תפריט עמוד

שוקי איכרים בארץ

הטרנד העולמי של שוקי איכרים תופס תאוצה גם בארץ, עם שווקים המציעים ירקות, פירות, לחמים, גבינות, ריבות, שמן זית ועוד - והכל ישירות מהחקלאי לצרכן. הכי טרי והכי טעים שיש

בארצות הברית ובאירופה זו מסורת וותיקה – פעם-פעמיים בשבוע מגיעים איכרים מכל האזור לעיר הגדולה ומוכרים את התוצרת החקלאית שלהם – מפירות וירקות ועד בשרים ומוצרי חלב – ישירות לצרכן, ללא פערי תיווך, הכי טרי שיש. כולם יוצאים מורווחים: החקלאים שמוכרים ישירות לצרכן נהנים מרווחים גבוהים יותר ומקשר בלתי אמצעי עם הלקוחות, והצרכנים נהנים מתוצרת טרייה, מקומית ועונתית, שלא עוברת מחסנים וקירור לפני שהיא מגיעה למטבח הביתי. כל מי שטעם עגבניה או פלפל שנקטפו באותו הבוקר יתקשה לקנות שוב ירקות שעברו דרך ארוכה עד שהגיעו למקררי הסופר, וההבדל באיכות ובטעם הוא אחת מהסיבות המרכזיות להצלחה הגדולה של שוקי האיכרים. פעמים רבות זוהי גם הזדמנות להתנסות במינים אזוטריים שלא תמיד אפשר למצוא בסופר השכונתי. 


שוק איכרים בדיזנגוף סנטר. החקלאים מגיעים גם לקניונים הגדולים | צילום: יעל צור

לארץ הגיעו שוקי האיכרים לראשונה בשנת 2008, עם פתיחתו של של שוק האיכרים בנמל תל אביב. היזמיות, מיכל אנסקי ושיר הלפרן, פתחו כמה שלוחות לשוק במיקומים נוספים ברחבי הארץ,  ומאז נפתחו גם שוקי איכרים נוספים, כולל יוזמות עצמאיות בעידוד של הרשויות המקומיות, חלקן עונתיות. רבים מהשווקים נפתחו במקומות אטרקטיביים, עם מסעדות ובתי קפה מסביב, מה שהופך את השוטטות בהם לבילוי נעים של כמה שעות. תופעה מעניינת היא שעל אף ששוק האיכרים מהווה אנטי תזה לרשתות השיווק הגדולות, רבים משוקי האיכרים בארץ פועלים דווקא בקניונים. הנה כמה משוקי האיכרים הבולטים בארץ:

שוק האיכרים בנמל תל אביב, בכפר סבא וברעות
שוק האיכרים הגדול והוותיק בארץ עם עשרות דוכנים שמציעים תוצרת חקלאית לצד אוכל מצוין ושאר מטעמים. מבחר הפירות והירקות הטריים במקום מסחרר, וכולל זנים שונים ומשונים של עגנניות, קישואים, חצילים ופלפלים, תפוחי אדמה סגולים, המון סוגים של פטריות שלא תמצאו בסופר ועוד ועוד. לצד אלה תמצאו פה גבינות עיזים ממחלבות בוטיק, זיתים מתובלים, שמן זית משובח, יינות מקומיים, לחמים טריים וריחניים, ביצי משק טריות, דבש וריבות, ועוד.

מתי? בכל יום חמישי 19:00-12:00 ובכל יום שישי 17:00-7:00

בצמוד לשוק האיכרים נמצא שוק הנמל המקורה והמעוצב שמציע אף הוא דוכנים של ירקות ופירות טריים, חלקם אקזוטיים, כולל ירקות ופירות אורגניים ממושב נטעים, לצד דברי מאפה של מאפיית לחמים, פטריות מחוות הפטריות בתקוע, בשר של אטליז איוו, נקניקים של דידייה ומרסייה לבקוביץ ועוד. יש גם דוכני מזון כמו שרי הרינג בו מוכרת שרי אנסקי סנדוויצ'ים ודגים כבושים, פסטה טרייה בעבודת יד של פיורי ועוד.


דוכן פירות וירקות בשוק הנמל המקורה | צילום: דוד סרנגה, פליקר

 
לשוק האיכרים של נמל תל אביב יש כמה שלוחות קטנות יותר בערים נוספות בארץ. בין היתר, ברחבת קניון ערים בכפר סבא. זהו שוק קטן ובו כמה דוכנים של ירקות ממשקים ברחבי הארץ, פירות נשירים מהגולן, גבינות בוטיק, לחמים, נקניקים, בירת בוטיק, מיצים טבעיים ועוד. השוק בקניון ערים פועל בימי שישי בשעות 15:00-9:00. שוק נוסף פועל במרכז המסחרי של רעות, בימי שישי בשעות 15:00-9:00. בקרוב ייפתחו שלוחות נוספות בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה ובמתחם הסינמה סיטי בראשון לציון.


דוכן פרחים בשוק האיכרים בנמל | צילום: דוד סרנגה, פליקר

שוקיסטה, שוק איכרים בדיזנגוף סנטר, תל אביב
דיזנגוף סנטר הוא אולי אחד המקומות האחרונים שעולים בדעתכם כשאתם חושבים על תוצרת חקלאית טריה, אבל גם הקניון העירוני הגדול מתהדר בשוק איכרים משלו. ייחודו של השוק הזה, שמתקיים בכל יום חמישי אחר הצהרים, בכך שחלק מהמגדלים מוכרים כאן בפעם הראשונה לקהל הפרטי תוצרת שעד כה היה אפשר להשיג רק במסעדות גורמה, כמו עשבי התיבול והירקות המיוחדים של משק עלה עלה או האספרגוס של יוכי אספרגוס. אפשר למצוא בשוק הזה גם את גבינות העיזים האורגניות של משק עפאים, את האננס והפיטאיה של HolyPine מבית יצחק, את הלחמים המשובחים של אדון שיפון ועוד.


דוכן פירות וירקות טריים בשוקיסטה בדיזנגוף סנטר  צילום: פוטוליה

מתי? בכל יום חמישי בשעות 20:00-14:00
איפה? בניין A, קומה 1, דיזינגוף סנטר, תל אביב

מנטה מרקט, תל אביב והוד השרון
זהו לא שוק איכרים קלאסי כי אם שוק בריאות שמציע, לצד תוצרת חקלאית טרייה, גם מאכלים מבושלים ומוכנים לקחת הביתה והרבה מוצרי בריאות כמו צמחי מרפא, מוצרי קוסמטיקה טבעית, מוצרים אקולוגיים ועוד. השוק החל את דרכו במתחם התחנה בתל אביב, ומהר מאוד הפך להיות שוק צמחוני/טבעוני, מה שאומר שבנוסף לירקות, פירות, לחמים, ממרחים, שמן זית, מיצים סחוטים ועוד, תמצאו בו גם דוכנים של אוכל טבעוני מוכן, גבינות טבעוניות, רואו פוד ועוד.


דוכן לחם במנטה מרקט תל אביב, במתחם התחנה | צילום: יונתן בלום

מעניינים במיוחד הדוכנים של האוכל הטבעוני המוכן שכוללים המבורגרים ונקניקיות מסייטן ומסויה, אוכל הודי, אוכל אתיופי, קישים טבעוניים ועוד. בין הדוכנים בשוק תמצאו את הירקות והפירות האורגניים של משק עלי"ל מקיבוץ ניצנים, עשבי התיבול של תבליני ניצן ממושב נעמה, מוצרים אורגניים (ריבות, שמן זית, ליקרים וגבינות) של נאות סמדר ועוד. לצד החוויה הקולינרית אפשר ליהנות כאן גם מעיסויים וטיפולים אלטרנטיביים, שיעורי יוגה, סדנאות בישול טבעוני ועוד.


דוכן ירקות במנטה מרקט שרונים בהוד השרון | צילום: יונתן בלום

מתי? בכל יום שישי, למעט ימים גשומים, בשעות 15:00-9:00
איפה? במתחם התחנה, רחוב קויפמן פינת רחוב המרד, תל אביב-יפו

בנוסף לשוק התל אביבי, למנטה מרקט יש שלוחה גם בקניון שרונים בהוד השרון שפועלת בכל יום שישי בשעות 15:00-9:00. בינואר צפוי להיפתח שוק נוסף במתחם ישפרו סנטר במודיעין. 

בתמונה הפותחת: דוכן של משק ברדה במנטה מרקט בתל אביב | צילום: אנטולי מיכאלו

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...