תפריט עמוד

שמורת אדו בדרום אפריקה – לא רק פילים

מאות פילים חיים בשמורת אדו שבכף המזרחי בדרום אפריקה, ולצדם אפשר לראות אריות, נמרים, קרנפים, זברות ובחלק הימי של השמורה שוחים לווייתנים וכרישים. אפילו פינגווינים מדדים על כאן החוף. לאחר הספארי באדו אפשר להמשיך לטייל בנתיב הגנים, אחת מדרכי הנוף היפות בעולם

בספירה שנערכה בשנות ה-30 של המאה העשרים התבררה עובדה מדאיגה: באזור אדו, בכף המזרחי של דרום אפריקה ליד העיר פורט אליזבת, נותרו רק 11 פילים. הרצון לשמר את אוכלוסיית הפילים המקומית ואת אזור מחייתם הביא להקמת שמורת טבע – שמורת הפילים של אדו (Addo Elephant National Park). הפרויקט הצליח מעל למשוער ואת העובדה הזאת אפשר לראות בקלות בשטח: לא פחות מ-600 פילים חיים כיום בשמורת אדו וניתן לראותם במהלך טיול ספארי בשמורה, השלישית בגודלה בדרום אפריקה והגדולה ביותר בדרום המדינה. אבל אל תתנו לשם להטעות אתכם: בשמורת הפילים אפשר לראות הרבה יותר מאת הענקים בעלי החדק, יש כאן עוד בעלי חיים רבים, מאריות ועד צבועים, מעופות ימיים ועד לווייתנים.

עדר פילים בשמורת אדו. בתוך 85 שנים צמחה אוכלוסיית הפילים בשמורה מ-11 פרטים ל-600 | צילומים: שאטרסטוק

לפגוש את שבעת הגדולים
ייחודה של שמורת אדו בכך שבשטח קטן יחסית ישנו גיוון נופי עצום. בשונה משמורת אפריקאיות אחרות, שבהן נוסעים במשך שעות על גבי שעות במישורי סוואנות אינסופיים, כאן המטיילים עוברים מאזור קארו (karoo) הצחיח-למחצה, דרך הרי Zuurberg, לאורך נהר Sundays עד השפך שלו. מכאן מתחיל החלק הימי של השמורה, הכולל חופים, כמה איים מול החוף והאוקיינוס מסביבם.

לא רק פילים: גורי אריות בשמורת אדו | צילום: Leo, flickr

למעשה, אם בשמורות אחרות הריגוש הגדול טמון באפשרות לראות את "חמשת הגדולים" – פיל, אריה, נמר, באפלו אפריקאי וקרנף, הרי שבשמורת אדו תוכלו לראות את "שבעת הגדולים", כשליונקים היבשתיים נוספים שני מינים החיים במים – לוויתן מסוג אבלנה דרומית (right whale) ועמלץ לבן (white shark), כריש ענקי שאורכו יכול להגיע עד שמונה מטרים ומשקלו לשלושה טונות. הוסיפו לאלה את הקהילה המקננת הגדולה בעולם של סולת הכף (עוף ימי גדול החי באפריקה לאורך חופי האוקיינוס האטלנטי) והקהילה השנייה בגודלה של פינגווין אפריקאי ותבינו עד כמה מיוחד הטיול בשמורת אדו.


פילון משתעשע במים. הטיול בשמורה מאפשר לפגוש את הפילים בקרבה רבה

מאות הפילים החיים בשטח השמורה מבטיחים מפגש ודאי, ונראה שנוכחות האדם אינה פוגמת בשגרת יומם. במהלך הספארי באדו אפשר לראות את הפילים אוכלים, שואבים מים בחדק שלהם, מתיזים מים על עצמם ועל הפילים האחרים. מלבד הפילים, אפשר לראות כאן אריות (בחלק הצפוני של השמורה), קרנפים, זברות, אנטילופות וחובבי החרקים ישמחו לדעת שבאדו יש מין מסוים של חיפושיות זבל הנמצאות אך ורק כאן.

תמרור המזהיר לא לדרוס את חיפושיות הזבל. הסיבה לדאגה: אלו חיפושיות החיות אך ורק בשמורת אדו

הסיור בשמורה ברכבי ספארי נקרא כאן game drive על שם מסעות הציד שנהגו לערוך כאן בעבר. למרבה השמחה, היום המטיילים "צדים" את בעלי החיים במצלמות שלהם, שנשלפות שוב ושוב כדי להנציח את המפגשים החייתיים.

נופים והפתעות בנתיב הגנים
מעבר לגיוון הרב של השמורה ולעובדה שהיא כוללת חלק יבשתי וחלק ימי, היתרון של אדו הוא גם במיקום המצוין שלה שלה. לא צריך לנסוע במשך שעות או ימים כדי להגיע אליה. היא נמצאת בסמוך לפורט אליזבת, המשמשת נקודת יציאה (או סיום) לטיול באחת מדרכי הנוף היפות בעולם, נתיב הגנים.


נופים שיגרמו לכם להיאנח בהתפעלות (ובקנאה) לאורך נתיב הגנים

נתיב הגנים (Garden Route) זוהי דרך נופית הנמתחת לאורך האוקיינוס, בין פלטנברג ביי לסטיל ביי, כשרוב הנוסעים לאורכה מצרפים לטיול שהות בפורט אליזבת ובקייפטאון, הנחשבת בעיני רבים לעיר היפה בעולם. לאורך הדרך יש תצפיות נוף נהדרות, מהסוג שיגרום לכם להיאנח שוב ושוב בהתפעלות (ויש להודות שגם בקנאה). מאחרוי כל עיקול של הדרך מצפה הפתעה וכל יום בטיול מביא עמו הרפתקאות חדשות ומראות בלתי נשכחים.

טיול בשמורת "מיטת הנוצות" (feather bed) ליד נייזה, בנתיב הגנים | צילום: knysnafeatherbed.com

באיזה עוד מקום בעולם תוכלו לראות במהלך טיול אחד פילים, לווייתנים, פינגווינים, עצים בני אלף שנה, מערות נטיפים, חופים עם חול רך כמשי ולעומתם חופים סלעיים עם מצוקים היורדים בתלילות אל האוקיינוס, יערות גשם ומדבריות, מפלים ונחלים, חוות יענים, קופים וציפורים. טיול בדרום אפריקה, בין הכף המזרחי לכף המערבי, מציע את כל אלה ויותר.

למידע נוסף על טיול בדרום אפריקה

 

 

הרצאת וידאו: דרום אפריקה - יופי ועוצמה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדרום אפריקה

הצצה לשכונות העוני והפשע בקייפטאון
הצצה לשכונות העוני והפשע בקייפטאון

ביקור בקיפטאון היפה, כמעט שלושה עשורים חלפו מאז נפילת האפרטהייד מראה כי הניסיונות לצמצם את חוסר האיזון שנוצר בין העשירים לעניים והמציאות בשכונות העוני והפשע בשולי העיר לא צלחו. קסם היופי של קייפטאון לא פג כמובן, אולם בזווית ...

מירוץ הסרדינים – ההצגה הכי טובה בטבע
מירוץ הסרדינים – ההצגה הכי טובה בטבע

בכל שנה, בין החודשים יוני לאוגוסט, מתרחשת אחת הנדידות הגדולות והמרשימות ביותר בעולם הטבע – נדידת הסרדינים, שמושכת אליה אלפי בעלי חיים רעבתנים לסעודה חגיגית ופרועה, ללא חוקים ועם ים של הפתעות. ובכל שנה, צוללים אוהבי טבע מושבעים ...

לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה
לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה

חוויה רודפת חוויה במהלך שייט בזמן נדידת הסרדינים בחוף הפראי בדרום אפריקה: קבוצות של דולפינים דוחפים את הסרדינים לכדורי ענק, עופות ימיים מצטרפים לחגיגה וכך גם הכרישים. אבל שיא השיאים הוא מפגש מתחת למים, במרחק נגיעה, עם לווייתנים ...