תפריט עמוד

שמורת נחל כזיב בסכנה

בימים אלה צה"ל מקדם תכנית לפריצת ציר לרכב קרבי כבד בשמורת נחל כזיב, מה שעשוי להביא לפגיעה בלתי הפיכה באחת משמורות הטבע היפות והחשובות בארץ. השתתפו במאבק

פורסם 19.3.2020

נחל כזיב, הגדול בנחלי הגליל המערבי, מציע את אחד ממסלולי הטיול האהובים בארץ. מי לא טייל בנחל כזיב – עם בית הספר, בתנועת הנוער, עם הילדים? הנחל, אשר ערוצו מתחיל בהר מירון, ממזרח לבית ג'ן, ומסתיים בים התיכון מצפון לאכזיב, מציע לאורכו מים זורמים בשפע, מעיינות רבים (כמו עין זיו ועין טמיר), בריכות שכשוך, צמחיית גדות, חורש טבעי ירוק וצל בשפע.

נחל כזיב בסרטון קצר

נחל כזיב הוא לא רק מקום שתענוג לטייל בו – לא כולם יודעים, אבל בשל התנאים הטופוגרפיים הייחודיים של האזור, יש בשמורת נחל כזיב חלקים שכלל אינם נגישים למטיילים. העובדה הזו הופכת את שמורת נחל כזיב להרבה יותר משמורה יפה. מדובר באחת משמורות הטבע הייחודיות בארץ, עם ערכי טבע נדירים. מעט מאוד מקומות בצפון מציעים טבע לא נגוע כמו כאן.

נחל כזיב, ממסלולי הטיול הפופולריים בארץ

הנחל השופע מים הוא ממסלולי הטיול הפופולריים בארץ

השמורה מהווה מסדרון אקולוגי חשוב, ומתגוררים בה בעלי חיים רבים ובהם גיריות, דרבנים, חזירי בר, דלק עצים, שועלים, תנים, ציפורי שיר, עופות דורסים ועוד. בשמורה יש גם אוכלוסייה מרשימה של יחמור פרסי, לאחר שנבחרה למקום הראשון להשבת היחמור הפרסי לטבע אחרי שמין זה כמעט נכחד כליל מן האזור. הצמחייה בשמורה כוללת חורש ים תיכוני שכולל גם עצי אלון ואלה, קטלב, עצי דולב, ער אציל, שרכים וצמחיית נחלים כמו פטל קדוש והרדוף הנחלים. בנוסף גדלים בנחל  צמחים שנמצאים בסכנת הכחדה כמו שושן צחור, מישויה פעמונית, פעמונית צידונית, ובוצין קיסריון, מין נדיר במיוחד שגדל בישראל רק בכמה אזורים מצומצמים.

השמורה מתאפיינת בחורש ים תיכוני ובצמחיית גדות

השמורה מתאפיינת בחורש ים תיכוני ובצמחיית גדות

תכנית הצבא לציר טנקים

עכשיו פנינת הטבע האהובה הזו נמצאת בסכנה, שכן צה"ל מבקש לפתוח ציר עבור טנקים ונגמ"שים בשמורה, כחלק מההיערכות של צה"ל באזור הגבול עם לבנון. הדרך מתוכננת לחצות את השמורה מדרום לצפון, במרחב היישוב אבירים. בנייר עמדה של החברה להגנת הטבע נכתב כי: "כפי שלמדנו בסיורים בשטח ומן המפות, אופי הדרכים הקיימות והטופוגרפיה החריפה יחייבו פריצה, חציבה, בירוא חורש טבעי רב וחציית הנחל. עבודות אלו ידרשו השקעת משאבים עצומים ופגיעה נרחבת בטבע". אפשר רק לשער כמה הפעולות האלה יהיו הרסניות עבור ערכי הטבע באזור.  זאת ועוד, בחברה להגנת הטבע מעריכים כי בשל תנאי השטח, הבלאי של הציר צפוי להיות גבוה והמשמעות היא שיידרשו עבודות רבות לתחזוקתו, שיצריכו פגיעה סביבתית נוספת, ולא מן הנמנע שלבסוף תידרש הרחבת הציר וסלילתו, מה שיגרום נזק בלתי הפיך לטבע באזור.

היופי וערכי הטבע של השמורה נמצאים בסכנה

היופי וערכי הטבע של השמורה נמצאים בסכנה

ועד הפעולה למען הנחל והחברה להגנת הטבע קוראים לצה"ל לא לקדם את התכנית לפריצת הציר ולשקול חלופות אחרות אשר אינן כרוכות בפגיעה בשמורת הטבע, ותושבי האזור, אשר חרדים לגורלה של השמורה, הצטרפו למאבק ומקשים לשנות את תוואי השמורה.

מפת סימון שבילים נחל כזיב, מרחב מצפה אבירים:

מפת סימון שבילים נחל כזיב, מרחב מצפה אבירים

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אחת שאכפת לה הגיב:

    אתם מציגים את הנחל כאילו הוא זורם כל השנה , אבל במציאות רוב ימות השנה הוא יבש ואין בו מים . לדעתי אפשר בהחלט גם לדאוג לביטחון המתיישבים וגם לדאוג שרוב השמורה תשמר ולא תפגע .

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות