תפריט עמוד

גמל ענק התגלה בסוריה

שרידי גמל ערבי ענק מלפני 100 אלף שנים נחשפו במרכז סוריה, כך מדווחים חוקרים שווייצריים וסורים. הגמל הענק נמנה עם סוג של גמלים בעלי דבשת אחתDrometary) ) ושרידיו התגלו כ-250 קילומטרים מצפון-מזרח לבירה דמשק, באזור קומה (Kowm) שבמדבר הסורי. חלק מהעצמות התגלו כבר לפני כמה שנים אולם רק עתה, לאחר שנאספו שרידים נוספים, הצליחו החוקרים לאמת כי אכן מדובר בעצמות של גמל. "זוהי תגלית גדולה, בעל חשיבות מדעית מהפכנית", אמר פרופ' ז'אן-מארי לה טנסורר מאוניברסיטת באזל שבשווייץ לסוכנות רויטרס, "עד כה סברו כי גמלים הגיעו למזרח התיכון רק לפני 10,000 שנים".
החוקרים מעריכים כי הגמל הענק התנשא לגובה של כארבעה מטרים, "בערך כמו ג'ירפות ופילים, ולפחות כפליים מגובה גמלים מודרניים בני ימינו, המיתמרים לגובה של כשני מטרים בלבד. עד כה איש לא תיאר לעצמו כי היו גמלים כה גדולים", אמר טנסורר (באיור למעלה: השוואה בין הגמל המוכר לנו ובין הגמל הענק, שכנראה התנשא לגובה של כארבעה מטרים – פי שניים מגובהו של גמל מודרני).
החוקרים בוחנים כעת האם הגמל הענק היגר לסוריה מאסיה או מאפריקה או שמדובר במין חדש לגמרי, ולעת עתה העניקו לו את הכינוי "גמל סורי", אף שטרם ניתן לו שם מדעי. בקרבת עצמות הגמל הגדולות התגלו גם שרידי עצמות ושיניים של בני אדם קדמונים, והחוקרים סבורים כי מדובר בציידים-לקטים שחיו באזור וככל הנראה הרגו את הגמל בעת שזה שתה ממעיין סמוך.
עצמות הציידים, שגילם מוערך מלפני יותר מ-100 אלף שנים, סייעו לתארך את התקופה. לחוקרים הותר להעביר את העצמות לשווייץ לצורך בדיקות אנתרופולוגיות מעמיקות יותר, במטרה לברר באיזה מין של אדם קדמון מדובר. "העצם יכולה להיות של הומו-סאפיינס, אך השיניים כנראה עתיקות יותר ומתאימות לאדם ניאנדרתלי. איננו יודעים אפוא לפי שעה באיזה אדם קדמון מדובר, והשאלה היא האם זהו אדם ניאנדרתלי או אדם נבון ארכאי או מודרני", סיכם טנסורר.
צוות החוקרים מקווה למצוא עוד עצמות, ומניח כי באזור סוריה היו גם היו בני אנוש קדמוניים מלפני כ-1.5 מיליון שנה. האזור, כמו בקעת הירדן וארץ ישראל, ידוע בתפקיד החשוב ששימש בהגירת בני אנוש מאפריקה לאירו-אסיה, ויש אומרים גם בחזרה.
באתר החפירות התגלו גם אבני צור וכלי נשק מאבנים, והוא נמצא בעמק שאורכו כ-20 קילומטרים, ומצוי בין שני רכסי הרים שבהם כמה מעיינות. "האתר התגלה עוד בשנות ה-60 של המאה ה-20, והתגלתה בו התיישבות אנושית בת כמיליון שנה, שהצביעה על ההתפתחות הפרהיסטורית של המזרח התיכון", כותבים המדענים בפרסום מטעם אוניברסיטת באזל.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.