תפריט עמוד

אתרי צפרות בישראל: ראיתי ציפור רבת יופי

ישראל היא אחד מהאתרים האהובים ביותר על ציפורים בעולם: מאות מיליוני ציפורים במגוון מופלא של מינים וסוגים מבקרות בה מדי שנה. לפניכם חמישה אתרים מומלצים לצפרות


גמלא
ברמת הגולן, אותה רמה וולקנית מדרום להר חרמון, יש מערכת חיים תוססת בכל ימי השנה. רוב השטח הוא מרעה טרשי, בחלקו חקלאי, הנחצה על ידי כמה ואדיות עמוקים ותלולים. הגדול בוואדיות הוא שמורת הטבע גמלא, הידועה בעופות הדורסים הדוגרים בה. בגמלא אוכלוסיית הנשרים הגדולה והיציבה בארץ. הגישה הטובה ביותר לשמורה היא מכביש 87 מקצרין או מהקצה הצפוני של הכנרת. לאורך כבישי הגישה ניתן לצפות בקיץ בסלעית קיץ, גִבְּתוֹן שחור ראש ופפיון הרים. באתר עצמו תצפית עוצרת נשימה על הקניון ועל העופות הדורסים המשייטים בשמיו, בהם נשרים, רְחָמים, עַקָב עיטי, עיט נצי ואוֹחַ. בפינת תצפית מקורה יש גם מצלמת וידיאו נייחת, שמתעדת כל העת קינון של נשרים. האתר מציע גם מסלולים למוגבלים. הוא מומלץ לביקורים לאורך השנה כולה, בקיץ בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות.

עמק החולה
בשמורת החולה, שריד לביצה הקדומה שכיסתה את רוב עמק החולה, תוכלו לצפות בשקנאי לבן, קורמורן גמדי, ברווז משויש, קָנית אפריקאית ועוד. מאז 1994, עם הצפתו של צפון עמק החולה כדי להשיב לאיזור חלק מאוכלוסייתו המקורית של בית הגידול, החל האתר למשוך גם רבבות ברווזים, דורסים וחופמאים. עמק החולה הוא גם המקום הטוב ביותר לצפות במחזה המרהיב של אלפי עגורים העפים לאתר לינת הלילה שלהם. כדאי לצפות בציפורים לא רק בשמורה ובאיזור שהוצף מחדש, אלא גם בבריכות דגים ובשדות, כיוון שכולם מלאים בחודשים אוגוסט עד מאי בבעלי כנף.


שקנאי באגמון החולה

כפר רופין
כבר כמה שנים שקיבוץ כפר רופין מספק שירותים מגוונים לצפרים. במרכז הצפרות הבינלאומי שבקיבוץ אפשר לקבל מידע כללי על לינה, על שירותי תיירות ועל אירועי צפרות מיוחדים ומידע עונתי על אתרי הלינה של אנפות. במשרד יש גם רשימת מינים של האיזור, שבה כל מין מסומן על פי עונתו, תפוצתו ושכיחותו. מרבית הציפורים מבקרות בגוש בריכות הדגים מדרום־מערב לקיבוץ. בין אוגוסט למאי אפשר לצפות בהן בטבלן בינוני, קורמורן גמדי, שקנאי לבן, אנפית גמדית, שרקרק, נחליאלי צהוב, חצוצרן שחור מקור, שַדְמית, חסידה שחורה, מַגָּלָן, כַּספָן, פלמינגו, דיה שחורה, זֵרון שדות, עיט נצי, פַּפְיוֹן מים, רָמית, דרור ירדן ועוד עשרות מינים. בצפרות הלילית שמציע הקיבוץ אפשר לצפות בכוֹס, תנשמת, שָׂעיר ותחמס.

מעגן מיכאל
מעגן מיכאל מייצג חתך של בתי הגידול היפים לצפרות לאורך כל השנה. בריכות הדגים מושכות אליהן כמות עצומה של מינים חורפים וחולפים, לרבות להקות גדולות של חסידות, שקנאים, אנפות, לִבניות וחופמאים. מעגן מיכאל הפך במשך השנים אתר פופולרי בקרב להקות רבות של שחף עיטי, החורפות כאן מתחילת דצמבר ועד תחילת מרץ. השחף הארמני מבקר כאן בחורף, כמו גם הנחליאלי הלימוני.

 

להקות של שחפי אגמים מלקטות דגיגים במעגן מיכאל

אתר הצפרות נמצא כ־65 קילומטרים צפונית לתל אביב וכעשרים קילומטר דרומית לחיפה. לבריכות הדגים של מעגן מיכאל אפשר להגיע דרך כביש מספר  4 לקיבוץ מעגן מיכאל, קילומטר וחצי מדרום לצומת זכרון יעקב. יש לנסוע לתוך הקיבוץ ולפנות מיד ימינה לעבר בריכות הדגים. בשני גושי הבריכות יש בתי גידול שונים עם מגוון ציפורים. הצד הדרומי גובל בנחל תנינים, שבצדו, בחורשת אקליפטוסים, נמצאת מושבת אנפות. בבריכות הדגים מבקרים חופמי חוף, שחף עיטי ושחף צר מקור, נחליאלי לימוני, ביצנית עדינה וחופית טֶמינְקי. בסתיו תראו פה שקנאי לבן, ובסוף הסתיו גם דיה שחורה.


סיקסקים. הסיקסק הוא דוגר קרקע הניזון מחרקים שהוא מלקט בשולי בריכות הדגים ובשדות

אילת

אילת היא אחד מאתרי הנדידה הצפופים בעולם. החוד הצפוני של אילת, ליד גבול ירדן, הוא האתר הטוב ביותר לצפייה בעופות ים. כדי להגיע לאתר יש לנסוע מזרחה מהכיכר המרכזית לעבר בתי המלון, להמשיך צפונה ולפנות שוב מזרחה בפנייה השלישית. בתעלה שבחוף הצפוני ניתן להבחין בשחף שחור, שחף עיטי, שחף צר מקור, שחף צהוב רגל ושחף ארמני, שַחֲפית בנגלית, קָטָה הודית ועוד. ניתן לצפות במגוון ציפורים גם באיזור בתי המלון, במטע התמרים, בשדות הדרומיים, בתעלת השפכים ובכל אחד מהפארקים והגנים שבאילת.


בערבים מגיעות הקטות ההודיות לאתר השתייה שלהן באילת

כמו כן כדאי לבקר במרכז הצפרות הבינלאומי של אילת שמצפון לבריכות המלך הדרומיות, בכיוון קיבוץ אֵילות. במרכז פארק צפרות בשטח של כ־570 דונם, ששימש בעבר כמזבלה. ברחבי הפארק ניטעו עצים ושיחים מקומיים, והוא מושקה במי ביוב מטוהרים ובמים מתוקים. המקום מומלץ לצפרות בכל שעות היום, לאורך השנה כולה, בעיקר במרץ ובאפריל.

מידע רב על ציפורים וצפרות באתר הצפרות הישראלי

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו