לשחות עם לווייתנים בדרום אפריקה

חוויה רודפת חוויה במהלך שייט בזמן נדידת הסרדינים בחוף הפראי בדרום אפריקה: קבוצות של דולפינים דוחפים את הסרדינים לכדורי ענק, עופות ימיים מצטרפים לחגיגה וכך גם הכרישים. אבל שיא השיאים הוא מפגש מתחת למים, במרחק נגיעה, עם לווייתנים גדולי סנפיר, שגם הם נודדים בעונה הזאת. חוויות מהשטח, כולל סרטון מדהים

כבר שמונה חודשים אני מטיילת ביבשת אפריקה ביחד עם בן הזוג שלי, צח. אחת מהמטרות העיקריות של הטיול היתה לחוות מפגשים מדהימים עם בעליי החיים שאפשר למצוא פה. אחרי ביקור בשמורת הסרנגטי ובנגורונגורו לפגישה עם הענקיים שבבעלי החיים היבשתיים, בחרנו מטרה ישנה-חדשה: לפגוש מקרוב את ענקי הים, כשבראש הרשימה היה הלוויתן.

עוד לפני שהגענו לדרום אפריקה שמענו על ה"סרדין ראן" – נדידת סרדינים ענקית המתרחשת לחופי דרום אפריקה. הסיבה המרכזית בגללה נודדים הסרדינים בקבוצה כל כך גדולה, ולאן, עדיין אינה ידועה. בנוסף לכך, מתרחשת נדידה נוספת- נדידת לוויתן ההאמבק, ממימי הקרח באנטרקטיקה אל עבר האוקיינוס ההודי, על מנת להתרבות וללדת צאצאים במים החמימים. בדרכם, הלווייתנים עוברים באותם אזורים כמו הסרדינים ובאותה תקופה של השנה. "הסרדין ראן זה הסיכוי הכי טוב לראות לווייתנים", אמרו לנו מדריכי צלילה שפגשנו בדרום אפריקה.

מפגש עם לוייתן גדול סנפיר (האמפבק)

כדורי ענק של סרדינים

קשה קצת למצוא מידע על השתתפות באירוע בתור צוללן, ולכן הנה הסבר על הסרדין ראן דרך החוויה שלי: האירוע הימי מתרחש פעם בשנה, בחודשים מאי, יוני ויולי, כשהזמן הטוב יותר הוא בין אמצע יוני לאמצע יולי. והמקומות הטובים ביותר הם בחוף הפראי, Wild Coast, בכף המזרחי – קופי ביי, פורט סט. ג'ונס והמקום שבו אנחנו היינו – כפר קטן בשם מידומבי. טמפרטורת המים צריכה להיות לא יותר מ-21 מעלות, ובאזור חופי הפרא יש שפע של מקום ומעט מאוד איום על בעליי החיים, כך שאפשר לראות אותם הכי טוב.

החוף הפראי בכף המזרחי, המקום המושלם להיות בו במהלך הסרדין ראן | צילום: אופיר יהושפט

התופעה של הסרדין ראן מדהימה: המוני דולפינים רודפים אחרי הסרדינים הנודדים, ובפעילות משותפת שוחים סביבם עד שאלפי הדגים יוצרים כדור ענק. ככל שהדולפינים ממשיכים לשחות סביבם במעגלים במהירות, הכדור נשמר.

בזמן נדידת הסרדינים, דולפינים עובדים בשיתוף כדי לרכז את הסרדינים לכדור ענק

בזמן נדידת הסרדינים, דולפינים עובדים בשיתוף כדי לרכז את הסרדינים לכדור ענק | צילום: שאטרסטוק

כאן מגיע תורן של הציפורים – המוני ציפורים דייגות מגיעות בלהקות ללכוד את הסרדינים, שאותם הדולפינים דוחפים עד פני המים כדי שלא יוכלו לברוח. חלק מהציפורים "יורות" עצמן למים, תופסות מה שהצליחו ומיד עולות בחזרה, אחרות שוחות מתחת למים בתנועה מצחיקה ביחד עם הדולפינים במסע הציד, כמה שניות וגם הן בחוץ. ככה נוצר גם כדור ציפורים מעל המים. מתחת לכולם שוחים הכרישים, שרק מחכים להזדמנות לצוד לעצמם את גם דגים. מפעם לפעם אפשר לראות לוויתן מסוג דרומי, שנפוץ בחופי דרום אפריקה, מגיע במטרה להשתתף בסעודה גם הוא. לעומתם, הלווייתנים גדולי הסנפיר (האמפבק) לא אוכלים את הדגים ורק חולפים באזור בעצמם. אפשר לראות אותם בהמונים, קופצים, שוחים, בשיירות או בזוגות, כולם סביב סירת הגומי הקטנה שלנו בלב ים.

ציפורים מעל המים, דולפינים ולווייתנים בתוך המים | צילום: אופיר יהושפט

אקשן ללא הפסקה

מחירי חבילות כל כלול להשתתפות באירוע הזה גבוהים מאוד. צח ואני ידענו שלא נוכל להרשות לעצמנו להשתתף בשבוע שלם. לא מצאנו כמעט מידע לגבי השתתפות של יום אחד או יומיים, בלי סידורי לינה יוקרתיים וארוחות גדולות, האמנו שזה אפשרי ושנוכל לעשות את זה על בסיס מקום פנוי בסירות, בין אנשי החבילות. בערב בקופי ביי פגשנו את מרקוס ובזכותו הכל קרה. יצאנו עם מרקוס ליום אחד – זה מה שחשבנו שנוכל לאפשר לעצמנו, ואחר כך בזכות הנדיבות שלו ובזכות ההנאה שלנו המשכנו לעוד יומיים נוספים.

אופיר וצח בסירה של מרקוס בזמן הסרדין ראן. חוויה של פעם בחיים

מהלך השייט מדהים: יוצאים לים ותוך כמה דקות כבר יש אקשן. לפעמים מחכים, אבל לא יותר מידי, הסירה הקטנה והמהירה מגיעה ללווייתנים שראינו מרחוק, לדולפינים שגולשים על הגלים שלנו, ואפילו לגושי הציפורים הנמצאות במרחק.

אישה מול לווייתן

כשהסירה מתקרבת בשקט אל לווייתן או התרחשות של ציפורים ודולפינים, לרוב אנחנו יורדים מהסירה עם ציוד לשנירקול (מסכה, סנפירים, חליפה ושנורקל) בשביל לשחות כמה מטרים, להתבונן במחזה ולחזור בחזרה לסירה. כשכדור הסרדינים יציב, אפשר גם לרדת עם ציוד צלילת מכלים. לי היו מפגשים מדהימים עם מספר סוגים של כרישים, המוני דולפינים מכמה סוגים, המוני ציפורים ודגים, וגם כמה מפגשים מקרוב עם לווייתנים גדולי סנפיר, מפגש אחד אפילו מקרוב מאוד.

לווייתן גדול סנפיר פורץ מהמים. הסרדין ראן הוא הזמן הטוב ביותר לראות לווייתנים

לווייתן גדול סנפיר פורץ מהמים. הסרדין ראן הוא הזמן הטוב ביותר לראות לווייתנים | צילום: שאטרסטוק

הסרטון שמופיע למעלה מדבר בעד עצמו, ובכל זאת אני רוצה להעביר במילים משהו ממה שהרגשתי בעת מפגש מדהים עם לווייתן גדול סנפיר, שתי דקות מהמרגשות בחיי והגשמת חלום. מרקוס זיהה את הלווייתן, התקרבנו בשקט, אני ירדתי למים ראשונה עם המצלמה, הגעתי כל כך קרוב אליו עד שמרוב התרגשות לא שמתי לב ללווייתן נוסף, עד שהוא הגיע מהצד ממש מולי וממש קרוב. חווית הגודל הייתה מפחידה במקצת, ובעיקר מדהימה! לאחד שתי דקות של השתאות מולם  ושחייה אחורה כי הם התקרבו לכיווני – הלווייתנים צללו לעומק ונעלמו. רק כשהרמתי את הראש לצרוח מהתרגשות, ראיתי שצח לידי, חווה גם הוא את הרגע.