תפריט עמוד

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיפוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

בהר הנגב, כ-40 ק"מ דרומית לבאר שבע וכ-30 ק"מ צפונית למכתש רמון, נמצא קיבוץ שדה בוקר, ביתו של ראש הממשלה הראשון והשלישי של מדינת ישראל. בסמוך לו נמצאת מדרשת בן גוריון, שעל אף שרבים מזהים אותה כחלק משדה בוקר, היא יישוב קהילתי בפני עצמו, בו פועלים כמה מוסדות חינוך ומחקר. כשמבקרים פה, מתגנבת ללב המחשבה שהיה נחמד לעבור לגור כאן, רחוק מהכל. מצד אחד רואים את המדבר, ולא סתם את המדבר – את מצוק הצינים, אחד המקומות היפים בארץ. גם אם אתם שבויים בסטיגמה שהמדבר הוא חד גוני, מבט אחד במצוק הצינים ישנה את דעתכם. הנופים דרמטיים והצבעים משתנים בכל שעה ביממה, כשבלילה מכסים על הכל שמים זרועי כוכבים שכבר שכחנו שאפשר לראות. מצד שני, אל מול חמישים הגוונים של החום, יש כאן הרבה ירוק. מדשאות, צמחייה מדברית ותחושה של קיבוץ מטופח, עם שבילים שילדים מתרוצצים בהם בבטחה,  וכמעט כולם  – מבוגרים וילדים – רוכבים על אופניים. זהו לא הניגוד היחידי. מצד אחד שקט שאפשר למצוא רק במדבר, במיוחד בשעת הזריחה. מצד שני, בשעות אחר הצהריים, הגינה הציבורית שליד המרכז המסחרי מלאת חיים – ילדים משחקים, משפחות עושות פיקניק במדשאות, ויש המולה נעימה. לכל אלה יש להוסיף את היעלים. הם נמצאים בכל מקום – תוכלו לראות אותם מחלון החדר, בחניה וכמובן במדשאות שבמרכז היישוב. הילדים המקומיים מורגלים בנוכחותם ממש כמו שילד תל אביבי מורגל החתולים, אבל תיירים לרגע עדיין מתרגשים.

לקריאה נוספת:

בקיבוץ, ובעיקר במדרשה, מרוכזות כמה אטרקציות תיירותיות מלהיבות וכמה מקומות לאכול בהם. כשמצרפים לאלה את הנופים המדבריים שאין שניים להם ואת מזג האוויר הנעים בהר הנגב (גובה ממוצע של 473 מ' מבטיח שגם בקיץ תיהנו כאן מערבים קרירים ויבשים), מתקבל יעד נהדר לסופשבוע לכל המשפחה. כדי לעשות לכם חיים קלים, בנינו עבורכם תוכנית שכוללת את המיטב של האזור – טבע ונופים, אקשן, היסטוריה ואוכל טוב  – בחופשה בת יומיים. אם יש לכם יותר זמן, תוכלו לפרוש את התכנית המוצעת פה על פני שלושה ימים ואפילו ארבעה ולהשאיר לכם מספיק זמן ליהנות מהשקט, היופי והשלווה של המדבר.

יעלים בדשא במדרשת בן גוריון | צילום: מילי שאואר

יעלים בדשא במדרשת בן גוריון | צילום: מילי שאואר

יום 1

צריף בן גוריון בשדה בוקר

התחנה הראשונה שלנו היא צריף בן גוריון, שנמצא בקיבוץ שדה בוקר. לקיבוץ שדה בוקר הגיע בן גוריון, ראש הממשלה הראשון והשלישי של מדינת ישראל, ממש במקרה, במהלך כהונתו הראשונה כראש ממשלה, כשהיה בדרך חזרה מאילת. בדרך הוא הבחין בקיבוץ הזעיר שזה מכבר הוקם. הוא שוחח עם הצעירים שהתיישבו שם וכמה חודשים מאוחר יותר הוא התפטר מראשות הממשלה ועבר עם אשתו פולה לקיבוץ. הוא הוקסם מההזדמנות להפריח את השממה ולקח חלק בעבודת האדמה יחד עם חברי הקיבוץ הצעירים ממנו בכמה עשורים.

צריף בן גוריון. צניעות מעוררת קנאה

צריף בן גוריון. צניעות מעוררת קנאה

הצריף בו התגורר בן גוריון נשמר בדיוק כפי שהיה – הספרים בחדר העבודה וליד המיטבה מונחים באותו סדר בו הניח אותם בן גוריון, נעלי הבית עדיין מונחות ליד המיטה ועל הקיר במטבח תוכלו להתרשם מפתק בכתב ידו, בו כתוב תפריט היומי (והצנוע) שלו, ולידו תמצאו פתק עם רשימת התרופות שעליו ליטול בכל ארוחה. כשמשווים את הצריף אל בתי המגורים של ראשי המדינה היום, אי אפשר שלא להתפעל מהצניעות. אבל מסתבר שביחס לחברים האחרים בקיבוץ, בן גוריון נהנה מתנאים משודרגים – הוא גר בצריף מרווח במיוחד, עם שני חדרי שינה, סלון וחדר עבודה. כאן תוכלו להתרשם לא רק מחייהם של בני הזוג, אלא גם לקבל הצצה נוסטלגית לאורח החיים בישראל בתקופה ההיא (ואולי להיזכר בבית של סבא וסבתא).

מלבד הצריף, תוכלו להתרשם במתחם המטופח מתצוגות מעשירות נוספות, ובהן חלל של שולחנות אינטראקטיביים – שולחנות מולטימדיה הבוחנים את משנתו של בן גוריון במבחן הזמן דרך סוגיות כמו יישוב הנגב, עם משימות והפעלות מעניינות לילדים (בהן גם המבוגרים לומדים לא מעט). חלל נוסף מוקדש למיצג אנימציה, ותערוכה בשם "הזקן והעם" הבוחנת את הקשר בין בו גוריון לציבור ובה תוכלו, בין היתר, להתרשם מהמכתבים וברכות השנה טובה שקיבל המנהיג הנערץ (וגם בתשובותיו למכתבים אלה), להתחפש לבן גוריון ועוד.

ביציאה מן הצריף תגיעו לפולה קפה, ואם אתם רוצים לנשנש משהו תמצאו כאן מאפים מתוקים ומלוחים, קפה וגלידות. במקום מוכרים גם את המוצרים של פארן קוסמטיקה טבעית, ואת היינות של יקב שדה בוקר.

צריף בן גוריון
טלפון: 08-6560469
אתר אינטרנט

פולה קפה
טלפון: 08-6560430

שולחנות אינטראקטיביים הופכים את הביקור בצריף בן גוריון למעניין ומעשיר גם עבור הצעירים שבחבורה

שולחנות אינטראקטיביים הופכים את הביקור בצריף בן גוריון למעניין ומעשיר גם עבור הצעירים שבחבורה

ארוחת צהריים במדרשת בן גוריון

במרכז המסחרי של מדרשת בן גוריון יש כמה מקומות חביבים לאכול בהם – חומוסייה, פלאפל מפתיע באיכותו ופיצריה. גולת הכותרת היא "הכנענייה" – מעדנייה שפועלת במקום כבר 15 שנה ומהווה אבן שואבת למקומיים ומטיילים. מוכרים כאן בעיקר כריכים עם גבינות משובחות ונקניקים, ממרחים, ירקות ועוד תוספות. תמצאו כאן, בין היתר, כריך גאודה עיזים עם טפנד זיתים ועגבניות מיובשות, כריך ברי צרפתי עם חמאה, ריבה ובלסמי, כריך אווז מעושן עם חרדל, ממרח ארטישוק ועגבניות מיובשות וגם כריך טבעוני של ארטישוק פרוס עם טפנד זיתים, ממרח עגבניות מיובשות וטחינה. מהאוכל תוכלו ליהנות בחלל בית הקפה, בשולחנות שפזורים בחוץ או בדשא הסמוך, ליד גן השעשועים, כשיעלים מארחים לכם לחברה.

כנענייה
טלפון: 058-7274965
אתר אינטרנט

טיפוס קירות ב"טיפוס מדברי"

המדבר מלא קסם בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים והערב. אבל מה קורה בצהריים? בשעות האלה בהן השמש קופחת ואין מקום להסתתר בו תוכלו למצוא מפלט ב"טיפוס מדברי", קיר הטיפוס שפתח גלעד חיות. גלעד, חובב טיפוס, לא רק פתח את המקום, הוא גם בנה אותו בשתי ידיים. התוצאה היא מתחם טיפוס ייחודי ומזמין, עם אווירה אינטימית וביתית, ובו שלושה חללים – שני חללי טיפוס עם מסלולי טיפוס לכל הרמות (ולא רק למקצוענים), וחלל נוסף שמוקדש כולו לטיפוס צדדי, מה שמתאים במיוחד למי שעושה את צעדיו הראשונים בטיפוס. מסלולי הטיפוס בנויים לפי דרגות קושי ומסומנים לפי צבעים, וגם אם המתבונן מן הצד לא מבין את המשמעות של המסלולים, כל מסלול שם דגש על משהו אחר – יש מסלולים שבהם מושם דגש רב יותר על שיווי משקל, אחרים על תכנון ואסטרטגיה וכו'.אנחנו ממליצים לכם לא להסתפק בלהשקיף על הילדים, אלא להתנסות בטיפוס גם בעצמכם ולחוות את היתרונות של הספורט הזה – הוא לא רק מחזק את השרירים, הוא גם מסייע להתמודדות עם פחדים, להפרעות קשב וריכוז ולתכנון ואסטרטגיה. גלעד מספר שהטיפוס נחשב לספורט בריא, משום שהוא לא גורם לזעזועים כמו ענפי ספורט אחרים. גם אם אתם לא מלווים בילדים תוכלו להעביר כאן שעה או שעתיים של כיף ואתגר.

טיפוס מדברי
טלפון: 054-9399829
אתר אינטרנט

את קיר הטיפוס, שבו מסלולים בדרגות קושי שונות, בנה גלעד חיות במו ידיו | צילום: גלעד חיות

את קיר הטיפוס, שבו מסלולים בדרגות קושי שונות, בנה גלעד חיות במו ידיו | צילום: גלעד חיות

טיול ברגל או באופניים בטיילת בן גוריון

אחרי שמתמקמים במקום הלינה, כדאי לצאת לטיול של אחר צהריים בטיילת בן גוריון. הטיילת שנחנכה בשנה שעברה עוררה מחלוקת רבה, הן מצד שומרי סביבה שטענו שהטיילת פוגעת בנוף, והן מצד התושבים שחששו מההשלכות של המבקרים. רבים טוענים שבן גוריון נהג לעשות את צעדות הבוקר שלו בשבילי העפר ולא על שבילים מבטון, ושכמותו יכולים לעשות גם המבקרים האחרים.  הם צודקים, אבל הטיילת הופכת לראשונה את הטיול על שפת המצוק נגיש גם להורים עם ילדים קטנים, לנכים בכיסאות גלגלים ולמתקשים בהליכה. אי אפשר להתווכח על כך שנעים לטייל בטיילת אשר נמתחת לאורך 3.5 ק"מ על שפת המצוק מציעה נוף שאין שני לו – נחל צין, מצוק הצינים ורמת עבדת. לאורך הדרך יש תצפיות, ספסלים ופינות ישיבה ומנוחה מוצלות.

זהו רק חלק מהנוף, הנשקף מטיילת בן גוריון | צילום: מילי שאואר

זהו רק חלק מהנוף, הנשקף מטיילת בן גוריון | צילום: מילי שאואר

ספארי לילה עם נגב ספארי

גם אם כבר הייתם בשדה בוקר בעבר, ראיתם את הנוף (שאפשר לראות שוב ושוב בלי לשבוע), ביקרתם בצריף בן גוריון וביקרתם בעין עבדת, אנחנו מאמינים שעוד לא עשיתם ספארי לילה. וחבל, כי מדובר באחת הפעילויות המרגשות והמלהיבות ביותר שתוכלו לעשות  לא רק בנגב אלא גם בארץ. את הפעילות מעביר ד"ר חיים ברגר מנגב ספארי. ברגר הוא ביולוג וחוקר התנהגות טורפים. הוא ייקח אתכם בג'יפ שלו ממקום הלינה במדרשת בן גוריון או ממלון קדמא הסמוך, יסביר לכם לקראת מה אתם הולכים, ינחה אתכם איך להשתמש בפנסים ואז תצאו לשדות הסמוכים למדרשה ולקיבוץ. אם נסעתם כאן ביום ולא ראיתם כלום, תופתעו לגלות בערב שיש כאן עולם ומלואו – זהו אזור המחיה הטבעי של בעלי חיים רבים, לא רק עקרבים, עכבישים ונחשים, אלא גם ירבועים, גרבילים, ארנבות, דורבנים וגם טורפים כמו שועלים, תנים, זאבים, צבועים ואפילו קרקלים.

ירבוע בשדות שליד שדה בוקר. אם יתמזל מזלכם, גם אתם תפגשו אחד בספארי לילה | צילום: ד"ר חיים ברגר, נגב ספארי

ירבוע בשדות שליד שדה בוקר. אם יתמזל מזלכם, גם אתם תפגשו אחד בספארי לילה | צילום: ד"ר חיים ברגר, נגב ספארי

בספארי כמו בספארי, אי אפשר לדעת את מי תפגשו וזה חלק מהריגוש והקסם של הטיול. את הטיול מתבל חיים בהרבה הומור ובסיפורים מרתקים, כשהוא יודע להתאים את עצמו לקהל.  מדי פעם הוא מדומם מנוע, ואז תוכלו לצאת מהג'יפ ולעקוב בשקט אחר בעלי החיים – ככה ראינו מקרוב זוג דרבנים נכנסים למאורה. לקראת הסוף יש הפסקה של תה ועוגיות, מהם תוכלו ליהנות תחת שמים זורעי כוכבים כמו שיש רק במדבר, וחיים יסביר לכם על הכוכבים ואיך למצוא את כוכב הצפון. הטיול הזה הוא חוויה גדולה ומרגשת בכל הרכב בו תגיעו – בזוג, עם הילדים או בקבוצת חברים.

נגב ספארי
טלפון: 054-5343797
אתר אינטרנט

הזאבים הן מהכוכבים הגדולים של ספארי הלילה | צילום: ד"ר חיים ברגר, נגב ספארי

הזאבים הo מהכוכבים הגדולים של ספארי הלילה | צילום: ד"ר חיים ברגר, נגב ספארי

אוכל ואלכוהול במקום לשבט

אחרי שתחזרו מהספארי מלאי ריגושים, ודאי תרצו לשבת ולשתות משהו כדי לחלוק את החוויות. הפאב מקום לשבט שממוקם במרכז המסחרי של מדרשת בן גוריון הוא בדיוק המקום לעשות זאת. את הפאב פתח לפני 15 שנים גלעד חיות, האחראי גם על קיר הטיפוס. הפאב, שנקרא בעבר ג'ומעה בר, שינה בשנה האחרונה שם ומיתוג, אבל הוא ממשיך להיות מקום בילוי אהוב על מקומיים ומטיילים כאחד. לצד אלכוהול ומוזיקה טובה, יש פה גם אוכל טוב. התפריט מבוסס ברובו על המבורגרים, שמלווים בתוספות כמו גבינת גאודה או בצל מטוגן, פלפל קלוי,  צ'יפס וצ'יפס בטטה. יש גם מנות לטבעונים, כולל המבורגר טבעוני. אם יש אתכם ילדים, תוכלו להגיע לארוחת ערב יחד איתם (הפאב ידידותי לילדים) ורק לאחר מכן לצאת לספארי לילה.

מקום לשבט
טלפון: 054-4242385
אתר אינטרנט

מקום לשבט. הבר השכונתי של מדרשת בן גוריון | צילום: גלעד חיות

מקום לשבט. הבר השכונתי של מדרשת בן גוריון | צילום: גלעד חיות

יום 2

תצפית זריחה ממצפה דור

מצפה דור, אשר הוקם לזכרו של דור כהן שנהרג במהלך טיול בגאורגיה ב-2015 הוא מרפסת תצפית לאורך טיילת בן גוריון, בסמוך למלון שרמנ'ס. יש בו ספסל עץ רחב ידיים מול הנוף, ולידו, על אבן, חקוקות המילים: "למדתי להנות מהדברים הקטנים שתמיד היו סביבי ולא שמתי לב אליהם – מהזריחה, מהציפורים שמצייצות, מהבריזה לפני הערב, מלהיכנס למים קפואים, מחיות שרצות מולי. מלקטוף פירות ובעיקר מהשקט. למדתי להעריך את הארץ שאני חי בה מחדש דרך כל שעל ואבן וכל פסגה שכבשתי” – דור כהן.

זריחה במצפה דור | צילום: מילי שאואר

זריחה במצפה דור | צילום: מילי שאואר

כשתשבו בספסל, גם אתם תלמדו ליהנות מהדברים שתמיד נמצאים שם, גם אם לא תמיד אנחנו מתפנים להתבונן בהם, כמו הזריחה. וזו בדיוק הסיבה שאנחנו ממליצים לכם לחזור לכאן פחות מ-12 שעות אחרי הביקור הקודם. הזריחה הנשקפת מכאן היא אחת מהיפות בארץ. בשעת בוקר מוקדמת, יש סיכוי שתהיו על הספסל הגדול לבד. עוד מעט יגיעו לכאן רצי הבוקר, ואחר כך הכלבים עם בעליהם, אבל לפני כן תיהנו מזמן נדיר של שקט.

שעת זריחה במצוק הצינים | צילום: מילי שאואר

שעת זריחה במצוק הצינים | צילום: מילי שאואר

יעלים ונוף באחוזת קבר בן גוריון

בשונה מראשי ממשלה אחרים, בן גוריון לא רצה להיקבר בהר הרצל, ובחר להיקבר במקום אותו אהב – ברמה שמדרום לקיבוץ שדה בוקר, מול הנוף עוצר הנשימה של נחל צין ורמת עבדת. אל שני הקברים – שלו ושל פולה – מוביל שביל סלול ונגיש באורך 300 מטר שעובר בגן ירוק ומקסים שעומד בניגוד לסביבה המדברית הצחיחה אך בה בעת גם משתלב בה היטב. את הגן תכננו אדריכלי הנוף ליפא יהלום ודן צור, שזכו בהמשך בפרס ישראל לאדריכלות. כשתטיילו כאן תראו יעלים מסתובבים חופשי ותשמעו את ציוץ הציפורים.

קבריהם של דוד ופולה בן גוריון מול הנוף של מצוק הצינים | צילום: מילי שאואר

קבריהם של דוד ופולה בן גוריון מול הנוף של מצוק הצינים | צילום: מילי שאואר

טיול בעין עבדת

בסמוך למגרש החניה של אחוזת קבר בן גוריון נמצאת הכניסה לגן הלאומי עין עבדת.  נסיעה במורד הכביש התלול תוביל אתכם  לנווה מדבר יפהפה יוצר נחל צין קניון צר ועמוק בסלע הקירטון הלבן. בקניון נובעים שלושה מעיינות -עין מעריף, עין עבדת ועין מור. באתר יש כמה מסלולי הליכה. מכיוון שהיום עמוס נמליץ כאן על המסלול הקצר – מסלול קליל המתאים למשפחות, באורך 1.6 ק"מ (הלוך-חזור) שמוביל מהכניסה התחתונה עד למפל ולבריכה היפה בחזרה. לאורך רוב הדרך יש צמחיית נחלים מגוונת, הכוללת את עצי צפצפת הפרת, ובסמוך לתחילת המסלול, ליד עין מור, יש עץ אלה אטלנטית. מומלץ להתחיל את המסלול בסמוך לשעת פתיחת האתר משתי סיבות. הראשונה היא מזג האוויר – מומלץ לעשות את המסלול כשעדיין לא חם מדי. השנייה היא שבשעות אלה גדלים הסיכויים לפגוש את חיות הבר שמסתובבות בו – יעלים, שפני סלע ועוד. אם יתמזל מזלכם, בעונת הקינון, בין נובמבר לאוגוסט, תוכלו לראות את הנשרים המקננים במצוקי הוואדי. הקדישו כשעתיים לטיול.

גן לאומי עין עבדת
טלפון: 08-6554418
אתר אינטרנט

עין עבדת. נווה מדבר יפהפה למרגלות מדרשת בן גוריון | צילום: שאטרסטוק

עין עבדת. נווה מדבר יפהפה למרגלות מדרשת בן גוריון | צילום: שאטרסטוק

גבינות בחוות קורנמל

כמה קילומטרים צפונה משדה בוקר, על כביש 40, בדיוק כשמתחילים להצפין בחזרה, תראו שלט שמורה ימינה לדרך עפר תלולה שמובילה אל חוות קורנמל. החווה, בה מגדלים עזים לחלב, שוכנת על גבעה מול נוף מדברי בראשיתי, ועם קצת מזל, תראו את העזים. במקום יש חנות, בה נמכרות הגבינות המיוצרות בחווה, ויש גם מסעדה קטנה, עם כמה שולחנות בחוץ, שמציעה תפריט מינימליסטי אך איכותי עם מנות המבוססות על תוצרת החווה – מצלחת גבינות, דרך ביצי עין אפויות בתוך פרוסות לחם עם גבינה ועד למאפים כמו פיצה או בצק פילו ממולא בגבינות. הגבעה עם הבריזה הנעימה מול הנוף היא מקום נהדר לסיים בו את החופשה הקצרה ולהבטיל לעצמכם לחזור שוב בקרוב.

חוות קורנמל
טלפון: 08-6555140
אתר אינטרנט

איפה ישנים בשדה בוקר?

במדרשת בן גוריון יש כמה צימרים ובתי הארחה, ובשנה שעברה נחנך שם מלון מקסים שמהווה חלק מבית ספר שדה שדה בוקר. מלון שרמנס הוא מלון מדברי קטן ואינטימי אשר הודות למיקומו, הוא יכול להתברג בקלות בעשירייה הראשונה של המלונות עם הנוף הכי יפה בארץ. הוא שוכן ממש על שפת מצוק הצינים, ולמרות שהנוף נשקף רק מחלק מהחדרים, תוכלו לראות אותו מהמרפסת של בית הקפה שפועל במקום (שם גם מגישים את ארוחת הבוקר, ובו יש ערבי סושי בימי חמישי). במרחק כמה פסיעות מהחדר תגיעו לטיילת בן גוריון ולמצפה דור שנזכרו פה, ותוכלו ליהנות משקיעות וזריחות יפהפיות. החדרים מעוצבים  בסגנון מדברי ובטוב טעם. הם פשוטים ומינימליסטיים אך יפים ונעימים, ונעשה בהם שימוש בחומרים טבעיים כמו עץ וטיח טבעי בגווני מדבר.  בחדרים ניכרת הקפדה על פרטים קטנים שמשדרגים את החופשה – מיטות רחבות, כסא נדנדה, מכונת אספרסו ומקלחת עם ראש גשם. לא צריך יותר מזה לחופשה מדברית מושלמת.

שרמנ'ס מלון בוטיק במדבר
טלפון: 08-6887361
אתר אינטרנט

עוד בסביבה של שדה בוקר: טיולים, לינה ואוכל

טיולים

נחל חווארים: מסלול למשפחות אשר יוצא מבור חווארים (לשם יש לכוון את הוייז) בסמוך לשדה בוקר ומסתיים בחניון הסרפנטינות (נדרשת הקפצת רכבים). המסלול שאורכו ארבעה ק"מ מתחתר בסלעי צור וקירטון ובסלעי חוואר, אשר העניקו לנחל חווארים את שמו. המסלול פופולרי במיוחד בלילות ירח מלא משום שאז סלעי הקירטון הלבנים בוהקים באור הירח.

עין עקב. מים במדבר | צילום: שאטרסטוק

עין עקב. מים במדבר | צילום: שאטרסטוק

עין עקב: מעין עין עקב הוא הוא אחד המעיינות הגדולים והיפים במצוק הצינים. יש בו מים קרירים כל השנה והוא מתאים במיוחד לרחצה ביום חם. קחו בחשבון שהמים עמוקים והכניסה מתאימה רק למי שיודע לשחות. יש שתי דרכים להגיע לעין עקב. הראשונה היא ברגל, בהליכה בנחל צין על השביל המסומן מחניון הסרפנטינות. אורכו של המסלול כ-12 ק"מ ומאחר והדרך חשופה ברובה לשמש מומלץ לצאת לדרך בשעות הבוקר המוקדמות. הדרך השנייה היא ברכב שטח. הדרך המסומנת בשחור יוצאת מכביש 40, בין שדה בוקר למדרשת בן גוריון. החניה לרכבי שטח מרוחקת כחצי ק"מ מהמעיין.
גן לאומי עבדת: חורבותיה של עיר נבטית עתיקה אשר שכנה על דרך הבשמים וממוקמת על גבעה גבוהה מעל ערוץ נחל צין, במרחק כ-15 דקות נסיעה משדה בוקר. תוכלו להתרשם כאן מבית מרחץ שמור היטב מהתקופה הביזנטית, ממערת קבורה רומית מפוארת, משתי כנסיות ביזנטיות וממצודת העיר – כל אלה זיכו אותה בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. שביל באורך קילומטר מקשר בין האתרים השונים.

שרידי העיר הנבטית עבדת | צילום: שאטרסטוק

שרידי העיר הנבטית עבדת | צילום: שאטרסטוק

מקומות לינה

מלון קדמא: המלון, השייך לרשת ישרוטל וממוקם בצמוד לצריף בן גוריון, מעוצב כחאן נבטי. כאן תוכלו ליהנות מאירוח מדברי בסטייל – חדרים נעימים, מאובזרים בקפידה ומעוצבים בטוב טעם, מסעדה, חדר יין, ספא וגולת הכותרת – חצר פנימית מקסימה עם בריכת שחייה, עצי פרי, צמחייה ופינות רביצה. פרטים נוספים באתר האינטרנט.
חוות אורליה: חוות בודדים הממוקמת חמישה ק"מ דרומית למדרשת בן גוריון ומוקפת בנוף מדברי. הבקתות – המיועדות לזוגות בלבד – מעוצבות בטוב טעם בהשראת המדבר שמסביב, עם רצפת חלוקי נחל והרבה צמחי תבלין מסביב. מתאים לזוגות שרוצים שקט. פרטים נוספים באתר האינטרנט.
חוות זית המדבר: חוות בודדים במרחק כעשרה ק"מ ממדרשת בן גוריון. בחווה כפר אינדיאני עם אוהלי טיפי ממוזגים, המרוחקים זה מזה, לכל אחד מהם סוכת צל עם פינת ישיבה ובריכת שכשוך. השירותים והמקלחות משותפים. בנוסף יש במקום שלוש בקתות אירוח נעימות ומאובזרות היטב המשתלבות יפה בסביבה המדברית, לכל אחת מהן בריכת שכשוך צמודה. אחת הבקתות מתאימה לקבוצות של 20-15 איש. נהדר למשפחות שרוצות להרגיש קרוב למדבר. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

איפה אוכלים?

קפה מונה: בית קפה קטן שממוקם בחוות כרמי עבדת, כשמונה ק"מ דרומית למדרשת בן גוריון, ומוקף בנוף של כרמים ומדבר. כאן תוכלו ליהנות מגבינות תוצרת מחלבת בארי, יין מתוצרת החווה, ארוחות בוקר, כריכים וגם מאפים משובחים וקינוחים אישיים מצוינים בעבודת יד. פרטים נוספים באתר האינטרנט.
חוות נאות: חוות בודדים  הממוקמת כ-15 ק"מ צפונית למדרשת בן גוריון, עם צימרים ומשק עיזים, שמהחלב שלהן מייצרים גבינות נהדרות שנמכרות בחנות המשק. לצד הגבינות המצוינות תוכלו לרכוש כאן ממרחים, ריבות, סלטים וקישים ולצאת לפיקניק. פרטים נוספים באתר האינטרנט.
פרננדו'ס: מסעדת בשרים מעושנים בסגנון דרום אמריקאי בקיבוץ טללים, כ-15 ק"מ צפונית לשדה בוקר. תוכלו ליהנות כאן מכריכים מצוינים כמו כריך אסאדו וכריך צ'וריסו, ויש גם כריך צמחוני. הכריכים מלווים בתוספות כמו טבעות בצל וצ'יפס. זהו אחד המקומות הבודדים באזור הפתוחים בשעות הערב. פרטים נוספים באתר האינטרנט.
הדרוזית, עגלת קפה: פיתה דרוזית באמצע המדבר? יש כאן טעות? אכן יש פה עגלה מדויקת במיקומה ונראותה. והדרוזית היא עגלת קפה הממוקמת בדיוק איפה שמתחילים להרגיש עייפים בדרך לדרום, בחניון הרועה מ- ול-שדה בוקר (הקיבוץ), לפני מצפה רמון. תמצאו כאן פיתה דרוזית לצד מיץ סחוט במקום – תפוזים או רימון תלוי בעונה כמובן, עם מלבי ביתי מעולה וקפה. אווירה מדברית ואנשים מקסימים – שווה עצירה (פתוח בסופי שבוע).

מפת שדה בוקר והאזור

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. סם קרפטמכר הגיב:

    בדיוק אתמול הייתי בשדה בוקר ומדרשת בן גוריון טיילנו שם בהרים עשינו את מסלול מספר 4 אם אתם מכירים והיינו בעין עקב היה כיף מאוד חם מאתגר אבל היה כיף האתגר.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...