תפריט עמוד

שוק הפשפשים – להיט באירופה

שוק הפשפשים מסרב להיעלם. למרות שמרכזי קניות חדשים נפתחים בכל מקום ולמרות שברשת האינטרנט אפשר לקנות חפצים משומשים מכל העולם, אין תחליף לקסם ולפיתוי של שיטוט חסר מטרה בשוק של סוף שבוע, בין דוכנים שמוכרים כל דבר, מעט נובע ועד ספה מלכותית מקטיפה. על פריחת שווקי הפשפשים בכיכרות באירופה והמון כתובות איפה כדאי לחפש מציאות

באותו בוקר יום ראשון גשום ניסה יאני אוקר למכור לאשה יפנית גרמופון עם אוזן ענקית. הלקוחה שאלה באנגלית משובשת אם תוכל לשמוע את המכשיר מנגן. אוקר, בעל דוכן בשוק הפשפשים בברלין, הניח תקליט ישן של הזמר הצרפתי נינו פרר על המכשיר וסובב את הידית. היפנית הקשיבה לחריקות הנוראות שבקעו מן האוזן, שמעה כמה צלילים מקולו של פרר שר על מדאם רובר והלכה מבלי להגיד מילה לדוכן הבא.

מבט חטוף על הדוכן שלו בשוק הפשפשים הבהיר שאוקר הוא חובב גדול של טכנולוגיה שחלף זמנה: היו שם פטיפונים, גרמופונים, רשמקולים מהסוג הישן, עם סלילים גדולים, מקרנות של סרטי שמונה מילימטר ומכונות כתיבה עתיקות. באופן מפתיע התברר במהלך הבוקר שיש לו לא מעט לקוחות. רוב אלה שעצרו ליד הדוכן היו אנשים מבוגרים, שהביטו במכשירים הישנים בחיבה כפוגשים מכר ותיק. קל היה להבין שהמכשירים האלה מזכירים להם את נעוריהם. באותו בוקר קנו שני מבקרים מכונות כתיבה ישנות, עם מקשים גדולים ועגולים (22 אירו כל אחת). ישישה אחת קנתה מקרן של סרטי שמונה מילימטר (12 אירו) וסיפרה בהתרגשות: "יש לי סרט של חצי שעה עם מסיבת האירוסין שלי. אתם בטוחים שאפשר לראות אותו עם המכשיר הזה?" יאני הבטיח לה חגיגית שאם לא תצליח לראות את סרט האירוסין תוכל להחזיר את המכשיר ביום ראשון הבא.

שיטוט ברחבי השוק גילה שיש סדר בפריסת הדוכנים. בחלק אחד מכרו בעיקר תכשיטים וכלי בית. בחלק אחר ספרים והמון תקליטים ישנים, שבאופן מפתיע התברר שיש להם קהל גדול ונלהב מאוד. בהמשך השוק מכרו מכשירים חשמליים מכל סוג וגודל, והבהירו באורח חד משמעי שאי אפשר לבדוק אם הם פועלים. בצידו השני של השוק התמקדו בעיקר בבולים, במטבעות, ברהיטים ובשטיחים. בקצה הרחוק ביותר מכרו בגדים משומשים במצב מצוין.

השוק ליד טירגארטן בברלין הוא אחד ממאות שפזורים ברחבי אירופה. שווקי הפשפשים, באורח קצת מוזר, מסרבים להיעלם ולאחרונה, בגל נוסטלגיה לחפצים ישנים, אפילו זוכים לפריחה ולפופולריות גדולים. למרות שמרכזי קניות חדשים ומבהיקים נפתחים בכל מקום, השוק של ברלין פועל במשך כל השנה בימי ראשון. המשכימים מגיעים לכאן כבר בשמונה וחצי בבוקר ומתחילים לחפש מציאות. האחרונים עוזבים בסביבות שלוש אחר הצהריים. בכל שבוע, הסביר לי יאני, מגיעים כמאה בעלי דוכנים, רובם קבועים, פורשים את הסחורה על שולחנות העץ שמספקת העירייה, משלמים סכום קטן (כשמונה אירו) עבור השימוש בדוכן ומנסים להתפרנס. הם מוכרים מגוון מוזר ולא הגיוני של כלי מטבח, רהיטים, בגדים, ספרים, תקליטים, מפות שולחן וכל מיני חפצים לא מוזרים. השכנים של אוקר בדוכן הסמוך, שני ילדים בני 12 ו-13, מכרו צלחות וכוסות שנראו כאילו נלקחו מארון המטבח של אימם. אחיהם התינוק ישב לידם, קשור בעגלה ונראה כאחד המוצגים שמוצעים למכירה.

חלק מן הסחורה שהוא מוכר קיבל יאני בירושה. חפצים אחרים הביאו לו חברים. כמה פעמים קנה תכולת דירה שלמה. חמש שנים ברציפות הוא מגיע מדי שבוע לכיכר בה מתקיים השוק. בשלוש אחרי הצהריים הוא פורש לבר הסמוך. בשאר ימי השבוע הוא מלמד מוזיקה בקונסרבטוריון העירוני הסמוך. "חמישה ימים אני יושב בחדר סגור ומקשיב לנגינה של ילדים קטנים. ביום שבת אני שותה וישן וביום ראשון אני כאן, יושב כל היום בחוץ, מדבר עם המון אנשים ומרוויח קצת כסף. אני מת על זה."

במהלך השיחות עם יאני ועם מוכרים אחרים התגבשה ההסכמה ששוקי הפשפשים הפזורים ברחבי היבשת הם סוג של דינוזאור שמסרב בתוקף להיעלם מן העולם. "בכל שנה אומרים לנו שאין סיכוי שנשרוד", אמרה מונה, בעלת דוכן סמוך, יפהפייה כסופת שיער בגובה מטר תשעים, שמכרה תכשיטים עתיקים במחירים מצחיקים. "הרי עכשיו יש המון קניונים ומרכזי קניות עם חנויות נוצצות ויש אפילו שוק פשפשים גלובלי ווירטואלי שקוראים לו Ebay, שם כל אחד יכול למכור כל מה שהוא רוצה, בכל רחבי העולם. איזה סיכוי יש לנו, עם הדוכנים הקטנים שלנו, במקום לא גדול, מול כל ההתפתחות הזו? אבל העובדות מוכיחות אחרת. בכל שנה מגיעים לכאן יותר אנשים, המקום מתפרסם, תיירים מכוונים את הביקור בעיר לימי ראשון כדי לראות את השוק. יש לנו הרגשה של שמורת טבע עם פריחה נדירה".

רוב האנשים, התברר במהלך השיחה, אינם מגיעים לשוק עם "רשימת קניות מדויקת". הם באים לשוטט, לבלות את בוקר יום א' בחוץ ואולי למצוא איזו "מציאה". "כל הפיתוי של שוק פשפשים", הסבירה שכנה של יאני שמכרה אגרטלים גדולים מחרס שציפורים מוזרות מצוירות עליהם, טמון בעובדה שהלקוחות מגלים לפתע משהו שתמיד חלמו עליו אבל לא זכרו או לא ידעו. הם משוטטים בין הדוכנים ולפתע רואים משהו שהם מוכרחים לקנות. הרבה פעמים זה חפץ שהיה להם בילדותם, ספר שקראו אצל סבתא שלהם, או גלובוס ישן שהיה לדוד שאהבו. ברגע הנהדר הזה הם מוכנים לשלם כל מחיר".

היא שאלה מה קניתי וקצת במבוכה הראיתי לה את התקליט של נינו פרר שקניתי מיאני בארבעה אירו. "נכון, הודיתי, זה מזכיר לי מסיבה אחת מזמן, לפני המון שנים, כשהייתי בן 15.
היא צחקה ואמרה: "אתה רואה? בניגוד למקומות החדשים, כאן יש עדיין את ההרגשה של 'מחפשים את המטמון'. זה הקסם של שוק הפשפשים".

שווקים באירופה:

ספרד
ברצלונה
בכל יום שני, רביעי, שישי ושבת מתקיים שוק פשפשים ב-Placa de los Glories. מוכרים כאן בגדים, תכשיטים וריהוט. הכל מיד שנייה.
הגעה: מטרו גלוריוס.

בכל יום חמישי מתקיים ב-Placa del Pi שוק עתיקות. סגור במשך חודש אוגוסט. פתוח בשאר חודשי השנה.
הגעה: מטרו – ליצ'או.

בכל יום ראשון מתקיים ב- Placa Reial שוק מטבעות ובולים. בשעות אחר הצהריים הופך המקום לשוק פשפשים.

בכיכר הקתדרלה של העיר מתקיים שוק המכונה "השוק הגותי". מוכרים בו בעיקר בגדים זולים, חלקם יד שנייה וחפצי אמנות.
כתובת: Avinguada Catedral.
שעות הפתיחה: חמישי 20:00-9:00.

מדריד
השוק שנקרא אל רסטרו (El Rastro) מוכר מגוון עצום של סחורה. שוק עמוס מאוד, צפוף שמציע מציאות מצוינות.
כתובת: Calle Ribera de Curtidores
שעות הפתיחה: ראשון 14:00-9:00.

בלגיה
בריסל
שוק העתיקות ב-Place du Grand Sablon נחשב לאחד הטובים באירופה וגן עדן עבור חובבי העתיקות. גם הרחובות הסמוכים לכיכר מלאים במציאות מרתקות.
שעות הפתיחה: שבת 17:00-9:00, ראשון 13:00-9:00.

אנטוורפן
שוק הפשפשים העירוני ממוקם ב- Vogelmarkt.
שעות הפתיחה: שבת 13:00-9:00.
איטליה
ארצו Arezzo
שוק הפשפשים המתקיים ב-Piazza Grande בסוף השבוע הראשון בכל חודש נחשב לאחד הטובים והמעניינים באיטליה. רבים משווים אותו למוזיאון לריהוט עתיק.

לוקה Lucca
ב-Piazza San Giusto מתקיים בכל סוף שבוע שלישי בחודש שוק גדול שמתמחה בריהוט, בייחוד מן המאה ה-19.
ב- Piazza Marconi מתקיים בכל יום רביעי שוק לבגדים. נחשב למקום נפלא לאוהבי בדי קשמיר.

פיסטויה Pistoia
בכל יום רביעי ושבת מתקיים ב- Via Cigliegiale שוק תוסס שמציע סחורה מגוונת החל בריהוט וכלה בגבינה.

פירנצה
בכל שנה ב-22-21 באוקטובר מתקיים ברחבי העיר שוק פשפשים עממי אליו מוציאים אלפי אנשים את הריהוט הישן של הסבתא והמון חפצים שאין להם צורך בהם. מקום נהדר למחפשי מציאות.
הולנד
אמסטרדם
שוק הפשפשים הגדול בעיר (יותר מ-300 דוכנים) Waterlooplein. למרות שבשנים האחרונות הוא מציע הרבה סחורה שמכוונת קהל של תיירים עדיין אפשר למצוא בו בגדים במחירים מצחיקים. הרבה מאוד ציוד לעישון, מעט עתיקות ומכשירים משומשים.

ב-30 באפריל, "יום הולדת המלכה" בהולנד, מתקיים ברחבי אמסטרדם ובערים אחרות שוק פשפשים ענק, בו מוציאים מאות אלפי תושבים חפצים אישיים למכירה.

פורטוגל
ליסבון
שוק הפשפשים הגדול והנודע בעיר הוא פיירה דה לדרה: Feira da Ladra, Campo de Santa Clara. השוק פועל בימי שלישי ושבת במשך כל היום. חלקים נרחבים ממנו מתנהלים ברחובות מקורים.
צרפת
פריז
שוק הפשפשים הגדול בעיר נקרא Saint-Ouen ומתקיים ברובע שנושא שם זהה. תחנת המטרו הקרובה ביותר היא Porte de Clignancourt. אפשר להגיע גם באוטובוסים מס' 85, 56, 137. בכל סוף שבוע פוקדים אותו יותר מ-120 אלף מבקרים. סך הכל יש כאן 11 קילומטר של חנויות בהן עובדים בכל סוף שבוע 2,500 אנשים. עשרים מסעדות פועלות ברחבי השוק.
שעות הפתיחה: שבת, ראשון ושני 9:30-18:00.
אנגליה
לונדון
שוק פורטובלו הוא המפורסם ביותר בעיר. יותר מ-1,500 סוחרי עתיקות פועלים כאן. השוק פתוח כל השבוע אבל עיקר הפעילות בשוק הפשפשים מתחשת בסופי שבוע.
כתובת: Portobello Rd..
הגעה: באוטובוס 52 או בתחתית ל- Ladbroke Grove או לנוטינג היל גייט.

קיימדן פסאג' – בימי רביעי ושבת פועלים כאן הרבה דוכנים. בשאר הימים רק החנויות. ההתמחות העיקרית היא תכשיטים ועתיקות.
הגעה: אוטובוס 19 או 38. תחתית לתחנת Angel.

שוק ברמונדזי (Bermondsey) – מתמחה בעיקר בחפצים עתיקים. את המציאות האמיתיות מציאות השכם עם שחר.
שעות הפתיחה: שישי מ-4:00 בבוקר עד הצהריים.
הגעה: אוטובוס 15 או 25 לאלדגייט ומשם חוצים את הטאוור ברידג' לברמונדזי. בתחתית כדאי לנסוע עד לונדון ברידג' ומשם ללכת.

האדריכלות המפוארת של לונדון

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.