שביל עמק המעיינות – טיול ירוק

מים מפכים, צמחייה רעננה ופרות באחו במסלול מקסים לאוהבי הלכת בנחל תבור ובשביל עמק המעיינות. באביב ובחורף אפשר ליהנות מפריחה נהדרת לאורך הדרך

אורך המסלול: כשמונה ק"מ

משך הטיול: חמש עד שש שעות

עונה מומלצת: כל השנה, בחורף אפשר ליהנות מנופים ירוקים ומפריחה יפה

נקודת התחלה: בנקודה בה חוצה נחל תבור את כביש 90

נקודת סיום: הגן הלאומי כוכב הירדן

למי מתאים: לאוהבי לכת וילדים מגיל 10 ומעלה

איך מגיעים? בכביש 90, לפני קיבוץ גשר (לבאים מדרום), פונים שמאלה לדרך עפר ונוסעים עד לשער ירוק ולשלט של שמורת נחל תבור. חונים ומתחילים ללכת. שימו לב: המסלול אינו מעגלי ונדרשת הקפצת רכבים לנקודת הסיום בגן הלאומי כוכב הירדן.

לאורך הדרך אפשר לפגוש פרות רועות

גשמי הברכה הרבים שירדו לאחרונה בעמק המעיינות, זרזו את תהליכי הנביטה ותוך ימים ספורים שינתה התפאורה הצהובה (שהיא יפה כשלעצמה) את פניה לתפאורה ירוקה ורעננה.

המסלול מוביל אותנו לנופים הירוקים של נחל תבור בואכה כוכב הירדן. בדרך אפשר ליהנות משילוב מוצלח בין הנחל היפהפה וטיפוס נמרץ ונופי למרומי רמת כוכב עד לנקודת הסיום בכוכב הירדן. העלייה האינטנסיבית אינה מתאימה לכל אחד, אבל הנופים היפים של נחל תבור שווים את המאמץ.

אחרי הגשמים האזור מתכסה בתפאורה ירוקה ורעננה

תחילת המסלול בשער הירוק של רשות הטבע והגנים, שלט של שמורת טבע נחל תבור ושביל מסומן בסימון שבילים אדום. מתחילים לצעוד בשביל המסומן באדום לאורכו של נחל תבור (ואדי בירה בפי הערבים), בנוף של צומח טבעי המכסה את גדות הנחל. בנחל עצמו המים זורמים כל השנה. נוכחות בקר הרועה בשטח הופכת את השתייה לאסורה. בחורף ניתן ליהנות מפכפוך ושקשוק המים באפיק הזרימה.

סביבנו נוכל להבחין בצמחיית נחלים טיפוסית: שיח אברהם מצוי, ערבה מחודדת והרדוף הנחלים. ים הדגן סביב מורכב משעורת התבור, זקנן שעיר ומלעניאל מצוי. לצד אלה, נראה עצי  שיזף מצוי, אלון תבור, שיטה מלבינה, שקד קטן-עלים, אלה אטלנטית ולבנה רפואי. החל מסוף ינואר ועד תחילת-אמצע מרץ מתהדר האזור בפריחת תורמוס ההרים הכחול בינות לכלנית מצויה, נורית אסיה, פרג אגסני, עירית גדולה, כלך מצוי ועוד.

צמחייה טיפוסית לאורך הדרך

לאחר עלייה מתונה לאורך הנחל נגיע לצומת דרכים, שבה נפגוש בשביל עמק המעיינות המסומן כתום (יש לשים לב לא לפספס את נקודת הפיצול ממנה מתחילים לעלות לכיוון רמת כוכב). פונים שמאלה, לכיוון דרום, והולכים בשביל עמק המעיינות. הסימון הכתום עוקב בתחילה אחרי דרך ג'יפים ישנה, אך בהמשכו יש לפנות ימינה למרעול (שביל צר המשמש גם בעלי חיים למרעה) העולה מדרך הג'יפים – זהו חלק משביל עמק המעיינות ואף הוא מסומן בכתום. מכאן העלייה הופכת לחוויה, כשהשביל מתפתל בינות לגבעות הבונות את מדרון רמת כוכב ומראות הנוף היפים הולכים ונחשפים תוך כדי העלייה.

מטיילים בשביל

בסוף העלייה ישנו מחסום ירוק המונע מכלי רכב לרדת בדרך שבה עלינו. אחרי שעוברים את המחסום העלייה מתמתנת, הנוף נפתח לשדות מעובדים ואנו ממשיכים עם הפנים דרומה עד למפגש עם הכביש המשובש מכוכב הירדן למושב מולדת. כעת נפנה מזרחה ונצעד עוד קילומטר וחצי עד לשער הגן הלאומי כוכב הירדן, שם ימתין לנו הרכב.

מי שכוחו עדיין במותניו, מומלץ לו לשלב ביקור בגן הלאומי כוכב הירדן. כדאי מאוד גם להמשיך לתצפית היפה המוקדשת לדביר, בן מושב מולדת, שנהרג באסון המסוקים. התצפית שוכנת מדרום לגדר הגן הלאומי כוכב הירדן, בין הגן הלאומי לבין חוות שושנה, חוותו של לוחם הצנחנים האגדי מאיר הר ציון.