תפריט עמוד

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם מול הנוף, במחיר השווה לכל נפש

אזור מכתש רמון מציע נופים מדבריים נפלאים, ובניגוד למה שרבים חושבים – לא רק מטיבי לכת יכולים ליהנות מהם. יש לא מעט מסלולים בדרגת קושי קלה או בינונית, המתאימים למשפחות חובבות טבע וטיולים. לפניכם שלושה מסלולי טיול רגליים, המתאימים למשפחות – כל אחד מהם יאפשר לכם להכיר מקרוב את הסביבה המדברית הייחודית. בסיומו של יום טיולים, תמצאו המלצה למקום לינה נעים ונוח, במחיר משתלם במיוחד. בחורף ובאביב, העונות המתאימות ביותר לטיולים במכתש רמון, חשוב לעקוב אחר התחזית לפני שיוצאים לדרך, כדי לוודא שאין סכנת שיטפונות.

עין סהרונים ופרסת נקרות

נקודת התחלה וסיום: חניון עין סהרונים

אורך: כ-4.5 ק"מ

דרגת קושי: קלה-בינונית

מסלול מעגלי בשולי מכתש רמון המשלב בתוכו הרבה הפתעות: עתיקות, נקיק תלול, מרחבים מדבריים אינסופיים ומעיין קטן. המסלול מתחיל בחניון עין סהרונים, בהליכה בשביל המסומן כחול בעקבות השילוט לעין סהרונים. בדרך, כדאי לסטות מהמסלול ולעלות לחאן סהרונים, שרידים של חאן נבטי בו נהגו שיירות הגמלים, שהלכו בדרך הבשמים, לעצור לחניית לילה. מהחאן יש תצפית יפה לכיוון עין סהרונים.

פרסת נקרות | צילומים בכתבה: יעקב שקולניק

פרסת נקרות | צילום: יעקב שקולניק

מחאן סהרונים חוזרים לשביל הכחול וממשיכים אל עבר עין סהרונים, מעיין תת קרקעי קטן, אשר למרות ממדיו הצנועים הוא מהווה את מקור המים המרכזי של מכתש רמון. סביב המעיין גדלים עצי אשל וקנה מצוי, ועם קצת מזל תוכלו לראות יעלים הבאים לשתות מהמים. ממשיכים ללכת בשביל הכחול עד שהוא נכנס אל תוך ערוץ נחל נקרות המתפתל בצורת פרסה (ומכאן השם פרסת נקרות). ההליכה ממשיכה דרך קניון צר ויפה, שהמים יצרו נקרות בקירותיו. אחרי שיוצאים מהקניון ממשיכים ללכת בשביל המסומן כחול, במפגש עם שביל המסומן ירוק, פונים שמאלה וממשיכים ללכת בעקבות הסימון הירוק עד שמגיעים למפגש עם דרך המסומנת באדום. פונים שמאלה וממשיכים ללכת עד נקודת ההתחלה בחניון עין סהרונים

טיול בגבעת חרוט ונחל ארדון

נקודת התחלה וסיום: חניון יום סהרונים

אורך: 3.5 ק"מ

דרגת קושי: בינונית

הטיול בנחל ארדון מאפשר להתרשם מהנופים הדרמטיים של מכתש רמון ומשלל התצורות הגאולוגיות הייחודיות שלו. ההליכה מתחילה על דרך עפר המסומנת בסימון שבילים שחור, אל מול גבעת חרוט המתנשאת ממול. כשמגיעים לעץ שיטה גדול ובודד, בנקודה בה הדרך נפגשת עם הנחל, מתחיל שביל המסומן בסימון שבילים כחול שעולה לגבעת חרוט. עולים עם השביל במעלה הגבעה, שקיבלה את שמה בשל צורתה החרוטית. מלמעלה יש תצפית מרהיבה על כל האזור, כולל הר ארדון, בקעת ארדון, עמק אדום ומרחבי המכתש.

גבעת חרוט במכתש רמון. הגבעה קיבלה את שמה בשל צורתה

גבעת חרוט במכתש רמון. הגבעה קיבלה את שמה בשל צורתה | צילום: יעקב שקולניק

יורדים מהגבעה ובפיצול השבילים שבתחתיתה, פונים ימינה (מזרחה) בשביל המסומן אדום היורד בערוץ נחל אדום. הולכים בשביל האדום עד למפגש עם דרך מסומנת שחור, שם פונים ימינה (מערבה) אל ערוץ נחל ארדון. קירות הערוץ עשויים מאבני חרסיות במגוון צבעים. המשך ההליכה מוביל בחזרה לנקודת ההתחלה בחניון סהרונים.

נחל ארדון

נחל ארדון | צילום: יעקב שקולניק

בורות לוץ

נקודת התחלה וסיום: חניון בורות לוץ

אורך: שלושה ק"מ

דרגת קושי: קלה

שימו לב: בורות לוץ  נמצאים בשטח אש ויש לתאם את הטיול מראש מול מתא"מ פיקוד דרום בטלפון 08-9902926/7. אסור בשום אופן לגעת בנפלים בשטח.

בורות לוץ הוא מקבץ של 17 מאגרי מים קדומים, הפזורים בשטח של כשני קילומטרים רבועים באזור הר רמון. בחורף חלק מהבורות, המתוארכים לתקופה הכנענית, מתמלאים מים, בחורף ובאביב פריחה יפהפייה מכסה את מרחבי המדבר במרבדים צבעוניים. בין הפרחים הפורחים באזור אפשר לראות צבעונים, כלניות, נוריות, שמשון השלחופיות, שמשון הנגב, עיריוני צהוב, כחלית ההרים ועוד.

הבור הגדול בבורות לוץ

הבור הגדול בבורות לוץ | צילום: צחי אבנור, cc by 3.0

במקום יש כמה מסלולים המתחילים ונגמרים בחניון בורות לוץ, נציע כאן את המסלול הקל המוביל אל בורות המים: מהחניון הולכים עם השביל המסומן אדום לכיוון דרום עד שמגיעים, אחרי הליכה קצרה, אל בורות המים החפורים בסלע הקירטון. ממשיכים בשביל המסומן אדום, בדרך עוברים מערכת מרשימה של טרסות קדומות, ואם הגעתם בעונה המתאימה תיהנו מפריחה מרהיבה. ההליכה בשביל המסומן אדום היא מעגלית, כך שממשיכים ללכת בשביל עד שמגיעים בחזרה לחניון.

פריחת שמשון השלחופיות בבורות לוץ

פריחת שמשון השלחופיות בבורות לוץ

איפה ישנים?

אכסניית אנ"א מצפה רמון שוכנת על צוק גבוה מול נופיו המהפנטים של מכתש רמון, וקשה לחשוב על מיקום מוצלח יותר לסיים בו יום של טיולים במכתש או לפתוח בו יום חדש אל מול הנוף המדברי.

אכסניית אנ"א מצפה רמון ממעוף הציפור. משתלבת להפליא בסביבה המדברית

אכסניית אנ"א מצפה רמון ממעוף הציפור. משתלבת להפליא בסביבה המדברית

האכסניה נמצאת סמוך למרכז המבקרים של מצפה רמון, במרחק נסיעה קצרה ממרבית האטרקציות של האזור. יש בה 45 חדרים, המתחלקים לחדרים זוגיים, חדרים משפחתיים וחדרי מעונות. כל החדרים נעימים מאוד, כולם ממוזגים, עם מקלחת ושירותים צמודים, מקרר מטיילים, טלוויזיה ופינת שתייה חמה.

חדר משפחתי באכסניית אנ"א מצפה רמון

חדר משפחתי באכסניית אנ"א מצפה רמון

בחדר האוכל המרווח מוגשת ארוחת בוקר ישראלית עשירה, הכלולה במחיר, עם סוגים שונים של סלטים, מנות מבושלות חמות, פירות, דגני בוקר, לחמים ומנות מתוקות לקינוח. אורחי האכסניה נהנים מאינטרנט אלחוטי ללא תשלום. לפרטים נוספים לחצו כאן >>

עוד במצפה רמון ובמכתש

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.