או אנשים, התחומות בצורת פרסה כלפי מעלה. קימורי ומשולשי גגות רעפי העץ. החלונות הזעירים המחולקים לריבועים. פניתי אל יער הפטל הסבוך המשקיף על ההרים הירוקים מעבר לעצי הלבנה נמוכי הקומה. נטלי, מדריכת הכנסייה, לבושה שמלה שחורה ארוכה אופיינית לימי הביניים, נעלה עם מפתח גדול את דלת העץ המעוטרת גילופי נפחים, מותירה מאחוריה מבנה אפל, חלק ממורשת סיפורי הוויקינגים הקורמים עור וגידים בסאגות ובאדות הישנות.


כנסיית Heddal, הגדולה בכנסיות הלוחות בנורווגיה | צילום: Ekko, cc-by-1.0

בעקבות הכנסיות העתיקות
הכפר אורנס (Urnes) ממוקם בחבל הפיורדים של נורווגיה, כעשרים קילומטר צפונית-מזרחית מהעיירה סונדאל (Sogndal), העיירה המרכזית באזור, ממנה עולים על כביש 55 המוביל מזרחה וצפונה. 15 קילומטר לאחר מכן, פנייה ימינה בנוף מרהיב יורדת אל העיירה סולוורן (Solvorn) השוכנת על ה-Lustrafjorden. מספר מעבורות ביום, הנושאות גם רכבים, חוצות את הפיורד אל אורנס. כנסיית הלוחות נמצאת במעלה הגבעה והדרך משולטת. מספר אוטובוסים ביום עושים את הדרך מסונדאל אל סולוורן וחזרה. ניתן להגיע אל אורנס גם דרך כביש גישה לאורכו של הלוסטרפיורד, מכביש מספר 55 (לום – סונדאל) ליד הפנייה מהכפר Skjolden.

לינה
אכסניית נוער משפחתית וידידותית, עם מחירים נוחים, נמצאת בכניסה המזרחית לסונדאל.
טלפון: 57627575 (47).

אוכל
לצד הכנסייה נמצא מזנון עם אוכל קל ובו ניתן לקנות סלסלות פטל מתוק, הפרי העיקרי באזור. מסעדה ומכולת ניתן למצוא בעיירה סולוורן, ליד רציף המעבורת. במרכז סונדאל מגוון גדול יותר של מסעדות וסופרמרקטים.

מתי להגיע
לנוסעים בתחבורה ציבורית מומלץ לבקר בעונת הקיץ, מראשית יוני עד סוף אוגוסט, אז זמינות האוטובוסים והמעבורות גבוהה יותר.

עוד באזור

קרחון Nigard אחת הזרועות ששולח הקרחון הגדול באירופה, היוסטדאל (Jostedalsbreen). ממוקם כשבעים קילומטר צפונית מהעיירה סונדאל. במקום מסלולי הליכה מרובים, משעתיים ועד יום שלם.

הכביש לום-סונדאל (כביש 55) – כביש נופי העובר באחד האזורים היפים במדינה, סמוך לפארק הלאומי יוטנהיים (Jotunheim), שם ממוקמות הפסגות הגבוהות במדינה. לאורך הכביש מרכזי תיירות יפהפיים, כמו Krossbu ו-Turtegro עם מבחר אדיר של אופציות לטיולי הליכה של יום אחד ועד עשרה ימים.

כנסיות לוח חשובות בנוורגיה

כנסיית Heddal נמצאת כ-45 דקות נסיעה מערבה מאוסלו, ליד העיירה Notodden. נחשבת לכנסייה הגדולה ביותר. הוקמה בשנת 1240.

כנסיית Lom נמצאת בעיירה לום, צפונית לשמורת היוטנהיים, כשעה נסיעה דרומית-מזרחית מעיירת הקיט המפורסמת Geiranger. הוקמה בשנת 1192. מפורסמת בזכות עיצוב הפנים המרשים שלה וציורי הקיר רבי הגוונים.

כנסיית Borgund נמצאת על כביש E16, המוביל מחבל הפיורדים לכיוון אוסלו הבירה, כשעה נסיעה מהעיירה סונדאל. הוקמה בשנת 1180 והיא אחת הגדולות שבכנסיות הלוחות ומהמרשימות שבהן. שם העיירה ניתן לאזור בורגונדי בצרפת אליו הגיעו תושבי הכפר בעידן הוויקינגי.

כנסיית Kaupanger הוקמה בשנת 1150. נמצאת במזרח ה-Sognefjord, סמוך לפיורד עצמו ורבע שעה נסיעה מסונדאל.

לקריאה נוספת:

ויקינגים: סוד מפרשי הצמר
ויקינגים: סוד מפרשי הצמר
בשיפולי גג של כנסייה עתיקה בצפון נורווגיה נמצא כוח הצמר – סוד ההצלחה של הימאים הטובים בעולם
עמי בן–בסט

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.