תפריט עמוד

אומרים שהיה פה שמח – הצלם משה שי

30 שנה שכבו הנגטיבים של צלם העיתונות משה שי בבוידם, עד שהחליט לנער מהם את האבק. התוצאה: "אומרים שהיה פה שמח", ספר אלבומי יפהפה, שהוא גם מסמך תרבותי מרתק. אריק אנשטיין, עפרה חזה, שלמה ארצי, דליה רביקוביץ ורבים אחרים, את כולם תפס משה שי במצלמתו ברגעים אינטימיים, בלי מסכות או פוזות. היו זמנים

באחד מלילות הקיץ החמים של אוגוסט 1985 הגעתי לכיכר מלכי ישראל (כיום כיכר רבין), כדי לצלם את אריק איינשטיין וחבורתו, שצילמו בעצמם קליפ לשיר "שלוש ארבע לעבודה". לאחר כמה דקות פנה אלי איינשטיין בתנועת היד האופיינית שלו ואמר: "תקשיב, יש לנו כבר ים, ים, ים של תמונות. בחייאת, עזוב". לא עזבתי. נשארתי לצלם שם עד הבוקר. לא ידעתי לנסח לעצמי בדיוק את הסיבה, משהו באינסטינקט שלי רצה לשמר את הרגעים החולפים האלה, כמו במקרים רבים אחרים, ולימים הם התבררו כרגעים ויזואליים יקרי ערך.


אדם ורבקה זוהר | כל הצילומים בכתבה הם של משה שי, מתוך הספר "אומרים שהיה פה שמח"

כולנו היינו אז בגרסתנו הצעירה יותר – גם אני וגם המצולמים, הכול נראה אז חי, ברור מאליו ואף נצחי, אבל מפרספקטיבת הזמן שחלף, העמיקה ההבנה שמדובר ברגעים חד-פעמיים, שלא יחזרו עוד. מבחינתי זהו אחד מקסמי הצילום: לכידת הרגעים הספונטניים, הלא מתוכננים והלא נכונים כביכול – בהפסקות בין הצילומים, מאחורי הקלעים – עם סיגריה, חולצים נעליים, מתרווחים, רגעים שבהם המצולמים, כולם אנשים ידועים, הניחו לרגע את הפרסונה הציבורית שלהם בצד והיו הם עצמם.

שלמה ארצי

המצולמים, אף על פי שהיו גיבורי תרבות ידועים, לא ראו עצמם עדיין כ"סלבס". בעידן שלפני המיתוג העצמי ורדיפת הפפראצי, רובם ככולם היו נגישים, נטולי מחיצות, חלק מאיתנו. צילומים רבים בספר נולדו תוך כדי השתתפות ספונטנית באירועים שבהם נטלנו חלק כולנו, המצולמים ואנחנו. מישהו זרק, "היי, אתם באים למסיבת אמנים?" וקפצנו, עם המצלמות, לראות מה קורה. איש לא שלח אותנו – פשוט אהבנו את העבודה, את מלאכת הצילום ואת האנשים.

עפרה חזה ואדם

כמעט לא היו עכבות, רוב המצולמים לא חששו ואף שמחו להצטלם – אם כי כולם, מטבע הדברים, קיוו שיצאו "מוצלחים" או במיטבם. אלא שגם המושג "צילום מוצלח", בעידן הפילם שלפני הצילום הדיגיטלי והסמארטפון, היה אחר: גולמי יותר, ישיר יותר, ללא פוטושופ. היה בלתי אפשרי להחליק קמטים וסימני גיל, בלתי אפשרי לעבור על תמונות בזמן אמת, לבחור, לתקן, לצלם מחדש. הצילום היה בבחינת "זה מה יש" – ומה שיש זו האמת, המציאות כמו שהיא או כפי שהייתה. כריאליסט מושבע, גם בעידן הצילום הדיגיטלי אני מחסידי הצילום הישיר, הטבעי, המושקע אך לא "משופץ", ורצוי אף לא מבוים.

זוהר ארגוב

העבודה על הספר אילצה אותי להיכנס אל תוך הררי הנגטיבים והקונטקטים שצילמתי אז, למיין, לבחור ולטפל בתמונות – מלאכה סיזיפית, טכנית ונפשית כאחת, שעשיתי באהבה רבה. השארתי בצד כמות חומרים שהייתה יכולה למלא בקלות עוד כמה ספרי צילום. "כולם היו בני", את כל הפריימים אהבתי, כל אחד בדרכו. מצאתי שם רגעים נוסטלגיים, לעתים מרגשים, חלקם היסטוריים. חיפשתי את התמונות שיעבירו באופן הנאמן והמעניין ביותר את הניחוח ואת רוח התקופה ההיא, מתי "שהיה פה שמח". מקווה שהצלחתי.


אריק איינשטיין

טוביה צפיר בשמלת בלט מתכונן לעלות לתוכנית של דן שילון


קרן מור


מני פאר

יפה ירקוני ומאיר סויסה

יאיר לפיד

אסי דיין עם בנו ליאור


אביב גפן


נתן זך

דליה רביקוביץ

ענת עצמון


משה יבגי עם ביתו דאנה


שייקה אופיר ודן בן אמוץ

שושנה דמארי ויפה ירקוני

יותר מ-200 צילומים בשחור-לבן נמצאים בין דפי הספר "אומרים שהיה פה שמח" של משה שי. אריק איינשטיין, זהר ארגוב, עמוס קינן, שלמה ארצי, שייקה אופיר, רמי פורטיס, נעמי שמר, מתי כספי, דן בן אמוץ, שושנה דמארי, נתן זך ורבים אחרים. משה שי, צלם עיתונות זה 35 שנה (בין השאר, עובד כצלם מערכת של מסע אחר), תיעד את עולם התרבות הישראלי של שנות השמונים והתשעים והתוצאה מהפנטת, קפסולת זמן שובת לב.

עכשיו אפשר להזמין את הספר "אומרים שהיה פה שמח" במחיר מיוחד לגולשי מסע אחר אונליין. להזמנת הספר לחצו כאן >>

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...