תפריט עמוד

ביקור בכוורת – על דבורים ודבש

חגי תשרי המתקרבים מהווים הזדמנות נהדרת לבקר במכוורות, ללמוד על חיי הדבורים ועל עבודת הדבוראים, להתנסות בפעילויות יצירה ולטעום מהמתוק המתוק הזה. לכבוד פסטיבל הדבש, הצעה לביקור במכוורות ברחבי הארץ, מאצבע הגליל ועד לערבה

כיצד יוצרת הדבורה את הדבש, למה הדבש בריא, מדוע יש רק מלכה אחת בכוורת, לאן נעלמות הדבורים בשנים האחרונות? בכל שנה הישראלים צורכים כ-4,000 טון של דבש, כשהתקופה החמה היא כמובן לקראת ראש השנה וחגי תשרי. והזמן הזה, שלפני החגים, מהווה הזדמנות מצוינת לא רק לקנות דבש, אלא גם לקבל תשובות על השאלות הללו ורבות אחרות. פסטיבל הדבש, המתקיים מאמצע אוגוסט ועד 12 בספטמבר, יתקיימו פעילויות מרתקות להכרת עולם הדבורה והדבש: מפגש עם דבוראים, צפייה בדבורים בכוורת זכוכית, ביקור במכון רדיית דבש ועוד. וכמובן – טעימות מהמתוק-המתוק הזה. הפסטיבל הוא יוזמה של מועצת הדבש, וכפי שאומר הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש: "בפסטיבל הדבש ילמדו הילדים בדרך חווייתית, כי דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש מעולה, אלא גם המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם".

על דבורים, דבוראים ודבש – פסטיבל הדבש של מועצת הדבש | צילום: סוכנות ג'יני

אז איפה אפשר להשתתף בפעילויות הקשורות לדבש, דוברים וכוורות? לפניכם המלצות למכוורות ברחבי הארץ, מהצפון עד הדרום, שבהן מתקיימות פעילויות מיוחדות במהלך פסטיבל הדבש:

מכוורת גליל בקיבוץ שמיר
במרכז המבקרים מגלים את סודות המכוורת, את הדבורים העמלות ואת מלכת הדבורים. ניתן לצפות בחיי הדבורים ובמלכת הדבורים ללא חשש דרך כוורת הזכוכית, לראות את ריקוד הדבורה, את הפועלות החוזרות עם אבקת הפרחים והצוף ואף לחזות במלכה המטילה ביצים ובדבורים הבוקעות מתאי החלות. המבקרים לומדים על סגולות הבריאות של הדבש ונהנים מטעימות מוצרי הכוורת היישר מהמקור. במרכז המבקרים יש אולם תצוגה מסודר בו ניתן לצפות בסרט וידאו על חיי הדבורים והפקת מוצרי הכוורת.
כמה? ללא תשלום, מתי? א'-ה' 8:00-16:00, יום ו' 8:00-13:00, סגור בשבתות וחגים. טלפון: 04-6947826

מכוורת פרחי הגליל במושב מנות
לדבוראית נגה ראובן 650 כוורות דבש ועוד כ-300 כוורות לגידול מלכות והאבקה, דבר ההופך את המכוורת של פרחי הגליל למשק רבייה גדול במיוחד. בפסטיבל הדבש תתקיים במרכז המבקרים פעילות מרתקת הכוללת צפייה בסרט, התנסות ברדייה עצמית, צפייה בכוורת זכוכית. עוד במקום: "כוורת הילדים" ובה פינת יצירה, פינת פיסול בדונג, תחפושות ועוד; "מנהרת הזמן"- מייצג ייחודי דרכו ילמדו הילדים על הדבורים והדבש מתקופת התנ"ך ועד היום; טיול בטבע למציאת מערה לפי סימני דרך ולהכרת החורש הים תיכוני, סיור בשביל צמחי תבלין ומרפא וטעימות דבש. במכוורת אזור ישיבה בטבע ופינת קפה מול הנוף הגלילי וחנות למוצרי דבש מתוצרת המכוורת ומתנות לחג.
כמה? ילד מגיל 3- 25 שקל, מבוגר 15 שקל, טלפון: 04-9806005, 054-4967420, 054-4967418.

להרגיש כמו דבורה ולטעום מהצוף… פסטיבל הדבש במכוורת פרחי הגליל | צילום באדיבות מכוורת פרחי הגליל

כוורת הבוסתן בפקיעין
את הכוורת הקים ג'מאל חיר בשנת 1977 בכפר פקיעין. חיר מזמין משפחות וילדים ליהנות משילוב ייחודי בין אירוח כפרי דרוזי בחיק הטבע ופעילויות חינוכיות מגוונות להכרת עולם הדבורה. המבקרים ילמדו על תהליך ייצור הדבש, על שעוני שמש ועל ההיסטוריה של פקיעין. במכוורת תתקיים סדנת יצירת נרות מדונג דבורים גולמי וקישוט הנרות. בנוסף, ניתן להצטרף לפעילויות שונות, בהן מילוי בקבוקים בחול צבעוני, בילוי בפינת חי ופינת ליטוף, רכיבה על גמלים ועוד. כמה? 25-15 שקל לסדנה, כניסה לאתר ולפינת החי – ללא תשלום. מתי? כל יום, בין השעות- 18:00-10:00. טלפון: 052-2477897.

דבש מכמנים
את המכוורת הקימה משפחת רק ממצפה מכמנים ב-1980. מקורו של הדבש האיכותי בצוף הפרחים שפורחים באזור הגלילי המקסים. ביקור במכוורת של דבש מכמנים מאפשר לשמוע ולהתנסות ב"טבע תרפיה" – ריפוי בעזרת מוצרי הדבורים: אבקת פרחים, פרופוליס, טיפול בעקיצות, יערות דבש ועוד. הסיור משלב ביקור במכוורת וכן מתקיימות פעילות של יצירת נרות דונג מעוטרים וסדנאות יצירה נוספות. בנוסף, יתקיים שוק איכרים ביום שישי 4 בספטמבר מ-11:00 עד 15:00 באתר "דרך התנ"ך אל הטבע", כפר תנ"כי אקולוגי, עם בירות מדבש ומוצרים מיצרנים גליליים.
במקום ניתן לרכוש אריזות שי לחג, דבש ומוצרי דבורים משובחים. הכניסה חופשית.
מתי? בתיאום מראש בלבד. טלפון: 04-9881337, 052-2476768, אתר אינטרנט

דבורת התבור בשדמות דבורה
במהלך פסטיבל הדבש יתקיימו בדבורת התבור מגוון פעילויות, בהן סיור במכון רדיית הדבש עם הדרכה על האופן בו מכינות הדבורים את הדבש ועל חשיבותן לטבע. ביקור במצפה הדבורים, סיור באולם גידול אלפי פקעות המשי (היחידי בארץ). כמו כן המבקרים הצעירים נהנים מפעילויות יצירה: הכנת שוקולד דבש, נר מדונג ושכמיית דבורה. במקום יש פינת חי ואפשר להאכיל ביד עיזים ננסיות.
כמה? 37 שקל למבוגר, 49 שקל לילד. מתי? א'-ה' מ-9:00 עד 18:00, שישי עד 17:00, שבת עד 15:00.
טלפון: 04-6769598, 050-5637645, אתר אינטרנט
ואם אתם רוצים ללמוד לבשל עם דבש – ב"סטודיו לבישול" בתל אביב יתקיימו סדנאות בישול על טהרת הבשר והדבש הישראלי בהנחיית הדבוראי בועז בן זאב מדבורת התבור והשף זיו שטיינברג. מתי? 31 באוגוסט ו-6 בספטמבר. טלפון: 073-7415633, אתר אינטרנט.  

דבוראי מדבורת התבור בשדה חמניות 

מכוורת אופיר באלון הגליל
הביקור כולל צפייה בסרט המתאר את עולם הדבורים ואופן הגידול והטיפול בהן, ניתן להתבונן בדבורים שבתוך כוורת זכוכית, לרדות דבש, ללבוש בגדי דבוראי וללמוד על תוצרי הכוורת השונים. פעילויות נוספות כוללות הכנת נר מדונג וטעימה מפיתה מרוחה בדבש. במקום יש חנות מוצרי הכוורת. ניתן לשלב את הביקור במכוורת עם סיור ביקב יפתחאל הסמוך ולטעום מהיינות.
כמה? 25 שקל מעל גיל 3, פיתה בטבון בתוספת תשלום. מתי? שבת 29 באוגוסט ושבת 5 בספטמבר, בין השעות 14:00-10:00. טלפון: 052-2824644 אתר אינטרנט 

 יערת הדבש באלוני אבא
הפעילות ביערת הדבש כוללת סיור במכוורת, צפייה בסרט על חיי הדבורה, לבישת חליפת דבוראי, צפייה בכוורת זכוכית וחיפוש אחר המלכה. לאחר מכן ניתן להתנסות ברדיית דבש מחלות דבש אמתיות. במסגרת הרדייה הילדים מפעילים צנטריפוגה ידנית קטנה ורואים איך הדבש זורם מתוכה לחבית ומוזמנים לקחת כפיות ולטעום כאוות נפשם.
כמה? כניסה ללא תשלום, פעילות למשתתף מעל גיל חמש 35 שקל לסיור ורדיית דבש. מתי?  מיום ראשון 23 באוגוסט פתוח בשבתות ובחגים בין השעות 17:00-10:00, באמצע השבוע – בתיאום מראש בלבד.
טלפון: 054-4437402, 077-9136549

טעימה מתוקה. בכל שנה צורכים הישראלים כ-4,000 טונות של דבש | צילום: יערה רפאלי

מכוורת עמק חפר
מפגש בשטח עם דבוראי ממכוורת עמק חפר, שיפתח כוורת וידגים את עבודתו, הילדים ילמדו איך הדבורים מפיקות דבש, מהי האבקה ומדוע היא חשובה לטבע, כמו כן יתקיימו סדנאות יצירה לילדים בנושא דבורים, דבש ופריחה. טעימות בחנות המפעל של מבחר סוגי דבש, אבקת פרחים, מזון מלכות ועוד וסיור בבית האריזה של המפעל וצפייה בקווי הייצור.
כמה? 25 שקל למשתתף; הסיור לילדים מגיל 3 ומעלה. מתי? הפעילות תתקיים עד 28 באוגוסט.
טלפון: 04-6370105, אתר אינטרנט 

משק דבורים לין בכפר בילו
במשק לין כבר יותר משלושים שנה הדבורים הם חלק מהמשפחה. במשק מטפלים בדבורים במסירות והן משיבות אהבה – ביצור דבש טבעי, טהור, טעים ומזין. המבקרים לומדים על הדומה והשונה בין משפחת הדבורים למשפחת האדם. בפסטיבל הדבש מתלבשים בבגדי עבודה של הדבוראי ובעזרת משחקים, פעילות יצירה, צפייה בסרטון ובכוורת זכוכית ילמדו הילדים על עבודת השדה, על תקשורת בין דבורים, המלכה, הפועלות והזכרים.
מתי? בתיאום מראש בלבד. טלפון: 0542207965 אתר אינטרנט 

הכוורת מבית שי ספקטור בכפר רות
מכוורת הדבורים של שי ספקטור נוסדה בשנת 1979 כמכוורת חובבים המונה בסך הכל שש כוורות. כיום, זוהי אחת המכוורות הגדולות בישראל, בזכות פריסה רחבה של נקודות מרעה לדבורים בכל הארץ. בפסטיבל הדבש ניתן להגיע לסדרת טעימות דבש זני בהדרכת דבוראי. בין סוגי הדבש הייחודיים, הנמכרים בחנות הבוטיק שבמקום: דבש מפרחי אקליפטוס אביביים וקיציים, דבש מפרחי בצל, תלתן, דרדרי הגולן, מרווה וקורנית, הדרים, פרחי עץ האבוקדו ועוד סוגים רבים. עוד במקום: מוצרי כוורת – פולן, מזון מלכות, יערות דבש, נרות מדונג דבורים, מעדני אגוזים ושקדים בדבש ועוד; כלי קרמיקה של האמנית שרי מלצר, יין בוטיק איכותי, שמן זית כתית מעולה, קונפיטורות וממרחים, שוקולד, ליקרים ועוד.
מתי? בחודש אוגוסט בימי שישי בין השעות 14:00-9:00, מ-1 בספטמבר ועד ערב ראש השנה א'-ה' 19:00-10:00, שישי 14:00-9:00, סגור בשבתות. טלפון: 08-9762082

מלקקים דבש בבית הדבש והדבורה בקיבוץ יד מרדכי | צילום: לעד קוולרצי'ק

בית הדבש והדבורה בקיבוץ יד מרדכי
מוזיקה ושחקנים מחופשים לדבוראים יקבלו את פני הילדים ויזמינו אותם לחוויה מתוקה בקיבוץ יד מרדכי, הכוללת ביקור בבית הדבש, צפייה בפתיחת כוורת, סיור בטרקטור, ביקור ברפת, תחפושות, ביקור בבית קיבוץ של פעם ועוד. שיא הפסטיבל יהיה לקראת ראש השנה ובמהלך החג עצמו עם פעילות של אפיית עוגות דבש, שבה כל ילד יאפה עוגת דבש ויקבל סינר עם מתכון לעוגת הדבש של יד מרדכי. הפעילות היא חלק מכרטיס משולב לאתרי התיירות ביד מרדכי (נסיעה בעגלה רתומה לטרקטור, טיפוס על הטנק באתר שחזור הקרב, צפייה בחליבה ברפת ועוד).
כמה? כרטיס משולב לכל האתרים והפעילויות – 55 שקל לאדם (מגיל שנתיים), הנחה מיוחדת לקבוצות. מתי? ימי שלישי ב-11:00 וב-14:30, ימי שישי ב-10:00, שבתות בכל שעה עגולה בין השעות 15:00-10:00.
טלפון: 08-6720559, 052-3923104,  אתר אינטרנט


מכוורת פורת בעין יהב | צילום: דן בלילטי

מכוורת פורת – דבש מן המדבר בעין יהב
מכוורת פורת מכניסה את המבקרים אל עולמה המופלא של דבורת הדבש בדרך יצירתית ולא שגרתית. מוזיאון הדבורה שבמקום הוא אזור קסום הכולל מוצגים מעולם המדבר והמכוורת, צילומי תקריב של דבורים, אלפי דבורים ממתכת ש"מעופפות" בחלל הגדול וכוורות שקופות שבהן דבורים (אמתיות) עסוקות במלאכת יומן. כמו כן, יש סרט על עולם הדבורים וחנות לקניית דבש, שמן זית ויין. 
כמה? 30 שקל מעל גיל 3. מתי? א'- ו' 16:00-9:00, בתיאום מראש בלבד. סגור בשבתות. טלפון: 058-5666032 אתר אינטרנט

טריוויה מתוקה – כמה עובדות על דבש ישראלי
• בישראל יש כ-500 דבוראים אשר מטפלים ב-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ.
• דבורת הדבש היא המאביקה הבלעדית בחקלאות, בישראל יש 60 אלף כוורות המשמשות להאבקה.
• סקר שערכה מועצת הדבש מגלה כי בישראל קיימת עלייה בתפוקת הדבש ובמקביל גם עלייה בצריכה של דבש לאורך כל השנה, לא רק בחגי תשרי.
• יש יותר מ-20 זני דבש שונים, בהם אבוקדו, איקליפטוס, דרדר, מרווה, קורנית, זעתר, בצל ועוד.
• דבורת הדבש תורמת באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקל בשנה

 

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...