תפריט עמוד

הפלגת הרפתקאות בצפון נורווגיה

הפלגה באיי לופוטן שבצפון נורווגיה, מעבר לחוג הארקטי, מציעה טבע ללא גבולות: פסגות מושלגות, מצוקים שיורדים בתלילות אל הים, כפרי דייגים זעירים, לווייתנים ועופות ים בכמויות אדירות. בחורף הזוהר הצפוני מפעים בצבעיו, ובקיץ - השמש לא שוקעת כלל

עצמו רגע את העיניים ודמיינו את התמונה הבאה: אתם יושבים על סיפון של יאכטת מפרש המשייטת בין שרשרת איים הרריים בצפון נורווגיה. צוקי גרניט חשופים מזדקרים מקו המים בזווית אנכית לגובה של מאות מטרים, קו חוף מפורץ שעליו פזורים כפרי דייגים קטנים, במים סביבכם שוחים דולפינים ולווייתנים ועל הסלעים מקננות אינספור ציפורים. אם התיאור הזה גרם לכם להיאנח אנחה עמוקה, אתם בדרך הנכונה…


איי לופוטן. הרים, כפרי דייגים ומפרצים – היש יפה מזה?

איי לופוטן (Lofoten), קבוצה של איים הרריים בצפון נורווגיה, מעבר לחוג הארקטי, מהווים יעד טיול נפלא לחובבי טבע, במיוחד עבורנו, הישראלים, המורגלים בנופים ים תיכוניים צחיחים משהו ובקו חוף חולי ושטוח. בלופוטן הטבע מספק דרמות ללא הרף: מי שיגיע לכאן בתחילת האביב ובסתיו יזכה למופעים מרהיבים של הזוהר הצפוני; בקיץ השמש אינה שוקעת כלל והאוקיינוס עמוס בראשתנים – לווייתנים אדירי ממדים, שמגיעים לצפון הרחוק בעקבות הדיונונים הענקיים המהווים את מזונם.


הטבע מספק דרמות לאורך כל השנה: בחורף הזוהר הצפוני צובע את השמיים | צילום: יואב הירש


ואילו בקיץ אלו הלווייתנים שמגיעים לאזור בהמוניהם

"בשונה מחופשות שייט אחרות, כאן המרכיב היבשתי מאוד משמעותי", אומר אסף רייפלד, מנהל ימה הרפתקאות שייט, שהפליג אינספור פעמים באזור ומוציא לכאן הפלגות הרפתקה על גבי יאכטות מפרש. "האי רוסט, למשל, הוא אתר קינון עופות הים הגדול ביותר בנורווגיה, כשבעונה גודשות את האי הקטן מאות אלפי ציפורים מקננות. יש גם את הפן התרבותי – ביקור בכפרי דייגים נידחים עם תרבות ומסורות מיוחדות. וכמובן שאין לשכוח את מסלולי ההליכה המרהיבים, שמטפסים על הרים ומצוקים ומובילים לתצפיות אדירות".

סדר יום בהפלגה בין האיים יכול להיפתח בטיול רגלי לנקודת תצפית מיוחדת, בשעות הצהריים יוצאים להפלגה במפרצים ולאורך פיורדים, בערב עוגנים באחד האיים, יורדים לחוף, מבקרים בכפר דייגים או משוטטים בעיירה יפה עד אחרי חצות, כשבחוץ הכל בהיר כמו באמצע היום. האופי האינטימי של הטיול, שנובע בין היתר ממספר מצומצם של מטיילים – רק שישה עד שמונה בקבוצה – מאפשר גמישות בסדר היום והתמקדות בדברים שמעניינים ומתאימים לחברי הקבוצה.


במהלך ההפלגה יש הזדמנויות רבות לצאת לטיולים רגליים בנופים מפעימים

תעשיית הדיג באיים היא מהחשובות בנורווגיה, ובכפרי הדייגים הקטנים אפשר לראות את דגי הבקלה תלויים לייבוש על מתלי עץ. במחוזות הצפוניים, אולי דווקא כי במשך חודשים ארוכים בשנה הלבן והאפור שולטים, הבתים בכפרים ובעיירות מפתיעים בצבעוניותם. כך בגרנלנד וכך גם בלופוטן – בתים שנראים כמו מתוך משחק לגו, עם גגות מחודדים וקירות בצבע אדום עמוק.

אבל הטבע, כאמור, הוא השחקן הראשי באיי לופוטן. מי שמחפש בילויים, קניות, קזינו או פארקים מוסדרים – זה לא היעד בשבילו. הריגושים כאן נובעים מעצם הראשוניות והבתוליות של הטבע: פסגות ההרים, שחלקן מושלגות, צוקי גרניט חשופים בגובה של מאות מטרים הנראים כמו חומה בצורה שמזדקרת מהים. ואת התמונה הזאת מקשטות הפתעות קטנות – קשת ססגונית שנמתחת לרוחב המפרץ, ענן לבן שמתיישב על ראש הר, להקה של תוכי ים ("פאפינס") שצונחת מהמצוק בזריזות אל תוך המים כדי לצוד מזון.


למרות המיקום הצפוני, האזור מוגן לגמרי והים רגוע

אז למי מתאימה הפלגה שכזאת? למרבה הפליאה, לא רק לשייטים מנוסים שמחפשים הרפתקאות מעבר לחוג הארקטי. גם קבוצות חברים, זוגות ומשפחות חובבות טבע ייהנו מכל רגע, כולל מהתנאים המפנקים ביאכטה (חימום פנימי בחדרים, שמיכות פוך וכן הלאה). לילדים (ולהורים שלהם) שיכולים לדמיין טיול בחו"ל בלי רכבות הרים, גינות משחקים או חנויות צעצועים – אין ספק שמדובר בחוויה בלתי נשכחת, משהו שאף אחד אחר בכיתה (או בשכבה או בבית הספר) חווה. או כמו שרייפלד מגדיר זאת: "הפלגה מעבר לחוג הארקטי היא בהחלט לא עניין למטורפים בלבד".


נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.