תפריט עמוד

דרכי היין הנפלאות של צרפת

טיול באחד מאזורי היין המפורסמים של צרפת עובר בדרכים צדדיות, בין כרמים, כפרים קטנים ויקבים משפחתיים. בדרך עוצרים לטעום מהיינות, לסעוד במסעדות מקומיות, לבקר בשווקים וליהנות מהחיים הטובים שהצרפתים כה מצטיינים בהם

סתיו הוא עונה נהדרת לצאת לטיול בדרכי היין של צרפת. בציר הענבים מסתיים בסביבות אוקטובר ותהליך הכנת היין ביקבים מתחיל. עלי הגפנים משנים לאטם את הצבע מירוק עז לצהוב ולכתום רומנטיים, הכבישים מתרוקנים מתיירים ומפקקי תנועה, חום הקיץ מפנה מקום לקרירות נעימה ועננות מבורכת. זה הזמן הטוב ביותר לשכור מכונית ולצאת לדרך לאחד מאזורי היין המפורסמים של צרפת, לבקר ביקבים, לטעום יינות, לשוטט בין הכרמים, לסעוד במסעדות קטנות לאורך הדרך ובאופן כללי ליהנות ממה שהצרפתים la bonne vie – החיים הטובים. לאן כדאי לנסוע? הנה הצעה לכמה דרכי יין יפות במיוחד ברחבי צרפת, מידע מפורט על מסלולים, יקבים ועצירות לאורך הדרך תמצאו באתר האינטרנט הרשמי של כל אזור (כמפורט בהמשך).

דרך היין באלזס
אחת מדרכי היין היפות בצרפת, ויש האומרים בעולם, עוברת לאורכו של חבל אלזס שנמצא במזרח צרפת, סמוך לגבול עם גרמניה. הטיול עובר מצפון החבל לדרומו, בנופים ירוקים ומקסימים, בין נהר הריין ורכס הרי ווז' (Vosges). דרך היין של אלזס נמתחת לאורך 170 ק"מ, מהעיירה מרלנהיים (Marlenheim) מצפון לשטרסבורג ועד העיירה טאן (Thann) בדרום אלזס, לא רחוק מהגבול עם שוויץ.


כרמים באלזס. דרך היין המקומית היא מהיפות בצרפת | צילומים: שטארסטוק

הדרך מתפתלת בין כרמים, עוברת בעיירות עתיקות יפהפיות וחולפת על פני מבצרים מרשימים. לכל אורכה פזורים יקבים משפחתיים קטנים לצד יקבים גדולים ומפורסמים (טרימבאך, יוגל ואחרים), שאפשר לעצור בהם, לטעום מהיין ולקנות כמה בקבוקים לדרך. רוב רובם של היינות של אלזס הם לבנים – בהם ריזלינג, פינו בלאן, מוסקט ועוד; היין האדום היחיד שמיוצר כאן הוא פינו נואר. ואם הטעמים מזכירים לכם את היינות הגרמנים, אין זה מקרה – לאורך ההיסטוריה חבל אלזס עבר הלוך ושוב בין צרפת לגרמניה והשפעה הגרמנית ניכרת לא רק ביין אלא גם באוכל, בסגנון הבנייה, בפסטיבלים ועוד. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

דרכי יין סביב בורדו
העיר בורדו (Bordeaux), שבחבל אקיטן בדרום-מערב צרפת, מכונה בירת היין, ואין פלא. העיר היפה מוקפת מכל עבר בכרמים וביקבים. שישה אזורי יין שונים מקיפים את העיר, ואפשר לבחור לטייל באחד או בכמה מהם. באזור הכרמים של Médoc, מצפון-מערב לבורדו, תוכלו לטעום גרסאות נפלאות של יין בורדו, אבל גם חובבי היינות הלבנים לא יתאכזבו, עם מבחר נאה של יינות לבנים יבשים ומתוקים באזורי היין שמדרום לעיר.


כרמים בקרבת העיר בורדו, המכונה בירת היין


תרבות היין המקומית מגיעה לשיא בפסטיבל היין Bordeaux Fête le Vin, שמושך אליו כל שנה המוני משתתפים מצרפת ומרחבי תבל. מי שרוצה ללמוד יותר על היינות המקומיים יכול לעשות זאת בבית הספר ליין Bordeaux L'ecole du Vin המציע מבחר קורסים – מלימודים אקדמיים, דרך קורסי קיץ ועד סדנאות קצרות של שעתיים, המלוות כמובן בטעימות. פרטים נוספים על יין באזור בורדו, מסלולי טיול, קורסים וסדנאות באתר האינטרנט.


כרמים מקיפים את העיר בורדו מכל עבריה |
צילום: Bordeaux Tourism ©

טיול יין בפרובאנס
בין האלפים הצרפתיים מצפון לחופי הים התיכון בדרום משתרע אחד האזורים היפים בצרפת. חבל פרובאנס מציע נופים נפלאים, שדות של לבנדר וחמניות, כפרים עתיקים ועיירות נעימות, אוכל מצוין ויינות מקומיים מצוינים לא פחות. יש כאן כמה דרכי יין, אבל המפורסמת בהן נמתחת לאורך 200 ק"מ מניס (Nice) ועד ארל (Arles). לאורך הדרך אפשר לעצור בלא פחות מ-350 יקבים, לשוחח עם הייננים, לטעום מהיינות וללמוד להכיר את שמונת אזורי היין השונים.


בציר ענבים בפרובאנס, בין האלפים לים התיכון | צילום: CIVP/F.MILLO

החבל מצטיין בעיקר ביינות רוזה יבשים, אבל יש כאן גם יינות אדומים מצוינים. אוהבי היין הלבן ימצאו את מבוקשם בעיקר באזור שבין מרסיי (Marseilles) לבנדול (Bandol), שם מייצרים יינות לבנים איכותיים, דוגמת סוביניון בלאן, שהולכים מצוין עם בויאבז, המרק המקומי שעשוי מדגים ומאכלי ים. וחשוב לא פחות – טיול לאורך דרך היין החוצה את פרובאנס ממזרח למערב מאפשר לעצור בכפרים קטנים ולא מתוירים, לבקר בשווקים מקומיים, להריח את צמחי התבלין הרבים הגדלים כאן ולהתענג על כל הטוב של האזור. מידע מפורט על יקבים באזור פרובאנס – באתר האינטרנט.


תענוגות פרובאנס: יין רוזה מקומי לצד תאנים בשלות | צילום: CIVP/F.MILLO

טיול יין בבורגונדי
נסיעה של כשעתיים מדרום-מזרח לפריז תביא אתכם לאחד מאזורי היין החשובים של צרפת, בורגונדי (בצרפתית, Bourgogne – בורגון). האזור מצטיין ביינות לבנים (בעיקר מענבי שרדונה) ואדומים (פינו נואר) מהטובים שתמצאו בצרפת. היינות הנחשבים ליוקרתיים ביותר מגיעים מאזור היין Côte d'Or, אבל גם אזורי היין האחרים של בורגונדי, כמו שאבלי (Chablis) ובוז'ולה (Beaujolais), מוכרים היטב בכל העולם.


"דרך היינות הגדולים" בבורגונדי מזמנת מראות מלבבים כמו זה

כצפוי, אפשר לטייל כאן בכמה דרכי יין, אבל המפורסמת ביותר היא זו הנקראת "דרך היינות הגדולים" – Route des Grands Crus – שנמתחת לאורך כ-60 ק"מ מאזור היין קוט דה נואי (Côte de Nuits) מדרום לשאבלי ועד אזור היין קוט דה ביו (Côte de Beaune). תוך כדי הטיול, או בנפרד ממנו, אפשר לעצור בעיר דיז'ין (Dijon) המפורסמת בחרדל המשובח שלה. דיז'ון היא גם המקום לטעום בו את המשקה הנפלא הנקרא קיר (Kir), שמורכב מליקר קסיס ויין לבן. הנוסעים בכביש N74 יגלו לא מעט יקבים גדולים וקטנים לאורך הדרך עם יינות משובחים, בעלי גוף עשיר וטעמים מורכבים. פרטים נוספים (בצרפתית) באתר האינטרנט.


כרמים וכפרים יפים מנקדים את דרך היין בבורגונדי

דרך השמפניה
כ-160 ק"מ ממזרח לפריז נמצא אזור שמפיין (Champagne), שבו מייצרים את היין המבעבע המפורסם – השמפניה. על פי החוקים המחמירים, רק יין המיוצר בשמפיין יכול להתהדר בשם שמפניה, יינות מבעבעים ממקומות אחרים אולי נעימים לחיך, אבל הם אינם שמפניה אמיתית. ייצור השמפניה מפוקח בקפידה על ידי מועצה מיוחדת, שבודקת את כל הפרטים הקטנים – החל מאופן גידול הגפנים, דרך מיקומם של הכרמים ועד האופן בון זני הענבים מעורבבים. התוצאה, כידוע, מסחררת.


כרמים באזור מונטן דה ריימס שבחבל שמפיין

חמש דרכים מתפתלות דרך אזורי היין השונים של החבל, וכל אחת מאפשרת להכיר כפרים זעירים, עיירות וערים עתיקות ונופים רומנטיים להפליא. העיר הגדולה והחשובה בשמפיין היא ריימס (Reims), ואחרי שמטיילים ברחובותיה היפים, מבקרים בקתדרלה הגותית המרשימה וטועמים שמפניה, אפשר לצאת ממנה לטיול בין כפרים קטנים, כרמים ויקבים. אחד מהאזורים היפים לטיול ולטעימת יינות יוצא מהעיר ועובר דרך Montagne de Reims, אזור יפהפה של גבעות רכות מכוסות בכרמים, כפרים זעירים ויקבים המזמנים לא מעט הזדמנויות להתענג על שמפניה משובחת. פרטים על יקבים, מרתפי יין, סדנאות טעימה ועוד באתר האינטרנט.

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...