תפריט עמוד

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות והמעיינות הרבים

עין קינייא הוא קסם של מקום, פנינה של מעיינות, טבע והיסטוריה, שממש חבל להמשיך לחרמון ולגולן מבלי להיכנס וליהנות מהיופי.

הכפר נמצא בגובה ממוצע של 750 מטר מעל פני הים והינו אחד מתוך ארבעת הכפרים הדרוזים בגולן (האחרים הם מג'דל שאמס, מסעדה ובוקעתה). עין קינייא הוא היפה, הקטן והעתיק מבין ארבעת הכפרים. הוא הוקם במאה ה-14 ושמו נגזר מכמות המעיינות הרבה – כ-45 מעיינות, מתוכם כ-18 נובעים כל השנה. הכפר נמצא במורדות החרמון. סלעי הגיר ואבן החול העתיקים עליו בנוי הכפר אוצרים בתוכם מי תהום אשר פורצים בנביעות רבות על גבי השלוחה עליה בנוי הכפר. שמו של הכפר נגזר מכמות המעיינות הרבה, וקינייא בערבית פירושו תעלת מים – עדות לתעלות המים הרבות הנמצאות בו.

תושבי הכפר תמיד נהנו משפע מים. עם זאת התלות בשאיבת מים הישר מהמעיינות הולכת ופוחתת והמצוקה בשטחי בניה לדיור פרטי גדלה, ולכן חלק גדול מהמעיינות נסגרו ונאטמו.

בשנים האחרונות יש התעוררות בכפר בקרב צעירים להתחקות אחרי מעיינות הכפר והסיפורים סביבם. התעוררות זו גרמה לראש המועצה לקדם הקמת שביל חדש, שביל המעיינות שיעבור במעיינות מרכזיים ובין החלקות החקלאיות הצופות לנוף עוצר הנשימה. השביל המתוכנן ימתח בין עין ריחאן ביציאה הצפונית של הכפר ועד לנחל סער בקצהו הדרומי של הכפר.

הכפר נמצא בגובה ממוצע של 750 מטר מעל פני הים והינו אחד מתוך ארבעת הכפרים הדרוזים בגולן

הכפר נמצא בגובה ממוצע של 750 מטר מעל פני הים והינו אחד מתוך ארבעת הכפרים הדרוזים בגולן

תצפית מהכפר צפונה לחרמון ולמבצר נמרוד

תצפית מהכפר צפונה לחרמון ולמבצר נמרוד

פסלי אבן בכפר. צילום: עמי בן בסט

פסלי אבן בכפר. צילום: עמי בן בסט

שלווה על ההר

בעין קינייא חיו בשלווה דרוזים ונוצרים, הרוב היה נוצרי עד מלחמת ששת הימים. בתום המלחמה נמלטו הנוצרים לסוריה וללבנון ובכפר נשארה משפחה נוצרית אחת בלבד.

במנוסתם של הסורים מהגולן הם פוצצו את גשר האבן על נחל סער ובעצם חסמו דרך גישה מרכזית לכפר מדרום. בתום המלחמה כמחווה לדרוזים נבנה הגשר מחדש ושמו "גשר הידידות".

עד 1981 היו כפרי הדרוזים תחת ממשל צבאי, בשנה זו חוקקו את  חוק הגולן והדרוזים בגולן הוכרזו כתושבי קבע בישראל. רובם המכריע עדיין מסרב להתאזרח ונמצא במלכוד. מצד אחד המדינה הסורית בהתרסקות טוטאלית והשכל הישר מכוון להשתלבות במרחב הישראלי, יחד עם החשש הנלווה לשלומם של משפחותיהם שנשארו בצד הסורי.

בעין קינייא יש מועצה מקומית וראש מועצה נבחר (חלק קטן השתתף בבחירות, הרוב מחרימים) וכל המוסדות והשירותים ניתנים לתושבי הכפר. הכפר מונה כ-2300 תושבים, אחוז הזכאים לתעודת בגרות עומד על כ96%.

אחד המפלים של נחל סער

אחד המפלים של נחל סער

צילום: עמי בן בסט

צילום: עמי בן בסט

חקלאות בהרים

הדרוזים, פלג של האסלאם השיעי איסמאעליה, היו נרדפים ולכן התרחקו ממרכזי הערים ומצאו מנוח בפסגות ההרים שם הרגישו מוגנים ובטוחים יותר. החיים בהרים אילצו אותם לפתח דרכים ולגדל את מזונם. בעזרת בניית טראסות מאבני המקום יצרו מדרגות בהר שאפשרו גידולים חקלאים ומנעו מהאדמה להיסחף בחורפים הקשים. בעין קינייא נבנו טראסות חקלאיות רבות, בהן מגדלים התושבים עצי זית, נקטרינות, שזיף ירוק ודובדבן. בזמן פריחות האביב היופי הוא אין סופי ומגוון הצבעים והריחות עצום. כל אלה מלווים בתצפיות נוף מרהיבות לחרמון, לגולן, לעמק החולה וללבנון. שביל המעיינות המתוכנן יעבור בחלקות החקלאיות ובימי האביב ייהנו המבקרים משלל פריחות ובקיץ מקטיף עצמי ונוף עוצר נשימה.

בעין קינייא נבנו טראסות חקלאיות רבות, בהן מגדלים התושבים עצי זית, נקטרינות, שזיף ירוק ודובדבן

בעין קינייא נבנו טראסות חקלאיות רבות, בהן מגדלים התושבים עצי זית, נקטרינות, שזיף ירוק ודובדבן

תצפיות בעין קינייא

האטרקציה הראשונה היא הכפר עצמו. שיטוט בכפר מאפשר תצפיות נהדרות לכל עבר  והשיטוט משרה אוירה נינוחה בכפר הררי קטן וצנוע. בשנים האחרונות נפתחו מסעדות, בתי קפה ומאפיית פיתות בטעם מקומי, כך שאפשר גם ליהנות מהצד הקולינרי בכפר, ובמיוחד מומלץ להתארח לארוחה מקומית בבית משפחה בכפר.

בכניסה הדרומית לכפר זורם לו נחל סער, המושך אליו מטיילים רבים במיוחד בחורף. הנחל, המשמש גבול גיאוגרפי בין הגולן (הבזלתי) לחרמון (הגירני) מתחיל את דרכו בסוריה ונשפך לערוץ הבניאס. כאן רוב המבקרים מגיעים לתצפית על מפל סער אך מפספסים את העיקר שזה טיול של כשעתיים בדרגת קושי קלה לכל המשפחה ממפל סער לגשר הידידות בעין קינייא. המלצתי היא ללכת בנחל בעלייה, כלומר ממפל סער לכפר. הרבה יותר יפה לראות את אין ספור המפלונים בזמן הטיפוס הקליל לכפר. המסלול מאופיין בזרימה עזה, בריכות מדהימות ופריחות חורף משגעות. אם תגיעו בסביבות אמצע פברואר תוכלו להשתכר מפריחות מטעי השזיף והנקטרינות המקשטים את ההר בצבעי לבן ורוד ולילך.

לאוהבי הלכת, מסלול הנחל ממשיך מזרחה לכיוון הכפר מסעדה ואפשר להגיע עד למפל רסיסים, בתנאי שהזרימה פחתה והשביל לא נחסם מהתרחבות הזרימה בערוץ. בשיא החורף קשה מאוד עד בלתי אפשרי להגיע למפל.

כנסיות בכפר

ברמת הגולן, פרט לדרוזים, חיו לאומים בני דתות שונות כמו נוצרים, מוסלמים, בדואים, צ'רקסיים, טורקמניים, עלוואים, חורנים  ויהודים.

אזור הבניאס נחשב למקום מקודש לנצרות. לפי האמונה הנוצרית ישב ישו עם 12 השליחים בבניאס ושם אמר פטרוס לישו שהוא הוא המשיח. פטרוס בכיר השליחים נחשב לאפיפיור הראשון בנצרות. זו כנראה הסיבה שבכפר עין קינייא היה רוב נוצרי ומיעוט דרוזי עד 1967.

בכפר עצמו יש שתי כנסיות, האחת כנסיה מארונית פעילה והשנייה כנסיה קתולית חרבה כשבצמוד נמצא קברו של הכומר.

הכנסייה המארונית נבנתה בשנת 1925, וכיום משפחת עסף הנוצרית משמרת אותה פעילה ויפה.

בנוסף קיימת כנסיה מארונית נוספת יפה ומבודדת על הדרך הראשית בגבעה צמוד לבניאס. הכנסייה נבנתה בשנת 1950 בכדי לאפשר למאמינים הנוצרים להתפלל בדרכם לדמשק. הכנסייה סגורה ולא בשימוש. בעבר שופצה מספר פעמיים ע"י ארגונים נוצריים ונשארה סגורה. בשנת 2000 לאחר יציאת צה"ל מלבנון והגעת לוחמי צד"ל למטולה וקריית שמונה ביקשו אלה לשפצה לשימושם הדתי אך נענו בשלילה.

הכנסייה המארונית נבנתה בשנת 1925, וכיום משפחת עסף הנוצרית משמרת אותה פעילה ויפה

הכנסייה המארונית נבנתה בשנת 1925, וכיום משפחת עסף הנוצרית משמרת אותה פעילה ויפה

מקאם סת שעואנה

מקאם סת שעואנה משמש כבית התפילה, חילווה של עין קינייא, ומרכז דתי של הכפר בו נערכים לוויות ואירועים דתיים שונים. בקומה מעל נמצא בית העם.

האגדה מספרת שהנביא עותמאן חזורי היה אביה של סת שעואנה שנסחפה בזרם הדת והחסידות ורצתה ללמוד ולהתקרב לאל, אך מכיוון שהייתה אישה נמנעה ממנה האפשרות. זו לא וויתרה והתחפשה לבחור והצטרפה ללימודי הדת. סוד זה נשמר עד יום מותה, כשמלאכים לקחו אותה לקבורה. מאז סת שעואנה נחשבת לקדושה בדת הדרוזית.

שמה נכתב גם בצורה "שהונאה" שפירושו חפצה, חושקת.

גראפיטי מקומי

בשיטוט בכפר אפשר להבחין במספר מקומות בהן יש ציורי גראפיטי. האחד על הכביש הראשי בקרבת מבנה המועצה המקומית האמן הדרוזי איימאן חלבי ממגדל שאמס צייר את הגראפיטי שמתמקד באישה הדרוזית העובדת והלומדת והמלמדת את דור העתיד. הגראפיטי מראה את מעמדה המרכזי של האישה במשפחה הדרוזית ובכלל את מעמדה בחברה.

ציור שני נמצא בכיכר המרכזית בכפר ליד בית הספר על תחנת האוטובוס.

בציור על כל קיר דמות של שלוש זמרות ערביות מפורסמות אום כולתום, אסמאהן, ופיירוז.

הראשונה והכי מפורסמת היא הזמרת המצרית האגדית אום כולתום

בפאה אחרת של התחנה הזמרת הדרוזית אסמאהן אל אטרש, האחות של השחקן והזמר המצליח פריד אל אטרש. אסמאהן עשתה קרירה מצליחה במצרים וצברה לה מעריצים רבים בעולם הערבי והדרוזי.

הסיפור מספר שהיית תחרות ויריבות מקצועית בין שתי הזמרות הדגולות כשבסופו של הסיפור אסמאהן נפלה עם מכוניתה לנילוס במצרים ונהרגה. כל החשדות הובילו לאום כלתום שדאגה להירצחה אך עד היום הרצח לא פוענח. זו גם הסיבה שדיוקן הזמרות נמצא בקירות נפרדים. לא היו חברות טובות.

בפאה השנייה יש את הדיוקן של הזמרת הלבנונית המצליחה ביותר פיירוז שקרובה לאום כול תום.

גראפיטי בעין קינייא: הראשונה והכי מפורסמת הזמרת המצרית האגדית אום כולתום (משמאל)

גראפיטי בעין קינייא: הראשונה והכי מפורסמת היא הזמרת המצרית האגדית אום כולתום (משמאל)

צילום: עמי בן בסט

צילום: עמי בן בסט

אטרקציות באזור הכניסה הצפונית

עין ריחאן

עין ריחאן נמצא ביציאה הצפונית של הכפר (על כביש הגישה בין הכביש לחרמון והכפר) והוא אחד מיני מעיינות רבים שנובעים בכפר. המעיין שופץ ובסביבתו חורשת עצי צפצפה עם מדשאה. המקום מטופח ומזמין לפיקניק משפחתי. ליד המעיין ניתן לזהות סלע גיר עם תביעת רגל אדם. האגדה מספרת שזו טביעת רגלו של הנביא חזורי. האגדות מספרות שהמעיין נובע בגלל כף רגלו שדרכה במקום. מסביב למעיין ניתן להבחין בפסלי אבן אותם פיסלו ב-2010 אמנים בהתנדבות עם צעירי הכפר.

עין ריחן נמצא ביציאה הצפונית של הכפר והוא אחד מיני מעיינות רבים שנובעים בכפר

עין ריחן נמצא ביציאה הצפונית של הכפר והוא אחד מיני מעיינות רבים שנובעים בכפר

המעיין שופץ ובסביבתו חורשת עצי צפצפה עם מדשאה. צילום: עמי בן בסט

המעיין שופץ ובסביבתו חורשת עצי צפצפה עם מדשאה. צילום: עמי בן בסט

נבי  עותמאן חזורי –  הנביא הגיע מאזור כרמיאל – מהר חזור (חזון) ולכן נקרא חזורי כי בא מחזור. הנביא היה ידוע כמשכין שלום, גר במערה בצד הדרך מול הקבר בדרך המובילה מעכו לדמשק בכביש העולה לחרמון (המערה קיימת ומתוחזקת ע"י הדרוזים) והיה נוהג לברך ולכבד את העוברים ושבים בלחם ומלח. היה ומגמתם הייתה לשלום היה הלחם והמלח מסייע להם בדרכם אך אם פניהם למלחמה היה זה משכיח מהם את כוונותיהם ומחזירם חזרה לדרכם.

במקום נמצא קברו של הנביא ולכן המקום קדוש לדרוזים. המקום מאופיין בחורשת אלונים עתיקים ומרשימים במיוחד שהתקדשו. האגדה מספרת על פלאח שמחרשתו נשברה וזה הלך לאלונים בסביבת הקבר וכרת לו ענף, בעזרתו תיקן את מחרשתו, אך עוד לפני שהספיק לסיים את מלאכתו נמקה ידו. מזור בא לו רק כשפגש חכם שהציע לו להחזיר את הענף ואת שבבי העץ חזרה למקום הקדוש. כך עשה, וידו מיד חזרה לאיתנה.

במקום נערכות תפילות והתרות נדרים. ברוב הפעמים כשתגיעו תפגשו משפחה מורחבת או חבורת צעירים שחוגגים עם בשר על האש, בהסתכלות ראשונית האירוע נראה כארוחה על האש. אלה שלמעשה זה חלק מטקס התרת נדרים בה נודר הנדר אחרי שעמד בנדר מתיר את הנדר בדרך זו גם משאיר תרומה מכובדת למקום הקדוש.
הכניסה למקום רק בלבוש צנוע.

נחל חזורי

מסלול מעגלי שניתן לבצעו בשני הכיוונים. חציו של המסלול מסומן בסימון שבילים כחול וחציו בסימון שבילים אדום. המסלול בדרגת קושי בינונית ובימים של אחרי הגשם המסלול חלקלק ופחות בטוח.

תחילת המסלול מחניון חזורי המתאפיין ביער אלונים עתיק, אתר הנצחה קבר שייח ומצודה מרשימה ביותר והבריכות מלאות במים  והמפלים זורמים.

נחל חזורי מומלץ לטיול בסוף החורף ובאביב, כאשר הנחל זורם. בימים שאחרי הגשם ההליכה בנחל מצריכה זהירות רבה ויש חשש להחלקה. המסלול בחלקו שביל הליכה נוח וחלקו מצריך דילוג בין הסלעים וזרימת הנחל.

הנחל נהדר ומומלץ מאוד.

אנדרטת סיירת אגוז

יחידת אגוז הוקמה לראשונה ב-1956 כשמטרתה לסכל פעילות עוינת מגבול סוריה. היחידה פורקה והוקמה מספר פעמים כשההקמה האחרונה שלה היית בשנת 1995 כחלק מחטיבת גולני כשעיקר מטרתה היית לחימת גרילה בגבול הלבנון מול ארגוני המחבלים. כיום סיירת אגוז שייכת לחטיבת הקומנדו.

פירוש השם אגוז הוא – אנטי גרילה ולוחמה זעירה.

האנדרטה משתרעת על שטח יער אלונים עצום ומרשים. האתר מורכב מדרך ראשית העולה לפסגת הגבעה שממנה יוצאים לפינות זיכרון אישיות. בכל פינה לוח עם שם הלוחם ומספר מילים על דמותו. בקצה השביל תיאטרון קטן עם תצפית למצודת נמרוד בו נערכים טקסי הזיכרון.

בסביבה: עין פית

מדרום לעין קנייא נמצאות חורבות הכפר עין פית עם המעיין הצונן, באזור מתוכננת בניה צבאית.

עין פית, מדרום לכפר. צילום: שרה לין ברנשטיין

עין פית, מדרום לכפר. צילום: שרה לין ברנשטיין

אירוח ומסעדות בכפר

שלאלי – נביל בשאר – אוכל דרוזי כשר. מארח בביתו קבוצות בהזמנה ותאום מראש. נביל יודע גם לבצע ארוחות בשטח לחברות וקבוצות יש מגוון רחב של אפשרויות.

נביל משלב סדנאות להכנת עלי גפן ממולאים כנאפה. סדנאות מתאימות לכל המשפחה.

להזמנות – 0505391141

אסראר

בתיאום מראש. אסראר היא אישה מקסימה מארחת  בביתה מכל הלב אוכל דרוזי טרי טעים שמוכן במיוחד לקבוצות קטנות עד 20 סועדים. כל המאכלים בבישול ביתי. החיוך והאור שמחלקת אסראר באירוח משרה אוירה  קסומה ועם הנוף הנשקף מהבית ההנאה מושלמת. מומלץ בחום.
אפשר לשלב סיורים מודרכים בכפר עם מדריך הטיולים שאוקט. שאוקט בן הכפר מכיר כל פינה ויש לו ידע רב וסיפורים מרתקים.

להזמנות – 052-6537480/1

לינה בכפר

בית בכפר – צימר אחד מתאים לזוג +3 עם נוף לחרמון למצודת נמרוד לעמק החולה. נקי מאוד עם חניה ומרפסת פרטית. מומלץ מאוד.

להזמנות – 0526537480

צימר old school

4 יחידות אירוח עם בריכת שחיה מחוממת בחורף. ג'קוזי בכל חדר מטבחון וארוחת בוקר.

תפוסה עד 16 אורחים.

המתחם שופץ על בסיס בית הספר של הכפר. בשיפוץ שמרו על אופיו של מבנה האבן העתיק.

להזמנות – 0527283622

מפת עין קינייא והאזור:

באדיבות המרכז למיפוי ועמוד ענן

באדיבות המרכז למיפוי ועמוד ענן

———-

יואב יעקובי – מדריך טיולי הליכה, ג'יפים וטיולים לכל המשפחה – "העפרוני" טל' 0507510391
פרטים על טיולים עם יואב כאן

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.