תפריט עמוד

איך להימנע מג'ט לג: עשרה טיפים מועילים

טיסה ליעד רחוק עלולה לגרום לשיבוש בשעון הביולוגי שלנו, דבר הגורם לעייפות, קושי להירדם וחוסר ריכוז. או במילים אחרות: ג'ט לג. כדי להימנע מג'ט לג או להתגבר עליו במהירות האפשרית, הנה עשרה טיפים מועילים

טיול לקצה השני של העולם הוא חלום של רבים, אבל הרבה פעמים החלום הזה מתחיל רע, כשבמקום להגיע רעננים ליעד, אנחנו מוצאים את עצמנו נאבקים בנדודי שינה, עייפות, דכדוך, תפקוד גופני לקוי וחוסר תיאבון. או במילים אחרות, בתסמינים של ג'ט לג (שנקרא בעברית יעפת).

מה זה ג'ט לג?

ג'ט לג הוא הפרעה בשעון הביולוגי, הנגרמת כתוצאה ממעבר מהיר בין אזורי זמן שונים. השעון הביולוגי שלנו מסונכרן בדרך כלל עם מחזוריות האור והחושך במקום בו אנחנו חיים. כשעוברים ברצף בין כמה אזורי זמן, השעון הביולוגי מתקשה להתאים עצמו לשעה המקומית, דבר הגורם לערנות או לעייפות שאופייניות לג'ט לג.

מזרח או מערב?

באופן כללי, מי שטס מערבה וצריך להזיז את השעון לאחור עם הגיעו ליעד, עשוי לסבול מעייפות; ואילו מי שטס מזרחה יסבול מערנות מוגברת וקושי להירדם (דבר שיתבטא בעייפות ביום למחרת). טיסות מזרחה, אגב, נחשבות קשות יותר מבחינת הג'ט לג, שכן מחקרים מראים כי הגוף שלנו מתמודד בקלות רבה יותר עם יום ארוך יותר מאשר עם יום קצר מדי.

איך נמנעים מג'ט לג?

מובן שלא כל נוסע בטיסה טרנס-אטלנטית יסבול מג'ט לג, אבל הסיכוי גבוה למדי, וגם התגובה לתופעה שונה בין הנוסעים – יש כאלה שיתאוששו בתוך 24 שעות ואחרים יסבלו מהתסמינים במשך כמה ימים. יש אנשים שלוקחים כדור שינה לפני שהם עולים לטיסה ארוכה, אחרים מעדיפים להתמודד עם הבדלי היום והלילה בעזרת תרופה המכילה מלטונין. אבל אם אתם רוצים להתמודד עם תופעת הג'ט לג באופן טבעי, ללא עזרת כדורים, הנה עשרה טיפים שימושיים:

בימים שלפני הטיסה, נסו להרגיל בהדרגה את השעון הביולוגי לזמן המקומי ביעד שאליו אתם נוסעים. אם אתם טסים מערבה, תתחילו לדחות את שעת השינה בשעה או שעתיים, ונסו להיחשף לאור חזק בשעות הערב. אם אתם טסים מזרחה, הקדימו בהדרגה את שעת השינה שלכם.

כדאי להזמין טיסת לילה, במיוחד בטיסות ארוכות, על מנת שתוכלו לישון ביתר קלות בזמן הטיסה. בנוסף, עדיף לתזמן את הנחיתה ביעד לשעות הבוקר. כשנוחתים באור יום קל יותר לתפקד.

במידת האפשר, הימנעו מקביעת פגישות עסקיות ליום הנחיתה. ג'ט לג קיצוני עשוי להביא לחוסר ריכוז ולשיקול דעת לקוי.

בטיסה ליעדים רחוקים במיוחד, כדאי לתכנן עצירה של יום או יותר ביעד ביניים כדי להתרגל בהדרגה למעבר בין אזורי הזמן.

הימים שלפני הטיסה בדרך כלל עמוסים מאוד בהכנות, אריזות וסגירת קצוות. למרות זאת, נסו להישאר רגועים והקפידו על שגרת תזונה ושינה, במיוחד ביום שלפני הטיסה.

הקפידו לישון כמה שיותר שעות בלילה שלפני טיסת בוקר מוקדמת. הגעה ליעד אחרי שלא ישנתם 24 שעות ברצף תקשה עליכם להתחיל ברגל ימין את החופשה או את יום העבודה.

אם אין לכם כיסוי עיניים מטיסות קודמות, אל תשכחו לרכוש כזה לפני הטיסה. האורות הבוהקים במטוס מפריעים לשינה רצופה, כיסוי העיניים מבטיח חשכה מוחלטת.

שתו הרבה מים: האוויר במטוס יבש מאוד, לכן חשוב להרבות בשתיית מים בזמן הטיסה. ארגון הרופאים האמריקאי ממליץ על שתיית רבע ליטר מים (כוס גדולה, לא כוס הנייר הקטנטנה שמקבלים בטיסה) על כל שעת טיסה.

בלי אלכוהול או קפאין: הימנעו ככל האפשר משתיית אלכוהול במהלך הטיסה, שכן הוא תורם להתייבשות הגוף ולתחושה של עייפות. הימנעו גם משתיית קפאין – קפאין יש לא רק בקפה, אלא גם בתה ובמשקאות קלים כמו קולה ומשקאות אנרגיה. קפאין גורם אף הוא להתייבשות והוא עשוי להפריע לכם לישון במהלך הטיסה, דבר המגביר את הסיכוי ללקות בתסמיני ג'ט לג.

אחרי הנחיתה, הרגילו את הגוף לשעון המקומי. אם נחתתם בבוקר, אכלו ארוחת בוקר (גם אם במקום שממנו המרתם עכשיו שעת לילה) ובמידת האפשר, התאמנו אימון קצר בחדר כושר, עשו כמה תרגילי התעמלות בחדר המלון או צאו להליכה או ריצה קצרה. כל אלה יעזרו לעלות את רמת האדרנלין וימריצו אתכם לקראת יום הפעילויות המחכה לכם. אם נחתם בערב או בלילה אבל אתם מרגישים ערניים ומלאי מרץ, חשוב לנסות להיכנס למצב של שינה: עשו אמבטיה או מקלחת חמה, כבו את כל המסכים (כולל הסמרטפון), ואת האורות בחדר, היכנסו למיטה ונשמו נשימות עמוקות עד שתירדמו.

טיסה נעימה ונחיתה נטולת ג'ט לג!

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. המאמר נתן לי כמה עיצות שימושיות שאנסה ליישם לקראת ובמהלך הטיסות הבאות. לפחות את חלקן.
    אגב, ניסיתי כדור מלטונין שנמכר בישראל תחת השם סירקדין ומחייב מרשם רופא וזה לא נתן תוצאות כלשהן. אבל אולי לאחרים זה יכול לעזור. בכל אופן תודה על המידע.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.