תפריט עמוד

גנואה: עשרת הגדולים

לטייל בין ארמונות, לבקר עם הילדים באקווריום, לספוג את האווירה ברובע דייגים ציורי, לשבת בבר מול השקיעה - הנה כמה דברים נפלאים שאפשר לעשות בגנואה, בירת חבל ליגוריה בצפון איטליה

גנואה (Genoa),  בירת חבל ליגוריה בצפון איטליה, זכורה ודאי למי שצפה בשנות השמונים בסדרה "הלב" והמתעניינים במגלי ארצות מכירים אותה כעיר הולדתו של כריסטופר קולומבוס. אבל לא כולם יודעים שגנואה היא עיר מרתקת ומלאת חיים, שיש לה המון מה להציע למבקרים. גנואה נמצאת בין הים הליגורי להרי האפנינים בצפון-מערב איטליה. יש בה רובע עתיק מהגדולים באירופה, כיכרות אלגנטיות, ארמונות מפוארים, כנסיות מרשימות, נמל מלא חיים ומסעדות מצוינות. גם המיקום שלה, לא רחוק מהגבול עם צרפת, מאפשר לצאת ממנה לטיולים נהדרים משני צדי הגבול. הטיסות הישירות מישראל הופכות את הביקור כאן לקל ונגיש מאוד. ומה עושים בגנואה? הנה המלצות לדברים נפלאים שלא כדאי לוותר עליהם:

הכיכרות של גנואה

לכל עיר אירופית גדולה יש כיכר מרכזית, שמהווה את הלב הפועם שלה. לגנואה יש שתי כיכרות כאלה. כיכר פרארי (Piazza De Ferrari) נמצאת בלב העיר, כשהרחובות הכי הומים, בהם הרחוב הראשי Via XX Settembre, מובילים אליה. בלב הכיכר יש מזרקה יפה ומסביבה ארמונות ומוסדות אמנות ותרבות, כמו האקדמיה לאמנויות יפות או Teatro Carlo Felice, מבתי האופרה הגדולים והיפים באיטליה. מומלץ לשבת באחד מבתי הקפה הרבים שבכיכר, להתפעל מהבניינים המרשימים ולצפות בעוברים ושבים. בסמוך נמצאת כיכר מטאוטי (Piazza Matteotti) הגדושה גם היא בבניינים היסטוריים ובכנסיות, כמו קתדרת סן לורנצו וארמון הדוג'ה.

המזרקה של כיכר פרארי, אחת משתי כיכרות מרכזיות בגנואה

המזרקה של כיכר פרארי, אחת משתי כיכרות מרכזיות בגנואה | צילומים: שאטרסטוק

קתדרלת סן לורנצו

גנואה מתגאה בהיצע נאה של כנסיות, אבל עולה על כולן היא קתדרלת סן לורנצו (San Lorenzo), המוכרת גם כקתדרלה של גנואה. הקתדרלה עברה כמה וכמה גלגולים – היא הוקמה במאה ה-12 כבזיליקה רומנסקית, עוצבה מחדש ככנסייה גותית במאה ה-14, ובמאה ה-16 קיבלה מראה רנסאנסי. חזית הכנסייה בנויה משיש ואבן עם פסים בשחור-לבן. פנים הכנסייה מרשים לא פחות, עם עמודי שיש ורוד ותקרה המעוטרת בפרסקאות מרשימים.

קתדרלת סן לורנצו. חזית מפוספסת מאבן ושיש

קתדרלת סן לורנצו. חזית מפוספסת מאבן ושיש

הארמונות של ויה גריבלדי

הטיול בוויה גריבלדי (Via Garibaldi) הוא חגיגה אמתית לכל אוהבי האדריכלות, האמנות וההיסטוריה. הרחוב הצר משובץ בארמון אחרי ארמון, עם חזיתות נאות, פרסקאות, גילופי אבן ושערים מרשמים, עדות למאות ה-16 וה-17 בהן גרו פה המשפחות העשירות והחזקות של  גנואה. הריכוז המרשים של הארמונות אחראי לתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מרבית הארמונות סגורים לקהל הרחב, אך תענוג להתבונן בהם. בין הארמונות שפתוחים לביקור – פלאצו רוסו (Palazzo Rosso, הארמון האדום), פלאצו ביאנקו (Palazzo Bianco, הארמון הלבן) ופלאצו טורסי (Palazzo Tursi), כולם גדושים ביצירות אמנות. בפלאתו טורסי מחכה הפתעה נוספת: כינור של ניקולו פגניני, המלחין והכנר בן העיר.

הארמון האדום, אחד מהארמונות הרבים של ויה גריבלדי | צילום: lauradibi / Shutterstock.com

הארמון האדום, אחד מהארמונות הרבים של ויה גריבלדי | צילום: lauradibi / Shutterstock.com

המוזיאונים של גנואה

לגנואה אמנם אין שם של עיר אמנות כמו רומא או פירנצה, אבל מי שיבקר בה יגלה היצע גדול של מוזיאונים משובחים, רבים מהם ממוקמים בארמונות. בארמון הלבן תמצאו בין היתר יצירות אמנות של רובנס ושל קראווג'יו, בארמון האדום מוצגות עבודות של טיציאן ודירר ובמוזיאון של מנזר סן אוגוסטינו מוצג אוסף מרשים של פסלים מהמאות ה-18-10. בפלאצו ריאל (Palazzo Reale), ארמון מרשים שהוסב למוזיאון, תוכלו לראות יצירות של טינטורטו, ואן דייק ואחרים.

פלאצו ריאל. בארמון, שהוסב למוזיאון, יש אוסף מרשים של יצירות אמנות

פלאצו ריאל. בארמון, שהוסב למוזיאון, יש אוסף מרשים של יצירות אמנות

הנמל של גנואה

הנמל של גנואה הוא הגדול באיטליה והשני בגודלו בים התיכון ויש בו הרבה בתי קפה, מסעדות ומקומות בילוי. אבל בראש וראשונה, זהו נמל פעיל ואפשר להתרשם בו מהספינות ולספוג את האווירה התוססת. אחד מסמלי הנמל הוא המגדלור, Lanterna di Genoa, אחד המגדלורים העתיקים בעולם. אזור הנמל הישן הפך למוקד בילוי משפחתי עם הרבה מאוד אטרקציות. אחת מהן היא האקווריום של גנואה, אחד הגדולים באירופה. באקווריום אפשר לצפות ביצורים ימיים מגוונים, כמו דגים, כרישים, צבי ים, מדוזות ודולפינים. אטרקציה נוספת בנמל היא המוזיאון הימי. המוזיאון, אחד הגדולים מסוגו באירופה, מוקדש לעבר הימי המפואר של גנואה ובארבע קומותיו תמצאו מודלים של ספינות, תצוגה של אטלסים וגלובוסים עתיקים ומוצגים נוספים.

הנמל של גנואה עם המגדלור שהפך לאחד מסמלי העיר

הנמל של גנואה עם המגדלור שהפך לאחד מסמלי העיר

התצפית היפה בעיר

כל בית צריך מרפסת וכל עיר זקוקה לנקודת תצפית טובה. בגנואה התצפית הזו נמצאת ב- Spianata Castelletto. כדי להגיע אליה תצטרכו לטפס ברגל בעלייה תלולה או לעלות בקלילות במעלית הציבורית המעוצבת בסגנון אר-נובו מפיאצה דל פורטלו (Piazza del Portello). כך או כך, כשתגיעו למעלה תחכה לכם תצפית של 360 מעלות על העיר, הנמל והים.

המרכז העתיק של העיר והנמל כפי שהם נשקפים מ-Spianata Castelletto

המרכז העתיק של העיר והנמל כפי שהם נשקפים מ-Spianata Castelletto

רובע הדייגים בוקדסה

רובע בוקדסה (Boccadasse), למרות שהוא נמצא במרחק נסיעה קצרה ממרכז העיר, נראה יותר ככפר דייגים שליו מאשר שכונה של העיר השישית בגודלה באיטליה. במפרץ הקטן יש חוף עם חלוקי אבן, סירות דייגים ובתים הצבועים בשלל צבעים, מה שיוצר מראה פוטוגני במיוחד. אין הרבה פה הרבה אטרקציות, כדאי פשוט להגיע לכאן פנות ערב, לשוטט בסמטאות הצרות, ללקק גלידה ולצפות בשקיעה.

שקיעה ברובע הדייגים בוקדסה

שקיעה ברובע הדייגים בוקדסה

אוכל רחוב

כעיר השוכנת ליד הים, גנואה משלבת בין מנות איטלקיות קלאסיות כפיצות ופסטות עם דגים מאכלי ים טריים. המטבח של גנואה עשיר בעשבי תיבול והוא תרם לעולם כמה תשורות קולינריות. כאן נולד ממרח הפסטו, הסלסה די נוצ'י – ממרח אגוזי מלך וגם הפוקצ'ה. עוד מנות נוספות הייחודיות למטבח המקומי הן פרינאטה – לחם שטוח על בסיס של קמח חומוס וטורטה פסקואלינה – פאי במילוי עלי סלק וירקות. לצד מסעדות מצוינות, מומלץ גם להתנסות באוכל הנמכר בדוכני רחוב, אפשרות טעימה וזולה. ברחבי העיר תמצאו דוכנים של פיצות ופוקצ'ות בשלל תוספות, Friggitorie – שמציעים פירות ים וירקות מטוגנים, ו-Sciamadde – חנויות מסורתיות הממוקמות בעיקר באזור הנמל הישן שבהן אפשר לקחת לדרך מטעמים חמים וקרים מהמטבח המקומי.

פוקצ'ה ומאפים נוספים במאפייה מקומית | Yulia Grigoryeva / Shutterstock.com

פוקצ'ה ומאפים נוספים במאפייה מקומית | Yulia Grigoryeva / Shutterstock.com

ערב בבר

אחרי שהשבעתם את הרעב, או אולי דווקא כאפריטיף לפני ארוחת הערב, מגיע הזמן לצאת לסיבוב ברים. לערב רומנטי נסו את אחד מהברים של קורסו איטליה (Corso Italia), הטיילת הראשית של גנואה. הטיילת משובצת בברים אפנתיים בהם תוכלו לשבת על ספה מול השקיעה, ללגום קוקטייל וליהנות מריח הים ומרחש הגלים. גם סמטאות העיר העתיקה גדושות בברים. ריכוז נאה נמצא בפיאצה דלה ארבה (Piazza delle Erbe). חלק מהברים כאן מתמחים ביין, באחרים תמצאו בירות מקומיות, ובכולם תיהנו מאווירה טובה.

פיאצה דלה ארבה גדושה בבתי קפה ובברים

פיאצה דלה ארבה גדושה בבתי קפה ובברים | Iris van den Broek / Shutterstock.com

מחוץ לעיר: פורטופינו

למרות שיש המון מה לעשות בגנואה עצמה, אם יש לכם זמן, תמיד נחמד לטייל קצת מחוץ לעיר כשעה נסיעה מגנואה תביא אתכם לפורטופינו (Portifino), בעבר כפר דייגים צנוע והיום אחת מעיירות הנופש היוקרתיות באיטליה. בנמל הזעיר, המוקף בבתים צבעוניים, עוגנות יאכטות מנקרות עיניים, אל תתנו לכסף החדש לפגום לכם בהנאה. הסמטאות הצרות ומרוצפות האבן מקסימות כתמיד והמיקום פורטופינו חלומי – במפרץ סלעי  ומיוער עם מי טורקיז צלולים.

פורטופינו. כפר דייגים צנוע שהפך לאחת מעיירות הנופש היוקרתיות באיטליה

פורטופינו. כפר דייגים צנוע שהפך לאחת מעיירות הנופש היוקרתיות באיטליה

מפת גנואה:

>

 

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצפון איטליה

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...

מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש
מיינדפולנס ופילאטיס: הרמוניה של גוף ונפש

שילוב של פילאטיס ומיינדפולנס מהווה דרך נהדרת לחזק את הגוף, לשמור על רוגע ומיקוד ולהגיע לאיזון פנימי. וכשמצרפים לכך ריטריט בנופים מעוררי השראה ורוגע, התוצאות מוצלחות שבעתיים

סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה
סובב מון בלאן: הטרק הכי יפה באירופה

בלב אירופה, במרחק טיסה ישירה קצרה מישראל, נמצא אחד הטרקים הכי יפים והכי פופולריים באירופה. אינספור מילים נכתבו על סובב המון בלאן וקל להתבלבל מעודף המידע. אז אם אתם רוצים לדעת מהי העונה הטובה ביותר לטרק, מאיפה מתחילים, ...