תפריט עמוד

פסטיבלים בטוקיו ובקיוטו

אחת הסיבות שיפן מהלכת קסם על המטיילים בה היא השילוב המרתק בין מודרניות למסורתיות – מצד אחד, שיא הקדמה הטכנולוגית, ומנגד – מקדשים, גני זן ופסטיבלים שמשמרים תרבות בת אלפי שנים. המילה היפנית לפסטיבל או חגיגה היא מאצורי. לפניכם ארבעה פסטיבלים חשובים, שניים בטוקיו ושניים בקיוטו, שמומלץ לשלב במהלך טיול ביפן.

פסטיבל קאנדה מאצורי בטוקיו

פסטיבל קאנדה מאצורי בטוקיו | צילום: picturepartners / Shutterstock.com

פסטיבלים בטוקיו

טוקיו, עיר הבירה של יפן, היא מטרופולין תוסס, מלא בבניינים מפוארים, מגדלים, גורדי שחקים, חידושים טכנולוגיים ורכבות טיל, אך באותה נשימה טוקיו היא גם באופן מפתיע מקום מרכזי להשתתף בפסטיבלים דתיים מרתקים ועתיקי יומין של התרבות היפנית. להלן שניים מהפסטיבלים הפופולריים ביותר בטוקיו:

קאנדה מאצורי (Kanda Matsuri)

הפסטיבל נחגג במקדש קאנדה מיוג'ין (Kanda Myojin Shrine) בטוקיו. בתקופת אדו שימש קאנדה כמחוז מרכזי בעיר הבירה. מאז נחגג שם הפסטיבל, שהחל כתהלוכת פאר להציג את עושרו של ממשל השוגון במאה ה-17, ונחשב עד היום לאחד מהפסטיבלים הגדולים ביותר בטוקיו. הפסטיבל נחגג לסרוגין בשנים אי-זוגיות, ונמשך כשבוע ימים. התהלוכה המרכזית מתרחשת ביום שבת שקרוב ביותר ל-15 במאי, כאשר שלוש מאות איש צועדים ברחובות כשהם מוליכים עמם מאה מקדשים נישאים. אליהם מתלווים מאות נגנים, כמרים ורקדנים. הצעדה מסתיימת במקדש.

חלילנית בפסטיבל הנערך במקדש קאנדה מיוג'ין

חלילנית בפסטיבל הנערך במקדש קאנדה מיוג'ין | צילום: picturepartners / Shutterstock.com

סאנג'ה מאצורי (Sanja Matsuri)

זהו פסטיבל שינטו שמתקיים בטוקיו מהמאה השביעית, ונערך ביום ראשון השלישי של חודש מאי בכל שנה, במקדש אסאקוסה (Asakusa Shrine) הממוקם ברובע אסאקוסה העתיק והמפורסם של טוקיו. פסטיבל זה הוא פסטיבל השינטו הגדול ביותר בטוקיו, ומושך אליו כשני מיליון מבקרים בשלושת ימי פעילותו, בהם הרחובות מלאים בצלילי ניגוני חלילים, תיפופים ומזמורים דתיים. לפי האמונה, ככל שצלילי המוזיקה והתפילות חזקים יותר, כך יזכו תושבי השכונה ומבקרי הפסטיבל במזל טוב יותר.

במהלך סאנג'ה מאצורי הרחובות מלאים במוזיקה ומזמורי דת

סאנג'ה מאצורי. הרחובות מלאים במוזיקה ומזמורי דת | צילום: tanaka moikkai / Shutterstock.com

פסטיבלים בקיוטו

העיר קיוטו שימשה כבירת יפן במאות קודמות ושמה היה היאן. באותו שם נקראה גם תקופה חשובה בהיסטוריה היפנית, בין המאה השמינית למאה ה-12. קיוטו ידועה כמעוז התרבות המסורתית של יפן, אשר שיטוט בסמטאותיה הצרות מחזיר אותנו מאות שנים אחורה, וניתן לחוש את האוירה המיוחדת בכל צעד וצעד. כחלק משמירה על המסורת מתקיימים בה פסטיבלים דתיים רבים, ואלה הם שניים מהנבחרים שבהם:

אאוי מאצורי (Aoi Matsuri)

זהו פסטיבל אלגנטי, אשר משתתפיו עוטים על עצמם תלבושות חגיגיות בסגנון תקופת היאן, מהמאה השמינית. חלק מהחוגגים מתהלכים ברגל, וחלקם נישאים על סוסים בתהלוכה שמתחילה בארמון המלכותי בקיוטו ומסתיימת במקדש קאמיגאמו (Kamigamo Shrine). מקורותיו של פסטיבל זה הולכים אחורה לתחילתה של תקופת היאן, כאשר המנהיג היה מעלה מנחות למקדש קאמו בתקווה למנוע אסונות טבע שהתקיפו את הממלכה. מנהג זה של התהלוכה המפוארת התפתח בשיא של תקופת היאן ונשמר כפי הוא עד ימינו אנו, והתלבושות המפוארות נחשבות כקמע המגן עד היום מפני אסונות טבע.

משתתפים בפסטיבל אאיו מאצורי בלבוש בסגנון תקופת היאן

משתתפים באאיו מאצורי לבושים בלבוש בסגנון תקופת היאן | צילום: Sergii Rudiuk / Shutterstock

גיון מאצורי (Gion Matsuri)

גיון מאצורי הוא הפסטיבל המפורסם ביותר בכל יפן, וכנראה גם הגדול ביותר. הפסטיבל נמשך לכל אורך חודש יולי, ומגיע לשיאו החגיגי ב-17 ליולי, בתהלוכה גדולה שבה מוליכים מאות אנשים קרונות תצוגה ענקיים, המתנשאים לגובה של עד 25 מטרים, ונושאים עליהם מאות משתתפים הלבושים בביגוד מסורתי. הקרונות מקושטים במנורות נייר יפהפיות בסגנון סיני.

במהלך הגיון מאצורי מאות אנשים מובילים קרונות תצוגה ענקיים

במהלך הגיון מאצורי מאות אנשים מובילים קרונות תצוגה ענקיים | צילום: Sergii Rudiuk / Shutterstock

דוכני אוכל פזורים ברחובות, מוזיקה מסורתית מתנגנת, והמוני אנשים באים ליהנות בערבי הפסטיבל. חוויה יוצאת דופן בפסטיבל זה היא  לראות את תושבי קיוטו, ושכונת גיון בפרט, נכנסים לאוירת החג, כאשר חלק מהמשפחות פותחות את דלתותיהם לציבור, ומאפשרות הצצה אינטימית לחייהם הפרטיים ולתוך בתיהם.

בתמונה הפותחת: פסטיבל קאנדה מאצורי | צילום: picturepartners / Shutterstock.comטוקיו

יום בבית ספר ביפן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.