תפריט עמוד

הצילו את הפנינה של עין פית

עמק הבוסתנים והמעיינות של עין פית בצפון רמת הגולן, העשיר בערכי טבע, נמצא בסכנה. העמק מהווה מסדרון אקולוגי חשוב בין שמורות טבע ולכן יש בו שפע תצפיות על בעלי חיים. לאחרונה מתכנן צה"ל לבנות במקום כ-80 מבני קומות לאימוני לוחמה בשטח בנוי. מדובר במתחם אימונים הומה ורועש שידרוס וירמוס את גן העדן הזה וישנה אותו לתמיד. בואו להשתתף במאבק

עמק הבוסתנים והמעיינות של עין פית ממוקם בנחל פרע והוא פנינת טבע בצפון הגולן. זהו עמק בעל משטר הידרולוגי ייחודי, קרקעיתו מכילה שכבות של משקעי מעיינות בדמות סלע הטרוורטין המעידים על שפיעת מעיינות ניכרת בעבר ואכן העמק בולט בצבעו הירוק על רקע המדרונות הצחיחים יותר של צפון הגולן. כיום מצויים בעמק מספר מעיינות קטנים ופלג יפה שזורם מהמעיין הראשי.

🌳 איך אפשר לתמוך🌳
חתמו על העצומה: https://shorturl.at/ehqEJ

המעיין הראשי נובע בתוך מבנה קמרוני שהיווה את בית המעיין של הכפר עין פית, כפר עלאווי, אחד משלושה כפרים עלאווים (ע'אג'ר, זעורה ועין פית) ששכנו למרגלות החרמון עד 1967, מרוחקים מארץ העלאווים שבצפון סוריה מאות ק"מ. מן הכפר נותרו שרידי בתים, טראסות, בוסתנים, אשד טחנות קמח ובית קברות מעניין. שרידי הכפר נחבאים בתוך יער מפותח של אלות אטלנטיות, שריד ליער שכיסה בעבר את המדרונות היורדים לעמק החולה. שדרות של עצי צפצפה ודולב כבירים מקיפות את המעיינות והפלגים ובטרסות נשמרו מאות עצי בוסתן, ביניהם תות עץ, רימון, שקד, תאנה, חרוב, הדרים ועוד.

נחל פרע הוא הנחל האיתן היחידי שזורם כל השנה במורדותיו הצפוניים של הגולן ולכן מהווה נקודת שתיה חשובה לבע"ח. מיקומו של העמק בין שמורת יער אודם לשמורת הבניאס הופכת אותו למסדרון אקולוגי חשוב לאוכלוסיות בעלי החיים שבשתי השמורות. ואכן שפע של תצפיות בע"ח נרשמות לאורך העמק בהן צבאים, שועלים, זאבים, חזירים, שפנים, גיריות, דלקים ועוד ועוד.

כבר כמעט עשור שצה"ל מתכנן להקים באזור העמק מתחם אימוני לש"ב, עקב אילוצים שונים נדחו התכניות מספר פעמים ובינתיים השתנו ואף התכווצו. בראש העמק הולכת כיום ומשודרגת הלש"ביה הגדולה הבנויה על שרידי הכפר זעורה, למרבית הפלא, החליטו מתכנני התכנית למקם לצידה של לש"ביה גדולה זו עוד לש"ביה, דווקא בעמק הקסום של עין פית. מדובר ב-80 מבני קומות שישמשו לאימוני לוחמה בשטח בנוי. אמנם מדובר באימונים ללא ירי, אך מדובר במתחם אימונים בנוי, הומה ורועש שידרוס וירמוס את גן העדן הזה וישנה אותו לתמיד.

מיקומו של העמק בין שמורת יער אודם לשמורת הבניאס הופכת אותו למסדרון אקולוגי חשוב לאוכלוסיות בעלי החיים שבשתי השמורות

מיקומו של העמק בין שמורת יער אודם לשמורת הבניאס הופכת אותו למסדרון אקולוגי חשוב לאוכלוסיות בעלי החיים שבשתי השמורות

כיצד קורה דבר כזה?

כיצד לא נמנע הנזק כבר בשלבי התכנון הראשוניים? האם צה"ל לא ידע שמדובר בשטח כ"כ ערכי?
במקביל למוסדות התכנון הפועלים לפי חוקי תכנון ובניה קיימת ועדה למתקנים ביטחוניים (ולמ"ב) שאינה מחויבת בתסקירי השפעה על הסביבה, בבחינת חלופות, בייעוץ מומחי הנוף והסביבה של מינהל התכנון, שכל התוכניות העוברות דרכה נשמרות תחת מעטה סודיות. כך, בוקר אחד לפני כחודש התגלה שבעין פית אושרה תכנית שתפגע בעמק קשות מבלי שהיתה לציבור או לגופים רגולטורים אפשרות להתנגד לתוכנית. הועדה הותירה לגופים הרגולטורים רק אפשרות לייעץ לגבי מזעור הנזקים (קרי, מרחק הבתים שיבנו מהמעיין או אופן כיסוי דרך העפר).

בתי המשפט כבר דנו ב"שימוש" של צה"ל בועדה המדוברת ובניצול הולמ"ב כחותמת גומי לתוכניות משרד הביטחון. ביהמ"ש פסקו שתפקיד הועדה לדון רק בתכניות דחופות או סודיות, לדוגמא הצבה מידית של סוללת כיפת ברזל. לא כך הוא המקרה של הקמת הלש"ביה.

משדלפה הידיעה על התכנית להקמת מתחם אימונים בעמק, הציבור נזעק מיד להגן על המקום ופתח במאבק, עמותת שומרי הגולן, החברה להגנת הטבע ועמותת אדם טבע ודין חברו למאבק. המאבק רק בתחילתו, אך כבר התקיימו מפגשים עם אנשי הצבא האמונים על הפרויקט ועם מספר ח"כ, ימי סיורים ללא תשלום, הפגנות, נכתבו כתבות בעיתונות ובטלוויזיה ויצאה עצומה עליה כבר חתמו מעל 18,000 איש.

יש לזכור שבצה"ל משרתים בנינו ואנו מחוייבים לאפשר להם להתאמן כראוי, הקריאה לצה"ל היא אפוא לתכנן תכניות באופן מתחשב בציבור ובטבע, ולהימנע ממסלול מהיר, עוקף אפשרות לבחינה וביקורת של גורמים רלבנטים.

מפת עין פית ונחל פרע. באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי

מפת עין פית ונחל פרע. באדיבות עמוד ענן והמרכז למיפוי

עין פית בוידיאו

השתתפו בשמירה על עין פית!

אז, אם גם לכם כואב שמקום כ"כ יפה וערכי נהרס. אם גם לכם כואב שתוכניות נעשות במחשכים, באופן לקוי ומאושרות באופן אוטומטי בולמ"ב, אם גם אתם שותפים לבקשה לערוך תסקיר השפעה על הסביבה ולבחון חלופות נוספות,

תוכלו לחתום על העצומה:

https://www.atzuma.co.il/einpitt

להצטרף לקבוצת הפעילים – מצילים את עין פית:

https://chat.whatsapp.com/Ces9JHpsXIx7yrOVT2DDt3

לעיין בחומר שרוכז בדף הפייסבוק:

https://www.facebook.com/groups/777239480612074

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה