תפריט עמוד

עופות נודדים – ישראל כמוקד צפרות מרכזי

מחצית מן האוכלוסייה העולמית של עיטי החורש חלפה בשבוע שעבר במשך יומיים בשמי ישראל. נתון זה שמספקים צופי סקר הנדידה שעורך מרכז הצפרות הישראלי מעיד על חשיבותה של ישראל כמעצמת צפרות. עונת הנדידה החלה כבר במהלך אוגוסט כאשר להקת החסידות הראשונה נחתה במדבר יהודה בדרכה לאפריקה

במהלך השבוע שעבר ובעיקר בשבת וביום ראשון מיד לאחר ראש השנה, חלפו בנדידה 53,000 עיטי חורש בשמי ישראל. זוהי כמחצית מהאוכלוסייה העולמית של מין זה, החולפת בשמי ישראל תוך יומיים, ונצפתה על ידי צופי סקר הנדידה שנערך על-ידי מרכז הצפרות הישראלי, ונצפה ע"י המכ"ם הרוסי המוצב במרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון.

תצפיתני מרכז הצפרות מדווחים מאז חודש אוגוסט על להקות גדולות של עופות שחוצות את ישראל. הלהקה הראשונה של חסידות טסה מעלים המלח באמצע אוגוסט ומנתה 3000 עופות. למרות שנוהגים לתארך את עונת הנדידה עם הגעת החסידות למעשה נודדים ראשונים הגיעו עוד לפניהם, כאשר להקות של חופמאים חצו את ישראל.

אחריהם הגיעו להקות גדולות של איות הצרעים (עוף דורס גדול) ומינים נוספים, ביניהם 30 מינים של עופות ודרסים, שקנאים וציפורי שיר. אחרוני הנודדים הם העגורים שמסיימים את נדידתם דרומה רק באמצע דצמבר.

גם השנה מתקיים מתחילת אוגוסט סקר נדידה שעורך המרכז לצפרות בשיתוף החברה להגנת הטבע. התצפיות פרושות לכל רוחבו של עמק יזרעאל למעקב. עד אמצע ספטמבר נמנו כבר יותר ממאתיים אלף חסידות לבנות וכארבע מאות אלף איות צרעים.

על פי הערכת מרכז הצפרות והחברה להגנת הטבע עד תחילת החורף יחצו את ישראל יותר מחצי מיליארד ציפורים. הסיבה לכך שישראל היא ציר כה מרכזי בנדידת העופות טמונה בעובדה שרוב הציפורים שנודדות מאירופה ומאסיה לאפריקה בוחרות במסדרון יבשתי צר שרוחבו פחות ממאה קילומטרים.

במסדרון זה הן מוגנות מפני טיסה מסוכנת מעל הים שממערב לישראל ונמנעות מנתיב מזרחי יותר לאורכו חסרים מקורות מים שאפשר לשתות מהן במהלך המסע הארוך.

העובדה הזו הופכת את ישראל למוקד צפרות חשוב ומושכת לכאן בעונה זו תיירים רבים שעוסקים בצפרות כתחביב מרכזי ומשקיעים בתחום זה זמן וכסף רב.

מוקדי הצפייה העיקריים בהם מתרכזים רוב הצפרים בעונה זו הם:
עמק החולה שמשמש כבר שנים רבות כאתר הצפרות הבולט בישראל. בחולה פועלים שני אתרים – אגמון החולה ושמורת החולה. המרכז לצפרות מפעיל תחנת טיבוע באגמון. מידע על הפעילות בתחנה בטלפון 04-6930991.
בשמורת גמלא בגולן פועלת תחנת צפייה בעופות דורסים ובעיקר בנשרים.
בכנרת פועל עכשיו "שיט צפרות" שמאפשר לצפות בברווזים, בקורמורנים ובשחפים ממרחק קצר. פרטים בחברה להגנת הטבע 03-6388688.
בכפר רופין שבעמק בית שאן פועל מרכז צפרות בינלאומי.
בגן הורדים הצמוד לכנסת יש פעילות עירונית שונה ומעניינת.
באתר השריון בלטרון יש מכ"ם שעוקב אחר נדידת ציפורים. אפשר לתאם ביקור במקום 03-6446010.
בבית ספר שדה חצבה פועל מרכז צפרות מדברי – טלפון 08-6581546.
במלחת עברונה ליד אילת אפשר לצפות במאות פלמינגו. בכניסה לאילת ממוקם פארק הצפרות היפה שמופעל בידי מרכז הצפרות אילת.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו