תפריט עמוד

בריכות חורף בישראל: מקווה לטוב

לנופיו של מישור החוף שלנו נוסף מדי שנה, עם בוא הגשמים, קישוט חורפי – בריכות חורף. שטחים שהיו יבשים בקיץ מתמלאים לפתע חיים: מי גשם ונגר מציפים אותם, ובבריכה שנוצרה במפתיע מתפתח ערב רב של צמחים ומגוון בעלי חיים. אלה ינוחו, יאכלו, יזדווגו ויתרבו כאן, וינצלו עד תום את העושר שמציעים מי הבריכה. עם חלוף הגשמים תתייבש הבריכה ותעמוד בצחיחותה במשך כל הקיץ, עד לחורף הבא.
נופי בריכות החורף היו שכיחים מאוד בארץ ישראל בעבר, ועשרות מקווי מים עונתיים כאלה היו מפוזרים לאורך המרזבה – העמק המוארך שבין רכסי הכורכר המתמתחים לאורך מישור החוף. אך הבריכות כמעט נכחדו בגלל בנייה מואצת וניקוז מכוון, עד כי רק בריכות ספורות נותרו. הצעה לטיול חורפי אל שלוש בריכות כאלה.

בריכת ניצנים: להחזיר את הגלגל אחורה
בקרב דיונות חול, מוקפת בעצי שקמה עתיקים, שוחזרה בריכת ניצנים, כחלק מהמאמצים להציל ולשקם את בית הגידול הפגוע בחולות מישור החוף הדרומי. בעבר היה לא הרחק מכאן שטח מוצף יפהפה שנוקז והפך למטע, והבריכה המלאכותית נועדה להחזיר את הגלגל אחורה ולהשיב לכאן את החי והצומח של פעם. היא הוכשרה על ידי רשות הטבע והגנים בשיתוף עם רשות הניקוז בשנת 2001, והיום היא חלק משמורת חולות ניצנים.
עופות מים רבים אמנם לא תראו כאן בינתיים – הם עדיין אינם מכירים את הבריכה, החדשה יחסית – אך בני המזל שיצעדו בשקט בשבילי השמורה עשויים להיתקל בקבוצת צבאים, חלק מאוכלוסייה גדולה החיה בשמורה.

בריכת דורה: טבע מוקף בניינים
הבריכה הבאה במסלולנו, בריכת דורה, מצאה את עצמה בתוך העיר נתניה, עם התפתחותה של העיר סביבה. למרות הפיתוח והבנייה סביב, הבריכה שרדה, וראוי לציין לטובה את עיריית נתניה, שהחליטה על שימורה – יחד עם "שמורת האירוסים" הסמוכה – בעקבות פנייה של תושבי העיר. כך הפכה בריכת דורה לאתר ייחודי בארץ: "שמורת טבע" בלִבה של עיר.
בריכת דורה היא פנינת נוף יוצאת מגדר הרגיל – מוקפת בטבעת של עצי אקליפטוס, עם ניגודיות יפה לעין בין השטח הטבעי לבניינים שגובלים בו. מומלץ לשלב בביקור בה גם טיול בשמורת האירוסים, הנמצאת מעבר לכביש, וליהנות מהפריחה היפהפייה של רותם המדבר (בינואר־פברואר) ואירוס הארגמן (אמצע פברואר עד אמצע אפריל).

בריכת דורה שרדה בתוך שטח עירוני, והיום היא פיסת טבע בתחומי העיר נתניה | צילום: דובי טל

בריכת יער: שריד לביצות
נצפין מכאן לבריכת יער. הבריכה היא שריד לביצות חדרה, שהשתרעו על שטח ענקי ויובשו בסוף המאה
ה־19 (עצי האקליפטוס שניטעו כדי לייבשן מהווים את יער חדרה של היום). כיום הבריכה היא חלק מפארק השרון – גן לאומי מתוכנן שבשטחו, מלבד הבריכה, תוכלו לראות גם פארק של חרוב ואלת המסטיק וגם עצי אלון תבור מרשימים, שארית מיער אלונים רחב ידיים שכבר איננו. בפברואר־מרץ פורחים באזור פרחים רבים: נרקיסים, רקפות, כלניות ועוד.

יופי בסכנת הכחדה
כפי שברור לעין כל מי שיבקר בהן, בריכות החורף הן פניני נוף. אך מעבר לכך, חשיבותן רבה כבית גידול למגוון רחב של צמחים ובעלי חיים, המופיעים בבריכה כמעט מיד עם התמלאותה במים. בשביל כמה מבעלי החיים הרבים המאכלסים אותה, בריכת החורף מהווה בית גידול יחיד, והם אינם מתקיימים במקווי מים אחרים, כגון נהרות, נחלים או אגמים. בעלי חיים אחרים מזדמנים למקווה המים ומנצלים אותו כמקור למזון או כאתר לרבייה ולמנוחה. כך, למשל, מרבים לפקוד את הבריכות עופות מים, חלקם תושבי קבע אצלנו ואחרים רק חורפים בארץ או חולפים בה (ראו כתבה בעמוד 20).
בריכות החורף הן עולמם של הסרטנים הירודים. מאחר שמשך חייה של

בריכת יער, דרומית לחדרה. שריד לביצות של פעם | צילום: ברוך גיאן

בריכת החורף הוא קצר, והיא עשויה להתייבש בתוך שבועות ספורים, הם חייבים להשלים במהירות מחזור חיים ולהטיל ביצים לקיומם של הדורות הבאים. קצב התפתחותם המהיר הקנה למערכת חיים זו את הכינוי "מערכת מתפוצצת"; ואכן, מעטות הן המערכות האקולוגיות שבהן מתפתחים החיים בקצב מהיר כל כך.
ההתאמה האקולוגית של בעלי החיים השונים לבריכת החורף כוללת, בין השאר, יכולת לשרוד בה בעונת היובש. החפרית המצויה, למשל, הדומה לצפרדע, עוברת את תקופת היובש על ידי התחפרות במחילות אל עומק הקרקע, שם נשמרת לחות מתאימה גם בשיאו של הקיץ. הסרטנים הירודים פיתחו ביצי קיימא – ביצים בעלות קליפה עבה וקשה המגינה על העובר החבוי בהן מפני היובש והחום של הקיץ, אך מאפשרת לו לספוג מים במהירות מיד עם ההצפה בחורף.
צמחי המים המעטרים את הבריכות פורחים בדרך כלל בסוף החורף. פריחתה של נורית המים נראית כמרבד לבן פרוש על פני המים — זהו צמח מים טבול, כלומר צמח שנמצא כולו (מלבד הפרחים) בתוך המים. לעומתה, כף־צפרדע אזמלנית הוא צמח מים המזדקר מעל פני המים, והוא בולט באביב בעמודי פריחה ורודים. פריחה דומה מאפיינת גם את הבוציץ הסוככני, צמח מים רב שנתי ששמו נגזר מן הבוץ שבו הוא גדל, ושאפשר לראותו בבריכת יער ובבריכת דורה. פריחתו עשויה להימשך עד אמצע הקיץ.
כאמור, בריכות החורף מהוות בית גידול מיוחד, שהיעלמותו מהנוף תביא להכחדתם של צמחים ובעלי חיים התלויים בו. כל מיני הדו חיים בישראל נמצאים בסכנת הכחדה, ומכולם נשקפת סכנה מיוחדת לחפרית המצויה הנזכרת כאן, שאינה מתרבה אלא בבריכות עונתיות.
גם צמחי המים האופייניים לבריכות הם נדירים ונתונים בסכנת הכחדה. שמירה על בריכות החורף, ובתוך כך הגנה על המינים הנמצאים בסכנת הכחדה, הן ממשימותיה של רשות הטבע והגנים.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...