תפריט עמוד

תיירים, ביזנס או מחלקה ראשונה? עושים סדר

למה כרטיס במחלקת עסקים עולה כמעט כפול מכרטיס במחלקת תיירים והאם השירותים המוצעים במחלקה היוקרתית שווים את המחיר? מהי מחלקת תיירים פרימיום ולאן נעלמה המחלקה הראשונה? אנחנו עושים סדר בין מחלקות במטוסים

עם השינויים התכופים בענף התעופה והירידה הדרמטית במחירי כרטיסי הטיסה באו גם שינויים במחלקות השונות במטוסים. אם פעם היתה חלוקה ברורה: הדרך הזולה ביותר לטוס היתה במחלקת תיירים, תמורת סכום כפול אפשר היה לשבת במחלקת עסקים ובמחיר של פי שלושה ויותר – במחלקה ראשונה. בהתאם לסכום, כך גם השירותים שסופקו בכל מחלקה. אבל כיום, כשחברות הלואו קוסט כובשות את השוק והחברות הסדירות מורידות שירותים על מנת להוזיל את מחירי הכרטיסים ולמשוך יותר נוסעים, החלוקה פחות ברורה ופחות חד משמעית. אז בואו נעשה סדר:

טיסות לואו קוסט

בטיסות לואו קוסט לעולם לא תמצאו מחלקת עסקים, ודאי שלא מחלקה ראשונה. עם זאת, לא כל המושבים במטוס זהים. בקדמת המטוס מוצעות כמה שורות עם רווח גדול יותר בין המושבים ולעיתים פחות מושבים בכל שורה. אלו הם המושבים המועדפים, ותוכלו לשבת בהם בתוספת תשלום. איך עושים את זה? באתר החברה (כזכור, חברות לואו קוסט לא פועלות דרך סוכני נסיעות) אחרי שהזנתם את יעד הטיסה והתאריך ובחרתם את הטיסה המתאימה, עוד לפני שתידרשו לשלם תקבלו אפשרות להוסיף כמה פרמטרים לכרטיס הבסיסי: כבודה (טרולי או/ו מזוודה), ארוחות (גם ארוחות מיוחדות כמו צמחונית, כשרה וכדומה) ובחירת מושב. זה השלב שבו אפשר לבחור מושב בקדמת המטוס, בתנאי כמובן שנותרו מושבים פנויים. בחירת מושב עולה לרוב כמה אירו, לעתים מושבים בשתי השורות הראשונות יקרים יותר מאלה שבשלוש-ארבע השורות הבאות.

מטוס של איזי ג'ט. בחברות לואו קוסט אפשר להזמין מושב טוב יותר בתוספת תשלום

מטוס של איזי ג'ט. בחברות לואו קוסט אפשר להזמין מושב טוב יותר בתוספת תשלום | צילום: EQRoy / Shutterstock.com

מעבר למושבים המועדפים, אפשר לשלם סכום קטן יותר כדי להזמין כמה כיסאות צמודים – אופציה חשובה בעיקר למשפחות הטסות עם ילדים או לבני זוג שלא יכולים לשאת את המחשבה על פרידה של כמה שעות במהלך הטיסה. על שאר המושבים במטוס אין צורך לשלם, אבל גם אי אפשר להזמין מקום ספציפי בשלב הזה, אלא רק בעת הצ'ק אין – מימים אחדים ועד כמה שעות לפני הטיסה, הזמן המדויק משתנה בין החברות וכדאי לבדוק מדי פעם אם הצ'ק אין בחינם נפתח באתר החברה.

טיסות סדירות

בטיסות סדירות למרחקים קצרים (במקרה שלנו, כשרוב השכנות הן לא אופציה תיירותית, הכוונה כמובן לאירופה) מחלקה ראשונה הפכה לזן נדיר עד נכחד. באופן כללי אפשר לומר שתמו ימיה של המחלקה הראשונה – בעבר היתה חלום בלתי ניתן להשגה עבור רובנו, כיום היא כמעט לא קיימת יותר. קל להבין את הסיבה להיעלמות הזאת: המחירים הבלתי הגיוניים בעליל השאירו את המחלקות האלה כמעט ריקות, עניין יקר מדי לחברת התעופה. וכך, השטחים הנרחבים שהוקצעו למושבים המועטים במחלקה הראשונה הופקעו לטובת מספר גדול יותר של מושבים במחלקות אחרות. כמובן שיש יוצאות מן הכלל, למשל אמירטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות הערביות, שם בעלי ממון יכולים לטוס ברמה יוצאת דופן.

פינוק מושלם: מחלקה ראשונה באמירטס, חברת התעופה של איחוד האמירויות

מחלקה ראשונה באמירטס: ככה טסים כשיש כסף, המון כסף | צילום: Agent Wolf / Shutterstock

גם מחלקות העסקים השתנו בחלק מחברות התעופה ללא הכר, במיוחד בטיסות קצרות. יש חברות תעופה שמציעות, גם בטיסות של ארבע-חמש שעות, מחלקות עסקים מפנקות מאוד, עם מושב רחב שנפתח למיטה שטוחה, מסך אישי גדול, תכניות בידור מגוונות, מנות לבחירה מתוך תפריט (לעיתים התפריטים במחלקת עסקים הורכבו על ידי שפים ידועי שם), ארוחות המוגשות על צלחות חרסינה, אלכוהול חופשי, שתי מזוודות ועוד. למעשה, ההתלבטות הגדולה של מי שמוצא את עצמו בפעם הראשונה במחלקות עסקים היא האם לנצל את המושב-מיטה כדי לישון בנוחות במהלך הטיסה או להישאר ערים וליהנות מהפינוקים הבלתי נגמרים. אפשר עוד כוס שמפניה, בבקשה?

אז איפה תמצאו מחלקות עסקים מצטיינות? סוויס איירליינס, למשל, מציעה מחלקת עסקים כזאת בטיסות מישראל לציריך, וכך גם אתיופיאן איירליינס במטוסי הדרימליינר החדשים שלה בקו תל אביב – אדיס אבבה. בטיסות למרחקים ארוכים, רוב הסיכויים שמחלקת העסקים תהיה מצוינת, כך למשל בטיסות של קתאי פסיפיק להונג קונג.

מפית בד לבנה ומנות לבחירה מתפריט, מפינוקי מחלקת עסקים

מפית בד לבנה ומנות לבחירה מתפריט, מפינוקי מחלקת עסקים

אבל, כאמור, זה לא המצב בכל חברות התעופה. יש חברות שוויתרו על המחלקות המרווחות והמפנקות לטובת כמה שורות ראשונות במטוס, עם מושבים רגילים. הנוסעים היושבים שם משלמים יותר ומקבלים כמה הטבות, כמו שני נוסעים בשורת מושבים במקום שלושה (המושב האמצעי לא נמכר ונותר ריק), בחירה של מנות מתוך תפריט, אלכוהול ושוקולדים שלא תמצאו במחלקת התיירים. אבל אין אפשרות להזיז את המושב למצב שכיבה וההפרדה בין מחלקה כזאת למחלקת התיירים היא בעזרת וילון או מסך כלשהו. כך, למשל, בטיסות של בריסל איירליינס מתל אביב לבריסל, וגם לופטהנזה, שבעבר הציעה מחלקת עסקים מצטיינת בטיסות בין גרמניה לישראל, צמצמה את השורות ויישרה את גב המושבים. רק בטיסות ארוכות הטווח של החברה הגרמנית תיהנו מהשירותים של מחלקת עסקים של ממש.

חשוב לזכור שלכרטיס במחלקת עסקים יש עוד יתרון: אפשרות להשתמש בביזנס לאונג' של חברת התעופה בשדות התעופה. בישראל זהו טרקלין דן, שהכניסה אליו היא בחינם לכל הטסים במחלקת עסקים בכל חברה שהיא, והוא מציע ארוחות קלות במזנון, שתייה קלה וחמה, מאפים ועיתונים בכמה שפות. בשדות תעופה בחו"ל לפעמים השהות בטרקלין העסקים כל כך נעימה ורגועה, שאתם עלולים להחמיץ את טיסת ההמשך. בשדה התעופה של ציריך, למשל, וכמו גם בזה של בריסל, לחברות התעופה הלאומיות (סוויס איירליינס ובריסל איירליינס) יש טרקלינים משובחים עמוסים בכל טוב – אוכל חם וקר, שתייה קלה, חמה ואלכוהולית, מקומות נוחים לעבודה וכאלה שמתאימים להתרגעות ומנוחה, והכל כמובן בחינם לטסים במחלקת עסקים בחברות הרלוונטיות. וכמו שאפשר לתאר, בנמלי תעופה נחשבים במזרח אסיה, כמו למשל זה של הונג קונג, השמיים הם הגבול…

טרקלין עסקים בשדה התעופה של ציריך. לאכול, לשתות, לעבוד או להירגע לפני הטיסה

אלכוהול ואוכל חופשי בטרקלין עסקים בשדה התעופה של ציריך | צילום: EQRoy / Shutterstock.com

בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות תעופה סדירות מציעות מחלקת ביניים – בין תיירים לביזנס. השם משתנה – תיירים פרימיום, אקונומי פלוס, פרימיום אקונומי וכן הלאה, אבל הקונספט דומה: תמורת תוספת תשלום לכרטיס במחלקת תיירים סטנדרטית תקבלו מושב מרווח יותר, עם יותר מקום לרגליים, ארוחה משודרגת, מסך אישי ולפעמים גם תוספת משקל למזוודה. יש חברות תעופה שבהן המחלקה הזאת נמצאת פיזית בתוך מחלקת תיירים, בשורות הראשונות שלה, בחברות אחרות היא מופרדת על ידי מסך או חיץ כלשהו. למי יש מחלקות כאלה? לאל על, לופטהנזה, דלתא איירליינס, קתאי פסיפיק, יונייטד איירליינס וחברות רבות נוספות.

לסיום, חשוב לדעת: בניסיון להתמודד עם השינויים המהירים במפת התעופה העולמית, חברות תעופה נוהגות לשנות מדי פעם את המדיניות לגבי סוגי הכרטיסים, השירותים הניתנים במחלקות השונות וכדומה. המידע המופיע כאן נכון לכתיבת שורות אלו, בחודש פברואר 2019. בעתיד, חברה מסוימת יכולה להחליט לבטל את מחלקת העסקים, לשנות את סוג ההטבות הניתנות לנוסעים וכדומה. לכן תמיד כדאי לבדוק בעת הזמנת הכרטיס מה תקבלו תמורת המחיר. עכשיו נשאר רק להחליט האם שווה להוסיף סכום מסוים כדי לשבת בנוחות רבה יותר או שעדיף לשבת במושב הכי זול כי בסופו של דבר כל הנוסעים במטוס מגיעים לאותו מקום, בדיוק באותו הזמן.

לקריאה נוספת:

טיסות סדירות או לואו קוסט? עושים סדר

טיפים למציאת טיסה זולה

איך להימנע מג'ט לג

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אם כבר עושים כתבה כזו, למה לא לציין את כל החברות שאצלן מושב בביזנס בטיסה לאירופה הוא אכן מושב בביזנס ולא שני יושבים בשורה של 3 מקומות?

    הזכרתם את סוויס כחברה כזו (ואת אתיופיאן איירליינס אבל הם לא טסים לאירופה). יש עוד חברות כאלה?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.