תפריט עמוד

שאלות מטרידות לרשות הטבע והגנים

למה שמורות הטבע נסגרות בשעה כל כך מוקדמת? מדוע מחיר הכניסה לשמורות כה גבוה? למה עדיין נגבה תשלום בכניסה לכמה חופים למרות צו בית המשפט? שאלנו את רשות הטבע והגנים כמה שאלות נוקבות והנה התשובות שקיבלנו

שאלות חשובות שמסע אחר אונליין הפנה לרשות הטבע והגנים, והתשובות שקיבלנו מדוברת הרשות:

1. מדוע השמורות, לפחות הגדולות והחשובות, לא פתוחות 24 שעות ביממה, כמו בארצות הברית, או לפחות בשעות היפות של הזריחה והשקיעה? במיוחד בחודשי הקיץ החמים, בהן השמורות נסגרות בשעה 17:00 ושעה קודם כבר לא ניתן להיכנס.
שמורות הטבע לא פתוחות 24 שעות בין היתר במטרה לשמור על החי, הצומח וכל המאזן האקולוגי שבשמורות. המטרה היא למצוא את האיזון הנכון והמיטבי ביותר בין חוויית וצרכי המטיילים לבין המערך האקולוגי ומרקם החיים התקין של הצומח והחי, שבחלק נכבד מהשמורות מתרחש בשעות החשכה. יחד עם זאת בשנים האחרונות ברשות הטבע והגנים קידמנו מגמה להאריך את שעות הפתיחה עד כמה שניתן, במיוחד בתקופת הקיץ בה יש יותר שעות אור יום ויותר עניין וביקוש רב יותר מצד מטיילים לבקר בשמורות הטבע.


גן לאומי אכזיב

2. אם הסיבה היא דאגה לחיות בר (לא נראה שרשות הפארקים בארה"ב אינה מתחשבת בבעלי חיים), מה עם שמורות שאין בהן חיות נדירות כמו ציפורי, הסחנה, ערים עתיקות וכדומה?
ברשות הטבע והגנים אנו מקפידים להיות קשובים לצורכי הציבור ותנועת המבקרים ובעבר גם פעלנו באתרים מסוימים כדי להאריך את שעות הפתיחה. יחד עם זאת ניסיון העבר הראה שבחלק גדול מהאתרים, לא היתה הצדקה להמשיך זאת לאור כמות המבקרים המועטה אם בכלל, שפקדה את האתרים בשעות אלו, מעבר לשעות הרגילות. באתרים מסויימים בתקופת הקיץ אנו עדיין מאריכים את שעות הפעילות ביניהם: גן לאומי קיסריה, שמורת טבע מג'רסה, גן לאומי בית שאן, שמורת טבע עיינות צוקים וכו'. בנוסף, לאורך כל השנה ובעיקר בקיץ וסביב מועדי ישראל אנו מציעים מגוון רחב של פעילויות ואירועים מיוחדים באתרים שונים ברחבי הארץ ובהתאם מגדירים שעות כניסה מיוחדות בהתאם לצפי ולתנועת המטיילים. כמות המבקרים הרבה שפוקדת את האתרים השונים סביב פעילויות אלו ותגובות טובות שאנו מקבלים מהשטח מצביעים על כך שזה עונה על הצורך של הציבור הרחב וקהל המבקרים.

עתיקות ציפורי

3. מדוע מחיר כניסה שנתית לשמורות בארץ יקר בהרבה (396 שקל לזוג עם 2 ילדים) לעומת כניסה שנתית לכל הפארקים הלאומיים בארה"ב (80 דולר לרכב)?
מנוי מטמון לשנה לזוג + שני ילדים עולה 396 שקל, כאשר מנויים קיימים שמחדשים מנוי, זוכים ל-10% הנחה על מחיר זה, כך שהעלות יורדת כבר לכ-355 ₪ בלבד לשנה. במחיר זה מספיק שהמשפחה מבקרת בכ-4 אתרים של רשות הטבע והגנים בשנה והיא כבר מכסה את מחיר המנוי. זאת מעבר לאפשרות גם לחסוך סכומי כסף רבים בזכות הטבות והנחות שהחברות במועדון מעניקה למנויים במגוון אטרקציות ונופש תיירותי ברחבי הארץ. יש לציין בנוסף כי מספר רב של חברות, ארגונים ומועדוני לקוחות מציעים סבסוד של המנוי או הנחה נוספת ברכישתו בהמשך לרכישה מרוכזת שהם עושים מולנו.

כך שאם נשווה מחיר זה אפילו לעלות בילוי או אטרקציה משפחתית חד פעמית אחרת בארץ כגון סרט, באולינג או לונה פארק, מדובר במחיר שהוא מאוד סמלי, נגיש ובעיקר תקף לכל השנה ביחס לפעילויות האחרות. זאת כאשר המנויים נהנים לאורך כל השנה גם ממגוון רחב של פעילויות לכל המשפחה באתרי רשות הטבע והגנים, לרבות הפעלות ערכיות וסיורים בטבע, הופעות אמנים והרכבי מוסיקה, הצגות ועוד. בעניין זה יש לציין כי יש מגוון סוגי מנויים במחירים מותאמים לרבות לסבים וסבתות עם נכדים, למשפחות חד הוריות, לסטודנטים ועוד, כך שכל אחד יכול למצוא את סוג המנוי המתאים לו במחיר נגיש עבורו.


גן לאומי קיסריה

4. מדוע הכרטיס השנתי היקר אינו מאפשר כניסה לשמורות הבאות, שם נדרש תשלום נוסף חלקי או מלא? נדרש לשלם מחיר מלא בנוסף לכרטיס במקומות הבאים: רכבל ומוזיאון מצדה, טיילת חומות ירושלים, חניוני הלילה. נדרש תשלום בנוסף – 50%: גן השלושה (הסחנה), גן לאומי חורשת טל, גן לאומי אכזיב, גן לאומי חוף פלמחים.
מנוי מטמון מקנה כניסה חינם ללא כל עלות לכ-64 שמורות טבע וגנים לאומיים מצפון ועד דרום. זאת בנוסף להטבות והנחות רבות נוספות. בכך ניתן לטייל יותר ולשלם פחות. באתרים מסוימים נדרש תשלם נוסף על שימוש באמצעים מיוחדים ושירותים נוספים הניתנים באתר מעבר לכניסה, ביניהם עלייה באמצעות הרכבל במצדה ולא במסלול הרגלי, כניסה למוזיאונים ושירותי חוף והצלה. הכל בהתאם לתקנון המנוי המוצג לקהל עם רכישתו.


בריכה בגן השלושה (סחנה)

5. מה הסיבה שאין הסעות בשמורות גדולות/פופולריות (מכתש רמון, עין עבדת, נחל עמוד, עין גדי וכו') בין אטרקציות וחניונים שונים, לפחות בסופי שבוע, עבור מי שאין בידו מכונית (פרט לפעמים בודדות בפסח וסוכות בצורה לא קבועה)?
מדובר בהיערכות לוגיסטית ותקציבית מיוחדת שכרגע ניכר כי גם אין לה הצדקה כלכלית לאור הביקוש המועט אם בכלל לשירות מסוג זה. זאת בנוסף לעובדה כי הסעת המונים אינה בתחום הסמכות והאחריות של רשות הטבע והגנים ועל כן יש להפנות שאלה זו לגורמי תחבורה.


שמורת עין גדי

6. מדוע גן לאומי חמת גדר, אחד המרחצאות הרומיים היפים ביותר בעולם, סגור זמן רב למבקרים?
פתיחת גן לאומי חמת גדר, תלויה בתוכנית לפיתוח הגן על מנת שיהיה ראוי לביקור כמו כל גן לאומי אחר. פרויקטים בהיקפים מסוג זה דורשים תקציב מיוחד ומוגדר לנושא זה. ברגע שיתוקצב באופן ייעודי נשמח לקדמו.


המרחצאות הרומיים בחמת גדר (סגור למבקרים)

7. מדוע לא מתאפשרת לינה בשקי שינה בשמורות, אלא בחניוני לילה מעטים ומסומנים בלבד (חלקם בתשלום)?
על מנת לא לשבש את מהלך החיים התקין של חיות הבר והמערך האקולוגי באזורים אלו וכן במטרה להבטיח פעילות פיקוח סדירה שתבטיח עד כמה שניתן גם את שלום המטיילים והשמירה על אזורי הטבע הפתוחים.

8. מדוע לא מתאפשר לאנשים לקחת אחריות על עצמם ולשוטט גם מחוץ לשבילים מסומנים ומחוץ לשעות הפתיחה (קנסות גבוהים)? האם הרשות רודפת אותם גם בעזרת רחפנים ומזל"טים, והאם זה נכון שמטיילים ומדריכים קיבלו קנסות של 5,000 שקל וכתב אישום על ירידה משביל מסומן?
ההקפדה על הכללים וההנחיות מצד המטיילים נדרשת מעצם הכוונה ודאגה לבטיחותם במהלך מסלול הטיול וגם מסיבה של שמירה על הטבע והסביבה. אין המדובר רק על אחריות של המטייל לעצמו אלא לאחריות של המטיילים לסביבתם, לטבע ולשמירת הסדר הסביבתי והציבורי בהתאם לכללים הנהוגים והתקפים. הרשות מתוקף סמכותה נדרשת לפעול ככל שניתן על מנת לשמור על הטבע והסביבה בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ובמידה ומטייל זה או אחר מפר את הכללים והחוקים, לעיתים, מעבר לפעולות הסברה ואזהרה, נדרשת לצערנו גם פעילות פיקוח העושה שימוש בקנסות לטובת הרתעה. אין אנו יכולים להתייחס למקרה שציינתם באופן ספציפי, בין היתר לאור הפרטים הכללים שציינתם, אבל באופן כללי נציין כי מטייל המפר את הכללים וההנחיות בשטח עלול להיקנס, במיוחד שמדובר במדריך טיולים מקצועי ומוסמך, המוביל קבוצת מטיילים וגם בקיא בכללי הטיול והמסלול. לעיתים אלו שקיבלו דוח בשטח בוחרים להישפט ואז סכום הקנס כבר נתון להחלטת בית משפט בהתאם לעבירות שהמטייל ביצע. יש לציין כי בפעילויות הסיור והפיקוח השוטפות אנו עושים שימוש במגוון אמצעים ביניהם פקחים בשטח ולעיתים גם באמצעים טכנולוגיים.

מלבד השמירה על ערכי הטבע שחלקם בסכנת הכחדה עולמית עליהם אנו מגנים, חשוב לציין שכללי ההתנהגות בשמורות וגנים לאומיים (הליכה/נסיעה בדרכים מסומנות), מצילים נפשות לעיתים קרובות – שכן המטייל הממוצע לא מכיר את השטח בו הוא מטייל ולא מכין עצמו לטיול.


המנסרה במכתש רמון

9. מדוע רישמית אסור לצלם בשמורת טבע בישראל ללא היתר בתשלום והליך בירוקרטי ארוך?
כאשר מדובר בצילום למטרה מסחרית ובהפקה גדולה מעבר לרגיל שיש בה להפריע לסדר הציבורי, הדבר נובע מסוגיות ביטוח וגם מתוך רצון להסדיר את הנושא על מנת להבטיח כי חווית הביקור של שאר המטיילים באתר לא תיפגע. מדובר בתשלום סמלי שנדרש, לטובת ליווי הצוותים בשטח לאורך הצילומים על ידי נציג האתר. אין המדובר בהליך בירוקרטי ארוך אלא בעדכון ומילוי טופס פשוט יחד עם נספח ביטוחי מספר ימים לפני תחילת הצילומים לטובת היערכות מתאימה.

10. האם הרשות עדיין משתמשת במלכודות רגל אכזריות לצורך מחקר בבעלי חיים, למרות שהן אינן חוקיות?
השימוש במלכודת מסוג זה מידתי ונעשה רק כאשר ישנה הפרעה ממשית וסכנת בריאותית מהותית לציבור הרחב עם נוכחות של חיות מזיקות בתוך הערים עצמן . ככלל, כל שימוש כזה נעשה על פי חוק ועל סמך הנחיות מצוותים מקצועיים במטרה למזער עד כמה שניתן פגיעה אפשרית בחיות.

11. האם הנחות כניסה לחלק מהשמורות כמו בקומרן ללקוחות המרכז המסחרי של קליה ומקומות נוספים הן חוקיות וביצוען עבר מכרז?
לקיבוץ קליה ישנו הסדר כניסות כמו לכל סוכן אחר המבקש להתקשר עם רשות הטבע והגנים.

12. האם הכניסה לגן לאומי בית שאן הוסטה לצורך מעבר דרך המרכז המסחרי, ולמרות שאינו עובד לא מוחזרת למקומה?
הכניסה לגן לאומי בית שאן, מזה כשנתיים כבר נמצאת במקומה המקורי.

13. מדוע ממשיכה רשות הטבע לגבות דמי כניסה לחופים שונים (לפחות חמישה) למרות שהמועצות והערים ביטלו את גביית דמי הכניסה בצו בית משפט?
החופים שנמצאים באחריות רט"ג הם חלק משמורות טבע או גנים לאומיים בהם ישנם פיקוח ושמירה על ערכי טבע חשובים כגון צבי ים, וחוף ים נקי, טבעי ועוד. פעולות אלו דורשות הבנה מעמיקה של הסביבה והטבע, ורמת תחזוקה ופיתוח אתרים ברמה גבוהה במיוחד עם צוותים מקצועיים שמלווים את הפעילות בשטח. גבייה זו בכל אופן נעשית בהתאם להנחיות החוק וצווי בתי המשפט. יחד עם זאת נציין כי נושא זה עדיין נמצא בדיונים ונבחן מול גופי הממשלה הרלוונטיים ובמידה ויחול שינוי במדיניות ובהנחיות נפעל בהתאם.


חוף פלמחים. הכניסה בתשלום

14. האם עדיין נעשים לעיתים אירועים בתשלום או עבור אנשי הרשות, כמו חתונות ובר מצוות, בתוך שמורות טבע?
לרשות הטבע והגנים מדיניות והנחיות מסודרות הנגישות לציבור, המתייחסות לקיום אירועים שונים בכל אתר ואתר. ניתן לראות זאת באתר האינטרנט של הרשות.

15. מדוע הגן הלאומי עיר דוד, השייך לרשות, מתופעל בידי עמותת אלע"ד המזוהה פוליטית ושנויה במחלוקת?
הגן מתופעל על ידי עמותת אלע"ד תחת ניהול רשות הטבע והגנים. מדובר בהסכם קיים מתוקף היסטורי ומשפטי שנחתם לפני מספר שנים ואושר בזמנו תוך שעבר את כל המבחנים המשפטיים.

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. נירה יצחקי הגיב:

    האם יש טיולים למנזר האב ג'ורג' במדבר יהודה?האם זה מסוכן והאם זה מאושר לסיור באופן פרטי?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...