תפריט עמוד

צפון אירלנד – מה לראות ולעשות

חופים פראיים, יערות ומפלים, מערות נטיפים, טירות עתיקות, מזקקות וויסקי וערים מלאות חיים - יש הרבה סיבות טובות לנסוע לצפון אירלנד, שנופיה השלווים לא מרמזים על העבר הסוער שלה. הנה כמה מהאתרים הבולטים בצפון אירלנד

צפון אירלנד, הקטנה מבין ארבע המדינות שמרכיבות את הממלכה המאוחדת, אשר ממוקמת בצפון-מזרח האי אירלנד, מתגלה כמדינה ירוקה ושלווה, שההווה שלה לא רומז על ההיסטוריה הסבוכה והאלימה שלה. לא זה המקום לתאר את הסכסוך העקוב מדם בין הקתולים לפרוטסטנטים שהיה מנת חלקה של צפון אירלנד במשך עשרות שנים ואשר כלל התנגשויות אלימות שכונו "הצרות". ב-1998 נחתם הסכם יום שישי הטוב, שסיים את הסכסוך בצפון אירלנד, ומאז התיירים שבים למדינה היפה הזו, שיש בה שתי ערים גדולות ומרתקות והמון טבע פראי הכולל חופים דרמטיים, מערות נטיפים, הרים, יערות, אגמים ומפלים. הנה כמה מהאתרים הבולטים בצפון אירלנד:

בלפסט
בלפסט (Belfast), בירת צפון אירלנד, היא עיר מתחדשת ונהנתנית, שבשנים האחרונות חווה פריחה. יש כאן מלונות עדכניים, מועדונים אופנתיים, אטרקציות חדשות ומבנים אולטרה מודרניים שמתבלטים על רקע הארכיטקטורה הוויקטוריאנית של העיר.

אחד מסימני ההיכר של בלפסט המתחדשת הוא רובע טיטאניק, ששוכן על קו המים ויש בו מבנים מרשימים ואטרקציות לרוב, כמו Titanic Belfast, מרכז מבקרים במבנה דמוי כוכב המספר דרך תצוגות אינטראקטיביות את סיפורה של האנייה המפוארת שנולדה במספנות העיר וטבעה בהפלגת הבכורה שלה. אטרקציה נוספת שנפתחת לאחרונה היא HMS Caroline, אניית קרב ממלחמת העולם הראשונה, השורדת האחרונה מקרב יוטלנד, שהוסבה למוזיאון צף.


טיטאניק בלפסט, מרכז מבקרים שמספר את סיפורה של הטיטניק | צילום: James Kennedy NI / Shutterstock.com

עם האטרקציות הוותיקות יותר ניתן למנות את מצודת בלפסט המוקפת גנים יפים ומציעה תצפית נהדרת על העיר, את בית העירייה המרשים ואת מוזיאון אלסטר, המוזיאון הגדול והחשב בצפון אירלנד. כדי לקבל טעימה מסצנת האוכל המקומית כדאי לקפוץ לשוק סנט ג'ורג' (St George’s Market), שבו כ-150 דוכנים המציעים תוצרת טרייה ואיכותית, בשבתות יש כאן מאכלים מרחבי העולם. בבלפסט לא כדאי להחמיץ בילוי באחד מהפאבים המסורתיים, בהם אפשר ליהנות לעתים מהופעות מוזיקליות.


בית העירייה של בלפסט

חוף קוזווי
רצועת החוף היפהפייה קוזווי (Causeway Coast), שבחוף הצפוני של צפון אירלנד, נמתחת לאורך 48 ק"מ ומשובצת בדיונות חול, סלעי בזלת, טירות עתיקות וכפרים ציוריים. באזור הזה נמצאות כמה מהאטרקציות החשובות ביותר בצפון אירלנד. הראשונה שבהן היא סוללת הענקים (Giants Causeway) – אתר גאולוגי מרהיב ביופיו שבו עשרות אלפי סלעי בזלת בצורת משושים ומתומנים המחוברים זה לזה, בהם קבוצות עמודים המתנשאים לגובה 12 מטר. עמודי הבזלת נוצרו מהתפרצות הר געש לפני כשישים מיליון שנה. אטרקציה מסוג אחר מחכה לכם בכפר בושמילס (Bushmills), שם תוכלו לבקר במזקקת הוויסקי העתיקה בעולם, שהוקמה ב-1608.


משושי בזלת בסוללת הגיבורים שבחוף קוזווי

במרחק נסיעה קצרה משם נמצאים שרידיה של טירת דונלוס (Dunluce), מהיפות בצפון אירלנד, הממוקמת בקצהו של צוק מעל האוקיינוס – לילה אחד ב-1639 המטבח של הטירה קרס לתוך הים… לסיום, הנועזים שבכם לא ירצו להחמיץ את גשר קריק-א-ריד (Carrick-a-Rede) שממוקם ליד הכפר היפה באלינטוי (Ballintoy). גשר החבלים הוקם לפני כ-350 שנה על ידי דייגים שרצו להקל על עצמם את דייג הסלמון. הוא מקשר בין היבשה לאי קאריק א-ריד, אורכו 20 מטר והוא תלוי בגובה 25 מטר מעל הים.


25 מטר מעל הים: גשר החבלים קריק-א-ריד בחוף קוזווי | צילום:
S-F Shutterstock.com

דרי
דרי (Derry), הנקראת גם לונדונדרי, היא העיר השנייה בגודלה בצפון אירלנד. היא מתפרשת על שתי גדותיו של נהר הפויל, כשגשרים מרשימים מחברים בין חלקי העיר. היא משמשת כמרכז תעשייתי חשוב, אבל יש בה גם מרכז עתיק מבוצר ושמור היטב שנבנה במאה ה-17 – אל תוותרו על טיול לאורך חומות העיר המבוצרות.


החומות של דרי – אל תוותרו על טיול עליהן

כדי ללמוד עוד על ההיסטוריה של העיר מומלץ לבקר במוזיאון טאוור (Tower Museum). חלק חדש יותר בהיסטוריה של העיר נמצא ברובע בוגסייד (Bogside) שהיה מוקד המחלוקת בתקופת "הצרות". ברחוב רוזוויל (Rossville) שברובע ניתן להבחין בציורי קיר שצוירו בין השנים 2001-1997, אשר מנציחים אירועי מפתח בתקופת "הצרות" וקוראים לשלום ואחדות. גם בהווה יש לדרי הרבה מה להציע. זוהי עיר תוססת עם מגוון של מסעדות ובתי קפה, חנויות, בוטיקים ופאבים שבהם מתקיימות הופעות חיות.

הרי מורן
הרי מורן (Mourne) הם רכס הרי גרניט במחוז Down באזור הדרום-מזרחי של צפון אירלנד. ברכס נמצאים ההרים הגבוהים בצפון אירלנד, ובהם Slieve Donard, הפסגה הגבוהה ביותר בצפון אירלנד, בגובה 850 מטר, ממנה ניתן להשקיף בימים יפים על סקוטלנד ואנגליה. האזור כולו הוכרז כפארק הלאומי הראשון בצפון אירלנד.


סליב דונרד, הפסגה הגבוהה ביותר בצפון אירלנד

אחד מסימני ההיכר הבולטים של האזור הוא חומת מורן (Mourne Wall), חומת אבן שנמתחת לאורך 35 ק"מ ומקשרת בין 15 פסגות ברכס. החומה נבנתה כדי למנוע מעבר של עדרי הכבשים והבקר למאגרי המים של העמק השקט (Silent Valley). הרכס, המרושת בשבילי הליכה רבים, נחשב לאחד מאזורי ההליכה הטובים ביותר בצפון אירלנד. מומלץ מאוד לבקר ביער טולימור (Tollymore), פארק גדול ומיוער עם אגמים, מפלים וסלעים מכוסי טחב אשר שימש, הודות ליופיו, כאתר צילומים לכמה סצנות בסדרה "משחקי הכס".


יער טולימור בהרי מורן. כאן צולמו כמה סצנות במשחקי הכס

מערות מרבל ארץ'
מרבל ארץ' (Marble Arch) היא מערכת מרשימה של מערות אבן גיר עם נטיפים וזקיפים בשלל תצורות, עמודי ומפלי אבן, נהר ובריכות תת קרקעיות והפתעות נוספות. מכל אלה ניתן ליהנות בשייט בסירה בנהר תת קרקעי בין התצורות שמסעירות את הדמיון. בסיום השייט יש הליכה מודרכת של כשעה עד ליציאה מהמערה. זוהי אחת ממערכות המערות הפתוחות לציבור המרשימות ביותר באירופה, והיא גם הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

מפל גלנו. לא קשה להאמין שפיות ושדונים מתרוצצים כאן…

עמקי אנטרים
אזור עמקי אנטרים (Glens of Antrim) מורכב מתשעה עמקים ירוקים שמשתרעים מרמת אנטרים ועד לחוף. זהו גן עדן לחובבי הליכה, עם מסלולי הליכה רבים שעוברים באזורים נופיים במיוחד. אחד ממוקדי המשיכה הבולטים באזור הוא פארק היער גלנריף (Glenariff Forest Park), ובו שבילי הליכה ביער המובילים לשלושה מפלים יפים. אתר נוסף שכדאי לבקר בו הוא מפל גלנו (Glenoe), אחד המפלים היפים בצפון אירלנד, שנופל לבריכה צלולה בלב יער – לא צריך הרבה דמיון כדי להאמין שפיות ושדונים מתרוצצים כאן.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.