תפריט עמוד

 

על מה אתם חושבים כשאתם שומעים על ברזיל? סמבה, חופים וכדורגל הם שלושת הדברים הראשונים שרוב האנשים יגידו. ואכן, הם נוכחים במקומות רבים בברזיל, אבל המדינה הענקית הזאת, הגדולה ביותר בדרום אמריקה, מציעה איספור אתרים וחוויות למטיילים בה. ליקטנו כאן כמה מהם:

ריו דה ז'ניירו
כשאומרים ריו דה ז'ניירו חושבים, לרוב, על קרנבל. אבל יש בה גם הרבה יותר מזה. היא נחשבת לעיר היפה ביותר בברזיל. יש בה חופים מדהימים, נופים עוצרי נשימה והרבה שמחה וריקודים במשך כל עונות השנה. בחופי הים השוקקים של ריו דה ז'ניירו פוגשים את כל האנשים, הריחות והצבעים של העיר, וכל יום הוא סיבה למסיבה. החופים הטובים של ריו הם אלה הפונים לאוקיאנוס: קופקבנה (Copacabana), שהוא גם החוף הברזילאי המפורסם בעולם, לבלון (Leblon) ובעיקר איפנמה (Ipanema) הם הכי אין. תוכלו למצוא בהם הכל מכל וכל: שתייה קלה, בירות וקאיפיריניה, מאפים, סנדוויצ'ים, גלידות, בגדי ים ושאר בגדי חוף אופנתיים, מאכלי ים, צ'יפס וגם חולצות כדורגל ודיסקים. תמיד יש כאן אירועים: מופעי מוזיקה, הקרנות סרטים, וכמובן חגיגות ראש השנה המפורסמות בקופקבנה.


פסל ישו המושיע, אחד מסמליה הידועים של ריו | צילומים: שאטרסטוק

שילוב של נתונים טבעיים יצרו בריו תפאורה טבעית מהיפות בעולם. בזכותו של האקלים הטרופי, עוטים מדרונות ההרים שמסביב לעיר יערות ירוקים, ותושבי העיר מגדלים בהצלחה גינות נוי מרהיבות. הרכס הקרוב ביותר לים, רכס הים (Serra do Mar), שולח שלוחות היוצרות לאורך קו החוף מפרצים יפים. כמה מההרים מהווים את סמליה המובהקים של ריו: הר הסוכר (Pão Açúcar) שאליו כדאי להגיע בשעות בין ערביים לתצפית יפה של העיר מוארת באור דמדומים רך, והר קורקובדו (Corcovado) שבפסגתו מתנשא סמלה המוכר ביותר של ריו, פסל "ישו הגואל".

אך מי שרוצה להתוודע באמת אל העיר הנפלאה הזו יצטרך להניח לזמן מה את החופים והנופים ולהיכנס אל ליבה. באזור הסנטרו (Centro), מרכז העסקים והתרבות של ריו, מרוכזים רבים מן המוזיאונים, הכנסיות, המבנים המהודרים והחנויות האלגנטיות. האזור כולו בנוי בסגנון בארוקי וניאו-קלאסי ומקרין עדיין את אווירת ימי הקולוניאליזם. וכדאי גם לא לשכוח לבקר באחת מהפאבלות, שכונות העוני שבלב של העיר, המהוות המחשה בוטה לקוטביות החברה בריו בפרט ובברזיל כולה. סיורים בפאבלות מוצעים על ידי גורמי תיירות בעיר.


כדורגל חופים באיפנמה, אחד החופים המפורסמים של ריו

פנטנאל
ביצות סן לורנסו, המוכרות יותר בשם פנטנאל (Pantanal), נמצאות במחוזות מאטו גרוסו (Mato Grosso) ומאטו גרוסו דה סול (Mato Grosso do Sul) במערב ברזיל, בסמוך לגבולות בוליביה ופרגוואי. הפנטנאל הוא אזור הביצות הגדול בעולם, המשתרע על שטח של כ-250 אלף קמ"ר. למרות ההילה הקסומה של האמזונאס, הפנטנאל הוא אזור טוב יותר לחזות בו בבעלי חיים המצויים כאן בריכוז גבוה ובמגוון עשיר ביותר. בין בעלי החיים שתפגשו כאן נמנים הקיפברה (המכרסם הגדול העולם), תנינים, קוף שואג, אנאקונדה, דביבונים, דגי פיראנה ומינים רבים של ציפורים מרהיבות כמו הטוקן. בשנת 2,000 הכריזה אונסק"ו על פנטנאל כעל אתר מורשת עולמית. אפשר לבקר בפנטנאל בכל עונה, אך מומלץ ביותר להגיע בעונה היבשה (אפריל-מאי או ספטמבר-אוקטובר).


הפנטנאל, אזור הביצות הגדול בעולם

כדי לבקר בפנטנאל יש להגיע לקאמפו גרנדה (Campo Grande), קואיבה (Cuaiba) או קורומבה (Corumba) , המשמשות נקודות יציאה לאזור, ואליהן מגיעות טיסות. מהערים הללו ממשיכים אל אזור הביצות בסיורים מאורגנים – הכוללים בחלקם גם סיורי הליכה, רכיבה על סוסים, סיורי שיט וסיורים בדגש על צפרות. מקאמפו גרנדה ניתן להמשיך כשש שעות נסיעה אל בוניטו (Bonito; "יפה"), עיירה שזכתה לשמה המחמיא בזכות אתרי הטבע סביבה – מפלים, נהרות תכולים, יערות, עולם חי עשיר, אתרי צלילה ומערות נטיפים.

ברזיליה
בירתה של ברזיל שוכנת במחוז פדרלי (בדומה לוושינגטון די.סי) בלב המדינה. היא מחולקת לשני חצאים: אסה סול (Asa Sul) ואסה נורטה (Asa Norte). כדי לראות את אתריה של העיר תוכלו להצטרף לסיור אוטובוס, אותו ניתן להזמין בשדה התעופה או במלון Gravy Park, או לשלב נסיעה באוטובוס העירוני עם הליכה ברגל. ברזיליה אמנם לא מציעה את המרכיבים הרגילים בתפריט הברזילאי – היא אינה מוקפת ביערות טרופיים, לא תפגשו כאן תרבויות מרתקות וגם לא שחקני כדורגל חופים בבגדי ים מינימליים, אבל לחובבי אדריכלות זהו מקום מרתק מאין כמוהו. ברזיליה היא הבירה הכי מתוכננת בעולם, עם מבנים מפעימים של האדריכל הנודע אוסקר נימאייר. בין השאר, מומלץ לבקר בבניני הפרלמנט הברזילאי, במגדל הטלוויזיה, ובקתדרלה של העיר שאף אותה תכנן נימאייר וכיפתה אינה כיפה כלל אלא מעין זרועות הנשלחות אל על ובפנים מרחפים מלאכים עשויים אלומיניום. את מקומם של חופי הים החסרים מחליפים חופי אגם פרנואה, שאותו חוצה גשר בעיצוב מודרני מרתק. אחרי כל הבניינים, אפשר לתפוס שלווה בפארק הלאומי ברזיליה (Parque Nacional de Brasilia), שמורה אקולוגית הנמצאת רק 10 ק"מ ממרכז העיר.


הפרלמנט הברזילאי, כמו רבות מהפנינים הארכיטקטוניות בברזיליה, גם זו תוכננה על ידי אוסקר נימאייר

מפלי האיגואסו
מפלי איגואסו (Iguazu) בדרום מערב ברזיל במחוז פאראנה (Parana), על הגבול עם ארגנטינה, הם אחד האתרים המרשימים ביותר באמריקה הדרומית. המפלים נמצאים בנהר האיגואסו, כעשרים קילומטר ממפגשו עם נהר פרנה (Parana). נהר האיגואסו נשפך אל התהום מגובה של כשמונים מטר בסדרה של 275 מפלים שוצפים וביניהם יער גשם סובטרופי ירוק. כשכמות המים העצומה ניתחת בקרקעית היא מתנפצת לרסס טיפות שקרני השמש צובעים בו קשתות אור צבעוניות. יותר ממיליון מבקרים מגיעים מדי שנה לחזות בפלא הטבעי הזה, שזכה למעמד של אתר מורשת עולמית.


מפלי איגואסו על הגבול בין ברזיל לארגנטינה

אתר המפלים ממוסחר ומוסדר, ואפשר לבקר בו משני צדי הגבול. שני צדי המפל מוכרזים כפארקים לאומיים, המשתרעים על פני כ-2,000 קילומטר רבוע. ביערותיהם מתגוררים יגוארים, קפיברה, ועוד כארבעים מיני יונקים, 340 מיני ציפוים ועופות מים, כ-700 מיני פרפרים, 12 מיני דו חיים, שישים מיני נחשים ועוד. הפארק הגדול והפראי מבין השניים (Iguacu National Park) הינו בצד הגבול הברזילאי. הוא מאוד מסודר וידידותי למטייל (בחלקו גם לבעלי מוגבלויות), כולל מערכת תחבורה פנימית של אוטובוסים ממוזגים ורכבים חשמליים. לרכבים פרטיים אין כניסה מטעמים אקולוגיים, אך השימוש בתחבורה הציבורית בשטח הפארק היא ללא תשלום. בפארק שבילי הליכה רבים, סיורי שיט למפלים, טיילת הצופה למפלים, סיורי קאנו ורפטינג , סיורי צפייה בבעלי חיים ועוד.

אגן האמזונס
אגן האמזונס (Amazonas) תופס כ-45 אחוז משטח ברזיל בצפון ומערב המדינה, ופולש אל שטחן של שכנותיה. כיאה לנהר הגדול בעולם בכמות המים הזורמת בו, מוקף נהר האמזונס על יובליו הרבים ביער הגשם הגדול בעולם. ממדיו העצומים בלתי נתפסים, ואוצרים בחובם אלפי מיני בעלי חיים וצמחים שאינם מוכרים למדע ואזורים שטרם נחקרו. אלף מתוך 1,700 מיני הציפורים בברזיל מתגוררות בשטח רחב ידיים זה, בהם הטוקן, המקאו וכ-300 מיני קוליברי. לצדם חיים יגוארים, טפירים, עצלנים, קופי שאגן וקופי עכביש, אנקונדות, נחשי בואה, ארמדילים, תמסחים, כ-1,800 מיני פרפרים ובעלי חיים רבים נוספים, חלקם אנדמיים.


קוף עכביש. אגן האמזונס מזמן מפגשים עם עולם טבע עשיר להפליא

הביקור ביער מספק הזדמנות לפגוש קצת מעולם החי והצומח העשירים הללו. בסיורי הג'ונגל ניתן להציץ לחיים המקומיים של תושבי עיירות הנהר, לשוט על יובליו של הנהר העצום, להעלות בחכה דג פיראנה טרי לארוחת צהריים, ללמוד על תכונותיהם הרפואיות של צמחים שונים, לראות קופים משתעשעים בקפיצות מעץ לעץ לצד עצלנים מכורבלים בחוסר מעש, ואף להירדם לעת ליל לקולה הרוחש של הריאה הירוקה הגדולה בתבל. העיר מנאוס (Manaus) היא הפופולרית ביותר כבסיס יציאה לסיורים בג'ונגל.

סלבדור דה באיה
בירת מחוז באיה שוכנת לחופו של מפרץ אול סיינטס (All Saints Bay) ובו כ-400 איים. מרכזה הישן מלא בבתים עתיקים צבעוניים וסמטאות צרות מרוצפות אבן. בסלבדור דה באיה ניתן לראות כנסיות רבות, ארכיטקטורה מעניינת בסגנון הבארוק והרנסנס ומוזיאון לתרבות אפריקאית. חופים לא חסרים בה, וגם מספר אתרי צלילה סמוכים. הגיוון האתני בה הופך אותה לבירה תרבותית, עם חגים ופסטיבלים רבים.


בתים ססגוניים ברובע פלוריניו בסלבדור דה באיה

רסיפה
העיר רסיפה שבמחוז פרנאמבוקו היתה בעבר כפר דייגים קטן, אך כיום היא מונה כמיליון וחצי תושבים. שמה ניתן לה בזכות ריף אלמוגים השוכן לאורך רצועת החוף שלה, שהיא מהמפורסמות בברזיל. בעיר תעלות רבות (שבעטיין היא מכונה "ונציה הברזילאית"), שוק אמנים ואווירה נעימה וידידותית.

שכונת Boa Viagem ברסיפה

בוניטו
בוניטו היא פלא. זה מקום קטן שממוקם בקצה העולם, 300 קילומטר מקמפו גרנדה שגם היא נחשבת לסוף העולם בכל מובן. ובכל זאת בוניטו הצליחה להמציא את עצמה כיעד מספר אחת לאוהבי התיירות האקולוגית בברזיל ובמדינות אחרות. רבים מגיעים לכאן בשנים האחרונות כדי לצלול, לשוט ולטייל. מספר המשתתפים בסיורים באזור מוגבל כדי לא לפגוע בסביבה.

המשיכה העיקרית אינה העיר עצמה אלה הנהרות והנחלים שמקיפים אותה. המים צלולים מאוד ואפשר לראות בהם עד עומק 30 מטר ללא בעיה. האזור מלא במערות ובמפלי מים יפים. חשוב לזכו שכמעט כל האתרים המעניינים נמצאים בתחומי קרקע פרטית ולכן אפשר לבקר בהם בסיור מאורגן בלבד. ההמלצה החמה ביותר היא על סיור מאורגן שכולל את התחבורה ואת הכניסה לאתרים. אחת ההרפתקאות הכי מומלצות באזור בוניטו היא ירידה בסנפלינג למערת נטיפים וצלילה מרתקת בבריכה שבקרקעיתה.


המשיכה העיקרית בבוניטו אינה העיר עצמה אלה הנהרות והנחלים שמקיפים אותה | צילום: Hugo Chinaglia

אולינדה
העיירה אולינדה הסמוכה לרסיפה נוסדה באמצע המאה ה-16 בידי הפורטוגזים. היא ניצבת בראש צוק הצופה אל הנמל והתעשרה בעבר בעיקר בזכות יצוא הסוכר. ההולנדים העבירו במאה ה-17 את מרכז הפעילות קצת הלאה משם, לעיר שנקראת כיום רסיפה, ובכך הניחו לאולינדה להתקיים כמעט ללא שינויים או פיתוח מודרני בשלוש מאות השנים האחרונות. עבודות שיקום ושימור החלו באולינדה כבר בשנות השבעים ובשנות השמונים הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. רק במעט מקומות בברזיל נוצר שילוב מוצלח כל כך בין המורשת האדריכלות הקולוניאלית לחיים עכשוויים. אולינדה שוכנת על ראש ההר, שבעה קילומטר מצפון למרכז העיר רסיפה. כמה קווי אוטובוס עושים את הדרך מרסיפה לאולינדה, הנסיעה נמשכת 30 דקות.

אולינדה. שילוב מנצח בין עבר להווה

סאו פאולו
סאו פאולו היא העיר הגדולה ביותר באמריקה הדרומית. 17 מיליון בני אדם שחיים בשטח די גדול מעניקים לה גם את מעמד העיר השלישית בגודלה בעולם. האקלים והקרקע של אזור סאו פאולו אידיאליים לגידול קפה וכך הפכה הקהילה הצנועה הזו שהקימו נזירים במאה ה-16 למעצמה כלכלית. כיום משמשת העיר כאחת מיצואניות הקפה הגדולות בעולם.


סאו פאולו, העיר הגדולה בברזיל ובכל דרום אמריקה

חברות מכוניות מובילות כפורד, פולקסווגן ואחרות הקימו בעיר תעשייה מפותחת במהלך חמישים השנים האחרונות והצמיחה המהירה לא תמיד הועילה לעיר בכל הקשור לתכנון אורבני. פקקי התנועה העצומים הם רק אחת ההוכחות לכך. הרבעים שבהם כדאי להתגורר כדי להתחמק מפקקי התנועה הם Jardins, Higienopolis, Centro. הבילויים הנחשבים בעיר הם אוכל ומוזיקה. בשני תחומים אלה ההיצע עצום ואיכותי במיוחד. בין האטרקציות החשובות בסאו פאולו  – אוסף האמנות Pinacoteca, מוזיאון אפרו אמריקה, מוזיאון האמנות של סאו פאולו, מוזיאון המאנות הקדושה ומוזיאון ההגירה.

 

אוהד הנווד בריו דה ז'יינרו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.